[NAS] FTP toegang in 1 richting geblokkeerd?

Pagina: 1
Acties:

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik zit met het volgende: ik heb een Synology Diskstation DS-101j, die ik o.a. heb geconfigureerd als FTP server. Een vriend van me kan vanaf zijn thuisadres uploaden en downloaden naar de FTP server, dus in principe werkt dat zoals het hoort. Ook een tweede testpersoon had vanaf het thuisadres probleemloos volledige toegang.

Mijn vrouw werkt op een middelbare school en zou graag via de FTP server toegang hebben tot al haar werkgerelateerde files thuis. Voor haar heb ik dus ook een account met lees en schrijfrechten aangemaakt.

Nu doet het volgende zich voor: op school kan ze wel alle files downloaden, maar deze (al dan niet na een aanpassing) niet meer terug uploaden, ze krijgt dan een "write protect" melding. De verbinding lijkt wel tot stand te komen.

Heeft dit te maken met de beveiliging van het schoolnetwerk, en is het niet vreemd dat downloaden dan wel werkt? Vanaf mijn werk kan ik door de bedrijfsfirewall helemaal niet bij de Diskstation, maar dat lijkt mij ook een stuk logischer. Vergis ik mij hierin?

Of zou ik dit nog op een andere manier kunnen omzeilen?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Probeer het eens via passive ftp, of zet poort 20 open.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• DapperDen
Ga ik proberen. Ik weet er wel iets van maar ook weer niet zoveel: nu moet ik in mijn router poort 20 forwarden naar 20 op de Synology?

[ Voor 7% gewijzigd door DapperDen op 02-03-2007 14:15 ]

Verwijderd

het lijkt mij eerder een rechten probleem aangezien er voor ftp geen verschil is tussen een download of een upload. het is beide een transfer die passive danwel active kan verlopen. het enige verschil tussen passive en active is wie het iniatief neemt tot het opzetten van de data-connectie. als die connectie er eenmaal is maakt het niet uit welke kant de bitjes oprollen.

eerst verbindt de client naar de ftp-server. deze connectie heet de control-connectie. hierover worden de login gegevens verstuurdt maar ook bijvoorbeeld het veranderen van directory of het beginnen van een transfer via PORT(active) of PASV(passive) te verstuurd.

bij active verbindt de server als een soort 2e client naar de ftp-server. een inkomende verbinding dus vanuit het punt van de ftp-client gezien die dan als een soort ontvangende server fungeert.

bij passive verbint de client middels een 2e uitgaande verbinding naar de server. de evt firewall tussen de ftp-client en de server ziet dus 2 uitgaande connecties. de controll-connctie en de transfer-connectie.

als je dus wel kunt downloaden maar niet uploaden dan ligt dat niet aan de verbinding maar aan de instellingen van de ftp-server zelf aangezien er in de verbinding geen verschil is.

probeer eens vanuit het zelfde netwerk als waar de server in staat te connecten op de account van je vrouw en kijk dan of je wel bestanden kunt downloaden en uploaded. werkt dat wel?

• DapperDen
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 16:22:
probeer eens vanuit het zelfde netwerk als waar de server in staat te connecten op de account van je vrouw en kijk dan of je wel bestanden kunt downloaden en uploaded. werkt dat wel?
Ja, dat werkt wel (had ik niet vermeld). Daarom vond ik het ook zo vreemd, ik zou eerder verwachten dat het helemaal niet werkt, dus ook geen download.
Ik heb de rechten nogmaals gecheckt maar er staat echt RW (dat is bij Synology full access).
De eerder gesuggereerde tip over port 20 kunnen we pas testen als ze dinsdag weer op school is.

Verwijderd

VPN opzetten en windows file share maybe ?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
eensch met Docey :) Kan er eventueel nog aan toevoegen dat de port 21 die geforward is dus die genoemde control connection is.

@kiddie: met ftp als struikelblok (en dat is dan nog relatief eenvoudig) zou ik niet meteen beginnen met een VPN (al dan niet via PPTP). Zit toch weer een tandje ingewikkelder in elkaar.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

hmm, ik de Synology niet maar ik snap dat het een soort alles-in-een apperaat is wat waarschijnlijk gewoon linux draait met een mooie web-based interface er om heen.

kun je mischien eens het complete ftp-log hier posten? maakt mischien iets meer duidelijk wat er fout gaat. ook wordt dan mischien iets meer duidelijk welke ftp-deamon er draait etc.

maakt het ook verschil als je passive uit zet en dus gebruik maakt van active. verandert de foutmelding mischien? soms helpt het om passive uit te zetten zoals ik hier wel eens doe om files naar mijn eigen fileserver te uploaden. passive is dan gewoon te veel overhead met een ping <1ms.

@spone: ik was inderdaad vergeten te vermelden dat de control-connectie standaard op port 21 draait.

• DapperDen
Weinig nieuws onder de zon: het opengooien van poort 20 werkte helaas niet.

Op de school is geen FTP software aanwezig dus het gaat via IE.... ze heeft nog geen tijd gehad om te checken of die staat ingesteld op passive of active. Kijken of dat nog wat uithaalt.
Ze gaat het ook via Windows Explorer proberen, dat schijnt soms uit te maken.

Kun je via IE ook een FTP log krijgen? Aan deze kant zie ik in het log van de Synology alleen dat ze verbinding heeft gemaakt en niets heeft geupload, alleen gedownload. Wat er aan de andere kant gebeurt is voor mij moeilijk te controleren.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:35

VisionMaster

Security!

DapperDen schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:15:
Weinig nieuws onder de zon: het opengooien van poort 20 werkte helaas niet.

Op de school is geen FTP software aanwezig dus het gaat via IE.... ze heeft nog geen tijd gehad om te checken of die staat ingesteld op passive of active. Kijken of dat nog wat uithaalt.
Ze gaat het ook via Windows Explorer proberen, dat schijnt soms uit te maken.

Kun je via IE ook een FTP log krijgen? Aan deze kant zie ik in het log van de Synology alleen dat ze verbinding heeft gemaakt en niets heeft geupload, alleen gedownload. Wat er aan de andere kant gebeurt is voor mij moeilijk te controleren.
Uhm, was er niet wat geks aan de hand met FTP dat als je neit de passive mode aan zetten (onmogelijk met IE om te selecteren) dat je dan inwaards port 20 moest open hebben om je data als client te kunnen ontvangen? De meeste routers snappen dat AFAIK... arggh ... te lang geleden, ik ben verpest door sftp en scp.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1