Toon posts:

Sony Vaio FE41S of Z of Asus V1JP

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na maandenlang zoeken, lezen is de keuze beperkt tot 3 laptops. Het wordt of de Sony Vaio FE41S of Z of de Asus V1JP.

De laatste weken lees ik zoveel mogelijk reviews. Sony spreekt me meer aan als het gaat om het beeldscherm. Asus levert weer meer krachtige hardware. Ik twijfel dus.

Wat wil ik ermee?

In elk geval Vista Premium/Ultimate met videobewerking als zwaarste toepassing. Soms wat games. De laptop moet ook portable zijn.

Wie kan me overtuigen van de beste laptop 8)

Verwijderd

Het verschil in hardware is wat mij betreft niet zo heel groot. Zowel Sony als Asus leveren een C2D, hoewel de Asus iets sneller is. Zoveel merk je daar ook niet van. De go7600 in de FE41 doet ook niet echt onder voor de X1700. Wel is het zo dat Sony nog steeds 4200 rpm schijven gebruikt. Volgens mij zijn dat wel iets langzamere schijven. Ik weet alleen niet of ze beiden 2 GB geheugen leveren, maar dat zal wel.

Ik denk dat de beeldkwaliteit van de Sony een stuk beter is, maar de resolutie is wel lager. De Asus richt zich volgens mij ook op een andere markt en is iets zakelijker. De Sony daarentegen heeft een magnesium behuizing en dat is wel een pluspunt. Een voordeel bij de Asus is weer twee jaar garantie.

Ik vind het beiden goede keuzes. De verschillen zijn imo vrij klein, maar ik geloof wel dat de Sony een stuk goedkoper is.

Verder noem je ook nog dat je belang hecht aan een portable. Nu vind ik 15,4 inch zelf niet direct portable, maar dat is mijn mening.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Voortaan is het handiger om de specs er even bij te zetten, bespaart de anderen wat moeite :). Gelukkig heb ik deze laptops zelf laatst bekeken :).

Zo dus:

Sony Vaio FE41S
CPU: T5500 1.66 GHz
RAM: 2GB 667MHz DDR2
GPU: Go 7600GT ??MB
LCD: 1280x800
HDD: 160 GB 4200 rpm
Overig: 0,37MP Webcam, cardreader

Sony Vaio FE41Z
CPU: T7200 2.00 GHz
RAM: 2GB 667MHz DDR2
GPU: Go 7600GT ??MB
LCD: 1280x800
HDD: 200 GB 4200 rpm
Overig: 0,37MP Webcam, cardreader

ASUS V1JP
CPU: T7200 2.00 GHz
RAM: 1GB 667MHz DDR2 (1x1GB)
GPU: X1700 512MB
LCD: 1680x1050
HDD: 120/160 GB 5400 rpm
Overig: 1,3MP Webcam, cardreader vingerafdruksensor*
(* niet in alle uitvoeringen, meen ik).

Mijn oordeel:
Als het tussen deze drie gaat, zou ik voor de ASUS gaan.
Allereerst zit er een erg snelle processor in, hoewel het verschil met de T5500 discutabel is. De T7200 ondersteunt echter virtualisatie, wat een pre kan zijn. Er zit 1GB geheugen, tegen 2GB in de Sony's, wat een potentieel nadeel is. Het is echter één latje, waardoor het bijprikken van een extra GB erg gemakkelijk is. De X1700 is iets minder dan de 7600GT, maar aangezien je sóms games speelt denk ik dat de X1700 wel voldoende is. Belangrijk voordeel voor de ASUS (ongeveer hét selling point) is de hoge schermresolutie, wat erg prettig werkt, vooral bij programma's die anders veel beeldoppervlak innemen (Photoshop, Dreamweaver, Vegas). Ook is de harde schijf sneller, wat in mijn optiek zeker merkbaar is. De 4200rpm van de Sony's is eigenlijk wat ouderwets. Je levert echter wel wat in op schijfruimte, maar ik weet niet hoe sterk je dat nodig hebt.

Overigens kan het nog wat goedkoper; door te kiezen voor een Zepto 6615WD met de Extreme Config (hier en daar nog wat aanpassen), kun je een vergelijkbaar systeem samenstellen voor een zachter prijsje. De vingerafdruksensor zul je dan missen, maar of dat een echt gemis is, is aan jou (wat een ge-is in die laatste zin :P). Een cardreader zul je overigens dan extern moeten doen. Neem de Zepto in overweging, is mijn advies. (www.zepto.nl)

Verwijderd

Het is volgens mij een misvatting dat die Sony's een 7600gt hebben, volgens mij zijn het gewoon go7600's.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 23:27:
Het is volgens mij een misvatting dat die Sony's een 7600gt hebben, volgens mij zijn het gewoon go7600's.
Ik ben voortdurend 'GT' tegengekomen. Dat is alleen natuurlijk geen garantie. Misschien moet de TS even bij Sony informeren :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

Deze topicstart is echt ruim onder de maat en gaat derhalve op slot

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.