[Testcase] Bruiloftsreportage

Pagina: 1
Acties:
  • 783 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dit zijn foto's die ik in september 2006 genomen heb voor een bruiloftsreportage.

Ze zijn genomen met een eenvoudige digi compact. Een canon powershot A80.
Normaal gesproken ga je met zoiets geen bruiloft doen.
Maar het was voor mijn zusje, en haar budget liet geen fotograaf toe.
Mijn bedoeling voor de shoot was, dat het geen stijve foto's werden, maar foto's waar een beetje een relaxte en vrolijke sfeer van uitstraalt.

De reden dat ik hier een testcase voor open, is omdat ik benieuwd ben wat jullie vinden van de foto's. Op technisch gebied kon ik niet zo heel veel natuurlijk met een digi compact. Daarnaast was ik toen ook niet echt veel bezig met fotografie. Ik ben voorral benieuwd wat jullie van de sfeer en composities vinden.

Op 16 mei moet ik trouwens weer een bruiloft fotograferen. Van een nicht (als in dochter van mn tante ;) ). Misschien dat ik met het commentaar op deze foto's weer wat extra ervaring op kan doen voor die komende shoot.

Momenteel ben ik trouwens ook iets beter onderbouwd om zo'n klus aan te nemen. Ik heb veel studie gedaan over fotografie, ben lid van een fotoclub, probeer veel te oefenen, en heb inmiddels ook geschikt gereedschap
Voor de volgende shoot beschik ik over een Canon EOS 400D met batterygrip, 18-55 kitlens, 55-200 USM lens en een 430EX flitser.

PS, ik weet dat een bruiloft iets heel moeilijks kan zijn om te fotograferen, en ik zie mezelf ook niet als proffesioneel fotograaf. Ik doe de klus ook alleen omdat het voor familie is. Ik ben pas door een kennis van een kennis :? ook gevraagd, maar dit heb ik niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_10.jpg

meer foto's uit de shoot zijn eventueel op deze pagina te vinden.
http://www.vanderkelen.nl/fotosoep_01.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
#1 mist wat contrast en kleur, verder is haar hoofd slightly overbelicht. Qua compositie wel een erg leuke plaat
#2 raar contrast tussen de graffity, over het algemeen een beetje een teken van verpaupering, en het bruidspaar, over het algemeen temidden van pracht en praal. Verder valt haar arm er een beetje af, jammer.
#3 stel alcoholisten :? hier is de kleur juist weer iets té verzadigd
#4 wtf :?
#5 heel aardig, het was alleen leuk geweest als zowel de krans als het paar er scherp op zou staan (hoog f-getal)
#6 ja, opzich best leuk, jammer dat haar gezicht er niet op staat maar dat is ook wel een beetje lastig bij deze :P
#7 leuk!
#8 hij kijkt een beetje als een boer met kiespijn, en de houdingen zijn ietwat raar, maar toch best een leuke plaat. Dat kleur-in-zwartwit-effectje doet afbreuk aan de plaat
#9 en #10 leuk gedaan

Algemeen: let op je belichting, de witte jurk komt er op veel platen net ff ietsjes te licht uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
wat betreft de overbelichting van de jurk ben ik geheel met je eens. Ook had ik in veel foto's last van CA langs de randen van de jurk. Maar ja, witte jurk op een dag met veel zon is altijd lastig.
maar zoals ik al zei, foto's zijn genomen met een eenvoudige camera, en ik had toen bijna, tot geen kennis van fotografie.

wat betreft de krans (is haar bruidsboeket trouwens), daar heb ik 2 versies van, 1 met boeket scherp, en 1 met bruidspaar scherp. Met een digicompact met hoogste F getal 8 ga je beide niet scherp krijgen zo denk ik.

foto 4 was gewoon even wat dollen met een (ongeladen!!) luchtbuks.

foto 3 is eigenlijk deel van een lange fotoserie. eigenlijk maar 1 plaatje uit een verhaal zeg maar. (zijn trouwens wel mn zus en schoonbroer die je daar alcoholist noemt ;) ).

Ik heb overigens bij foto's 1 tm 7 helemaal niks gedaan aan het contrast of balans of wat dan ook. komt zo straight uit de camera. Ik heb alleen wel een heleboel muggebulten moeten wegclonen bij mn zus, die zaten overal na die fotoshoot in het bos.
We hadden overigens vrijstelling van de boswachter om met de auto door het bos te rijden, was wel zo makkelijk.

