[AT] Voeding vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:44

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu al een paar maanden een firewallbox draaien, maar donderdag begaf de voeding het ineens. Ik heb toen dezelfde donderdag van een systeembeheerder op school een voeding meegekregen. Ik had 'm geprobeerd, maar het bleek een ATX voeding te zijn in plaats van een AT voeding. Nu ben ik dus van plan om de stekkers om te gaan zetten. Nadere uitleg:

1. Stekkers van oude AT voeding eraf halen.
2. Stekkers van ATX voeding verwijderen.
3. Stekkers van AT voeding op de ATX voeding zetten.

Is dit mogelijk? Of kan ik misschien beter een oude AT voeding ergens kopen? Of is er nog eens andere mogelijkheid? In dat tweede geval heb ik er al een gevonden *klik*

De oude AT voeding was een 200 watt en de nieuwe ATX voeding een 150 watt. De firewallbox zelf draait op monowall

Heb ook gezocht naar een voeding aansluit schema (van ATX naar AT) maar helaas niks gevonden

[ Voor 7% gewijzigd door GiantLeap op 03-03-2007 14:56 ]

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 10:38
In principe moet dit wel kunnen. Waar je alleen op moet letten is dat je zelf een aan en uit schakelaar eraan moet zetten die de groene met een van de zwarte verbind. Of altijd aan door de groene pertinent aan een zwarte vast te maken en uit via het verwijderen van de stekker uit de wandcontact doos.

Het wattage hoef je je niet druk om te maken. De meeste oude pc's verbruiken vele malen minder dan de huidige generaties ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Steefph op 03-03-2007 14:56 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
De aan/uit schakelaar zit op de achterkant van de nieuwe voeding. Maken de voltages van de verschillende draden veel uit? Ik heb bij power-on.com de voltages van AT en ATX voedingen gevonden, maar t kwam overeen met de voltages van de AT

[ Voor 56% gewijzigd door GiantLeap op 03-03-2007 14:58 ]

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Steefph
pcexpert schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:56:
De aan/uit schakelaar zit op de achterkant. Maken de voltages veel uit?
Voltage's zijn hetzelfde ;) waar je alleen op moet letten is dat ze allemaal aanwezig zijn.

De aan en uitschakelaar is de hoofdschakelaar die zet (als het een normale ATX voeding is) de gehele voeding aan of uit maar in aan stand is deze in standby modus. Je moet dus nog de groene aan massa leggen voordat de voeding daadwerkelijk aangaat.

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Hoe kan ik de draden het beste aan elkaar maken. Ik dacht aan iet van solderen, maar misschien is er een andere manier?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Steefph
Solderen met krimpkous eromheen geeft het netste resultaat.

of als je het echt habbekrats wilt doen zou je zelfs kunnen overwegen het met kroonsteentjes te doen (maar dan wil ik niet van iemand horen dat je dat idee van mij hebt :P)

[ Voor 60% gewijzigd door Steefph op 03-03-2007 15:20 ]

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Nog een vraag die me te binnenschoot:

Een ATX voeding heeft natuurlijk een dubbele stekker en een At voeding twee apparte stekkers, dan houd je natuurlijk draden over. Moeten alleen de draden voor de AT stekkers aangesloten worden of moeten er nog extra stekkers/draden aan?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ga je toch naar een afvalverzamelpunt van de gemeente en kijk je in de bak met oude pc''s? Zal vast wel wat tussenzitten

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Helaas is dat geen optie aangezien het niet is toegestaan. Net even isolatieband gehaald en ga vanavond solderen.

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pcexpert schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:56:
De aan/uit schakelaar zit op de achterkant van de nieuwe voeding.
Maar zo werkt het helaas niet. Die schakelaar zet alleen stroomtoevoer naar de PSU aan/uit. Je zult altijd nog iets moeten doen om ervoor te zorgen dat de PSU aangaat, dus de zwarte en groene draad doorverbinden.
Maken de voltages van de verschillende draden veel uit? Ik heb bij power-on.com de voltages van AT en ATX voedingen gevonden, maar t kwam overeen met de voltages van de AT
Zolang je zorgt dat er 5V op een 5V lijn staat kan dat prima.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken of je ergens een AT voeding vandaan kan halen, die dingen liggen gratis voor het oprapen en dan hoef je niet te gaan prutsen (waarbij er goed iets fout kan gaan).

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Maar waar haal je zo'n voeding dan vandaan? De vuilnisbelt bij ons staat niet toe dat je daar iets weg haalt in plaats van weggooit.

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pcexpert schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:02:
Maar waar haal je zo'n voeding dan vandaan? De vuilnisbelt bij ons staat niet toe dat je daar iets weg haalt in plaats van weggooit.
De winkel waar ik werk heeft er nog wel een aantal liggen (die dingen flikkeren we gewoon bij het oudijzer als er toevallig nog eentje in een oude pc zit). En zo zullen er nog vele winkels meer zijn die die kneut gewoon hebben liggen :P
Zelf heb ik er hier ook nog steeds liggen :P geen idee waarom ik ze nog niet weggegooid hebt, want heb eigenlijk helemaal geen ATkneut meer. Maar ik denk dat er genoeg winkels zijn waar je die dingen gewoon gratis meekrijgt. (of tegen een doos appelflappen ofzo).

