DFI nforce4 & 4x512mb problemen

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Hoi!

Ik heb een probleem en jullie zijn eigenlijk mijn laatste hoop. Het zit zo:
Ik heb een DFI NF4 ultra-d moederboord met daarop een X2 4400 Toledo en 1GB geheugen (en daar zit het probleem). Ik wil naar 2GB gaan want dat wordt wel is tijd dus ik heb mijn 2 reepjes van 512MB aangevuld met nogmaals 2 reepjes van 512MB. Dit omdat 2 reepjes van 1GB wel erg duur zijn en 4x512MB moet toch ook werken? Dat was de gedachte in iedergeval.
De eerste set reepjes is OCZ el-platinum rev.2 pc3200 2-2-2-5. Dit geheugen heeft altijd perfect gewerkt. De tweede (en nieuwe) set is ook OCZ el-platinum pc3200 maar dan 2-3-2-5 en of het revisie 2 is weet ik niet (denk het niet, de afmetingen zijn iets anders). Ook dit geheugen werkt uitstekend maar ik heb het nog niet lang genoeg om er het predikaat 'perfect' aan te hangen. Het geeft in iedergeval geen enkele foutmelding in memtest86 en de computer werkt er gewoon goed mee.
Alle reepjes zijn dus 512MB groot. Ik heb mijn computer niet overgeklokt en dat is 'ie ook nog nooit geweest.

Het probleem is dat m'n computer met 4x512MB met normale BIOS instellingen niet boot, of met onderclock en de zwakste timings wel boot maar maar 1GB van de 2 'ziet' en gebruikt. Dit staat altijd ingesteld op 2T want een Toledo core kan niet 4 reepjes aansturen op 1T.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd om de boel werkend te krijgen?
- Geheugenreepjes omwisselen
- Zo'n beetje alle geheugen instellingen in het BIOS aangepast. Daarmee kreeg ik dus de computer zo ver om te starten zij het met 1GB ipv 2GB.
- Nieuwste BIOS geflashed en geheugen instellingen opnieuw allemaal geprobeerd
- Op dit forum gezocht naar oplossingen maar in topics als deze staat geen oplossing en in de grote overclock topics over mijn moederboord kan ik ook niet echt iets vinden (maar heb ze niet helemaal doorgelezen).
- Met google gezocht naar mijn probleem. Ook hier wel wat hits gevonden maar de meeste mensen hebben het gewoon werkend (4x512MB). De paar personen die wel problemen hadden geven in hun topics ook geen oplossing.
- Het boekje van het moederboord doorgespit, opzoek naar een magische 'Enable memory banks 2 and 4'-jumper.

Het moge duidelijk zijn dat bovenstaande geen oplossing heeft geboden.

Wie-o-wie kan mij helpen?

Ik heb echt een hele goeie PC.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Sorry dat ik hier reageer. Het is een oude post, ik weet het maar ik wilde toch nog effe melden hoe het is afgelopen met mijn probleem voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Uiteindelijk vond ik deze forum post: http://www.bleedinedgesup...m/showthread.php?p=211097 . Iemand met hetzelfde probleem en zowat dezelfde hardware als ik krijgt een reactie van een medewerker van OCZ. De medewerker zegt dat die persoon met het probleem hem moest mailen en dan zou het allemaal in orde komen. Dat heb ik dus ook maar gedaan.
Ik moest de SPD BIOS van mn geheugenreepjes emailen. Hij heeft ze aangepast en daarna heb ik de reepjes geflashed met de nieuwe SPD BIOSsen en toen was alles weer werkend.

Ik heb echt een hele goeie PC.