3Com -NIC niet naar 100mbit/s

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-03 00:43
Thuis heb ik in diverse PC's een 3Com 3C905B-TX 10/100-netwerkkaart zitten. Één van die kaarten is sinds kort overgeschakeld naar 10mbit/s. Ik heb andere kabels geprobeerd, ik heb hem eens aan een ander netwerk gehangen, maar wat ik ook doe, als ik hem op auto-neogation zet, springt hij op 10mbit/s (LED'tje op de kaart).

Nu kan ik hem wel in Windows forceren naar 100mbit/s en dan gaat het LED'tje wel naaar 100, maar zodra ik Windows verlaat staat hij weer op 10.

Wat kan er fout zijn gegaan? Want waarom was hij van de een op de andere dag naar 10mbit/s gesprongen en wil het niet meer terug? Is er eventueel een manier om hem weer goed te instellen?

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Probeer eens een andere driver te vinden, of kijk of hij in een andere pc hetzelfde euvel heeft. Zoja, dan weet je dat er iets op de NIC niet goed is.

• Josefien
Ik heb het met de ingebouwde Widnows-drivers en de nieuweste 3Com-drivers voor de kaart geprobeerd. Het enige wat verschilt is dat het instelscherm Engelstalig wordt met de 3Com-drivers.

In een andere PC heb ik het ook geprobeerd, op een Pentium III-500 (Windows 2000) en een Pentium III-1Ghz (Debian Linux 3.1).

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kienwaiwong schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 16:11:
Nu kan ik hem wel in Windows forceren naar 100mbit/s en dan gaat het LED'tje wel naaar 100, maar zodra ik Windows verlaat staat hij weer op 10.
Je moet even een DOS-bootdiskje maken en daar de DOS test- en configspulletjes van 3com opzetten. 1 van de dingen die je daarmee kunt is de EEPROM terugbrengen naar de fabrieksconfiguratie. Zodra je dat gedaan hebt is je probleem weg. Je hebt geen 'boxed' 3com-kaart maar een OEM-versie, en die hebben de meest absurde configs in hun EEPROM's staan.

Meer technische info kun je in de archieven van de vortex-mailinglist vinden (http://www.beowulf.org/pipermail/vortex/) Daar hebben we in 2000 of 2001 de nodige discussies daarover gehad..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Als je 'm op de switch omprikt naar een andere poort, waar een andere pc het wel op 100 mbit doet ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Josefien
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 17:15:
Als je 'm op de switch omprikt naar een andere poort, waar een andere pc het wel op 100 mbit doet ?
Dan werkte hij ook maar op 10mbit/s.

Maar het probleem is uiteindelijk opgelost door met het DOS-programma "3C90XCFG" het EEPROM terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Hij start nu weer prima op in 100mbit/s :)
burne schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 16:38:
[...]
Je moet even een DOS-bootdiskje maken en daar de DOS test- en configspulletjes van 3com opzetten. 1 van de dingen die je daarmee kunt is de EEPROM terugbrengen naar de fabrieksconfiguratie.
Pagina: 1