In mijn systeem zit een op dit moment vrijwel prehistorische SB Live! Player 1024 die het al jáááren eigenlijk probleemloos doet. Recent begin ik op mijn Win2K-OS echter vastlopers op te merken die terug te voeren zijn op deze geluidskaart. Of dat aan bepaalde moderne hotfixes van het OS ligt, of aan de nogal oude drivers van deze kaart, kan ik echter niet vaststellen.
Ik heb na wat zoekwerk op dit subforum een link gevonden naar de KX-drivers die in ieder geval moderner (en waarschijnlijk robuuster) zijn, MAAR die ondersteunen dankzij Creative's rigide beleid geen EAX, en dat is knap balen. Ik vraag me daarom af of het niet eens tijd wordt voor een nieuwe geluidskaart die in ieder geval van recenter datum is. Welke geluidskaart kan ik het beste kiezen met inachtneming van:
Ik heb na wat zoekwerk op dit subforum een link gevonden naar de KX-drivers die in ieder geval moderner (en waarschijnlijk robuuster) zijn, MAAR die ondersteunen dankzij Creative's rigide beleid geen EAX, en dat is knap balen. Ik vraag me daarom af of het niet eens tijd wordt voor een nieuwe geluidskaart die in ieder geval van recenter datum is. Welke geluidskaart kan ik het beste kiezen met inachtneming van:
- 5.1 / 7.1 / Dolby / ... interesseert me werkelijk geen lor: ook niet in de toekomst. Ik luister exclusief met een betere koptelefoon op (een Sennheiser HD-590) naar het geluid dat mijn PC voortbrengt, dus stereo is alles wat ik nodig heb;
- EAX-ondersteuning;
- tenminste dezelfde functionaliteit als de Live! Player 1024 (dus met een DSP die allerlei leuke fratsen kan uithalen met het geluid, met name---maar zeker niet beperkt tot---verandering van bass en treble);
- tenminste dezelfde geluidskwaliteit;
- ondersteuning onder Linux: dit mag wat kariger, zolang ik de bass en treble maar kan veranderen;
- geen frontpanel / afstandsbediening / andere zooi: gewoon een kaart met aansluitingen aan de achterkant.