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
OK, ga maandag eens kijken. Onze ICT winkel in de stad is nu gesloten

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pcexpert schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 17:19:
Helaas is dat geen optie aangezien het niet is toegestaan. Net even isolatieband gehaald en ga vanavond solderen.
Het is niet toegestaan een PSU uit een oude bak te nemen, maar wel om een DHZ soldeersessie los te laten op een ander type? 8)7

Maar goed, zolang je zoals Steef1983 al zei groen met zwart verbindt kan het geen kwaad. Mbt de lijnen die je niet gebruikt (m.n. 3.3V, maar ook bijbehorende GND) is het waarschijnlijk het beste om die terug in de 20p ATX stekker te steken, dan slingeren ze niet los op een manier dat kortsluiting kan veroorzaken :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

pcexpert schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:02:
Dat is bij mij ook zo en dat vind ik nou zo stom zo (...) :(

maar op conrad.nl kan je wel een 300 watt AT psu kopen maar dat kost natuurlijk wel wat geld :/

(ps: deze psu kan handig zijn voor peltier users)

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Heb net even gemaild met de computerzaak, maar ze zeiden dat ze alle oude spullen hebben weggegooid na de verhuizing. :( . Iemand nog een oplossing?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, geef eens aan wat de opties zijn. Je zegt dat een 2e hands voeding niet kan, het kopen van een nieuwe ook niet. Dan heb je het voor jezelf nogal lastig gemaakt...

Oslik blyat! Oslik!

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Heb ik dat gezegd? Oow, nouja een tweedehands voeding mag van mij best. Ik heb net even navraag gedaan bij wel 3 winkels en alle 3 de winkels hadden geen AT voedingen meer. Ik heb nu inmiddels iets gevonden waarop staat welke draad op welke draad moet, dus dat wordt vanavond dan toch solderen. Ik vertel het wel als de operatie geslaagd is.

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoek anders op Marktplaats naar een oud P1 systeem. Meestal gratis, en vrijwel altijd voorzien van AT PSU.

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Alles zit nu aan elkaar. Als ik vanmiddag thuis ben ga ik nog even een draad met een andere verbinden om m aan te laten gaan als de knop op de ATX voeding wordt omgezet. En dan kijken of het werkt.

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b was vanochtend wat oud glas + papier bij de gemeentelijke milieustraat wegbrengen

Er lag - zoals zo vaak - weer een stapel oude PCs. Officieel hoor je ze niet mee te nemen, maar er wordt niet moelijk gedaan zolang je gewoon zo'n ding meeneemt en geen rommel achterlaat of de boel blokkeert door een halfuur te gaan spitten.

Laatst nog een mooie AXP 2500+, 300W AOpen PSU en PCI WiFi NIC daaraan overgehouden, alleen jammer dat het moederbord RIP was

Oslik blyat! Oslik!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dion_b schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:40:
* dion_b was vanochtend wat oud glas + papier bij de gemeentelijke milieustraat wegbrengen

Er lag - zoals zo vaak - weer een stapel oude PCs. Officieel hoor je ze niet mee te nemen, maar er wordt niet moelijk gedaan zolang je gewoon zo'n ding meeneemt en geen rommel achterlaat of de boel blokkeert door een halfuur te gaan spitten.

Laatst nog een mooie AXP 2500+, 300W AOpen PSU en PCI WiFi NIC daaraan overgehouden, alleen jammer dat het moederbord RIP was
Hmm, dat zie ik nu nooit bij onze milieustraat..eerlijk gezegd kijk ik er ook nooit naar.
/Offtopic

Een Athlon 2500+ is al erg netjes om zomaar even te vinden, kunnen nog goed meekomen en brengen zelfs tweedehands nog wel op. Vooral de Barton (OC monstertje!).

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Heb m net getest, maar hij doet t nog niet. Waarschijnlijk komt het omdat ik een schakelaar heb wegelaten en ik de draad dus heb doorverbonden met de draad waar anders de schakelaar op zou komen. Dus dat ga ik zo even veranderen.

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
pcexpert schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:12:
Heb m net getest, maar hij doet t nog niet. Waarschijnlijk komt het omdat ik een schakelaar heb wegelaten en ik de draad dus heb doorverbonden met de draad waar anders de schakelaar op zou komen. Dus dat ga ik zo even veranderen.
Ik heb eventueel nog een AT voeding liggen, zal hem ff opzoeken. Is van een compleet systeem die ik toch ga weggooien.

Helaas blijkt toch een ATX voeding te zijn. Misschien heb je nog wat aan dit artikel.

[ Voor 13% gewijzigd door dev icey op 07-03-2007 16:39 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

ze staan voor 5 euro op marktplaats.

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Marktplaats ben ik niet zo voor in. Aangezien er natuurlijk ook illegaal materiaal wordt aangeboden. Niet dat iemand nog een illegale AT voeding aanbied, maar toch. enne thanks dev icey voor de link!

[ Voor 9% gewijzigd door GiantLeap op 08-03-2007 12:03 ]

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg, je weet het wel echt moelijk voor jezelf te maken :/

Je wilt iets wat volstrekt obsolete is, maar weigert stelselmatig alle aangedragen oplossingen. Als je blijkbaar geen hulp wilt heeft dit topic ook niet veel zin :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.