Toon posts:

[Vista] Memory test *

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik krijg steeds om de paar minuten blauw scherm bij mijn Vista. Ik zou graag eens een geheugentest willen doen buiten windows.

Ik weet dat er een test van Microsoft is waarmee je je geheugen test (Microsoft Windows Memory Diagnostic).

Je download een Iso bestand waar een I386 map in zit. Als ik deze op een cd zet, en ik start mijn pc opnieuw op, boot hij van de cd maar start het programma niet.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

Memtest word ook wel vaker gebruikt, ik weet alleen niet hoe dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:52:
Memtest word ook wel vaker gebruikt, ik weet alleen niet hoe dat werkt.
Ik ben niet zo kapot van memtest, Omdat dit in windows draait. Zo is altijd wel Geheugen in gebruik.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit toch standaard bij Vista?
F8 bij opstarten rammen en dan ergens onderin een memory test kiezen

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
Op de memtest site staat ergens een bootable iso... Weet ik nogal zeker.

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Vorkie schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:55:
Zit toch standaard bij Vista?
F8 bij opstarten rammen en dan ergens onderin een memory test kiezen
Ja, maar is alles behalve betrouwbaar. Heb hier een latje ram waarvan 3 pinnetjes compleet stuk zijn en die test vind geen fouten...

• HADES2001
  • Niet online
http://www.memtest86.com/

gratis memtest programma bootable van CD en van floppy (dus niet in windows)
en anders zoals al gezegt staat ook op vista zelf

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Hoe lang gebruik je al vista? Blauwe schermen kunnen natuurlijk altijd aan kapot geheugen liggen, maar het kan ook gewoon een brakke driver voor (het behoorlijk recent uitgebrachte) vista zijn. Ik zou zeggen, test je geheugen voor de zekerheid (gewoon vanaf een bootflop met een dos tool.) Probeer verder gewoon wat drivers te updaten of juist terug te zetten naar oudere versies/versies die standaard bij vista zitten.

edit: memtest86 zoals hierboven staat is een prima optie. Gewoon lekker lang laten draaien (uurtje of 5 o.i.d.) Als daar geen fouten uit komen, zou ik toch echt naar drivers gaan kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door jvo op 03-03-2007 19:02 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 10:49
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:55:
[...]

Ik ben niet zo kapot van memtest, Omdat dit in windows draait. Zo is altijd wel Geheugen in gebruik.
Probeer memtest 86+ eens. Die draait buiten alle operating software en het is erg betrouwbaar. Je kunt het draaien van een bootable floppy of een cd.

Je laat het gewoon een paar uur draaien en dan kun je ervan uitgaan dat je geheugen gewoon goed is en de problemen door iets anders veroorzaakt worden.

* Ernie moet sneller typen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Ernie op 03-03-2007 19:03 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

HADES2001 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:59:
http://www.memtest86.com/

gratis memtest programma bootable van CD en van floppy (dus niet in windows)
en anders zoals al gezegt staat ook op vista zelf
Arno E schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:02:
[...]
Probeer memtest 86+ eens. Die draait buiten alle operating software en het is erg betrouwbaar. Je kunt het draaien van een bootable floppy of een cd.
* Yngwie- moet sneller typen :P
Een andere link :)

http://www.memtest.org/

Inderdaad gewoon op floppy of CD zetten en draait buiten Windows om (en ja, test dus het volledige geheugen)

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Volgens mij bedoelt de TS WinDiag, maar dit is inderdaad vergelijkbaar met memtest, zoals al vaka genoeg vermeld hier..

If I can't fix it, it ain't broken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik krijg steeds om de paar minuten blauw scherm bij mijn Vista.
Waarom denk je aan een geheugenprobleem? Welke melding krijg je precies? Geef anders even aan welke precies. Vrij nuttig :+
offtopic:
Titel aangepast. Zie ook de Windows Clients - Policy

En memtest onder Windows? Da's afaik nooit zo geweest?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HADES2001
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 21:54:
[...]

Waarom denk je aan een geheugenprobleem? Welke melding krijg je precies? Geef anders even aan welke precies. Vrij nuttig :+
offtopic:
Titel aangepast. Zie ook de Windows Clients - Policy

En memtest onder Windows? Da's afaik nooit zo geweest?
FJK foei
er zijn weldegelijk memtests die draaien onder windows
het enigste nadeel is van dit soort testen is dat ze lang niet al het geheugen kunnen testen omdat somig geheugen in gebruik is

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

F_J_K bedoelt echt specifiek het programma memtest wat hier al zo'n 10x is genoemd.

Dat je blauwe schermen krijgt kan aan geheugen liggen, zoek eens op de error code die je krijgt (ziet er ongeveer uit als 0x0000007E) en er wordt ook vaak een bestandsnaam gegeven welke de fout heeft gegenereerd. Als er bijvoorbeeld iets staat als ati.sys of nvdis.sys dan is het je videokaart (driver). Er zijn zat oorzaken die voor BSODs zorgen. Tenzij je de specifieke error code geeft, is het maar gokken wat het kan zijn.

Commandline FTW

Verwijderd

je moet de ISO branden, en niet de bestanden die in de i386 map staan.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik doelde inderdaad op memtest(.org). Maar die foei is hoe dan ook terecht Laat ik nu de titel even echt aanpassen :X

Check misschien even http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1