Toon posts:

[Excel] conversie van bedrijfsindeling A naar indeling B

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben in Excel aan het worstelen met de conversie van bedijfsindeling A naar een branche indeling B. Een zoektocht langs fora en Google heeft me helaas nog niet veel verder geholpen

Eenvoudig gezegd komt het hier op neer:
Als er in kolom X de code 521101 staat (die overeen komt met ‘supermarkt’ volgens de Bedrijfsindeling Kamers van Koophandel, oftewel BIK), dan moet die code in kolom Y worden omgezet naar bv. code 88.321.456.

En zo heb ik nog een paar honderd BIK codes die allemaal naar een code die correspondeert met branche indeling B moeten worden overgezet.

Ik vraag me overigens af of dit lukt met een macro, wellicht moet het via VB. Een macro heeft wel mijn voorkeur.

En voor het geval jullie je afvragen: Yep, ik ben alle BIK codes (enkele honderden) handmatig aan het voorzien van de juiste nummering in de indeling B…. Geen fijn klusje.
Dus als ik die tabel klaar heb zou ik het wel heel prettig vinden dat ‘ie in een klap mijn excel documenten hiermee update :X (de koppeling met alle verschillende Excel documenten is niet het probleem).

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 21:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vert.Zoeken functie moet je hebben ;)

Dus je hebt een lijstje met daarbij de codes naast elkaar. Deze zet je in een werkblad in kolom A en B. Vervolgens selecteer je deze beid en geef je het een naam (maakt niet uit wat, naam geven kan in dat hokje links bovenin het werkblad)

Vervolgens: VERT.ZOEKEN(X1;Lijst!A1:B999;2;0)

Waarbij X1 de cel is waarin de waarde gezocht moet worden

Hoopelijk lukt het zo :)

Xbox Live ID:Notna8310

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zomaar een vraagje, zijn er ook codes die hetzelfde moeten blijven?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de branche indeling B is compleet anders dan bedrijfsindeling A. Dus alle cijfercodes uit bedrijfsindeling A moeten geconverteerd worden. Is er bepaalde reden waarom je dit vraagt?

* RobbieRedskin is ondertussen aan het stoeien met de oplossing van Notna*

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dan volstaat de oplossing van Notka, anders moest je nog een "als niet gevonden, houdt het origineel" check inbouwen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt dat jullie me op het goede spoor hebben gezet. Aangezien mijn Excel kennis van heel ver weg moest komen (het is minstens vier jaar geleden dat ik serieus heb gewerkt met Excel), heb ik verder gezocht op de aanwijzing van Notna. Hier staat een stap-voor-stap cursus over Vert.Zoeken. Hiermee kan ik precies maken wat ik wil (en zelfs een beetje meer).
Top. :)

De volgende uitdaging is om het werkblad extern (dus als nieuw, apart Excel document) op te slaan, en vervolgens alle andere Excel bestanden voor de Vert.Zoeken functie gebruik te laten maken van het externe werkblad, in plaats van een intern werkblad.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 16:25 ]

Pagina: 1