Van 3weg huiskamer luidsprekers satellieten maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 10:34
Omdat ik recentelijk tegen 'n degelijke homecinemaversterker aan ben gelopen, had ik opeens uitbreiding nodig van m'n luidsprekerpark nodig om het volle rendament uit zowel de versterker als films te kunnen halen. Mijn oude luidsprekers (Magnat sigma 1000 zuilen) zijn me echter heilig, en mogen om die reden het pand niet verlaten. Omdat deze luidsprekers al langere tijd niet meer gebouwd worden heb ik op marktplaats luidsprekers uit dezelfde serie (sigma 800) via marktplaats 2e hands gekocht. Ik ben nogal 'n zeikerd, en het leek me geen goed idee om zomaar willekeurige luidsprekers te gebruiken als aanvulling.

Toch is het geluid niet wat ik ervan verwacht had. De nieuwe aankoop klinkt harder in het midden dan de luidsprekers die ik al had, en bovendien wordt de strakke bass uit de oude luidsprekers eigenlijk overstemd door de nieuwe. Verder wist mijn vriendin in te brengen dat ze twéé luidsprekers van het formaat Erica wel even genoeg vond. Opzich leek het antwoord dus simpel: bouw de nieuwe luidsprekers om naar satelliet luidsprekers voor achter. Ze geven dan geen bas weer en ze zijn dan gewoon een normaal formaat. Nu ben ik natuurlijk nogal naïef, en is luidsprekerbouw een studie apart. Ik hoop eigenlijk dat jullie mij kunnen vertellen of en vooral wat er fout gaat als ik mijn plan ga doorzetten. Een paar vragen:

1. In de specificaties is er duidelijk een verschil in scheidingsfrequentie tussen beide typen luidsprekers. 850 tot 5500hz midden voor de zuilen die ik al had, en 500 tot 5500hz voor de nieuwe luidsprekers. Omdat in beide types exact dezelfde midden en hogetonen drivers gebruikt zijn, verwacht ik dat hier ook 't verschil in midrange door komt. Kan iemand dit bevestigen? Ik zou van het eindproduct eisen dat het geluid wat hieruit komt identiek is als 't geluid wat uit de zuilen komt, maar dan zonder bass vanzelfsprekend. Zou ik hiervoor zelf een wisselfilter kunnen bewerkstelligen die 850 t/m 5500hz doorstuurt naar midranger en hoger naar de tweeter? Zou dit bovendien een 'volwaardige' satelliet opleveren? Misschien is 850hz wel 'n beetje hoog om te starten met het oprapen van klanken, of is het voor gebruik in films goed genoeg? (Midranger zelf heeft volgens de specificaties een bereik van 200 t/m 8000hz). Als het raadzaam zou zijn om de frequentie gewoon bij 550 te laten beginnen zou ik dan het huidige wisselfilter kunnen gebruiken, en dat ik 'gewoon' de bassspeaker lossoldeer? Of gaat 'r dan iets gigantisch mis op 't filter zelf (omdat de versterker bij wijze van spreke de bass mee zou kunnen sturen)...

2. De klankkast. Ik weet dat er bij 't ontwerp nogal ingewikkelde formules om de hoek komen kijken als 't gaat om de klankkast. Ik vraag me af in hoeverre dit ook opgaat bij hoge en middeltonenluidsprekers. De midranger heeft sowieso al 'n eigen klankkast om de driver gemonteerd zitten, is een klankkast superbelangrijk voor hogetonen? Moet ik nog rekening houden met het gebruikte hout? (ik dacht altijd van wel, maar tegenwoordig is er in de winkel ook nog maar weinig 'hout' te vinden...)

Alvast bedankt!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23

DJ Vincento

1422055

Het is gigantisch zonde om je zuilen te gaan slopen. En als je goede receiver hebt kun je die per luidspreker afstellen, in ieder geval in volume. Waarschijnlijk kun je ook nog per speaker het frequentie bereik instellen. Zet je mooie zuilen op 'large' en je zuilen die als rears moeten gaan dienen op 'small', dan hou je de mooie bassen van je magnat zuilen, en de minder mooie bassen van je rears blijven weg, waardoor je in het geheel waarschijnlijk een strakke bass krijgt.

Heb je al een dolby surround receiver gekocht, of moet je die nog kopen? Ga dan eerst even an of je dolby surround wel zo nodig bent, ik ken namelijk genoeg mensen die zo nodig een dolby surround set moeten hebben, en dan toch geen films kijken.

