Toon posts:

Vervangingsadvies voor SB Live! Player 1024

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In mijn systeem zit een op dit moment vrijwel prehistorische SB Live! Player 1024 die het al jáááren eigenlijk probleemloos doet. Recent begin ik op mijn Win2K-OS echter vastlopers op te merken die terug te voeren zijn op deze geluidskaart. Of dat aan bepaalde moderne hotfixes van het OS ligt, of aan de nogal oude drivers van deze kaart, kan ik echter niet vaststellen.

Ik heb na wat zoekwerk op dit subforum een link gevonden naar de KX-drivers die in ieder geval moderner (en waarschijnlijk robuuster) zijn, MAAR die ondersteunen dankzij Creative's rigide beleid geen EAX, en dat is knap balen. Ik vraag me daarom af of het niet eens tijd wordt voor een nieuwe geluidskaart die in ieder geval van recenter datum is. Welke geluidskaart kan ik het beste kiezen met inachtneming van:
  • 5.1 / 7.1 / Dolby / ... interesseert me werkelijk geen lor: ook niet in de toekomst. Ik luister exclusief met een betere koptelefoon op (een Sennheiser HD-590) naar het geluid dat mijn PC voortbrengt, dus stereo is alles wat ik nodig heb;
  • EAX-ondersteuning;
  • tenminste dezelfde functionaliteit als de Live! Player 1024 (dus met een DSP die allerlei leuke fratsen kan uithalen met het geluid, met name---maar zeker niet beperkt tot---verandering van bass en treble);
  • tenminste dezelfde geluidskwaliteit;
  • ondersteuning onder Linux: dit mag wat kariger, zolang ik de bass en treble maar kan veranderen;
  • geen frontpanel / afstandsbediening / andere zooi: gewoon een kaart met aansluitingen aan de achterkant.
Wie heeft een idee? :)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat is je budget en heb je zelf al gezocht, zo ja, welke had je op het oog al ? :)
Zo nee, ga eerst maar zelf eens zoeken en wat voorstellen ;) .

[ Voor 88% gewijzigd door heracles op 02-03-2007 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
heracles schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 17:56:
Wat is je budget en heb je zelf al gezocht, zo ja, welke had je op het oog al ? :) Zo nee, ga eerst maar zelf eens zoeken en wat voorstellen ;) .
Ik denk dat gewoon niet antwoorden slimmer was geweest, want zelfs met al die smileys vind ik je antwoord arrogant, lomp en onbehulpzaam. Nu moet ik me er alsnog over opwinden en mag jij pissig worden over mijn toon en het niet-begrijpen van de mores van dit forum, waar sommigen het blijkbaar noodzakelijk vinden om de smartass uit te hangen zonder ook maar één vinger uit te steken---behalve natuurlijk om even te laten zien dát ze een smartass zijn.

Het leek mij evident dat mijn wensen niet een peperdure kaart beschreven, en dus heb ik het budget ook niet genoemd. Ten tweede heb ik geen flauw idee hoe ik iets vaags als 'geluidskwaliteit' kan terugvinden in de bijzonder schaarse reviews van geluidsapparatuur. Ja, SNR, stereo distortion en god-mag-weten-wat-niet-meer. Leuk voor als je weet wat je huidige kaart allemaal kan. Heb jij voor mij een spectrum analyser te leen en kom je ook nog even uitleggen hoe die werkt? En heb je dan ook nog een lijst met alle testgegevens van alle kaarten die aan mijn eisen voldoen? Ik vind het namelijk erg lastig om die te vinden, omdat het gros van de reviews over het dure en voor mij niet interessante geluidsspeelgoed gaat.

Ik heb zin noch behoefte om me met dat soort details bezig te houden: ik vroeg, heel simpel, of iemand suggesties heeft voor een geluidskaart die aan de bovenstaande randvoorwaarden voldoet (of grotendeels). Dat mogen er meerdere zijn. Dan heb ik een voorzetje waar ik verder mee kan. Is dat nu werkelijk teveel gevraagd?

