[Nieuw S939-mobo]Onmogelijke eisen?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:51
Ik ben op zoek naar een moederbord dat aan bepaalde eisen moet voldoen. Dat lijkt misschien niet zo moeilijk, maar ik kan geen moederbord vinden dat aan al mijn eisen voldoet. De eisen zijn:

- Socket 939
- Passief gekoeld (het mobo, niet de proc)
- 4 geheugensloten
- Minstens 3 Sata-aansluitingen
- Onboard VGA met TV-out (TV-out is verplicht)
- PCI-e-slot

De reden waarom het aan deze eisen moet voldoen, is dat mijn mobo met AGP het aan het begeven is. Ik wil dus over naar PCI-e, maar ik mis het geld om er direct een goede videokaart bij te kopen. Met een moederbord dat aan de bovenstaande eisen voldoet, kan ik gemakkelijk in 2 keer upgraden en het moederbord later eventueel hergebruiken in een HTPC die er waarschijnlijk zit aan te komen.

De eisen zijn niet zo hoog, dus ik had niet verwacht dat ik problemen zou onder vinden hiermee, maar ik kan geen mobo vinden dat aan mijn eisen voldoet. Hieronder staat een lijstje met mobo’s met geïntegreerde GPU en waarom ze niet voldoen:

Alle Nforce4-borden vallen af vanwege de fan op de Southbridge

Abit:
NF-95: Geen TV-out, maar 2 SATA en maar 2 geheugensloten

Aopen:
Geen S939-mobo’s

Asrock:
Dit merk valt af vanwege slechte ervaringen hiermee

Asus:
A8V-VM: Geen TV-out
A8N-VM CSM: geen TV-out
A8N-VM CSM/NBP: geen TV-out
A8V-MX: Geen TV-out en AGP

Biostar:
GeForce 6100-M9: maar 2 SATA, geen TV-out

DFI:
INFINITY RS482: Voldoet aan alle eisen, maar niet meer te krijgen
INFINITY RS482/G: Voldoet aan alle eisen, maar niet meer te krijgen

Epox:
EP-9GF6100-M: Niet passief gekoeld, waarschijnlijk geen TV-out.

Foxconn:
6150K8MA-8EKRSH: Voldoet aan alle eisen, maar (nog?) niet te verkrijgen
6150K8MA-8KRS: idem
6150K8MD-8EKRSH: idem
6150K8MA-8EKRS: idem
6100K8MA-RSH: geen TV-out
6100K8MA-RS: Geen TV-out

Gigabyte:
GA-K8N51PVMT-9: Voldoet aan alle eisen, maar is niet meer te krijgen
GA-K8N51PVMT-9-RH: geen TV-out
GA-K8N51GMF-9: idem
GA-K8N51PVMT-9: idem
GA-K8N51PVMT-9: idem
GA-K8N51GMF-9-RH: Idem

MSI:
K8NGM2-NBP: Geen TV-out
K8NGM2-FID/ IL: Geen TV-out (wel op de FID-versie, maar deze is niet meer leverbaar)
RS482M2-IL/ LL: geen TV-out
RS480M2: niet meer leverbaar, voldoet wel aan alle eisen
RS482M4-FD/ ILD/ IL/ L: idem
RS482M4-CSIP: idem

Sapphire
PE-A9RS482M: maar 2 Sata
PP-A9RS480 :volgens mij niet leverbaar, tevens kan de er niet simultaan CRT en TV-out gebruikt worden

SuperMicro
H8SSL-R10: geen TV-out en veeeeeeeeeeel te duur

Tyan
Tomcat K8SH: geen tv-out

En dan heb ik geloof ik wel alle fabrikanten gehad :(

Nu is mijn vraag: Weet iemand een (nieuw) moederbord dat wel aan al mijn eisen voldoet?. Ik weet dat ik een cheap-ass videokaartje kan kopen en daarmee het probleem kan oplossen, maar ik vind het zo vreemd dat ik geen mobo kan vinden dat aan mijn eisen voeldoet.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
maar ik vind het zo vreemd dat ik geen mobo kan vinden dat aan mijn eisen voeldoet.
Je merkt zelf al dat veel moederborden voldoen op de tv-out na, dit is gewoon iets wat vrij zeldzaam is op moederbordjes met onboard vga.

Verder denk ik dat je nogal snel opgeeft met zoeken of een moederbord nog leverbaar is, als ik enkele van de types hierboven die voldoen maar volgens jouw niet meer leverbaar zijn, door Google heen haal vind ik al genoeg webshops die ze nog hebben liggen.

Beetje verder zoeken lijkt me dus.

[ Voor 38% gewijzigd door GH45T op 03-03-2007 01:25 ]

Verwijderd

Hoe weet je zo zeker dat al die moederborden geen TV-out hebben?

De meeste moederborden met onboard VGA en TV-out hebben dat via een pin-header zitten.

Overigens als je Asrock wil uitsluiten dan moet je ook Asus uitsluiten aangezien die moederborden in dezelfde fabrieken gemaakt worden met dezelfde onderdelen. Alleen de designers zijn anders en het gedoe om de moederborden heen is anders (andere verpakking, minder goodies, andere garantievoorwaarden etc).

Je moet dus even goed in de boekjes van de verschillende moederborden kijken om te zien of er TV-out op mogelijk is.

Ook zou je kunnen kiezen voor het goedkoopste moederbord wat je kunt vinden (geloof iets van 50 euro) en daar een goedkope videokaart bij pakken. Ben je misschien goedkoper uit als een duurder moederbord met TV-out erop.

Bij mij om de hoek: 939 PCI-E mobo: 47 euro, PCI-E videokaart met TV-out: 34 euro

Het mobo wat je zoekt moet dus minder als 80 euro kosten wil het nuttig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:24 ]

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 12:46
En als je nu een bordje haalt wat aan jouw wensen voldoet en 2e hands een PCI-e kaartje aanschaft. Die worden veel aangeboden voor redelijke prijzen.

Verwijderd

Gevonden:

Asus A8N-VM CSM

Passief met onboard VGA en TV-out via pin header. (je kan hier zelf eenvoudig een kabel voor maken met behulp van een oude firewire aansluiting, of usb of whatever). Zo heb ik dat in mijn MCE zitten zonder problemen.

