[Vista] Realtek audio drivers worden steeds weer MS drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03 09:08
Hallo,

Mijn moeder heeft een Vista PC met een Asus K8V-VM moederbord, onboard audio van Realtek.
Ik heb hiervoor de drivers van de Realtek gedownload, staat netjes een Vista editie die je kan downloaden en geinstalleerd, mooi, dat lijkt te werken.

Totdat je de computer uitzet en opnieuw opstart, dan staan er bij het "High Definition Audio Device" weer de standaard niet-werkende Microsoft drivers.

Ik heb toen via "stuurprogramma bijwerken" handmatig de Realtek drivers weer ingesteld, en dit werkt weer, totdat je computer weer is af geweest. Weer staan die idiote Microsoft drivers weer terug... Ik kan deze ook niet verwijderen of renamen, Vista geeft me hiertoe geen toegang.

Iemand dit probleem ook al meegemaakt, of weet iemand een oplossing?

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SWINX schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 16:19:
Iemand dit probleem ook al meegemaakt, of weet iemand een oplossing?
Is dat een ALC850 toevallig?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SWINX
Hoe kom ik daar achter?

Het enige wat ik tot nu toe weet is dat het Realtek High Definition Audio drivers zijn
In de install dir van de driver kom ik wel de getallen 861A en 880 tegen in de .inf bestanden, misschien dat dat iets zegt?

Als je me anders kunt vertellen hoe ik dat nummer kan achterhalen wil ik het wel opzoeken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SWINX schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 21:11:
Hoe kom ik daar achter?
Als je me anders kunt vertellen hoe ik dat nummer kan achterhalen wil ik het wel opzoeken.
Specs opzoeken bij Asus werkt meestal uitzonderlijk goed ;)
Je hebt een ALC861.

http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Realtek heeft Vista R1.60 drivers, die al geprobeerd?

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 03-03-2007 22:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:55

Onbekend

...

Het kan zijn dat de drivers die je graag wilt hebben ouder zijn dan de drivers die standaard bij Vista geleverd zijn.

Je kan de .inf file bewerken en het versienummer hoger maken. Hierdoor heb je kans dat Vista de drivers wel pakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• SWINX
alt-92 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:08:
[...]

Specs opzoeken bij Asus werkt meestal uitzonderlijk goed ;)
Je hebt een ALC861.

http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Realtek heeft Vista R1.60 drivers, die al geprobeerd?
Ja, deze probeer ik te installeren.
Omdat op de Asus site alleen linkjes te vinden waren t/m WinXP ben ik op de Realtek site verder gaan zoeken. Ik probeer dus die 1.60 te installeren.
Ook onbekend schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:11:
Het kan zijn dat de drivers die je graag wilt hebben ouder zijn dan de drivers die standaard bij Vista geleverd zijn.

Je kan de .inf file bewerken en het versienummer hoger maken. Hierdoor heb je kans dat Vista de drivers wel pakt.
De standaard Microsoft drivers zijn uit 2006, maar de Realtek drivers zijn uit 2007.
Het versie nummer van Microsoft ligt daarintegen wel hoger dan dat van Realtek.

Microsoft gebruikt versienummer 6.0.6000.16386 en Realtek 6.0.1.5374.
Als ik het versienummer van Realtek ophoog naar 6.0.7000.5374 wordt deze wel met dit versienummer geinstalleerd, maar bij de volgende keer opstarten komt Microsoft weer vrolijk met zijn eigen drivers aansjouwen.

Nu moet ik er wel even bijzeggen dat steeds bij het opstarten een icoontje in de tray verschijnt met "Stuurprogramma's bijwerken" (standaard Windows ding als je t mij vraagt) maar dat heeft er misschien/wellicht mee te maken...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:33

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Apart, heb hier een bord met ALC888 onboard en die vrat gewoon gelijk de Realtek drivers? x64 nog wel...

Staat er niet iets in je eventlog? Stop je je pc in sleepstand (met die gele knop in je startmenu) of doe je echt pijltje en dan "Shut down"?

Hier stond een dode link.

• SWINX
Het lijkt intussen te blijven werken, gisteren vond hij spontaan wel de goede drivers en vandaag ook weer. Hopen dat hij dit blijft doen.

Voor de mensen met hetzelfde probleem: Wat nu de precieze oplossing is kan ik helaas niet vertellen, ik heb vanalles geinstalleerd, verschillende versienummers enzo en nu werkt het iig ;)

Verwijderd

Hallo,

ik heb exact het zelfde probleem, ook een asus moederbord met onboard geluidskaart van realtek. Maar ik heb alleen een ALC660. Ik moet nu ook steeds bij het opstarten van vista m'n driver opnieuw installeren.

Nu is de vraag, waar kan ik die .inf file vinden? Want kan het zijn dat hij het bij jou (Swinx) t weer doet, omdat je met de .inf hebt gerotzooid?

Groeten,

Hendrik

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-02 03:38
Ik had hetzelfde probleem. Oorzaak van het probleem is de versienummering en certificering van de drivers. Door op te starten in Veilige modus kan je eigenaar worden van het bestand HdAudio.sys (C:\Windows\System32\drivers). Nadat je eigenaar bent pas je de rechten aan die je op het bestand mag uitoefenen (Schrijven en wijzigen toestaan). Hiernaar hernoem je het bestand naar HdAudio.syt en start je opnieuw op.
Als je opnieuw opgestart zul je in apparaatbeheer een uitroepteken zien staan bij het High Definition Audio apparaat. (Logisch aangezien je zojuist een essentieel bestand hebt verwijderd/hernoemd). Kies nu voor stuurprogramma bijwerken -> Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken -> Stuurprogramma uit een lijst kiezen en selecteer daar het Realtek High Definition stuurprogramma (met het hoogste nummer).

Dit heeft bij mij het probleem opgelost, al verdient het niet de schoonheidsprijs natuurlijk.
Pagina: 1