Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Plug voor laptop doorgebrand

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De plug voor de voeding aan de binnenkant van mijn laptop is kapot gegaan. In deze plastic plug zat een soort kokertje (plug afbeelding) die de stekker van de adapter op zijn plek hield, maar deze is afgebroken.. Nu moet ik de stekker precies in de goeie houding houden wil de laptop nog stroom krijgen. Zelfs als hij dan stroom krijgt komt er soort van kortsluiting en wordt het er ontzettend heet: de lijm uit de stekker smelt er gewoon tussenuit.. Ook de contactpuntjes hebben nu niet meer de kleur die ze zouden moeten hebben.

Sony zelf wil het repareren voor 150-200 euro (terwijl vergelijkbare plugs 1-2 euro kosten) en het onderdeel is los nergens te vinden, ik ben alle electro zaken in de omgeving langs geweest. Verder heb ik een aantal reparatie services geprobeerd maar de meesten beginnen niet aan Sony, en een ander rekent zo'n 85 euro per uur en 35 euro verzendkosten zonder het onderdeeltje meegerekend.
het gaat om een Sony Vaio K415S (15,4", P4 3,1 ghz, 1 gb)

Als iets niet geheel duidelijk is hoor ik het graag.

Groet,
Brian

Plug afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/8994/laptop2zw2.jpg

Laptop inside:
Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/7339/laptop1ct0.jpg

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Het lijkt me het beste om een nieuwe connector te kopen, daar de draden aan te solderen, en tevens een nieuw stekkertje op je laptopadapter te plaatsen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
wel plus en min goed doen, hè?

U vraagt, wij antwoorden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Idd, een mannetje en een vrouwtje van een plug naar keuze die de stroom/spanning ruim aankan, lijkt me ook de goedkoopste tweaker-oplossing (zolang je het veilig kan natuurlijk, als je niet kan solderen lijkt het me gevaarlijk).
Maar zoals het eruit ziet, is dat toch geen zo'n speciale plug, eventueel kan je eens bij de electroboer gaan vragen of je wat pluggen mag passen, geef die brave man dan natuurlijk een fooi voor de moeite (en het geld dat je bespaart) 8)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kan je die plug niet gewoon weer aan elkaar lijmen? :P Als ik zo die plug ziet, lijkt het te lijmen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 19:04:
Het lijkt me het beste om een nieuwe connector te kopen, daar de draden aan te solderen, en tevens een nieuw stekkertje op je laptopadapter te plaatsen.
Ik heb een connector hier thuis liggen alleen zitten daar 3 pinnen op. En ik heb geen zin om me laptop op te blazen door een verkeerde aansluiting.

afbeelding van aangeschafte connector:
Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/5354/laptop3ta4.jpg

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

das een goeie connector, die zet je vast aan de behuizing, zo trek je ook geen printplaat/draad kapot :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
Hoe sluit ik de nieuwe connector (pic hier direct boven) aan op (pic start topic "lapop inside").

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:28
Afbeeldingslocatie: http://xs513.xs.to/xs513/07095/laptop3ta4.jpg

Meestal zit het zo.

Maar kijk even op de adapter van je laptop hoe dat tekentje van de polariteit er uit ziet.

-----(*---- (dat tekentje)

En op je foto "laptop inside" is het linkse pinnetje waarschijnlijk de plus pool :)

Let wel goed op als je het allemaal weer aansluit, want voor iemand zoals ik (en vast nog wel meer mensen op dit forum) is dit een eitje, maar voor jou misschien niet. En de kans is groot dat je door het verkeerd aansluiten van de stroomaansluiting je laptop opblaast! :o

Ik ben niet aansprakelijk voor een doorgefikte laptop!

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2007 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de beschrijving frankie!

Ik heb vandaag zitten klooien met de plugs. De connector vast gesoldeerd aan de binnenkant (zie de foto's) en de adapter plug vervangen (plus en min gesplitst en een stukje rubber als buffer ertussen om kortsluiting te voorkomen). Er is een pinnetje van de connector afgebroken maar volgens mij is dat de aarde (de 2 pinnetjes naar + en - zijn goed herleidbaar n.a.v. de plaats waar ze zitten t.o.v. binnen/buitenkant) dus moet dat geen probleem zijn gezien mijn adapter zelf geen aarde ondersteunt. De adapter zelf geeft een positief signaal(lampje) maar de laptop pikt nog niets op (geen knipperend lampje dat ie de accu oplaadt).. Iemand enig ID hoe dat kan komen?

Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/6808/laptop4aq5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/3762/laptop5vo2.jpg

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als zo'n ding drie pootjes heeft denk ik dat er een schakelaar inzit .... (batterijvoedig)

kijk even goed. ik zie hem al op bovenstaande foto

code:
1
2
3
4
-   --------------------------|==================
+  ---------------------------|--------------
                              |======  /\ =======
Batterijvoeding   --------------------/  \

[ Voor 58% gewijzigd door Fish op 03-03-2007 23:17 ]

Iperf

Verwijderd

Aloha, het ging dus om mijn laptop alleen heeft forcedeagle het hier voor me gepost afgelopen dagen:-) thnx gast

Maar ik heb alles gedaan wat hierboven beschreven is. De plug geeft een positief signaal maar wanneer ik de laptop aanzet pakt ie toch de stroom niet.. Zo vaak hoef ik dat nu ook niet meer te proberen want dan is de accu helemaal 100% leeg en doet ie helemaal nix meer. Zover ik weet zijn positief en negatief goed aangesloten (want wanneer ik de kabeltjes omwissel komt er een geluid van de adapter alsof er een krekel in zit). En een derde draad voor een accu schakelaar (waarvan dat pinnetje aan de connector al afgebroken is) o.i.d. zit er niet in de laptop zelf, het blijft bij een + en -

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:28
Neem je laptop anders eens een keer mee naar de winkel waar je die nieuwe plugjes hebt gekocht. Daar kunnen ze je vast wel vertellen hoe dat plugje werkt. Want wat fish zegt klopt inderdaad. Er zit waarschijnlijk een klein stukje metaal in die plug wat als 'schakelaar' dient. (Dat als je het snoer erin stopt dat er dan wat wordt omgeschakeld). De aansluiting op je laptop is alleen maar + en - dus ze zouden je zo kunnen helpen met het aansluiten ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

En als je dan toch weer aan het solderen gaat :)
Koop dan eerst even een stukje krimpkous.... Dat ding heeft 2 voordelen..
Niemand ziet dat je slordig soldeert :P, En de kans op kortsluiting is dan veel kleiner.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

meet anders even met een multimeter de spanning op de lipjes als de voeding aanstaat. Als daar de spanning op de juiste manier aanwezig is dan ben ik bang dat de laptop toch defect is gegaan.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Soweieso is het niet handig geweest om de plug even om te draaien, die 'krekel' in de voeding kan nu best iets gesloopt hebben :o
Wat je nog kan proberen is de spanning op de connector te meten zodra de adapter is aangesloten, de gesoldeerde contactpuntjes zouden dan het correcte voltage moeten geven. Let ook even op de polariteit, hopelijk is er niets opgeblazen.

@edit: Ik typ dus bijna letterlijk de post van hierboven over, foutje...

[ Voor 9% gewijzigd door DarthPlastic op 05-03-2007 22:15 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Heb je m wel goed op het moederbord gesoldeerd? Het zijn vaak doorgemetaliseerde printplaten, dus simpel bovenop vastsolderen werkt niet. Goed aan beide kanten vastsolderen.

Meten is de volgende stap, meestal zit er een kleine zekering op de printplaat Hier moet je iig 19V op meten

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Aan de plugjes te zien, komen ze van radiocentrum utrecht vandaan, een kleine gok. Als dat zo is neem dan gewoon je laptop, open mee, kijken we even en vertellen we hoe je het moet doen. We gaan alleen niet je hele laptop uit elkaar schroeven, dat mag je zelf doen :)

[www.ganzz.nl]

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

heb je de afgebroken connector al bekeken? mischien zit er iets in aan een mechanisme? mischien handig als je ook even een plaatje van het stekkertje aan de voeding je plaatst. ik weet het niet zeker maar het ziet er uit alsof de metaale deeltjes uit de (male)connector zijn getrokken.

@ganzz:
die dingen verkopen ze bij mijn lokale electroboer ook hoor.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Pagina: 1