Volgens de PW: pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)

68 euro, dus valt te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:30 ]

• L.N.
GH45T schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:20:
[...]

Je merkt zelf al dat veel moederborden voldoen op de tv-out na, dit is gewoon iets wat vrij zeldzaam is op moederbordjes met onboard vga.

Verder denk ik dat je nogal snel opgeeft met zoeken of een moederbord nog leverbaar is, als ik enkele van de types hierboven die voldoen maar volgens jouw niet meer leverbaar zijn, door Google heen haal vind ik al genoeg webshops die ze nog hebben liggen.

Beetje verder zoeken lijkt me dus.
Het is inderdaad zo dat het vrij zeldzaam is dat er een TV-out zit bij een onboard VGA. Dit verbaast mij. Deze bordjes zijn ook uitermate geschikt voor een HTPC en dan is een TV-out bijna onmisbaar... Ik had verwacht dat er meer met TV-out waren.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:22:
Hoe weet je zo zeker dat al die moederborden geen TV-out hebben?

De meeste moederborden met onboard VGA en TV-out hebben dat via een pin-header zitten.

Overigens als je Asrock wil uitsluiten dan moet je ook Asus uitsluiten aangezien die moederborden in dezelfde fabrieken gemaakt worden met dezelfde onderdelen. Alleen de designers zijn anders en het gedoe om de moederborden heen is anders (andere verpakking, minder goodies, andere garantievoorwaarden etc).

Je moet dus even goed in de boekjes van de verschillende moederborden kijken om te zien of er TV-out op mogelijk is.

Ook zou je kunnen kiezen voor het goedkoopste moederbord wat je kunt vinden (geloof iets van 50 euro) en daar een goedkope videokaart bij pakken. Ben je misschien goedkoper uit als een duurder moederbord met TV-out erop.

Bij mij om de hoek: 939 PCI-E mobo: 47 euro, PCI-E videokaart met TV-out: 34 euro

Het mobo wat je zoekt moet dus minder als 80 euro kosten wil het nuttig zijn.
Er zijn inderdaad bordjes met een USB-pinheader. Echter kan ik geen losse verloopkabel van pin-header naar TV-out vinden. Een losse VGA-kaart is niet handig voor een small-form HTPC.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:27:
Gevonden:

Asus A8N-VM CSM

Passief met onboard VGA en TV-out via pin header. (je kan hier zelf eenvoudig een kabel voor maken met behulp van een oude firewire aansluiting, of usb of whatever). Zo heb ik dat in mijn MCE zitten zonder problemen.

Volgens de PW: pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)

68 euro, dus valt te doen.
Ik heb geen idee hoe ik van die pinout een TV-out kan maken.

[ Voor 94% gewijzigd door L.N. op 03-03-2007 01:35 ]

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:29:
Het is inderdaad zo dat het vrij zeldzaam is dat er een TV-out zit bij een onboard VGA. Dit verbaast mij. Deze bordjes zijn ook uitermate geschikt voor een HTPC en dan is een TV-out bijna onmisbaar... Ik had verwacht dat er meer met TV-out waren.

Er zijn inderdaad bordjes met een USB-pinheader. Echter kan ik geen lossen verloopkabel van pin-header naar TV-out vinden.
Het is erg makkelijk zoiets zelf te maken, de pinout staat netjes in de manual. Ik had mijn aansluiting in 5 min voor elkaar (gewoon oude firewire backplate aansluit ding gepakt, en een tulp uitgang ipv de firewire gedaan, even pinnetjes juist eraan doen en het werkte meteen).

Asus verkoopt zo'n backplate voor TV-out ook los, ik geloof dat je die gewoon bij MyCom kunt halen zelfs.

http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=017469

Daar hebben ze em (en vast wel bij meer winkels)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:32 ]

• NNF
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Overigens als je Asrock wil uitsluiten dan moet je ook Asus uitsluiten aangezien die moederborden in dezelfde fabrieken gemaakt worden met dezelfde onderdelen.
Dat is een fabeltje. ASRock moederborden worden in China gemaakt, terwijl iig de highend Asus bordjes uit Taiwan komen. De relatie tussen Asustek en ASRock wordt vaak sterk overdreven, het zijn gewoon echt twee aparte bedrijven. ASRock gebruikt wel degelijk goedkopere onderdelen, niet alleen de chipsets maar ook de rest! Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het waardeloze meuk is, want mijn ervaringen met diverse ASRock bordjes zijn uitstekend, terwijl ik juist met dure Asus moederborden veel pech heb gehad. ;)

Nou ja, niets mis met ASRock dus (jammer dat veel mensen er een aversie tegen schijnen te hebben alleen maar omdat het goedkoop is), maar het is bepaald niet zo dat hun producten op alle gebieden gelijkwaardig zijn aan die van Asus.

[ Voor 5% gewijzigd door NNF op 03-03-2007 01:33 ]

Verwijderd

NNF schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:32:
[...]

Dat is een fabeltje. ASRock moederborden worden in China gemaakt, terwijl iig de highend Asus bordjes uit Taiwan komen. De relatie tussen Asustek en ASRock wordt vaak sterk overdreven, het zijn gewoon echt twee aparte bedrijven. ASRock gebruikt wel degelijk goedkopere onderdelen, niet alleen de chipsets maar ook de rest! Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het meuk is, want mijn ervaringen met diverse ASRock bordjes zijn uitstekend, terwijl ik juist met dure Asus moederborden veel pech heb gehad.

Nou ja, niets mis met ASRock dus (jammer dat veel mensen er een aversie tegen schijnen te hebben alleen maar omdat het goedkoop is), maar het is bepaald niet zo dat hun producten op alle gebieden gelijkwaardig zijn aan die van Asus.
Offtopic:

/me kijkt naar z'n Asus P5B en ziet heel groot staan "Made in China" :Y)

Maar je hebt gelijk, het is wel iets anders, maar Asrock maakt gewoon prima spul :P

Net als ECS trouwens, hier in Europa voornamelijk budget moederborden enzo, maar in Azie zijn ze echt heel groot en verkopen ze allerlei soorten spul, moederborden, hele computers, laptops etc. Ook echt kwalitatief goed spul.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:34 ]

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:32:
[...]

