[XP] Slaapstand valt in slaap

Pagina: 1
Acties:

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb sinds twee dagen een PC met de volgende configuratie:

MB: Gigabyte GA-M55S-3s
CPU: AMD 64 X2 4400
MEM: 2x512Mb PC667 MDT
Graphics: Gigabyte GV-NX76T256D-RH
Kast: Gigabyte GX1Z
Schijven 320 Gb IDE (boot & system) 320 Gb SATAII

XPsp2 geinstalleerd en alle chipsetdrivers etc.er op gezet.

De PC werkt probleemloos en is lekker snel (mag ook wel) maar als ie in slaapstand gaat, dan gaat ' ie dus ook werkelijk in slaap en vergeet de boel af te sluiten. Dat is: hij blijft hangen op "Preparing to hibernate" en soms (tot nu toe 3 van de tig keer) een BSOD (STOP: IRQL_LESS_OR ....). Ik heb zelf het idee dat hij nog niks op schijf wegschrijft maar wacht op een stop voor een van de peripherals.

Vragen:
wie heeft een vergelijkbare PC en werkt het daar wel?
Zou het aan het wat minder kwalitatieve RAM kunnen liggen?
Zouden er andere opties zijn om het geheel zover te krijgen dat hij de boel netjes op schijf zet en afsluit?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou je op een PC hibernate aanzetten? Maar dat je een BSOD krijgt met IRQL_LESS_OR_EQUAL kan betekenen dat of je hdd of je controller gaar is (kabel kan uiteraard ook). Check je complete hardware eens met Ultimate Boot Disc. Vooral een geheugen check is aan te raden.

Commandline FTW

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:19

TommyGun

Stik er maar in!

Hero Of Time schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:25:
Waarom zou je op een PC hibernate aanzetten? Maar dat je een BSOD krijgt met IRQL_LESS_OR_EQUAL kan betekenen dat of je hdd of je controller gaar is (kabel kan uiteraard ook). Check je complete hardware eens met Ultimate Boot Disc. Vooral een geheugen check is aan te raden.
Naar mijn weten staat die melding juist vaker voor RAM, dan HDD. Maar HDD is idd ook mogelijk.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zou best kunnen, maar ik kreeg bij de oude pc van mijn pa die melding vaak bij het scannen van hdd's tijdens Windows Setup, dus verwacht dat het eerder met de hdd te maken heeft. RAM test liep vast op die computer, virusscan en hdd scan was nog veel erger. Uiteindelijk bleek de hdd nog maar een paar dagen te leven. Werd niet meer gevonden, aan mijn pc gehangen, klak klak, dood.

Edit:
De topic titel kan beter. Betere titel is 'Slaapstand werkt niet' of 'BSOD bij gebruik slaapstand'. Over een paar uur bepaald een mod wel wat er gaat gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Hero of Time op 03-03-2007 01:33 ]

Commandline FTW

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hero Of Time schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:25:
Waarom zou je op een PC hibernate aanzetten?
Omdat je dan niet een volledige bootcycle hoeft door te lopen maar na je resume gewoon doorkan?
Waarom zou je géén hibernate aanzetten op een PC?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn ervarig is dat Hibernate langzamer kan zijn op een computer dan op een laptop, zowel erheen gaan als eruit komen. Het voordeel blijft natuurlijk wel dat al je programma's er nog zijn. Ik gebruik Hibernate veel op mijn laptop, herstart hem nauwlijks, alleen als het moet.

Commandline FTW

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-03 18:19
TommyGun schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:26:
[...]

Naar mijn weten staat die melding juist vaker voor RAM, dan HDD. Maar HDD is idd ook mogelijk.
IRQL kan voor alles in je systeem staan, bijvoorbeeld ook een gare videokaartdriver, dus ik zou het echt in een driver zoeken, en eventueel de foutcode die gegenereerd wordt opzoeken.

Ook is het een aanrader even in de logboeken te snuffelen naar een foutmelding, miss dat er gelijk bijstaat wat de BSOD veroorzaakt. RMB op Deze Computer, en dan Beheren, Logboeken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat werkt niet altijd, soms wordt er geen logboek entrie gemaakt bij een BSOD (gebeurt dan te snel). Bovendien, bij mijn vader's computer kwam deze melding plotseling, terwijl er geen driver update was uitgevoerd sinds installatie. Het hoeft dus niet altijd aan de driver te liggen. Hardware problemen iig wel.

Commandline FTW

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
VirtualGuineaPig schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:50:
hij blijft hangen op "Preparing to hibernate" en soms (tot nu toe 3 van de tig keer) een BSOD (STOP: IRQL_LESS_OR ....).
Klinkt als een driver probleem. Videokaartdriver al geupdate? Staat in je bios S3 bij powermode aan? Meestal staat er iets van een combo van S1 en S3 aan (wat ook goed is).
Ik heb zelf het idee dat hij nog niks op schijf wegschrijft maar wacht op een stop voor een van de peripherals.
Dat is het meestal ook als hibernate niet werkt. Heb je nog iets bijzonders aan je pc hangen of erin zitten? TVkaartje van Hauppauge bijvoorbeeld wil nog wel eens vervelen. Verder je msconfig -> startup zo leeg mogelijk maken (afgezien van een eventuele virusscanner kan alles weg) en bij non-microsoft services hetzelfde doen.
Vragen:
wie heeft een vergelijkbare PC en werkt het daar wel?
Ja hier werkt het.
Zou het aan het wat minder kwalitatieve RAM kunnen liggen?
Je RAM heeft wel of geen fouten en werkt dus wel of niet goed. Niets ertussen in. Je ram kun je nakijken met Memtest. Als het daar goed werkt, is er niets aan de hand met je RAM.
Zouden er andere opties zijn om het geheel zover te krijgen dat hij de boel netjes op schijf zet en afsluit?
Ja, als programmaatjes op de achtergrond blijven hangen. Maar dan vind ik de BSOD melding niet logisch.
Hero Of Time schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:57:
Mijn ervarig is dat Hibernate langzamer kan zijn op een computer dan op een laptop, zowel erheen gaan als eruit komen. Het voordeel blijft natuurlijk wel dat al je programma's er nog zijn. Ik gebruik Hibernate veel op mijn laptop, herstart hem nauwlijks, alleen als het moet.
Tijdens hibernate wordt je geheugeninhoud op je harde schijf weggeschreven. Veel geheugen of een langzame harde schijf zorgen ervoor dat hibernate langer duurt.

[ Voor 19% gewijzigd door dr snuggles op 03-03-2007 17:27 ]

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Uiteindelijk is dit opgelost. Een bezoek aan Windows Update en alle patches etc sinds SP2 installeren en een nieuwe driver voor de AMD64X2 (http://www.amd.com/gb-uk/...,30_182_871_13118,00.html) en eindelijk viel mijn PC in slaap! (en doet zelfs hazeslaapjes dmv standby met fans uit!).

En waarom Hibernate gebruiken? Gewoon,\omdat je dan de boel lekker zonder stroomverbruik kan afsluiten en later weer verder kunt aan waar je gebleven was.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1