Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Arbeidsongeschiktheids verzekering opzeggen na 2 maanden...

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb even geduld met me, het is een heel verhaal. |:(

Ik heb vorig jaar december een hypotheek afgesloten bij de postbank via NBG. Bij die hypotheek heb ik een losse arbeidsongeschiktheids verzekering bij Cardif afgesloten op basis van koopsom. (4800 euri resulteerde in een maandelijkse uitkering van 360 euri bij 100% ongeschikt.) December zat ik bij de Notaris en vroeg hij me waar hij 5200 op moest storten.

Ik was met hele andere dingen bezig, verhuizing inrichting etc. je kent het wel. Dus ik zei stort maar op m'n rekening. Het geld meteen apart gezet dus ik kan er (ook nu) zo bij.

Begin februari neemt NBG contact op dat ik het geld nog moest storten. Ik: ohjoh... dáár moest het dus heen. ;) Geen probleem, doe maar even rekening nummer en dan maak ik het over. Heeft de adviseur alleen woonplaats, Cardif, onder vermelding van gemailed. Dus mailtje terug, doe het rekeningnummer. Dat heb ik meteen gekregen maar ik vond 'm zo slordig dat ik het even wilde checken. Google Cardif... hits op Tros Radar en Consumentenbond... fuk. De consumenten bond raad het product zelfs af: http://www.consumentenbon...004/410832?ticket=nietlid

Redenen:
  1. Arbeidsongeschiktheid wordt soms anders ingeschat (je krijgt minder geld)
  2. Bij opzeggen krijg je niet/moeilijk je geld terug
  3. Provisie is heel hoog, tot wel 40% (Het kán gewoon geen product zijn want de helft gaat naar je adviseur.)
Adviseur gebeld en afspraak gemaakt om dit door te nemen. Hij is afgelopen woensdag langsgeweest en zoals ik al verwachtte ging hij uitleggen waarom het wel een goed product was. Ik heb aangegeven dat ik erover na zou denken.

Wat wil ik gaan doen, vraag is of dit nog kan:
  • Opzeggen verzekering als dit nog kan, het product loopt al 2 maanden maar ik heb nog niets betaald.
  • Als ik niet kan opzeggen: adviseur aansprakelijk stellen, NBG probeert me volgens mij een waardeloos product aan te smeren.
PS:
  • Het gaat om de Cardif Woonlastenbeschermer
  • Cardif heeft nog niet om het geld gevraagd, heel vreemd

• Mr Knowitall
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:19
Als eerste de open deur intrappen. Je hebt met je volle verstand een contract ondertekend en gaat je pas later verdiepen in de randvoorwaarden. Dat is op te laat. Deze zogenaamde woonlastbeschermers zijn inderdaad producten waarvan je je kan afvragen of ze echt nuttig zijn.

Goed, je hebt een ondertekend contract, dus je moet aan je verplichtingen voldoen. Als jij geen premie betaald, dan is er in ieder geval geen dekking, dus als er nu iets gebeurd dan gaat de verzekeraar in ieder geval niets uitkeren. Opzeggen gaat niet zo maar ben ik bang, en je hebt grote kans dat als je helemaal niet gaat betalen dat NBG zwaardere middelen in gaat zetten om de premie toch te krijgen. Dat Cardif nog niet op het geld gevraagd heeft is logisch. NBG is je tussenpersoon, die incasseren het geld voor NBG.

De enige tip die ik je op dit moment kan geven is om de voorwaarden goed door te lezen en dan met name te kijken of er nog mogelijkheden zijn om de verzekering op te zeggen. Veel meer zit er ben ik bang niet in.

So?

Verwijderd

Topicstarter
Mr Knowitall: bedankt voor je reactie.

Je hebt gelijk als je zegt dat ik met mijn volle verstand een contract getekend heb. Natuurlijk heb ik de voorwaarden doorgenomen, samen met de adviseur. Ik heb de voorwaarden hier liggen, de problemen die ik noem kan ik er in ieder geval niet uithalen. Kortom: ben ik verkeerd voorgelicht? Ik heb nu in elk geval een product waar ik achteraf spijt van dat ik het heb afgesloten en ik ben nu aan het kijken wat mijn mogelijkheden zijn.