Het is erg makkelijk zoiets zelf te maken, de pinout staat netjes in de manual. Ik had mijn aansluiting in 5 min voor elkaar (gewoon oude firewire backplate aansluit ding gepakt, en een tulp uitgang ipv de firewire gedaan, even pinnetjes juist eraan doen en het werkte meteen).

Asus verkoopt zo'n backplate voor TV-out ook los, ik geloof dat je die gewoon bij MyCom kunt halen zelfs.

http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=017469

Daar hebben ze em (en vast wel bij meer winkels)
Handig, die dingen kon ik niet vinden. Echter gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een mobo met een "onboard" tv-out. Als ik er een HTPC van maak, dan kost dat verloopstukje me een PCI-slot (en die zijn er niet veel in een mATX-behuizing).
Mijn voorkeur gaat uit naar een mobo met een onboard videokaart. Maar misschien moet ik hier maar vanaf stappen. Hoewel een losse videokaart moeilijker past in ene mATX-behuizing (dan moet ik al weer een lowprofile videokaart hebben).

[ Voor 23% gewijzigd door L.N. op 03-03-2007 01:45 ]

Verwijderd

pricewatch: Asus A8V-VM , K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Totaal dus 66 euro excl verzendkosten (wat wel eens duur kan worden als je het bij 2 winkels moet halen).

Denk dat het om het even is of je nu dat mobo van Asus koopt met TV-out of een goedkoop mobo met een losse VGA.

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:38:
[...]

Handig, die dingen kon ik niet vinden. Echter gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een mobo met een "onboard" tv-out. Als ik er een HTPC van maak, dan kost dat verloopstukje me een PCI-slot (en die zijn er niet veel in een mATX-behuizing).
Of je doet als een echte tweaker en mod zelf zo'n kabeltje ergens netjes in een hoekje weg (zoals in het IO shield, is ruimte voor). Scheelt je nog eens kosten ook.

Ik vond het zelf belachelijk dat Asus daar zoveel voor durfte te vragen, dus had ik zelf zo'n ding in elkaar gezet in no-time.

Ik denk dat er geen 939 PCI-e mobo is met een echte TV-out aan de achterkant... helaas...

Maar een goedkope videokaart + goedkoop mobo is natuurlijk wel altijd al een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:41 ]

• NNF

NNF

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:34:
[...]

Offtopic:

/me kijkt naar z'n Asus P5B en ziet heel groot staan "Made in China" :Y)

Maar je hebt gelijk, het is wel iets anders, maar Asrock maakt gewoon prima spul :P

Net als ECS trouwens, hier in Europa voornamelijk budget moederborden enzo, maar in Azie zijn ze echt heel groot en verkopen ze allerlei soorten spul, moederborden, hele computers, laptops etc. Ook echt kwalitatief goed spul.
Hm :P Nou ja, iig vroeger was dat zo, misschien zijn ze (om kostentechnische redenen?) inmiddels helemaal uitgeweken naar China, dat zou natuurlijk best kunnen. Hun goedkopere producten uit de X-serie kwamen daar altijd al vandaan.

En ECS... mwah, ik weet niet. Ze hebben een hele slechte naam en dat is echt niet voor niets, nog niet zo heel lang geleden was het gewoon bagger (en het spul wat ze onder de naam PC Chips op de markt brengen is nog steeds rotzooi). Maar ECS is inderdaad een hele grote OEM en ze kúnnen best goede spullen maken, mits je ze genoeg betaalt :P Ik geloof dat ze iig vroeger ook voor Dell en Intel bordjes maakten, maar de spullen die ze onder hun eigen naam maakten waren altijd op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.

[ Voor 26% gewijzigd door NNF op 03-03-2007 01:42 ]

Verwijderd

NNF schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:41:
Hm :P Nou ja, iig vroeger was dat zo, misschien zijn ze (om kostentechnische redenen?) inmiddels helemaal uitgeweken naar China, dat zou natuurlijk best kunnen. Hun goedkopere producten uit de X-serie kwamen daar altijd al vandaan.

En ECS... mwah, ik weet niet. Ze hebben een hele slechte naam en dat is echt niet voor niets, nog niet zo heel lang geleden was het gewoon bagger (en het spul wat ze onder de naam PC Chips op de markt brengen is nog steeds rotzooi). Maar ECS is inderdaad een hele grote OEM en ze kúnnen best goede spullen maken, mits je ze genoeg betaalt :P Ik geloof dat ze iig vroeger ook voor Dell en Intel bordjes maakten, maar de spullen die ze onder hun eigen naam maakten waren altijd op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.
Nope...

PC Chips is de budget branche van ECS zoals Asrock dat van Asus is. Een ander bedrijf dus, maar dezelfde mensen erachter.

ECS een slechte naam? Zeker bij tweakers hier toch niet?

K7S5A... Need I say more?

Ik geloof trouwens dat de fabrieken van ECS nu nog steeds alle OEM Intel boardjes maken (wat ze al heel erg lang doen). Dus dat zit wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:43 ]

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:38:
[...]

pricewatch: Asus A8V-VM , K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Totaal dus 66 euro excl verzendkosten (wat wel eens duur kan worden als je het bij 2 winkels moet halen).

Denk dat het om het even is of je nu dat mobo van Asus koopt met TV-out of een goedkoop mobo met een losse VGA.
Die is niet meer leverbaar. Ik zal morgen eens kijken naar andere goedkope moederborden.

• L.N.
Ik vind het wel vreemd dat die Foxconn-bordjes niet leverbaar zijn. 1 type stond 1 dag in de pricewatch, maar is ondertussen ook weer verdwenen. Die bordjes zouden perfect zijn, zeker de 6150K8MD-8EKRSH vanwege de DVI-out.

[ Voor 206% gewijzigd door L.N. op 03-03-2007 01:49 ]

Verwijderd

Probleem is dat 939 natuurlijk oud spul is en daarom erg lastig te krijgen.