Verwijderd

Hee weer een smart-ass down

vandaag toevallig ook een kaartje gekocht voor 15 euro
wat ik denk dat die wel aan jouw eisen voldoet :
5.1
EAX-ondersteuning
bass en trebble instelling "nadat je de driver hebt geinstalleert"
gewoon simpel geen duure/ingewikkelde kaart

naar mijn mening goed geluid teminste in combi met een inspire 5100

E-tech sound card cmi8738 PCI

waar die tekoop is geen idee zoek effe op internet heb hem zelf gekocht bij jp-computers in almelo
"of heet die gast al weer anders is al weer de 3de naam ofzo"

edit:
mocht je later nog keertje van mening veranderen andere speakers koopen ectra
heb je ook altijd nog wat aan dit kaartje goedkoop degelijk/simpel

hoopelijk heb ik je genoeg geinformeert

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 22:43 ]

Verwijderd

Denk bij je zoektocht wel aan support. Ik had een hele fijne guillemot was het, dacht ik geluidskaart die alles had wat ik nodig had, incl optische digitale uitgang (ging mooi op mijn versterker) Helaas was er geen driversupport meer voor windows XP en de 95/98 drivers wilde niet stabiel werken onder XP. Nu koop ik maar kaarten van Creative (al kunnen die hun drivers ook goed verstoppen) die krijg ik meestal wel weer aan de praat. Zolang je maar niet de nieuwste kaarten van ze koopt kan je redelijke prijzen vinden

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43

niet goedkoop, wél kwaliteit
Een degelijke headphone en dan zo'n 15EUR crapkaart is imo ... not done. Ok de ESI is niet van de goedkoopste, maar in het betaalbare segment zowat de beste stereo kaart around. Heeft zelfs de keus tussen RCA en gebalanceerde jack voor aan te sluiten

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Een geluidskaart van 15 euro en een koptelefoon die letterlijk 20x zo duur is lijkt me geen goed idee :p.

Kijk eens op het head-fi voor goede tips:
http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=59

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Kijk eens naar kaarten van M-Audio en Auzentech !!!

Zijn gewoon beter dan de creative kaarten en zeker betaalbaar.

Auzentech X-Meridian 7.1
Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xmeridian_angle_med.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door M. Mulder op 03-03-2007 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijne dames en heren, bedankt voor de input. Vooral de Auzentech is een mooi stukje techniek waar ik zeker van zou kunnen genieten. De Juli@ is een bijzonder apart geval, nooit geweten dat er zulke hardware te koop was---dat zie je dus echt niet bij de lokale hardwaretoko! Ik houd de eerste in gedachten voor het geval mijn eerste keuze (een Audigy 4) onvindbaar blijkt te zijn: ik ben zo te zien nét te laat met vervangen omdat de meeste webwinkels die al niet meer leveren. Dat zul je natuurlijk altijd zien... |:(

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Je zult toch eerst effe zelf het een en ander moeten uitzoeken. Dat zijn de forum regels zoals je ook in Audio, Video & HiFi forum policy - Het regime kun lezen.

Reviews zijn vaak zeer uitgebreid met metingen, subjectieve bevindingen, software besprekingen, technologie uitleg... Wat wil je nog meer. Verder staat GoT ook vol met topics over mensen die een geluidskaart zoeken. Eisen komen vaak wel redelijk overeen, dus daar zal je vast wel wat aan hebben.

Voor linux ondersteuning kun je terecht bij http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ . Bass en Treble kun je bij iedere audio player wel instellen. Deze dingen vindt je zelden in de mixer terug.

Wil je DSP effecten, dan kom je weer bij Creative terecht. Maar er is ook zat software die dat voor je kan doen. Als je serieus wil luisteren zou je die meuk toch het liefst uit zetten.

Kortom: zoek eerst zelf maar het een en ander uit!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.