Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H
En ja, je disks zullen dan geformatteerd moeten worden. Via een image zal ook niet werken omdat je dan waarschijnlijk de drivers voor je raid controller niet hebt (tenzij je nu al een "raid1" array hebt met 1 disk).
Je schijf in RAID0 zetten gaat je je data kosten.
En btw, je koopt vast schijven van 250 GB.. En niet MB..
???OlivierF schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:57:
Windows ondersteunt geen RAID0 voor disks waar windows op geinstalleerd staat. Dit zul je via een raid controller moeten doen. De meeste desktop moederborden ondersteunen dit.
En ja, je disks zullen dan geformatteerd moeten worden. Via een image zal ook niet werken omdat je dan waarschijnlijk de drivers voor je raid controller niet hebt (tenzij je nu al een "raid1" array hebt met 1 disk).
ik heb de Asus P5W DH Deluxe en die ondersteund Raid 0 dus waarom zou dit niet kunnen dan?
Als ik deze optie pak kan ik er dan geen windows op zetten ofzo
en 250 GB jah
data kosten hoezo?AlterMann schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:43:
RAID 1 is geen RAID 0 he
Je schijf in RAID0 zetten gaat je je data kosten.
En btw, je koopt vast schijven van 250 GB.. En niet MB..
je bedoeld hier meer op de kans op crash van HD dat dan alles weg is dat begrijp ik wel ja.
[ Voor 4% gewijzigd door Tijgertje84 op 02-03-2007 12:54 ]
Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H
Windows ondersteund geen Software RAID0 op schijven waar Windows op geïnstalleerd staat. Dus, met dat board zou het gewoon moeten lukken... Moet je er alleen wel direct bijvertellen dat je moederboard het ondersteund. En omdat je dat niet deed, ging MasterYoda er vanuit dat je RAID wilde opbouwen vanuit Windows...Tijgertje84 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:53:
[...]
???
ik heb de Asus P5W DH Deluxe en die ondersteund Raid 0 dus waarom zou dit niet kunnen dan?
Als ik deze optie pak kan ik er dan geen windows op zetten ofzo?
en 250 GB jah
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door Poltergeist op 02-03-2007 12:59 ]
Mijn excusus voor het missen van deze info aan het begin!Poltergeist schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:57:
[...]
Windows ondersteund geen Software RAID0 op schijven waar Windows op geïnstalleerd staat. Dus, met dat board zou het gewoon moeten lukken... Moet je er alleen wel direct bijvertellen dat je moederboard het ondersteund. En omdat je dat niet deed, ging MasterYoda er vanuit dat je RAID wilde opbouwen vanuit Windows...
Ik begrijp uit deze zin dat ik dus via windows zelf de schijf waar windows zelf op staat niet kan koppelen aan andere HD met RAID. Wel kan ik via Windows neem ik aan 2 andere schijven in RAID0 of 1 zetten. In dat geval moeten deze schijven dan geformateerd worden of kan het oomk als er nog data op staat. Neem aan van niet want denk dat die data dan corrupt wordt...?Poltergeist schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:57:
[...]
Windows ondersteund geen Software RAID0 op schijven waar Windows op geïnstalleerd staat.
RAID 1 kan wel met disk waar je windows op geinstalleerd is. (met windows software raid).Tijgertje84 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:03:
[...]
Mijn excusus voor het missen van deze info aan het begin!
[...]
Ik begrijp uit deze zin dat ik dus via windows zelf de schijf waar windows zelf op staat niet kan koppelen aan andere HD met RAID. Wel kan ik via Windows neem ik aan 2 andere schijven in RAID0 of 1 zetten. In dat geval moeten deze schijven dan geformateerd worden of kan het oomk als er nog data op staat. Neem aan van niet want denk dat die data dan corrupt wordt...?
Met RAID 0 zul je je disk moeten formatteren, met RAID 1 hoeft dit (waarschijnlijk) niet. Dit zul je even moeten opzoeken.
