multi on
Ik twijfel hier nu een beetje.
Ik heb die er niet instaan, maar weet wel dat die er bij mij ook wel ooit heeft ingestaan.
Maar met het oplossen van soortgelijke problemen heb ik die er oa. uitgehaald en de config-files in /etc/named/ aangepast en sindsdien heb ik die problemen niet meer.
Kan je iets meer info geven over je config?
eth0=192.168.1.5 subnet=255.255.255.0 (oke das goed!)
Wat is je externe interface?
is dat eth1 of is dat je ppp0?
# IP Spoofing protection
ipchains -A input -i eth0 -s ! 192.168.1.0/255.255.255.0 -j DENY
ipchains -A input -i ! eth0 -s 192.168.1.0/255.255.255.0 -j DENY
Leuk, maar als eth0 je interne interface is, heb je byzonder wijzig aan 'spoofing protection' op die interne interface!
Buiten dat, je zet een spoofing op voor je complete subnet :?:?

En even verder zet je ALLES open....
# accepteer verkeer
ipchains -P input ACCEPT
ipchains -P output ACCEPT
In dat geval kan je je alle moeite besparen en ipchains verhuizen naar /dev/null
Het enige wat je hier nu doet is het
interne verkeer (voor zover ik nu kan beoordelen) dwars zitten en je firewall doet helemaal NIETS bij de 'grote boze buitenwereld' (die volgens mij nu vanaf je ppp0 (als dat je externe interface is) komt)
Wat een goed stuk documentatie is komt van OpenNA:
Het boek heet "Securing & Optimizing Linux: Red Hat Edition"
Je kan het bestellen via oa.
www.amazon.com maar er is ook een downloadable versie beschikbaar (.pdf) en die kost niets. Je kan 'm vinden op:
http://www.openna.com/books/solrhe.htm
Het gaat vrij diep in over de mogelijkheden waar men dan bij jou binnen kan komen en hoe er tegen op te treden!!
Het boek behandeld welliswaar RedHat 6.2 (kernel 2.2.xx), maar het is de basis die eigenlijk uniform voor iedere distributie is.
Mocht je RedHat 7.0 en/of kernel 2.4.x gebruiken, ook geen nood, dit boek dan evengoed downloaden!!!
Ze (OpenNA) zijn nog druk bezig met een nieuwe versie (2.0) die ingaat op RedHat 7.0 en tevens de kernel 2.4.x met daarbij IPTables (die dus ook standaard aanwezig is in kernel 2.4)