x1950 pro met 1023 MB ?

Pagina: 1
Acties:
  • 705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik heb net m'n nieuwe pc aan de gang en alles draait eigenlijk als een zonnetje.

De videokaart is een Sapphire X1950 pro. Als ik echter bij de eigenschappen van het apparaat kijk staat er:

Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 1023 MB
Toegewezen videogeheugen: 256 MB
Systeemvideogeheugen: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 767 MB

Ik wil liever niet m'n systeemgeheugen delen, maar ik kan nergens vinden waar ik dat in kan stellen.

Ik draai overigens Windows Vista premium. Heb verder een C2D E6600 en 2GB werkgeheugen.

Verwijderd

@hieronder, ik denk dat het iets van vista zelf is

[ Voor 167% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 20:19 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:01
Een Sapphire x1950 heeft toch ook eigen geheugen?

Hoeveel MB behoort je kaart te wezen? Staat toevallig je Onboard video nog aan?

• Getah
De sapphire heeft zelf 256 MB geheugen, dat staat er ook volgens mij :) (het toegewezen videogeheugen)

Oh sorry ik heb een ASUS P5B-e als moederbord, die heeft geen onboard video.

[ Voor 45% gewijzigd door Getah op 03-03-2007 20:32 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Is het niet zo dat de kaart een soort 'turbocache' gebruikt en dus gaat swappen naar je werkgeheugen (ipv de hardeschijf) als het videogeheugen vol zit? IIG lijkt het me niets om je zorgen over te maken ;)

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
hmm vreemd heb je je bios al gecontroleerd???

1337

• Getah
Ik maak me ook geen zorgen hoor, maar ik zou liever willen dat m'n systeemgeheugen niet aangesproken wordt als ik aan het gamen ben.. De videokaart moet het maar doen met z'n eigen geheugen. Turbocache of iets dergelijks is nooit zo snel...

@hierboven: nog niet gedaan, maar volgens mij kun je hier in het BIOS niets aan instellen?

[ Voor 16% gewijzigd door Getah op 03-03-2007 20:39 ]

• Avalaxy
Nou, maar het gebruikt toch altijd eerst het fysieke beschikbare RAM en gaat daarna pas swappen naar iets anders? Zolang je 3dmark score goed is, en in games loopt ook alles zoals het zou moeten met een x1950 dan gebruikt 'ie gewoon het dedicated geheugen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:01
Ik vind deze versie van de kaart alleen maar 256MB eigen videogeheugen echt niet oevallig iets in de bios aan van dat hij iets deelt? Ook geen Crossfire instellingen?

• Getah
Hij heeft ook maar 256 MB eigen geheugen, alleen blijkbaar is het mogelijk dat de kaart iets van het systeemgeheugen af gaat snoepen als hij het nodig heeft. Ik kan hier nergens instellingen voor vinden om het aan of uit te zetten. Liever zou ik het uit hebben staan namelijk...

• Avalaxy
Getah schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:46:
Hij heeft ook maar 256 MB eigen geheugen, alleen blijkbaar is het mogelijk dat de kaart iets van het systeemgeheugen af gaat snoepen als hij het nodig heeft. Ik kan hier nergens instellingen voor vinden om het aan of uit te zetten. Liever zou ik het uit hebben staan namelijk...
Wat maakt het nou uit? Als hij niet naar het geheugen gaat swappen (met een ATi vorm van turbocache) dan gaat hij naar de hardeschijf swappen, wat een factor 100 (!!) trager is dan het werkgeheugen. Dit gaat je kaart sowieso doen, dus waarom niet gewoon naar het werkgeheugen laten swappen ;) Dan merk je er alleen maar minder van.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dit is een Vista eigenschap, heb ik ook met mn x1950Pro. Not to worry, echt niet.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
Idd wees blij dat je sapphire x1950 pro werkt en geen verhitte VRM's krijgt waardoor hij crasht.
Wat met mijn sapphire x1950 pro gebeurde.