Ik heb ook deze week mijn hele systeem moeten upgraden (cpu, mobo, geheugen en vga) omdat m'n oude 939 AGP mobo kapot was gegaan.

Ik vond het zonde van het geld nu weer een 939 AGP board te kopen, 939 PCI-e betekende sowieso een nieuwe VGA, maar dan dus nog met oud spul. Uiteindelijk alles maar geupgrade zodat ik er weer tegenaan kan.
LuukNouwen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:43:
Ik vind het wel vreemd dat die Foxconn-bordjes niet leverbaar zijn. 1 type stond 1 dag in de pricewatch, maar is ondertussen ook weer verdwenen. Die bordjes zouden perfect zijn, zeker de 6150K8MD-8EKRSH vanwege de DVI-out.
Die heeft toch ook alleen TV-out via een header?

Er zijn volgens mij vrij veel 939 pci-e mobo's met DVI out?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 01:51 ]

• NNF

NNF

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:42:
[...]
ECS een slechte naam? Zeker bij tweakers hier toch niet?

K7S5A... Need I say more?
Ja, de K7S5A was indertijd erg populair, maar om nou te zeggen dat het een geweldig, stabiel ding was? Niet bepaald, als je nu nog iemand tegenkomt met een werkend exemplaar dan zal diegene waarschijnlijk klagen over het feit dat het ding zijn BIOS-settings niet kan onthouden ofzo. ;)

(De meeste Intel-bordjes komen volgens mij trouwens van Foxconn, maar dat terzijde.)

Nou ja, genoeg geleuterd, ik ga maar eens kijken of mijn bed er nog staat. :+

Verwijderd

NNF schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:50:
[...]

Ja, de K7S5A was indertijd erg populair, maar om nou te zeggen dat het een geweldig, stabiel ding was? Niet bepaald, als je nu nog iemand tegenkomt met een werkend exemplaar dan zal diegene waarschijnlijk klagen over het feit dat het ding zijn BIOS-settings niet kan onthouden ofzo. ;)

(De meeste Intel-bordjes komen volgens mij trouwens van Foxconn, maar dat terzijde.)

Nou ja, genoeg geleuterd, ik ga maar eens kijken of mijn bed er nog staat. :+
Ik heb hier nog een goed werkende liggen.

Verschil is wel dat ongeveer 45% van het moederbord gemod of vervangen is, dus echt een K7S5A kan je het niet meer noemen :P

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:50:
Probleem is dat 939 natuurlijk oud spul is en daarom erg lastig te krijgen.

Ik heb ook deze week mijn hele systeem moeten upgraden (cpu, mobo, geheugen en vga) omdat m'n oude 939 AGP mobo kapot was gegaan.

Ik vond het zonde van het geld nu weer een 939 AGP board te kopen, 939 PCI-e betekende sowieso een nieuwe VGA, maar dan dus nog met oud spul. Uiteindelijk alles maar geupgrade zodat ik er weer tegenaan kan.
Ik heb net een nieuwe Opteron 170, dus die voldoet wel. Alleen heeft mijn moederbord kuren en als ik toch een nieuw mobo moet kopen, dan gelijk ook een mobo met PCI-E. Maar dan moet ik dus ook een nieuwe videokaart. Financieel komt het me beter uit als ik die videokaart pas over een maand koopt. En dan is er nog mijn HTPC-verhaal.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:50:

Die heeft toch ook alleen TV-out via een header?

Er zijn volgens mij vrij veel 939 pci-e mobo's met DVI out?
Klopt, maar daar zit zo'n PCI-bracket met tv-out bijgeleverd, dus dan heb ik dat probleem niet (kost me wel een PCI-slot).

[ Voor 17% gewijzigd door L.N. op 03-03-2007 01:58 ]

Verwijderd

Aha, maar dat kan dus bij die Asus boarden ook, moet je alleen even zo'n bracket bijkopen.

Op zich maakt het weinig uit natuurlijk, een VGA kost je ook een slot.

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:59:
Aha, maar dat kan dus bij die Asus boarden ook, moet je alleen even zo'n bracket bijkopen.

Op zich maakt het weinig uit natuurlijk, een VGA kost je ook een slot.
De meeste m-ATX HTPC-behuizingen hebben maar 1 of 2 PCI-sloten. Ik had gehoopt ene mobo te vinden met alles onboard, zodat ik geen slot hoef op te offeren....

Vreemd, ik zie dat Pims PC Shop het Foxconn-mobo wel verkoopt als onderdeel van een compleet systeem, maar niet los. Ik zal hen eens mailen of ze het mobo ook los verkopen....

[ Voor 23% gewijzigd door L.N. op 03-03-2007 02:10 ]

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 02:07:
[...]

De meeste m-ATX HTPC-behuizingen hebben maar 1 of 2 PCI-sloten. Ik had gehoopt ene mobo te vinden met alles onboard, zodat ik geen slot hoef op te offeren....
Klopt, mijn mediacenter heeft ook maar 2 sloten, maar voor mij is dat genoeg. In de ene zit de VGA en in de andere zit een dual tuner.

Meer heb ik niet nodig (aangezien er HD-audio onboard zit die ik met glasvezel aan m'n versterker heb zitten).

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 02:10:
[...]

Klopt, mijn mediacenter heeft ook maar 2 sloten, maar voor mij is dat genoeg. In de ene zit de VGA en in de andere zit een dual tuner.

Meer heb ik niet nodig (aangezien er HD-audio onboard zit die ik met glasvezel aan m'n versterker heb zitten).
Met twee sloten zal het inderdaad lukken, maar ik heb liever iets meer speelruimte. Maar goed, dat is misschien mierenneuken...

Bedankt voor het meedenken! Ik ga mijn bedje ook eens opzoeken.

