Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

5x7 matrix aansluiten via controller...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een paar TA20-11HWA van Kingbright gekocht.
Nu wil ik deze aansluiten via mijn microcontroller (aduc732 =>8052 reeks).
Nu ahd ik aal een programma geschreven (soort van multiplexen =>Ik schrijf 1 kolom helemaal (1tjes en nullen), dan volgende kolom,enz

Nu heb ik 2 vragen:
-Ik kan met deze microcontroller slechts 80µA sourcen en 1.6mA sinken...=>wat veel te weinig is...
Hoe los ik dit op=>met een buffer, maar hoe?

-Hoe sluit ik de TA20 aan? er zijn 2x7 pinnen om aan te sluiten, en 5x7=35Leds... Welke zijn mijn zeven rijen en wat zijn dan de overige 2 pinnen van de kolommen?

mvg

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Wat is er mis met een transistor? Basisstroom zo berekenen dat je niet over de limieten van je µC gaat, en de uitgang kan zoveel stroom leveren als je wil (eventueel darlington nemen voor hogere stromen).
Ook kan je een FET gebruiken, die is spanningsgestuurd en neemt dus enkel stroom om de parasitaire G-S capaciteit op te laden, de korte piekstroom in het begin is met een serieweerstandje te beperken.
Als je zowel bij hoog als bij laag signaal stroom moet leveren, kan je eens kijken naar het totem-pole principe.

Eventueel kan je ook eens kijken naar een simpel logisch chipje uit de 74-reeks (TTL) of de CMOS-variant ervan (maakt niet uit welke, zolang je er mee kan bufferen of inverteren, bij inverteren compenseer je dat in software), die nemen waarschijnlijk ook nauwelijks stroom op de ingang, en kunnen heel wat meer leveren aan de uitgang. Zo'n oplossing kan handiger zijn als je hele hopen signalen moet bufferen, een chipje neemt minder plaats dan een berg transistoren/FET's.

Hoe het verder zit met je TA20: eigen inzet is vereist, wat heb je zelf al gezocht en gevonden, wat begrijp je er niet aan?

Edit: hoi daar beneden :w

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, google heeft er niets over... De makkelijkste manier is dan gewoon een voeding en een weerstandje van 1K pakken en het zelf uitmappen. Kost nog niet eens zoveel tijd als je zou denken btw.

80uA en 1.6mA? Weet je zeker dat je die waardes goed leest? Da's namelijk Helemaal Niets, elke zichzelf respecterende uC kan tegenwoordig 20ma ofzo sinken/sourcen. Je kan er een 74HCTxx-chip tussenzetten, die kunnen vaak wat meer driven, en desnoods miep je daar nog es een tor-array achter.

Edit: Hoi Naftebakje ^_^

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

farnell verkoopt ook wel dat soort displays

http://nl.farnell.com/jsp...jsp?N=500029+3342+1003955

hier een datasheet http://www.farnell.com/datasheets/90518.pdf van zo eentje

ik heb een soortgelijk display aangestuurd, de 5 colommen stuur ik aan via een 3 naar 8 decoder (74138) met daarachter 5 pnp transitoren naar de voeding, de led in een rij heb ik in mijn geval direct met weerstanden op de microprocessor aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt voor de datasheet!
Ok nu weet ik al hoe de leds aangesloten moeten worden...

En voor de waardes van de stroom=>Deze kloppen spijtig genoeg (het is een 8052 reeksgeval=>oud,maar betrouwbaar en een van de beste controllers!!

Dan kan ik nu aan het puzzelen gaan ;)