Zolang als goed loopt en niet raar doet zou ik het lekker zo laten en geen zorgen over maken.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:52
Volgens vista heeft mijn 7300GT 527Mb geheugen.... 8)7

Maar het systeemgeheugen is gewoon 2048 Mb, dus daar haalt ie niks vanaf...

No Shame, only Fame!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Getah schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:38:
Ik maak me ook geen zorgen hoor, maar ik zou liever willen dat m'n systeemgeheugen niet aangesproken wordt als ik aan het gamen ben..
Dat is apart, normaal wil je dat juist wel. Van swappen wordt je niet vrolijk
De videokaart moet het maar doen met z'n eigen geheugen.
Dat zal ook het eerste geheugen zijn wat aangesproken wordt.
Je geheugen wordt verder gewoon dynamisch verdeeld voor het memory management van Windows, niets om je zorgen over te maken. De grafische vulling van games neemt doorgaans het merendeel van je geheugen in beslag, dat Windows wat voor je reserveert is dus prima gedrag :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Getah
Ok, in dat geval laten we het maar zo :) Bedankt voor de reacties!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:19
een beetje late reactie en ik had al gelezend dat je het wel goed vondt maar ik dacht laat ik nog maar wel even mijn vinding posten :P.

die 1023 mb is het totale toewijzbare geheugen, dit geheugen kun je toewijzen in een submenutje bij systeemconfiguratie.

ik had laatst mijn x1950 pro op 2048 mb staan, je kaart doet het wel beter door maar het lijkt me niet handig bij gebruik van grote applicaties omdat deze dan niks meer kunnen krijgen.

en ik heb verder nog een offtopic vraagje aan jou, heb jij ook last van atikmdag.sys crashes? zoals zovelen met vista en X1950 kaarten.

Flickr - Strava

Verwijderd

GWBoes schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:47:
een beetje late reactie en ik had al gelezend dat je het wel goed vondt maar ik dacht laat ik nog maar wel even mijn vinding posten :P.

die 1023 mb is het totale toewijzbare geheugen, dit geheugen kun je toewijzen in een submenutje bij systeemconfiguratie.

ik had laatst mijn x1950 pro op 2048 mb staan, je kaart doet het wel beter door maar het lijkt me niet handig bij gebruik van grote applicaties omdat deze dan niks meer kunnen krijgen.

en ik heb verder nog een offtopic vraagje aan jou, heb jij ook last van atikmdag.sys crashes? zoals zovelen met vista en X1950 kaarten.
Ik heb net Vista x64 erop gezet met de laatste drivers en ik heb 4 gb geheugen. Ik heb ook een sapphire x1950 pro met 256 mb dedicated geheugen. Het totaal beschikbaar grafisch geheugen is 2047 mb! |:(

Kan dit kwaad? Hoe zet ik dat af? Aangezien het topic toch al een tijdje oud is zou ik graag willen weten of mensen hier problemen mee hebben gekregen.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 01:39:
[...]

Ik heb net Vista x64 erop gezet met de laatste drivers en ik heb 4 gb geheugen. Ik heb ook een sapphire x1950 pro met 256 mb dedicated geheugen. Het totaal beschikbaar grafisch geheugen is 2047 mb! |:(

Kan dit kwaad? Hoe zet ik dat af? Aangezien het topic toch al een tijdje oud is zou ik graag willen weten of mensen hier problemen mee hebben gekregen.
Dit kan geen kwaad en zal alleen maar gebruikt worden wanneer nodig. Uitzetten zal ik persoonlijk niet doen. Gewoon aan laten staan je merkt er weinig van.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Avalaxy
Waarom willen mensen dit soort dingen toch altijd uitzetten |:(

Net als mensen die roepen "help, m'n CPU loopt op 1000 MHz ipv 2400 MHz, hoe zet ik C&Q uit?" |:( Je levert echt niet in op prestatie hoor, de fabrikanten weten ook wel waar ze mee bezig zijn.
Pagina: 1