Wat betreft de smaak van je vriendin, niet naar luisteren. :P De meeste vrouwen horen het verschil niet tussen een draagbare radio en een paar dure B&W's aan een marantz versterker :P . (of ze willen het verschil niet horen.) Das voor mannen altijd een belangrijke reden om de baas in huis te blijven, anders gaan hun vrouwen bepalen wat voor muziek ze draaien, en waarop ze hun muziek draaien.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:19
DJ Vincento schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 10:30:
Wat betreft de smaak van je vriendin, niet naar luisteren. :P De meeste vrouwen horen het verschil niet tussen een draagbare radio en een paar dure B&W's aan een marantz versterker :P . (of ze willen het verschil niet horen.) Das voor mannen altijd een belangrijke reden om de baas in huis te blijven, anders gaan hun vrouwen bepalen wat voor muziek ze draaien, en waarop ze hun muziek draaien.
Verschil vrouw<>man discussies daargelaten, heb je wel gelijk. Mijn moeder (Ben pas 16, lawls) hoort geen enkel verschil, en het maakt haar echt NIETS uit. Ongelooflijk af en toe, maar waar. En dan nog zo hard mogelijk ook, met Linkin Park niet al te fijn.

Anyway, offtopic.

Ik zou, als ik de TS was, niet luidpsrekers slopen maar een set erbij kopen. Er zijn zat upgrade-naar-dds-sets en instellingen in Reciever poetst zo verschillen weg.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Houd je er wel rekening mee dat de drivers zijn ontwikkeld voor een bepaalde inhoud in liters van een klankkast? Dat betekent dus eigenlijk dat je ze niet zomaar in een ander kastje kunt stoppen en tegelijkertijd goed geluid behouden.

Edit: Ah, las je verhaal nog een keer door, en zie dat bovenstaande eigenlijk niet meer van toepassing is. Maar ik vind 850 hz om te starten trouwens wel erg hoog hoor?

[ Voor 27% gewijzigd door heracles op 03-03-2007 10:50 ]

• Zeepoog
Ik heb de versterker al staan ja, het is een nogal degelijke RXV2500 van yamaha. Er zit zoveel rommel op (equalisers, surroundstanden, losse bass/treble controls) dat het me niet bijna niet meevalt om gewoon straight source direct te draaien. Het was zeker niet de bedoeling om de zuilen te 'slopen'. Misschien was ik wat onduidelijk in de openingspost, maar de sigma 800's zijn niet in zuilvorm.

Ik vind het een beetje zonde van de ruimte om full range speakers te gebruiken en ze vervolgens als small aan te sturen. Op dit moment staan alle luidsprekers op large. Wat m'n vriendin betreft... die is tolerant als 't gaat om kamerindeling en spullen die er staan, want dat ben ik ook. Maar ze zei wel dat ze bang was dat er nog meer speakers bijkomen omdat ik me dan weer niet kan inhouden, ofzo. Die vrouwen he :-)

Het leek me zelf ook wel wat karig om frequenties pas v/a 850 hz op te pakken, maar ik heb geen idee wat het bereik is van 'n gemiddelde, keurige home cinema luidspreker...

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou je fronts (zuilen ) laten voor wat het is. Die zijn prima en klinken (zoals je zei) prima.

Dat is dus je startpunt en daar moet iets bij.
Ik zelf geloof er absoluut niet in dat alles van dezelfde speaker moet zijn. Misschien omdat het qua uiterlijk beter bij elkaar past. Maar om een voorbeeld te geven kan het misschien zelfs wel heel vervelend zijn als elke speaker dezelfde cross-freq heeft.

Met andere woorden, ik zou iets compacte uitzoeken, maar wat nog wel kwaliteit heeft. Dus boekenplank.monitor modelletjes als rears en een leuke center.
Die zijn er genoeg te vinden en ik denk gewoon dat je daar eens iets van moet gaan luisteren.

Het is jammer dat je niet de zelfbouw richting op wil, ik kan je uit ervaring vertellen dat het dan gemakkelijker is speakers mooi weg te werken etc (voor lastige mensen die geen speakers willen :( ).

One World Concepts

• Zeepoog
B_FORCE schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:08:

Het is jammer dat je niet de zelfbouw richting op wil, ik kan je uit ervaring vertellen dat het dan gemakkelijker is speakers mooi weg te werken etc (voor lastige mensen die geen speakers willen :( ).
Ik wil op zich wel de zelfbouwkant op hoor. Mijn vriendin is meubelmaker en ze lijkt te snappen hoe hout werkt. :-) Maar het lijkt me wel heerlijk als ik de hoge en middentonendrivers uit m'n oude speakers kan halen, vooral omdat ik vind dat deze goed klinken. Alleen vrees ik dat 't te makkelijk gedacht is om gewoon een kastje te timmeren om de luidsprekers in te schroeven. :-)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeepoog schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:34:Alleen vrees ik dat 't te makkelijk gedacht is om gewoon een kastje te timmeren om de luidsprekers in te schroeven. :-)
Correct. Doorgaans is de breedte van de speaker belangrijk bij het maken van het filter. Wil je dus een kleinere kast, dan zit je aan de breedte van de originele kast vast. Of je wil een nieuw filter gaan maken. In dat geval zou ik zeggen: maak een nieuwe speaker.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1