Toon posts:

LCD-schermen hebben een te hoge resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 754 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een tegendraads topic, wat waarschijnlijk voor veel kritiek gaat zorgen op GoT.

Ik ben van mening dat LCD-schermen een veel te hoge resolutie hanteren, in de zin dat de schermen hardwarematig gewoon te klein zijn voor de vele pixels. Vooral 17" schermen met 1280x1024 en 20" wide schermen met 1680x1050 zijn de resoluties zo hoog dat je wel een verrekijker nodig hebt om het goed te kunnen lezen.

En nee, ik heb echt geen leesbril nodig, ik zie alles perfect scherp. En nee, de afstand tussen mij en mijn eigen 19" 1280x1024 is maar 35 tot 50cm, dus vrij normaal of eigenlijk iets meer dichterbij dan normaal. Doch vind ik op mijn scherm alles ook te klein.

Nu kan je natuurlijk de resoluties lager zetten, maar we weten allemaal dat de native resolutie het meest handig is bij een LCD door de LCD-blur die je dan krijgt. Bovendien zijn de verhoudingen vaak anders in andere resoluties, en dat willen we natuurlijk niet.

Stelling: fabrikanten moeten grotere monitoren maken met lagere resoluties of visa versa. Ik zou graag willen dat ze een LCD-scherm ontwikkelen die 1280x960 is, gewoon 4:3 dus, en dan 21" of iets in die richting.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 11:41 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Dan krijg je ook een veel waziger beeld omdat de pixels groter moeten zijn

mijn advies is dat je wat verder van je scherm gaat zitten, ik zit bijvoorbeeld zo'n 90cm van mijn 19 ws (1440*900) en kan het perfect lezen

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:41:
Dan krijg je ook een veel waziger beeld omdat de pixels groter moeten zijn

mijn advies is dat je wat verder van je scherm gaat zitten, ik zit bijvoorbeeld zo'n 90cm van mijn 19 ws (1440*900) en kan het perfect lezen
Waziger heeft weinig met pixels te maken.

Sorry, maar dat kijkt echt niet lekker, of vind je van wel? Zit je dan de hele tijd met gefronsde wenkbrauwen te kijken?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-07 22:16

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Nee, dat ben ik niet met je eens. Dan kunnen alle LCD-fabrikanten de R&D-afdeling sluiten.

Wat ik concludeer uit je reactie is dat we nu moeten stoppen met ontwikkelen. Maar techniek staat niet stil. Kijk maar naar Core 2 Duo, AMD Opteron Barcelona, 8800GTX etc.

Als je het niet goed kan lezen, moet je je DPI even bijstellen.

Verwijderd

Nog nooit aan gedacht om een groter lettertype te nemen?
Ik zou nooit kunnen werken op een 19inch @ 1280*1024, dat vind ik gewoon veel te lage kwaliteit.
Ik zit momenteel op een 17inch CRT, 1280*1024 @ 85Hz.
En straks op een 20inch widescreen TFT, 1680*1050.
Als je het niet kan lezen moet je ofwel het lettertype vergroten, ofwel voor een leesbril naar de Hans Anders.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:42:
[...]

Waziger heeft weinig met pixels te maken.

Sorry, maar dat kijkt echt niet lekker, of vind je van wel? Zit je dan de hele tijd met gefronsde wenkbrauwen te kijken?
dan moeten de pixels toch ook groter zijn om dezelfde oppervlakte te vullen?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 23:50

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nee, het probleem ligt anders. De dpi van die heel hoge resultie scheremen moet anders gedefineered worden in het OS.

nu is de dpi 96 of 75 (effe niet meer zeker) maar als je resolutie van het scherm heel veel groter wordt zonder het formaat op te hogen dan moet je dpi omhoog. In windows xp kun je dit omschoog schroeven, maar niet alle applicatie (en jij hebt net een applicatie nodig die dat niet ondersteund...) gaan goed overweg met grotere fons

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Daarom brengen nu veel fabrikanten ook een iets groter scherm uit met dezelfde resolutie ;)
Bijvoorbeeld 20" -> 22" @ 1680x1050 en 24" -> 27" @ 1920x1200, ik vind het trouwens geen probleem zo'n hoge resolutie.

