[Vista] Installatie blijven gebruiken na hardware wijziging

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Beste Tweakers,

Mijn moederbord (Asus P5P800-SE) ging plotseling kapot en moest ik RMA-en. Mijn moederbord kon niet meer geleverd worden, dus ik kon een andere kiezen. Ik heb nu een Asrock 4CoreDual-VSTA.
Ik wil graag mijn Vista installatie behouden, omdat het veel werk is om alles weer (naar wens) te installeren.
Helaas (had ik al wel verwacht) werkt mijn Vista installatie niet meer, ik krijg bij het booten een BSOD. Ook safe mode werkt niet.
In XP deed ik een moederbord wissel altijd door de windows cd erin te doen als je in windows zit, en dan upgrade te kiezen, en vervolgend het moederbord te wisselen. Echter, omdat mijn moederbord kapot is gegaan kon ik dit niet doen. Ook als ik start van de cd, is het niet mogelijk om upgrade te doen (optie is grijs). Helaas dus.
Omdat ik niet in safe mod kan komen kan ik ook niet de hardware verwijderen. Helaas lukt het niet om apparaatbeheer vanuit de recovery console te starten, deze geeft een foutmelding. Ik heb ook al wat dingen uit het register gehaald (met wat gegoogle), geen resultaat. Ook het copieren van de nieuwe drivers naar de daarvoor bestemde mappen hielp niet.
Weet er iemand een manier om m'n systeem weer aan de praat te krijgen? Ik heb veel gezocht maar kon niks bruikbaars vinden.

Bedankt alvast voor de reactie's.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Euhm.. ik zou gewoon een kersverse installatie eroverheen gooien. Het is sowieso niet aan te raden (onder 9x, XP of Vista) om gewoon door te gaan met een bestaande installatie.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

SideShow

Administrator

Idem als vorige

Trouwens, heb vista al enkele malen geïnstalleerd .. gaat toch lekker snel ?

Installeren in 20 minuten
Mn drivers waren in orde uitgezonderd c-media en ati > 5 minuten
Desktop beetje instellen naar wens > 10 minuten
Hoogstnoodzakelijke apps installeren > 10 minuten

Valt toch mee ? 8)

[ Voor 6% gewijzigd door SideShow op 02-03-2007 15:03 ]

• AlexanderOnline
Ik heb het vaak gedaan onder XP en het ging prima. Het kost je toch altijd best wat tijd om alles weer naar wens te installeren. Ik wil graag weten of er nog mogelijkheden zijn (tweakers he ;) ), een nieuwe install is toch wel een laatste optie.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
AlexanderOnline schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:34:
Ik heb het vaak gedaan onder XP en het ging prima. Het kost je toch altijd best wat tijd om alles weer naar wens te installeren. Ik wil graag weten of er nog mogelijkheden zijn (tweakers he ;) ), een nieuwe install is toch wel een laatste optie.
Ik ben toch bang dat je voor de laatste optie moet gaan, zeker als je een moederbord hebt gekregen waarvan de drivers niet standaard in Vista zitten. Het grootste probleem hier is dat je van chipset bent veranderd.

Als je een mobo met een 965 chipset had, en die vervangt door een ander MERK mobo met OOK een 965 chipset, dan gaat het allemaal wat makkelijker. Maar omdat je nu een nForce chipset hebt ga je problemen krijgen.

Overigens was dat onder XP ook al zo.... ik heb ook wel eens een VIA chipset gehad, en die vervangen door een nForce chipset, en dat ging ook gigantisch fout onder zowel Windows XP als Windows 2000 die ik toevallig als multiboot op dat systeem had staan.

Helaas, als je van chipsets gaat veranderen zul je toch opnieuw moeten installeren. Maar je hoeft niet perse al je settings te verliezen, je kunt namelijk een upgrade uitvoeren (mits je de RETAIL hebt en niet de OEM) op je huidige Vista install, en 95% van je settings behouden (er zullen altijd wel wat instellingen naar default terugspringen).

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• AlexanderOnline
Sorry voor de late reactie, had het heel erg druk. Ik heb uiteindelijk een nieuwe installatie gedaan. Ik vond het jammer dat mijn pogingen niet werkte ;) Het herinstalleren met Vista is wel een stuk beter doordat hij de oude Users, Windows map en Prog Files in een map Windows.old zet. Ideaal om daar je oude dingen nog uit te halen.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1