Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

voeding voor autoradio

Pagina: 1
Acties:
  • 798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik had een idee om een autoradio op een adapter te laten lopen ipv de accu van een auto, nu kan ik wel aan 12Volt komen die hij nodig heeft, maar niet aan de 7.5Ampere. Heeft iemand een idee hoe dat kan of moet ik hier een hele grote adapter die 7.5A kan leveren? Zijn die er eigenlijk wel?

Alvast bedankt

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Al eens bij een electro-zaak geweest? Een 12 volt voeding met meer ampere zijn er legio.

Anders kan je ook een acculader gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:28
ATX PC voeding moet het ook mee lukken.

Misschien dat je hier dan nog wat aan hebt? PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 20:38

T1psY

Dumo-Technics

ik draai een autoradio op een ATX PC voeding van 300W. ik had er nog een van 200W maar dit was te weinig.

http://www.dumo-technics.com

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een acculader is niet afgevlakt of heeft speciale regelingen. Die valt dus af. Je kan ook een losse 13,8V voeding kopen zoals die wel voor mobiele zendapparatuur en dergelijke worden gebruikt. Ook kan je een ATX voeding gebruiken, vanaf 250W leveren die eigenlijk altijd wel minstens 8A op de 12V lijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Afhankelijk van het gewenste vermogen (is het voor op je kamertje, dan heb je aan 1W naar je speakers genoeg, dan kom je aan 80 à 90 dB) en het te besteden budget zijn er verschillende mogelijkheden.
Zo heb ik hier bijvoorbeeld een adapter liggen die normaal dient om een koelbox voor de auto ook op netspanning te gebruiken, die levert 5A op 13V en kostte ongeveer 15€ (aanbieding uit de lidl). Daarmee kan je al flink wat lawaai produceren (wel ff uitkijken dat je het volume niet extreem openzet, clippen kan je speakers gemakkelijk opblazen).
Dergerlijke budgetoplossing is met eventueel wat knutselen (extra filter toevoegen, 2 LC netwerkjes na elkaar bijvoorbeeld, alhoewel een autoradio op zichzelf al tegen heel wat rommel op zijn voedingslijnen kan) werkbaar als je geen hoge eisen stelt.

Een PC voeding kan inderdaad ook dienen, maar daarbij moet je wel de +5V lijn mee belasten of anders gaat je voeding in beveiliging of kapot (zie FAQ/search voor verdere uitleg).

Wil je het robuust en krachtig, dan koop je een degerlijke voeding, en voorzie je meteen ook een kleine batterij (eventueel met geschakelde voeding, boost convertor) om op de ongeschakelde +12V ingang van je radio te hangen, zodat je niet steeds je instellingen en zenders verliest.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
oke, bedankt voor de reacties, ik weet voldoende
Pagina: 1