* Gutteguttegut is happy met zn Dell 24" @ 1920x1200 _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Gutteguttegut op 02-03-2007 11:49 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of koop een 1600*1200 scherm en zet de resop op 800*600, dan heb je niet het probleem dat je scherm anderhalve pixel moet laten zien, wat tot onscherpte leidt.

Persoonlijk zou ik gewoon de fonts wat groter zetten, zodat je toch de 'hoge' resolutie kunt gebruiken (ja, 'hoge' ik vind ze namelijk nog niet hoog genoeg :P)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 09:22

Crazy-

Best life ever

Geef mij maar 19" met 1600x1200 ipv 800x600, ik vind juist de resoluaties veeel te laag.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:48:
Of koop een 1600*1200 scherm en zet de resop op 800*600, dan heb je niet het probleem dat je scherm anderhalve pixel moet laten zien, wat tot onscherpte leidt.

Persoonlijk zou ik gewoon de fonts wat groter zetten, zodat je toch de 'hoge' resolutie kunt gebruiken (ja, 'hoge' ik vind ze namelijk nog niet hoog genoeg :P)
Enige optie is dat ze een resolutie van 12800x10240 uitbrengen, dan kan je 'm op echte resolutie mogelijk zetten zonder dat je er veel blur van terugziet. Doch is dit nu geen optie.

Fonts hoger zetten werkt niet, het gaat vaak om websites die gewoon klein zijn.

• SinergyX
  • Laatst online: 23:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Helemaal eens met de TS :)
Mijn trouwe CRT (19inch) kan op elke reso werken, afhankelijk af mijn 'mood' swap ik vaak tussen 1024/1154 of 1200. De native resolutie van een LCD zit meestal (17+inch) over die 1200, wat ik net niet lekker meer vind werken. Aantal progs waarmee ik werk scalen niet mee met resolutie, wat op een 1200 of zelfs 1600 resolutie simpelweg niet meer te lezen is.

Een 22 of hoger wordt meteen zware overkill (naja... :P) maar is ook meteen (imho) enorm prijzig vs een 19-21inch CRT.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-07 10:16

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind eigenlijk dat de huidige LCD schermen veelal een te lage resolutie hebben. Een 17" scherm met maar 1280x1024 gaat toch nergens over. Ik heb op mijn laptop een 15.4" met 1920x1200 :9 resolutie, ik zit daar 60-70 cm vanaf en ik vind het genieten. 120dpi leest net ff wat makkelijker, maar 96dpi gaat ook wel voor eventjes (rdp sessie ofzo). Ik kan ook niet meer achter een gewone 17" tft zitten, wat een armoe, ik mis de real-estate :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

En nee, ik heb echt geen leesbril nodig, ik zie alles perfect scherp. En nee, de afstand tussen mij en mijn eigen 19" 1280x1024 is maar 35 tot 50cm, dus vrij normaal of eigenlijk iets meer dichterbij dan normaal. Doch vind ik op mijn scherm alles ook te klein.
Een 19" 1280 scherm en dan kijken op 35-50cm, en nog alles te klein vinden? :o

Je zegt dat je perfect zicht hebt, maar heb je voor de grap wel eens je ogen laten testen? (je opmerking over "gefronsde wenkbrauwen" op 1 meter afstand doet mij namelijk aan iets denken. Dat doe ik ook namelijk als ik m'n contactlenzen niet in heb. ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 12:07 ]

Verwijderd

De TS heeft gewoon geen goede ogen, dat is het enige probleem.
Ik zit redelijk ver van een 17inch op 1280x1024, en ik gebruik over het algemeen nogal kleine fonts (Bitstream Vera Sans op 8 ) en heb nooit moeite om iets te lezen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
1600x1200 op een 21" (effectief 50 cm) CRT bevalt me al 8 jaar prima. Groter hoeft van mij echt niet!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Nou ik heb anders wel behoefte aan 1600x1200 op mijn 19 "TFT, sowieso voor het gamen
maar die gaat maar tot 1200 x 1024
kan zeker nog groter hoor...vooral een grote buroblad desktop is handig voor veel overzicht enz.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oneens met stelling...