Ik heb nog een mogelijkheid bedacht: omzetten naar maandelijkse premie i.p.v. koopsom en het product meteen opzeggen. Ik moet de voorwaarden doornemen om te kijken hoelang het dan moet lopen, wss. een jaar.

Enig idee of ik dit nog in gang kan zetten?

• Mr Knowitall
Te beginnen bij het punt of je verkeerd bent voorgelicht, dat is een hele lastige. In de TS noem je de volgende problemen rond het product.

1. Arbeidsongeschiktheid wordt soms anders ingeschat (je krijgt minder geld)
2. Bij opzeggen krijg je niet/moeilijk je geld terug
3. Provisie is heel hoog, tot wel 40% (Het kán gewoon geen product zijn want de helft gaat naar je adviseur.)

1. Deze kan ik lastig beoordelen zonder voorwaarden. Hier is het heel belangrijk dat je nog weet wat je adviseur heeft verteld op het moment dat je tekende voor de verzekering. Welke verwachting is gewekt?
2. Volgens mij is hier het probleem dat je een langjarig contract afsluit, en tussentijds opzeggen gaat niet heel gemakkelijk. Lijkt me dus geen misleiding, dit geldt algemeen voor langere contracten.
3. De provisie zal verschillen per verzekeringsmaatschappij, dus je weet niet hoeveel er in dit geval betaald is. Als je met een tussenpersoon werkt, weet je dat hij provisie krijgt, dus ook dit lijkt me geen misleiding.

Van de drie punten kan je volgens mij dus eigenlijk alleen het eerste gebruiken om misleiding aan te tonen, en dan alleen als je adviseur vooraf een heel ander beeld heeft geschetst van de verzekering dan je nu leest uit de voorwaarden.
Het doorlezen van de voorwaarden is in ieder geval verstandig, maar ik denk niet dat het omzetten van koopsom naar premie (het laatste is over het algemeen relatief duurder) gaat uitmaken over hoe snel je het contract kan opzeggen. Premietermijn en contractstermijn zijn onafhankelijke begrippen.

Succes

So?

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt Mr Knowitall...

Vanmiddag nog een gesprek met de rechtswinkel om te kijken of die nog een mogelijkheid zien en anders moet ik maar boter bij de vis doen.

Verwijderd

Topicstarter
Hah... net contact met Cardif gehad om een kopie contract op te vragen, blijkt dat ik het nog zo op kan zeggen. :-)

• Mr Knowitall
Gelukkig maar :)

So?

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
jezus dit is ff een eye opener.

Ik heb dus ook een dergelijke polis bij Cardif afgesloten toen ik mijn huis kocht 3 jaar geleden.
Verder helemaal niet bij stilgestaan, maar toen ik dit las heb ik toch maar ff mijn polis opgerzocht.

Ik heb dus toendertijd 4400 euro geleend voor een polis die ik eigenlijk helemaal niet hebben wil.

Ik weet dat dit stom klinkt, maar ik had het volle vertrouwen in die tussenpersoon en die zij dat het verstandig was.

Ik kan alleen niet goed vinden hoe ik nou van deze polis afkom. Is dit nou nog mogelijk?

Kan jij me meer vertellen Terminator_T100?

[ Voor 5% gewijzigd door twitt op 06-03-2007 11:48 ]

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik neem aan dat je die 4400 euro ook al betaald hebt?
Dan heb je een dienst afgenomen en je hebt betaald, dus ik vermoed dat je er niet meer vanaf komt.

Dat je geen gebruik hebt gemaakt van die dienst is misschien nog een voordeel?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• twitt
Ik heb inderdaad die 4400 euro al betaald maar er gelukkig nog geen gebruik van gemaakt.

Ik vind het verder een vreemd verhaal hoor:

Zojuist contact opgenomen met mijn hypotheek adviseur. Deze verteld mij dat de cardif polis is verbonden aan mijn hypotheek, waardoor ik korting op de rente heb gekregen. Oke dat zal dan wel.

Ter verifcatie bel ik daarna mijn hypotheek verstrekker, en deze verteld mij dat dit helemaal niet het geval is, en dat zij niks met cardif van doen hebben.

Het vertrouwen wat ik in mijn tuseenpersoon had, is op dit moment dus wel tot het nulpunt gezakt.