Edit: Wil je nu gebruik gaan maken van de RAID mogelijkheden van XP of van een HW RAID controller?
[ Voor 6% gewijzigd door OlivierF op 02-03-2007 13:14 ]
En bij de kreet "RAID via windows" in de topictitel moest ik net als MasterYoda ook denken aan WinXP based SWRAID, terwijl je dat helemaal niet zo bedoelt. Probeer jezelf de volgende keer eens wat meer in de materie te verdiepen alvorens je een topic start. Goede informatiebronnen zijn de hier op GoT beschikbare FAQ's
[ Voor 59% gewijzigd door BalusC op 02-03-2007 13:20 ]
die heb ik al doorgelezen maar daar stond niet het antwoord op mijn vraag inBalusC schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:18:
Tijgertje, neem eens de RAID FAQ door. Dat scheelt alvast een hoop verwarring en vragen
En bij de kreet "RAID via windows" in de topictitel moest ik net als MasterYoda ook denken aan WinXP based SWRAID, terwijl je dat helemaal niet zo bedoelt. Probeer jezelf de volgende keer eens wat meer in de materie te verdiepen alvorens je een topic start. Goede informatiebronnen zijn de hier op GoT beschikbare FAQ's
en inderdaad mijn titel is fout geformuleerd, mijn excusus daarvoor voor de onduidelijkheid.
al die andere termen van WinXP based SWRAID zeggen mij niets maar dat geeft niet ik heb nu wel antwoord op mijn vraag
ik wil gebruik maken van de RAID mogenlijkheden van mijn mobo. Daarmee mijn 2 HDs in RAID 0 zetten. Dit lijkt mij toch een redelijke optie. In toekomst kan ik er nog een HD in kwijt voor data die gevoeliger zijn voor een crash oid.OlivierF schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:12:
[...]
RAID 1 kan wel met disk waar je windows op geinstalleerd is. (met windows software raid).
Met RAID 0 zul je je disk moeten formatteren, met RAID 1 hoeft dit (waarschijnlijk) niet. Dit zul je even moeten opzoeken.
Edit: Wil je nu gebruik gaan maken van de RAID mogelijkheden van XP of van een HW RAID controller?
[ Voor 28% gewijzigd door Tijgertje84 op 02-03-2007 13:53 ]
Idd goeie optie, lekker snelTijgertje84 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:51:
[...]
die heb ik al doorgelezen maar daar stond niet het antwoord op mijn vraag in
en inderdaad mijn titel is fout geformuleerd, mijn excusus daarvoor voor de onduidelijkheid.
al die andere termen van WinXP based SWRAID zeggen mij niets maar dat geeft niet ik heb nu wel antwoord op mijn vraag
[...]
ik wil gebruik maken van de RAID mogenlijkheden van mijn mobo. Daarmee mijn 2 HDs in RAID 0 zetten. Dit lijkt mij toch een redelijke optie. In toekomst kan ik er nog een HD in kwijt voor data die gevoeliger zijn voor een crash oid.
ok handig om te weten ook al installeer ik zelf waarschijnlijk niet XPOlivierF schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:56:
[...]
Idd goeie optie, lekker snelEn daar kun je dus idd gewoon windows op installeren. Hoogstwaarschijnlijk moet je aan het begin van de installatie van XP op F6 drukken om drivers voor je moederbord raid controller te laden.
ligt eraan of ik een legale versie van XP kan fetchen anders zal ik zelf alles erop zetten en dan ist wel hendig om dit te weten
Dat blijktTijgertje84 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:51:
die heb ik al doorgelezen
Daar ging het niet om.maar daar stond niet het antwoord op mijn vraag in
Die termen staan namelijk juist in die FAQen inderdaad mijn titel is fout geformuleerd, mijn excusus daarvoor voor de onduidelijkheid.