Als text en websites te klein weergegeven worden kun je font size (ook in je browser) groter zetten. Als je echter andersom niet genoeg info op je scherm kunt krijgen loop je gewoon hard tegen de resolutie op. Resolutie kan dus te laag, maar nooit te hoog zijn :o

Puur uit eigen ervaring:
Op het werk heb ik een 19" TFT met 1280x1024 reso. Dat werkt vrij redelijk, maar ik prefereer toch duidelijk het ding wat ik thuis heb (18" TFT met 1600x1024 reso). Daar passen *bijna* twee fatsoenlijke browservensters naast elkaar op. Toch niet helemaal, maar wat ik meestal doe is links de browser zetten en rechts dingen als chatvensters e.d. Het is werkbaar, maar ik ga zo snel als ik het geld heb voor een 20" TFT met 1920x1200 als ik het kan vinden. En die paar keer dat het wat klein wordt... Ctrl+ :z

Oslik blyat! Oslik!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ben het helemaal eens met dion_b. Fontsize is helemaal geen probleem imo, omdat het instelbaar is. En een kleinere resolutie zorgt voor een onscherper beeld, vooral in games merk ik dat. Dus ook voor mij geldt hoger = beter.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Resolutie heeft niks te maken met de grootte van dingen op het scherm. Dat wordt bepaald door de DPI. Dat windows daar verder geen rekening mee houdt, is niet de schuld van de monitor.

• Shva
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 15:50

Shva

aka Jos_theboss

woekele schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 16:12:
Resolutie heeft niks te maken met de grootte van dingen op het scherm. Dat wordt bepaald door de DPI. Dat windows daar verder geen rekening mee houdt, is niet de schuld van de monitor.
Hmm ik vind wel dat je vast zit aan een dure videokaart als je wilt gamen op 1920 * 1200 met de nieuwste games...

interpoleren is het probleem gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:48:

Goede ja, maar 800x600 vind ik dan ook weer te laag.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:03:
[...]

Een 19" 1280 scherm en dan kijken op 35-50cm, en nog alles te klein vinden? :o

Je zegt dat je perfect zicht hebt, maar heb je voor de grap wel eens je ogen laten testen? (je opmerking over "gefronsde wenkbrauwen" op 1 meter afstand doet mij namelijk aan iets denken. Dat doe ik ook namelijk als ik m'n contactlenzen niet in heb. ;) )
M'n ogen zijn uitstekend, ja ik weet het zeker :'). Toch vind ik het gewoon niet lekker kijken, die hoge resoluties.

Verwijderd

Topicstarter
woekele schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 16:12:
Eens, waarom kan je niet goed instellen dat windows gewoon grotere pictogrammen enzo gebruikt wanneer je hoge resoluties draait :?

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07 23:15
Ik heb ondertussen zeer slechte ogen. Kleine fonts kan ik slecht lezen. Ik zie echter wel weer het raster van een standaard TFT. Deels waarschijnlijk gewenning, ik heb nu alweer een tijdje 1680x1050 op een 20" scherm. Toch met CAD irriteer ik me er nog steeds aan. Dat fonts blokjes zijn, went dus.

Met CAD had ik op een 17" scherm op 1600x1024 veel minder last van kartels. Simpelweg beeldverbeteraarsfilters toe passen werkt niet (precisisie).

Geef mij maar een 20" scherm op 1920x1280. Dan zet ik de fonts wel wat hoger. Twee keer klikken en tis velen malen scherper.

SGI 1600SW voor de liefhebbers

[ Voor 3% gewijzigd door Hardware Junk op 02-03-2007 16:39 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-07 08:28

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Eens met de stelling. in dien mate dat ik het ook niet altijd prettig vind werken, hoge resoluties op kleine schermen voor tekst, maar weer wel voor beheer taken, meerdere tools tegelijk open.

Ik denk gewoon dat de lettertypen en icoontjes te klein zijn :p maar daar heb je tooltjes voor.

Je zou de grote van icoontjes/lettertype moeten kunnen selecteren in verhouding tot je scherm resolutie.

bij 1024*768 XX pixels
bij 1600*1050 XX,X pixels groot.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Verwijderd

Hm, da's niet echt een issue toch? Ik werk nu op een 17" TFT (kantoor) in 1280 x 1024 en dat is echt prima te doen. 19" in 1280 x 1024 is helemaal mooi.

Om echt even een issue aan te kaarten, ik vind het een groter probleem dat TFT-fabrikanten in een vlaag van verstandsverbijstering hebben besloten om 1280 x 1024 de standaardresolutie te maken en niet 1280 x 960.
Pagina: 1