Vraag is nu dus of ik nog van die polis afkan.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

twitt schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:29:
Vraag is nu dus of ik nog van die polis afkan.
Lees de polisvoorwaarden eens door.... [/inkopper]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-10 22:07
Als het alleen een arbeids ongeschiktheid verzekering is direct stopzetten die handel en wat er ook gebeurt nooit dat geld naar ze overmaken. De marges die op dat soort producten zitten zijn echt niet fatsoenlijk meer te noemen zeg maar vergelijkbaar windows. mocht je toch een arbeids ongeschikt heids verzekering willen hebben kijk dan maar even goed rond op vergelijkings site's.

Begrijp me niet verkeerd een arbeids ongeschiktheids verzekering kan heel nuttig zijn. Maar het bedrag wat jij daar voor moet betalen staat daar in geen verhouding toe.

Edit

in je voorwaarden zal staan dat je binnen 14 of 30 dagen de polis moet stop zetten maar als je niet betaald is er ook niks ingegaan dus een simpel opzegbriefje is voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door mfz11 op 06-03-2007 13:47 ]

• twitt
Question Mark schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:31:
[...]
Lees de polisvoorwaarden eens door.... [/inkopper]
Ik heb de polisvoorwaarden hier uiteraard voor me liggen, maar deze gaan niet in op mijn vraag of ik de polis kan annuleren en of ik dan een gedeelte van mijn 4400 euro terug zal krijgen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat er dan ook niet iets in over een duur van de overeenkomst?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mfz11
@ Twitt

In de polis voorwaarden staat dat de polis niet restitueerbaar is. Samengevat stopzetten kan wel maar een gedeelte van je premie terug krijgen gaat niet gebeuren.

Of jij moet kunnen aan tonen dat de tussenpersoon in gebreke is gebleven maar dat is heel lastig, dan moet je bijvoorbeeld denken aan het op schrift hebben dat je alleen de hypotheek zou krijgen als je die verzekering af zou sluiten.

• twitt
jawel, de duur van de overeenkomst is 360 maanden.

Ondertussen is mij wel het volgende duidelijk geworden.

In principe is geen restitutie mogelijk in de origenele polis zoals ik deze adgesloten heb. Echter heeft Cardif een nieuwe voorwaarde die inhoudt dat een polis na 5 jaar zonder opgaaf van reden kan worden opgezegd. Aagezien ik de polis in september 2003 heb afgesloten kan ik deze dus annuleren in september 2008. Op dat moment zal ook het restitutiebedrag berekend worden.

Ik moet dus nog een jaar wachten, en dat is het idd de vraag of ik nog een gedeelte van mijn geld terug kan krijgen.

Al met al is Cardif nog best behulpzaam, maar mijn hypotheekadviseur die heeft het definitief verbruid bij mij.

• mfz11
Let goed op stopzetten kan idd 1X in de 5 jaar. Restitutie is niet van zelfsprekend dit is ook geen onderdeel van de standaard voorwaarden. Laat dit dus ook op papier zetten door Cardif dat je je polis stop kan zetten en daarover restitutie krijgt.

Anders zit je en zonder geld en zonder verzekering.

edit http://www.cardif.nl/Fina...loads/hop_voorwaarden.pdf

Nog even nagelezen en stopzetten van de polis is geen reden tot restitutie. zie link

[ Voor 24% gewijzigd door mfz11 op 06-03-2007 14:39 . Reden: voorwaarden nagelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
@twitt: Net terug van vakantie dus niet eerder je reactie gezien.

Ik ben bang dat je in jouw geval vastzit aan het product van Cardif, je kan inderdaad maar eens in de 5 jaar opzeggen en dan storten ze het rest van de koopsom terug. Ik zou hiertegen adviseren aangezien je nooit 100% van je koopsom terugkrijgt. (Dat was juist één van de punten waar de consumentenbond over klaagde.)

Overigens is dit iets wat voor alle verzekeringen op koopsom geldt.

Ik heb er zelf een hoop van geleerd. Vooral dat ik in de toekomst geen gebruik meer zal maken van een tussenpersoon. Hoewel er goede bij zitten denk ik dat een hoop de gigantische kickback van de verstrekker niet kunnen versmaden en je niet het beste product aan zullen bieden.
Pagina: 1