• L.N.
Ik heb het opgegeven en ga toch maar in één keer alles upgraden. Als ik toch een HTPC ga bouwen, dan koop ik dan wel een nieuw mobo. Het volgende heb ik besteld:

- MSI NX7900GS-T2D256EZ
- Asus A8R-MVP
-1024MB PC400 G.Skill CL2.5 (2 * 512 MB)

Daarbij heb ik al:

- AMD Opteron 170 (Dual Core)
- 1024 MB Twinmos (2 * 512) MB
- 36 GB Raptor (16 MB cache)
- 160 GB Sata Maxtor
- 200 GB Sata II Maxtor

En dat alles in een Lian-LI PC 60 met geluidsisolatie en papstfans. Samen heb ik dan een mid-end stil game-systeem..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:22:
Dit is niet waar. De onderdelen die gebruikt worden op Asrock meoderborden zijn van veel mindere kwaliteit dan die van andere borden (waaronder Asus).
Het is niet voor niets dat Asrock borden bij bosjes doodgaan.

En voor de TS, een nforce chip kan ook prima passief gekoeld zijn, dus om die gelijk helemaal uit te sluiten is een beetje overdreven :) (mijn Gigabyte heeft een NF4 chipset en is passief gekoeld).

• L.N.
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:20:
[...]

Dit is niet waar. De onderdelen die gebruikt worden op Asrock meoderborden zijn van veel mindere kwaliteit dan die van andere borden (waaronder Asus).

En voor de TS, een nforce chip kan ook prima passief gekoeld zijn, dus om die gelijk helemaal uit te sluiten is een beetje overdreven :) (mijn Gigabyte heeft een NF4 chipset en is passief gekoeld).
Dat klopt, er zijn een paar nForce4-mobo's die passief gekoeld zijn. Maar ik heb er geen kunnen vinden met een onboard GPU met TV-out.

Tja, de kwaliteit van Asrock wisselt nogal per type, niet altijd werkt Speedfan en hun brakke RMA doet Asrock afvallen. Ik kan niet anders geloven dan dat de kwaliteit minder moet zijn en vind het zonde om allemaal kwalitatief hoogwaardige componenten gaan gebruiken en dan een cheap-ass-mobo gebruiken. Dan is voor mij de balans een beetje zoek..

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:15:

Eh..zit ie niet op de northbridge ipv de southbridge..?!

En moet ook niet zo'n probleem zijn, blokje eraf, Zalman NB47J oid erop, geen last meer van en doet het prima op een Nforce 4 bord..

Maar goed, lastig als er zo weinig opties zijn..of tja..als je budget erg laag is eigenlijk..

• L.N.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:43:
[...]

Eh..zit ie niet op de northbridge ipv de southbridge..?!

En moet ook niet zo'n probleem zijn, blokje eraf, Zalman NB47J oid erop, geen last meer van en doet het prima op een Nforce 4 bord..

Maar goed, lastig als er zo weinig opties zijn..of tja..als je budget erg laag is eigenlijk..
Het budget was eigenlijk te laag om in 1 keer up te graden, maar ook voor 100 euro kon ik geen mobo vinden dat aan mijn eisen voldeed en alles onboard had. Met een losse videokaart of een losse TV-out-module was het wel gelukt.

Maar ik vind het eigenlijk vreemd dat ik niet alles onboard kan. Veel van de door mij genoemde bordjes zijn o.a. vanwege het mATX-formaat ook bedoeld voor de HTPC-markt. En dan lijkt mij een TV-out toch geen vreemde eis. Ik had verwacht dat veel meer bordjes deze zouden hebben. Tevens zijn er ontzettend veel verschillende bordjes te koop, maar geen enkele die aan mijn eisen voldoet (en verkrijgbaar is). Ook dat verbaast mij.

Verwijderd

Volgens mij zijn mATX boardjes niet specifiek gericht op HTPC's, ze zijn vooral gericht op office systemen en budget systemen waarbij helemaal niet zoveel uitbreidingsmogelijkheden nodig zijn (minder slots) en de onboard VGA scheelt in de prijs.

Daarnaast is een kleinere PC op het kantoor altijd handig meegenomen, het scheelt maar in de ruimte.

Je hebt wel moederborden specifiek gericht op de HTPC markt, maar zelfs daar is het niet echt veel voorkomend dat er een TV-out al kant en klaar op zit.

Ik heb in mijn MCE het volgende mobo zitten:

Asus N4L-VM DH

Echt specifiek gericht op HTPC's met de Intel ViiV en de Asus Digital Home serie.

Ik heb daarvoor dus zelf zo'n converter gemaakt, maar na een tijdje heb ik toch een videokaart erin gezet zodat er ook een heel klein beetje op gegamed kan worden.

Blijkbaar is het dus een uitzondering dat de onboard kaart als TV-out gebruikt wordt en dus moet je bij Asus een extra convertertje kopen.

Wat overigens wel vrij standaard is is het hebben van zowel glasvezel als coax voor de digitale geluidsuitgang, was op zich wel mooier geweest als er met een jumper ofzo geswitched kon worden tussen digitaal geluid of tv-out uit de coax..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 15:58 ]

• NNF

NNF

Terw_Dan schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:20:
[...]
Eh... kun je dat ook ergens mee onderbouwen of roep je gewoon maar wat? :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

NNF schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:42:
[...]

Eh... kun je dat ook ergens mee onderbouwen of roep je gewoon maar wat? :P
Ten eerste zegt Asrock zelf dat ze veel goedkopere onderdelen gebruiken dan de betere merken en daardoor sneller stuk gaan.
Ten tweede kom ik op mijn werk genoeg Asrock plankjes tegen die gewoon brak zijn en het binnen afzienbare tijd begeven in pcs die bij klanten staan (om het nog maar niet te hebben over de bergen Asrock rotzooi die ik hier zelf in handen heb gekregen van vrienden/kennissen e.d).