9 en 10 komen uit een reeks fotobewerkingen die ik voor het fotoalbum heb gemaakt. Zelf vind ik zo ook best geslaagd.

bedankt voor je suggesties iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
MvdKelen schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 17:57:
foto 3 is eigenlijk deel van een lange fotoserie. eigenlijk maar 1 plaatje uit een verhaal zeg maar. (zijn trouwens wel mn zus en schoonbroer die je daar alcoholist noemt ;) ).
Tsja nouja, dat is wel het beeld wat je oproept met die foto :P
Maar ik moet zeggen, lang niet slecht als je toen nog niet echt bezig was met fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43

janklp

FortyTwo Capital

Met de kwaliteit van de camera in het achterhoofd vind ik het prima foto's! Ze zijn allemaal best origineel, ik vind alleen foto 2 helemaal niets. Die locatie past totaal niet bij deze gelegenheid. Misschien moet je bij foto 8 die sepia tint vervangen voor zwart-wit. Lijkt me mooier.

Ik denk dat wanneer je de beschikking hebt over een 400d met een flitser dat het helemaal goed komt! De composities etc heb je goed onder controle. Prima gedaan dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Foto2 is op exact dezelfde plaats genomen als foto1. Het is een pomphuisje aan een plas midden in het bos van een waterwingebied. Het leuk me wel een leuke plek om wat kleur toe te voegen, we waren er toch vlakbij.
Foto2 is misschien inderdaad wat te druk, maar foto1 vind ik zelf best geslaagd, en het bruidspaar zelf vind dit zelfs de mooiste foto van de hele shoot.
Maar je zult altijd zien dat fotografen anders naar een foto kijken, dan de "andere" mensen. (zonder fotografische kennis)

Als je naar het album in de link kijkt zie je wat ik verder met deze locatie heb kunnen doen.

Wat betreft de sepia foto, ik zal het later wel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Laatst online: 14:43

janklp

FortyTwo Capital

Foto 1 is dan wel op dezelfde locatie gemaakt maar straalt toch iets anders uit. Al vind ik foto 1 ook niet echt goed passen bij de sfeer die een bruiloift bij mij oproept. Ik zou geen foto hebben gemaakt bij een muur met graffiti. Kan me wel voorstellen dat het bruidspaar de foto leuk vind door het spontane tint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whehe volgens mij niet echt een serieus stel, je trouwfoto's naast een graffity-wall, de bruidegom shoots de bruid, en ze zijn aan het zuipen als een blinde _O-

Wel humor opzich *O* !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Het bruidspaar is inderdaad niet overdreven serieus, meer een beetje prettig gestoord (hoop dat ze dit niet lezen ;) ).
De hele bedoeling van de shoot was ook om geen traditionele stijve foto's te nemen, maar spontane en ook wel een paar humoristische foto's.
De stijl van de foto's zegt veel over de presoonlijkheid van het koppel zelf.

Dit is ook de grootste reden waarom ik dit alleen doe voor iemand die ik goed ken. Je moet weten wat het koppel zelf in gedachte heeft wat betreft stijl, en als je het koppel goed kent, is de sfeer is veel relaxter

Ik moet ook zeggen, de fotoshoot was het leukste gedeelte van de hele dag. we hebben ons kappot gelachen. Er liep ook iemand mee met een camera, ik heb de tape al 3 keer teruggekeken inmiddels.

daarnaast zijn er redelijk veel verschillende locaties en settings gebruikt. Als het nergens op uitpakt, gebruik je de foto's gewoon niet. Het kan nooit geen kwaad eens iets "anders" te proberen.

hier trouwens foto 8 in zwart/wit

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/memvdkelen/images/trouw_08_zw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

Voor een bruiloftsshoot met een compactcamera vind ik het een goed gelukte shoot! Knap gedaan :) Commentaar per foto:
#1 Prima compositie, het bruidspaar kijkt ook heerlijk ontspannen en gelukkig.
#2 Jammer dat haar arm net wordt afgesneden en het jasje van hem niet recht zit. Zoals hierboven al genoemd ene vreemde keus qua achtergrond, maar als dit bij hen past: prima. Ik vind het wel gewaagd.
#3 Leuk, jammer dat zijn voet en haar jurk worden afgesneden.
#4 Waar het op slaat weet ik niet, maar het is wel humoristisch en origineel :)
#5 Waarom heb je het boeket/krans van de achterkant gefotografeerd? Ik denk dat de andere kant veel mooier was geweest.
#6 Wederom jammer dat de jurk er niet helemaal op staat.
#7 Prima.
#8 De zwart/wit versie hiervan is zeker mooi.
#9 Heel goed gedaan! Mooi uitgevoerd, ook qua compositie.
#10 Het kader vind ik persoonlijk niets, de rest is zeker goed gedaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Laatst online: 07-09 10:09
Ik vind het een puike serie hoor, zeker gezien het feit dat ze met een compact zijn geschoten. Dat is hier en daar ook wel aan de scherpte te zien, maar dat is niet jouw fout.
Leuke creatieve foto's. Sommige zijn toch wel een beetje stijf geworden, maar als geheel erg netjes.
Wat beterft foto's met grafitti, dat kan zeker wel bij een bruidsreportage. In deze serie lijkt het misschien een beetje vreemd, omdat er maar 1 zo'n foto is, maar ik heb eens een hele serie in een urban omgeving gezien, en dat was echt cool!
Ik vind ook zeker de bewerkingen van #9 en #10 geinig. Dat soort grappen hoort ook wel in zo'n serie. Ik heb geen twijfel dat het paar hier erg tevreden mee is, keep up the good work.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 20:31:
#5 Waarom heb je het boeket/krans van de achterkant gefotografeerd? Ik denk dat de andere kant
Damn, ik moet je heel eerlijk vertellen, dat al die keren dat ik die foto bekeken heb, me dat eigenlijk nooit is opgevallen. Verder niemand eigenlijk.
Dat zijn zo van die stomme dingen waar je zelf soms compleet overheen kijkt.

