NTFS Rechten veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hallo,

ik heb 2 schijven : 1 met OS (WinXP) en 1 met data. Nu is mijn OS-disk gecrashed en je kan het al raden, ik kan niet meer aan mijn data disk (access denied). Hoe kan ik dit best oplossen ?

kan ik :

-Nieuwe installatie doen en dezelfde user aanmaken met hetzelfde password ?
-De rechten op de disk via één of andere tool aanpassen ?
-Knoppix ?

Thanks!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Twee woorden : Take Ownership.

• Dieter
Hoe doe ik dit ? Ik heb namelijk "everyone" proberen toevoegen tot de rechten op de HDD maar dit kon ik niet vanaf een andere PC ?

• Nielson
How to take ownership of a file or folder in Windows XP

Bij XP Home moet je inloggen in veilige modus om administrator te zijn.

• Dieter
ok, het is een xp prof. Ik probeer met mijn werk-laptop deze schijf te benaderen via USB. Als ik nu lokaal op mijn werk-laptop een admin account aanmaak (deze is ook een XP prof), zou het dan ook lukken ? Anders moet ik eerst een andere schijf zoeken om XP op te zetten ...

Alvast bedankt.

• Nielson
Je hoeft normaal gesproken geen admin account aan te maken, aangezien die tijdens de setup al wordt aangemaakt. Heb je trouwens wel admin rechten op je werk laptop ?

• Dieter
Ja, ik ben lid van de administrator-groep ... maar toen ik het gisteren probeerde, kon ik zien dat ik op de drive geen rechten had (s-nummer had wel rechten, maar daar kon ik uiteraard niets aan veranderen). Hij was dus wel via USB aangesloten ...

ik vermoed dat "everyone" gedelete was op de security tab van de HDD, en dat de lokale admin rechten had. Nu kan ik er dus niet meer op aangezien de OS disk gecrashed is, en de user dus weg is. Daarom mijn vraag, kan ik gewoon dezelfde user aanmaken op een PC, met hetzelfde wachtwoord en zou dat werken ?

[ Voor 38% gewijzigd door Dieter op 02-03-2007 11:57 ]

• Nielson
Dieter schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:55:
Ja, ik ben lid van de administrator-groep ... maar toen ik het gisteren probeerde, kon ik zien dat ik op de drive geen rechten had (s-nummer had wel rechten, maar daar kon ik uiteraard niets aan veranderen). Hij was dus wel via USB aangesloten ...

ik vermoed dat "everyone" gedelete was op de security tab van de HDD, en dat de lokale admin rechten had. Nu kan ik er dus niet meer op aangezien de OS disk gecrashed is, en de user dus weg is. Daarom mijn vraag, kan ik gewoon dezelfde user aanmaken op een PC, met hetzelfde wachtwoord en zou dat werken ?
Waarschijnlijk niet. Maar als je precies doet wat in het artikel staat kun je dus met een administrator account vanuit een andere Windows installatie de rechten overnemen en zo je data backuppen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:05

DarkSide

theres no place like ::1

het maken van een account met dezelfde naam en hetzelfde wactwoord werkt niet.
Bij het aanmaken van account wordt nl een zg SID security identifier gemaakt. Die is telkens anders (ook met accounts met dezelde naam en wachtwoord) waardoor windows jouw toch ziet als iemand anders en dus geen toegang verleend.
Take ownership is idd gewoon het antwoord. Eventueel eerst simple file sharing uitzetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Dieter
DarkSide schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:55:
het maken van een account met dezelfde naam en hetzelfde wactwoord werkt niet.
Bij het aanmaken van account wordt nl een zg SID security identifier gemaakt. Die is telkens anders (ook met accounts met dezelde naam en wachtwoord) waardoor windows jouw toch ziet als iemand anders en dus geen toegang verleend.
Take ownership is idd gewoon het antwoord. Eventueel eerst simple file sharing uitzetten.
Ok duidelijk! Dan ga ik het vanavond proberen. bedankt hoor!
Pagina: 1