Tel dat bij elkaar op en je merkt vanzelf dat Asrock gewoon een merk is dat veel korter meegaat dan de betere plankjes. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:03:
Ten eerste zegt Asrock zelf dat ze veel goedkopere onderdelen gebruiken dan de betere merken en daardoor sneller stuk gaan.
Dit hebben ze nog nooit gezegd... Logisch natuurlijk: geen enkel groot bedrijf zal zeggen (ongeacht of dat waar is of niet) dat ze goedkopere onderdelen gebruiken die sneller kapot gaan. Dus je loopt nu gewoon te liegen hier.
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:03:
Ten tweede kom ik op mijn werk genoeg Asrock plankjes tegen die gewoon brak zijn en het binnen afzienbare tijd begeven in pcs die bij klanten staan (om het nog maar niet te hebben over de bergen Asrock rotzooi die ik hier zelf in handen heb gekregen van vrienden/kennissen e.d).
Ik werk ook voor een computer shop en wij zijn leverancier van onder andere een universiteit. Wij bouwen vele verschillende soorten pc's (Dell, HP, veel selfmade met Asus, Asrock, MSI onderdelen) en pc's met Asrock moederborden zijn een van de weinige pc's die we terugkrijgen (het zijn heel vaak dell pc's of pc's met Asus moederborden).
Ik zelf heb ook een aantal asrock moederborden gehad. Op dit moment heeft mijn moeder mijn oude asrock dualsata moederbordje die het nog perfect doet.
Jouw conclusie is dus incorrect en is erg objectief. Het kan ook zijn dat mensen die (pc's met) asrock moederborden kopen, zo min mogelijk geld aan een pc willen besteden en ook misschien heel weinig verstand van pc's hebben. En als je weinig verstand hebt van hardware/software, je ook sneller iets kapot kan maken. Misschien dat dat de reden is dat jouw vrienden/kennissen jou kapotte asrock pc's geven....

Anyway, dit zijn de redenen waarom asrock zo goedkoop is:
  • Minimaal aantal features op een moederbord
  • Vaak kleinere borden dan Asus high-end --> dus minder grondstofkosten; daarom zijn de microatx borden van Asus ed ook altijd zo goedkoop in vergelijking met hun high-end varianten.
  • Zeer sobere doos + weinig extra accessoires
  • Geen enkele vorm van marketing
  • Weinig vestigingen in Europa (in vergelijking met andere bordenmakers)
  • Ze gebruiken vaker oudere patenten dan de high-end en hebben ook minder innovatievere opties/chipsets e.d. op hun moederborden.
Het feit dat ze "goedkopere" onderdelen gebruikt, klopt in die zin wel omdat ze niet high-end onderdelen op hun moederborden drukken (en dus zijn die onderdelen goedkoper). Maar, heel veel mensen (TerwDan) trekken dan een foute conclusie door te stellen dat goedkoop ook meteen minder kwaliteit betekent.
Asrock is gewoon een zeer degelijk merk, die niet onder doet voor Asus of een andere fabrikant. Ze zitten alleen in een ander segment van de moederborden markt. Ze richten zich puur op de onderkant en niet op de mid-end en de high-end.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb inderdaad vreemd genoeg met Asus ook een mindere ervaring dan met Asrock :) Het is budgetspul ja, dus je koopt zo'n ding niet omdat 'ie ziekelijk overclockt ofzo, maar voor een internet-spywareverzamelpctje zijn die bordjes eigenlijk gewoon prima :)

In de tijd vaak gebruikt om SocketA plankjes met rotte elco's te vervangen (Asrock K7S41, K7S8X, K7S41GX, allemaal SiS borden) en die werken allemaal nog nu :)

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

silmaril8 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:12:
[...]

Dit hebben ze nog nooit gezegd... Logisch natuurlijk: geen enkel groot bedrijf zal zeggen (ongeacht of dat waar is of niet) dat ze goedkopere onderdelen gebruiken die sneller kapot gaan. Dus je loopt nu gewoon te liegen hier.
Lekkere beschuldiging :/

Hij zegt dat nav een email die ik van ze kreeg toen ik ze aanschreef met het verzoek om vervangende condensatoren voor een K7S8X:
Beste dion_b,

Wij kunnen helaas geen vervangende condensatoren sturen. Met condensatoren van mindere kwaliteit is de kans dat ze defect raken groter dan met condensatoren van betere kwaliteit. De lage prijs moet ergens vandaan komen. Het gebruik van goedkopere onderdelen heeft daar mee te maken. Soms gaan ze vele jaren mee, soms kunt u pech hebben en gaan de componenten minder lang mee.

Wanneer 1 condensator het begeeft, kan de rest hierdoor ook bezwijken.

Een voeding kan eventueel ook de oorzaak zijn van snellere slijtage of een plotseling defect (onstabiele voeding, ongewone piekspanning).

Helaas is ook de garantie voor onze distributeurs ook afgelopen voor dit model. Anders had ik u uit kunnen nodigen het bord hier in Wijchen gewoon om te ruilen tegen een gebruikt exemplaar. Omdat u in Nijmegen woont was dit makkelijk geweest.

Vriendelijke groet,

ASRock Support

ASRock Europe B.V.
Bijsterhuizen 31-51
6604 LV Wijchen
The Netherlands
<http://www.asrock.com> www.asrock.com
Nu moet ik zeggen dat ik Terw_Dan's subjectieve constateringen over Asrock borden niet onderschrijf en zelf met plezier en vertrouwen Asrock gebruikt, maar zijn bewering over de goedkopere onderdelen staat als een paal :z

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 04-03-2007 15:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28
Heb al redelijk wat Asrock bordjes in PCs gezet, een aantal van teruggekregen:

- Een K7S41G die door onbekende reden elco-donorbord is geworden
- 2x een Asrock K7S8XE+ (eigen PC) die het begaf vanwege dode elco's (1e opgestuurd, 2e zelf gerepareerd)

Elke fabrikant heeft wel eens rotte series. Heb hier een LeadTek moederbord liggen, Nforce2 chipset, letterlijk elke elco van 1000uF en hoger vervangen door nieuwe, ze stonden allemaal bol op een paar na, alleen die 20 vervangen vanwege een tekort aan die dingen, 2 maand later stonden de laatsten ook bol (en ondertussen had ik een gigabyte bord gekregen als elcodonor \o/).

Kan je meteen gaan roepen dat LeadTek rotzooi is, echter kreeg ik vorige week een mooi Foxconn Nforce6150 bord met onboard DVI binnen, ik maak het zakje open, zie ik met grote letters op het bord staan: "Winfast 6150K8MD". Ik eens bij mezelf nadenken... LeadTek had toch altijd Winfast? Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat LeadTek geen borden maakt, maar gewoon Foxconn borden doorverkoopt. Foxconn dus een slecht merk vanwege die elco's? Nee, niet echt.