Ik had namelijk het boeket op de motorkap van de limo gelegd voor een foto, daarna dacht ik, mischien leuk om er doorheen te fotograferen. Ik heb eigenlijk nooit op de richting van het boeket gelet. Maar ja, op zo'n dag gaat alles ook zo snel.

Als je als fotograaf een bruiloft doet, dan ben je alleen met dat bezig. In dit geval was ik ook de broer van de bruid, en ook nog eens de getuige. ceremonie in het stadhuis heb ik dan ook niet zelf gedaan. Zoiets moet je als broer niet door de lens van een camera meemaken.
breinonline schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 20:31:
Wederom jammer dat de jurk er niet helemaal op staat.
Dit is ook weer een van die dingen waar ik nooit bewust op gelet heb. Het is wel iets wat ik bij de volgende shoot beter in het oog zal houden.

[ Voor 14% gewijzigd door M a r c o op 02-03-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:32
Respect dat je dit met je compactje gemaakt hebt hoor! (zowel durf als resultaat)

Zoals breinonline al aangaf goed opletten dat je dingen er in z'n geheel opzet (jurk, arm). Krans ook idd naar voren, maar dat is allemaal gewoon onwennigheid (ja zo'n jurk is groot :P), dat doe je de volgende keer gewoon goed :)

Nabewerking van #9 en #10 vind ik knap gevonden en uitgevoerd!

Kan wel zeggen dat ze niet ragscherp zijn en de scherpte-diepte wat ruim is zo af en toe, maar dat gaat gewoon niet met een compactje, dus m.i. gewoon goed gedaan!

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 03-03-2007 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Respect dat je 't met compact hebt gedaan, heb je de ceremonie zelf gefotografeerd? Toch nog wat commentaar, ik denk dat je uit je nabewerking nog wat kan halen, en voor dergelijke fotos vind ik 't mooi als je details fotografeert, voegt wat toe. Verder heb je met de riemen die je hebt goed hard geroeid. Ik kan hier wel veel commentaar per plaat gaan geven, maar je bent dankzij je powershot technisch aardig gelimiteerd, en daar is niet zoveel aan te doen, je dof is gewoon te lang dan.. Maar goed, lijken me platen waar 't stel blij mee is.

Oh, je gaat 't nog een keer doen:

Koop een cheap-ass cokin ND grad filter setje, zodat je de overbelichte luchten wat terug dringt.
Schiet 100% op raw, koop veel geheugen.
Let op details.
Buiten kun je ook flitsen, maar oefen dit wel.
Fotografeer de details, kies wat eigenwijzere composities.
En ga op 't internet opzoek naar veel mooie bruidfotos...

[ Voor 25% gewijzigd door simon op 03-03-2007 08:51 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Simon schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 08:50:
heb je de ceremonie zelf gefotografeerd?
Als je als fotograaf een bruiloft doet, dan ben je alleen met dat bezig. In dit geval was ik ook de broer van de bruid, en ook nog eens de getuige. ceremonie in het stadhuis heb ik dan ook niet zelf gedaan. Zoiets moet je als broer niet door de lens van een camera meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Ik sluit me bij de rest aan... respect!
Alleen foto 4 vind ik erg vreemd, niet echt vriendelijk enzo

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Simon schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 08:50:
Koop een cheap-ass cokin ND grad filter setje, zodat je de overbelichte luchten wat terug dringt.
Wat voor filter bedoel je? kun je een linkje geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

MvdKelen schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 12:41:
[...]

Wat voor filter bedoel je? kun je een linkje geven?
http://www.cokin.fr/ico3-p1-2.html

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1