Toon posts:

[Abit NF-M2 nView] Cool 'n' Quiet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Gisteren heb ik bovenstaand moederbord thuis gekregen, en heb van alle componenten een PC gemaakt.

Eerste boot en jawel, hij geeft beeld. Alles goed en wel, alles instellen en windows installeren. Windows installeert hij helemaal perfect, maar mijn cool 'n' quiet wil niet werken.

Dingen geprobeerd
-Zoeken naar nieuwe bios --> is er niet
-3 Drivers van AMD geprobeerd --> alle 3 werken niet
-Dualcore optimezer --> maakt geen verschil
-In/uit schakelen van cool 'n' quiet in de bios --> nog steeds een straaljager :(
-Energiebeheer op elke stand --> CPU clockt zich terug, koeler blijft op volle toeren

Specs
Abit NF-M2 nView
AMD Athlon X2 3800+ (stock)
2x1GB DDR2 667MHz
2x200GB Maxtor @ raid0
MSI x1950pro

Stock AMD koeler.

Verwijderd

dit moet je doen voor C&Q

1) dus in de bios C&Q aanzetten.
2) AMD driver installeren
3) energieschema op minimaal verbruik

Het feit dat je cpukoeler op volle toeren blijft draaien komt omdat je in je bios q-fan moet aanzetten.

Ik weet niet juist hoe die optie in jouw moederbord heet maar dat heeft dus niets met C&Q te maken.

voila da ist

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Inderdaad. Cool 'n Quiet beïnvloedt NIET de snelheid van de fan!

Bij mijn Abit mobo (KN8-SLI) is dat gewoon een aparte optie waarbij je een percentage in kunt stellen.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Welke versie van Windows installeer je? Van Vista is het bekend (zijn nog meer topic op het AMD forum) dat er problemen mee zijn, ondanks dat er een AMD driver standaard aanwezig is. Volgens deze post ligt dat aan je BIOS die een verouderd model ACPI tabel gebruikt en zou een BIOS update dus de truuk moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik gewoon XP Proff SP2. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Ik heb in de bios gekloot met de percentages van de CPU-fan, er veranderd niks (blijft bij 3000RPM). Idem bij AbitEQ (controle programma van Abit). Dat wordt maandag eventjes bellen.