Om even ontopic te blijven: de Foxconn 6150K8MD heeft wel TV-Out, maar heeft dit op een headertje zitten. Of die header meegeleverd wordt weet ik zo niet, Alternate had een foutje gemaakt en mij alleen de zak met daarin het moederbord opgestuurd. Aangezien ik geen belang had bij de accesoires en het bord perfect werkt, heb ik gekozen voor een korting ipv het bord terug te sturen en te wachten op een nieuwe.

Verwijderd

PE PRO

1. Socket 478 for Intel P4 processor
2. SiS 645 chipset

* FSB : 400MHz, Max. 533MHz(over-clocking)
* DDR 333/266/200 + PC133/100
* Supports both DDR and SDRAM memory modulesto provide you best flexibility and save your cost.
* ASROCK I/O - default 4 ready-to-use USB2.0 ports on rear panel, default Game/MIDI port.
* ATA 133 supported.
* 1x AGP 4X/2X universal
* 6 PCI slots
* 5.1 Channel audio.
* default 10/100 LAN
* Multi-languages Quick Installation Guide.
* Bundle CD includes Anti Virus Software, ASRock PC DIY Live Demo, Audio Player, etc..

Ik gebruik deze van asrock al heel lang, zonder enige problemen.
En aan overclocking, daar doe ik niet aan mee.
Want daar gaan de meeste mobo's aan dood, en het ergste, je CPU ook.

• L.N.
Grappig om te zien dat mijn topic is veranderd is een discussie over de vraag of Asrock wel of geen slechte moederborden maakt. :)

De reden waar om ik zelf geen moederbord van Asrock wil:
- Speedfan werkt niet altijd en aangezien ik van stille pc's hou, is dit erg belangrijk.
- Zeer langzame RMA
- De kwaliteit van het moederbord wisselt zeer sterk per serie

Daarnaast heb ik het vermoeden dat er ook iets minderwaardige componenten worden gebruikt. Hierdoor geef ik liever 30 euro meer uit voor een goed moederbord (of ene moederbord waarvan ik zeker weet dat het goed is)

Ik vind het trouwens vreemd dat er zo vaak wordt bezuinigd op het moederbord (en voeding). Veel mensen kijken volgens mij alleen naar de videokaart en procesor om te kijken of een systeem snel is. Nu heeft het moederbord ook geen grote invloed op de snelheid, maar wel op de stabiliteit. Ik ben dus meer voor een systeem in balans, dan een systeem dat zo snel mogelijk is, voor zo min mogelijk geld.

• _JGC_
Bekijk het maar zo, als ik 130 euro uit moet geven voor een bord van Asus om erachter te komen dat het BIOS k*t is en de ACPI support voor linux zo goed als niet bestaat, dan haal ik liever voor de helft van de prijs een Asrock bord die wel gewoon een fatsoenlijk ACPI BIOS heeft.
Voedingen net zo, koop je een dure Antec voeding, blijkt ie incompatible te zijn met je dure Asus moederbord. Sweex en Asrock werken wel gewoon samen :P

Asrock maakt op zich goede plankjes, het zijn van die no-nonsense borden met niets speciaals erop. Er zitten wel eens brakke onderdelen op, maar ja, Asus heeft ook wel eens planken geleverd met brakke onderdelen erop (Asus P3C-2000, anyone? daar zaten gewoon hele chipsets op die niet deugden, itt een elco kan je die niet ff vervangen met een 50W soldeerbout en een rolletje tin). De problemen die ik tot nu met Asrock gezien heb, ben ik ook al eerder tegengekomen bij Foxconn (Leadtek), MSI, Asus, Abit, Gigabyte, ECS en Jetway. Heb hier zelfs een IBM NetVista staan met bolle elco's (die ik niet zo 1-2-3 kan repareren met onderdelen van sloopborde, 1200uF is niet standaard :()

Verder is het afhankelijk wat je doet met zo'n PC. Is het een gewone PC zonder speciale dingen, dan kan een AOpen kast met een 300W ComponentPro PSU ook wel. Gaat die stuk, kan je daar net zogoed een "350W" sweex PSU in zetten, die zijn ook goed voor het geld dat ze kosten. Heb hier destijds mijn "low-noise" Fortron 300W PSU vervangen door een Sweex model. Ding gaat er binnenkort uit omdat ik hier een Sharkoon heb liggen die toch net ietsje stiller is.
Ga je echter een quad opteron met 2xGF8800GTX SLI trekken, dan gaat een 550W sweex PSU dat gewoon niet trekken, omdat zo'n ding gewoon niet meer dan 250-300W gecombineerd vermogen kan leveren.

• dion_b
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op maandag 05 maart 2007 @ 23:08:
Bekijk het maar zo, als ik 130 euro uit moet geven voor een bord van Asus om erachter te komen dat het BIOS k*t is en de ACPI support voor linux zo goed als niet bestaat, dan haal ik liever voor de helft van de prijs een Asrock bord die wel gewoon een fatsoenlijk ACPI BIOS heeft.
Amen to that :o

Heb onlangs na een paar maanden ellende mijn Asus M2NPV-VM de deur uit gedaan. Pracht van een bord, maar door beroerde IRQ routing dankzij brakke ACPI tabellen werken nagenoeg geen van de geweldige onboard functies (geluid, firewire etc.) onder Linux. En Cool'n'Quiet werkt niet. Het gaat hier niet om 'rocket science' - ik heb ervoor een MSI plank gehad met *exact* zelfde chipset en features, maar dan So939, waar alles wel gewoon perfect werkte.

