/sbin is /bin geworden :(

Pagina: 1
Acties:

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

Topicstarter
ik draai al ruim 2 jaar (denk ik) suse 6.0..
ondertussen flink verbouwd en dergelijke..

Maar gisteren kwam tot de vervelende ontdekking dat ie niet meer wou booten.

Na het mounten vd harddisks willie verder starten, maar dat lukte niet.. "auto: auto: no such file or directory"

Ik met bootflop eens gaan neuzen... wat blijkt nou: in /sbin/ staat niet meer wat er hoort te staan ( init.d e.d. e2fsck noem maar op..) neen, in /sbin/ staat het zelfde als wat er in /bin/ staat ... MAAR DAAR HEB IK DUS helemaal NIKS aan :\

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt?? en het op kunnen lossen??

dit zwaar bout om het zo maar te zeggen ;(:'(

Verwijderd

Je zult het vast niet willen horen; maar me dunkt heb je nu een erg groot probleem. God weet wat je in al die tijd in /sbin hebt neergekwakt waar je systeem wellicht afhankelijk van is die nu overschreven is door de inhoud van /bin (of was /bin nu overschreven door /sbin :? (in dat geval mijn verhaal andersom ;) ))

Maar nu heb je in ieder geval wel de uitgemeten kans om je linux-versie te upgraden, bekijk het van de zonnige kant ;)

(ennuh belangrijke bestanden en configuratiefiles van dhcp- dns- bootp- radius- en al die andere servers goed backuppen)

Verwijderd

Stonden je /bin en /sbin op verschillende partities? Zo ja, heb je met /etc/fstab gespeeld?

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

Topicstarter
nee, er waren geen partities.. behalve een swap par. dan... gewoon een grote /

ik deed er bijna nooit wat mee, dat ding diende als isdn router/gateway .. daarvoor had ik een php scriptje gemaakt zodat het allemaal via je browser kon. Je hoefde dus niet in te loggen..

(en dat php riep een shell script aan, met in dat shell script een aantal ge-sudo'de commando's .. isdnctrl en ipchains) dus apache draaide niet als root... daarbij zat er ook nog een password op en heb ik een dynip.. De kans bestaat dat ik gehaxored ben ofzo, maar volgens mij is die vrij klein.. niet omdat het niet mogelijk zo zijn.. maar eerder uit het feit dat mijn kleine prut pc'tje niet opvalt enzo.. en dat ik niet rondhang op irc enzo.. + de kleine tijd online het ook moeilijk maakt om uit te zoeken hoe en wat.

euhmn.. wat ik denk dat er gebeurd is dat ie tijdens het booten een e2fsck eroverheen heeft gehaald omdat ie niet netjes geumount is, of de maximum mount count heeft bereikt ofzoiets dergelijks (ja ik reboot dat geval dagelijks.. slaap niet zo lekker met dat gezoem)

en dat het daar ergens mis is gegaan ofzo.. maarja dat valt erg lastig te checken denk ik... maar dat is het enige wat ik me voor kan stellen hoor..

maar dat zou eigenlijk niet mogen :\ Maargoed het is natuurlijk ook maar een oude harddisk .. quantum bigfoot 2.1 gig .. zo'n oude 5 1/4 :)

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 18:29 schreef mietje het volgende:
Stonden je /bin en /sbin op verschillende partities? Zo ja, heb je met /etc/fstab gespeeld?
Theoretisch gezien kan dit (als je een init ramdisk gebruikt), maar over het algemeen zou dat wat lastig booten...