Mijn ervaringen met Asus van de afgelopen paar jaar is dat ze de toeters en bellen kunnen polijsten als geen ander, maar dat de totale basics zoals degelijke ACPI implementatie vaak volstrekt genegeerd is. Dat is doodzonde, juist voor een merk die daar groot mee geworden is (P2B-F anyone? :) ). Het is idioot dat je Asus links moet laten liggen voor degelijkheid en dan een Asrock pakken, maar ik deel _JGC_'s ervaring daar ook mee - een Asrock M1697-based plank gehaald. Eerste was DOA, maar toen ik een werkende kreeg werkelijk geen enkele issue onder welk OS dan ook. En dat idd voor 30% minder geld (of bij higher-end dingen een nog groter verschil)...
Asrock maakt op zich goede plankjes, het zijn van die no-nonsense borden met niets speciaals erop.
Mwoeah, Asrock maakt juist borden met uitzonderlijke combinaties van chipset, features en socket, ik noem So775 en AM2 borden met AGP slots, of borden met AGP+PCIe slots en levert ook borden met chipsets die je anders minder ziet (zoals met name ULi's geniale laatste paar chipsets).
Er zitten wel eens brakke onderdelen op, maar ja, Asus heeft ook wel eens planken geleverd met brakke onderdelen erop (Asus P3C-2000, anyone? daar zaten gewoon hele chipsets op die niet deugden, itt een elco kan je die niet ff vervangen met een 50W soldeerbout en een rolletje tin)
Dat was Asus' schuld niet. De i820 en dan met name de MTH was gewoon buggy. Intel leverde het in die toestand, Asus had er niet meer of minder problemen mee dan andere fabrikanten. Wat ik wel flagrant vind is dat ik de afgelopen 18 maanden op zoek ben naar een i820 bord met RDRAM support om RIMMs te testen en ondertussen 3x P3C-D en 1x P3C-L in handen gekregen heb waarvan 3 nieuw in antistatische verpakkingen en niet een ervan wilde ook maar booten. Dat heeft niets met buggy i820 te maken en is indicatie van gruwelijke quality control issues die Asus wel te verwijten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Dion_B, als ik nog even offtopic mag reageren op jou post.
-knip-
Wij kunnen helaas geen vervangende condensatoren sturen. Met condensatoren van mindere kwaliteit is de kans dat ze defect raken groter dan met condensatoren van betere kwaliteit. De lage prijs moet ergens vandaan komen. Het gebruik van goedkopere onderdelen heeft daar mee te maken.-knip-
De reden waarom Asrock geen vervangende condensatoren stuurt vind ik geheel niet correct, de oorzaak vind ik wel goed onderbouwd.
Maar waarom sturen ze gewoon niet die paar condensatoren niet gewoon op ? dit getuigt van een slechte service, zelfs ookal zou de garantie periode allang verstreken zijn er zou geen bezwaar moeten zijn om die paar condensatoren op te sturen. argumenten van "Uit kostenbesparing" vind ik te makkelijk
Concurenten zoals MSI doen hier geheel niet moeilijk over, zelfs voor mobo's van ~7 jaar oud sturen ze nog vervangende condensatoren.

My favorite programming language is solder.

• _JGC_
dion_b schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:35:
[...]

Amen to that :o

Heb onlangs na een paar maanden ellende mijn Asus M2NPV-VM de deur uit gedaan. Pracht van een bord, maar door beroerde IRQ routing dankzij brakke ACPI tabellen werken nagenoeg geen van de geweldige onboard functies (geluid, firewire etc.) onder Linux. En Cool'n'Quiet werkt niet. Het gaat hier niet om 'rocket science' - ik heb ervoor een MSI plank gehad met *exact* zelfde chipset en features, maar dan So939, waar alles wel gewoon perfect werkte.
Dat bord ook al? Ik wist het van de A8N-VM CSM die geen goede ACPI had, dat ze de nieuwere producten ook verneukt hadden was me nog nieuw. Zo zie je maar weer, een ezel stoot zich dus wel meerdere keren aan dezelfde steen :P
Mwoeah, Asrock maakt juist borden met uitzonderlijke combinaties van chipset, features en socket, ik noem So775 en AM2 borden met AGP slots, of borden met AGP+PCIe slots en levert ook borden met chipsets die je anders minder ziet (zoals met name ULi's geniale laatste paar chipsets).
Ze hebben idd nogal exotische combinaties, Conroe borden met i865G, VIA en ULi borden met AGP, PCI-E, DDR geheugen en DDR2 geheugen op 1 bord, etc. Maar behalve dit soort vreemde combinaties zijn het vrijwel altijd standaardborden, geen promise meukcontrolers onboard, geen extra firewire chips, geen heatpipecoolers, etc. Gewoon standaard meuk die voor de gewone gebruiker uitstekend is, en voor de tweaker die niet superveel eisen stelt aan overclocken ook gewoon goed te doen is (je kunt OC'en met een asrock plank, alleen niet echt extreem).
[...]
Dat was Asus' schuld niet. De i820 en dan met name de MTH was gewoon buggy. Intel leverde het in die toestand, Asus had er niet meer of minder problemen mee dan andere fabrikanten. Wat ik wel flagrant vind is dat ik de afgelopen 18 maanden op zoek ben naar een i820 bord met RDRAM support om RIMMs te testen en ondertussen 3x P3C-D en 1x P3C-L in handen gekregen heb waarvan 3 nieuw in antistatische verpakkingen en niet een ervan wilde ook maar booten. Dat heeft niets met buggy i820 te maken en is indicatie van gruwelijke quality control issues die Asus wel te verwijten zijn.
Alsof het wel de schuld van al die andere fabrikanten is dat ze brakke elco's op een moederbord gesoldeerd hebben :P

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 21:12
MSI K9NGM2-FID :)

am2 :) en dan neem je ook nog een 65W CPU en blijft de cpu mooi rond de 20C

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Chipsets met ingebouwde VGA zijn vrijwel per definitie niet passief te koelen. (Teveel warmte-productie).
Om je een voorbeeld te geven. Zalman zet bijvoorbeeld expliciet op zijn passieve northbridge koelers dat ze geschikt zijn voor all northbridges waar geen VGA ingebouwd zit.

Kortom, Passief en onboard-VGA gaan niet samen tenzij je zelf de koeling passief maakt.
Je zou dit kunnen doen door er zelf een passieve koeler voor te zoeken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 22:16
LuukNouwen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:15:
Pardon? Er zijn allang NF4 mobo's met een passief gekoelde NB en SB hoor! Neem de ASUS A8N32-SLI Deluxe als voorbeeld :)

Heb dat mobo dus zelf en ben er reuze tevreden mee, alhoewel ik geen SLI gebruik.
Pagina: 1