Toon posts:

Gecrashed of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als 2e hardeschijf een Quantum bigfoot (ja erg traag en het is al een gratis vervanging voor de eerste bigfoot die crashte)en sinds een paar weken maakte hij een wat ratelend geluidje maar werkte verder prima.

Sinds gisteren detecteert de bios hem echter niet meer op 1 keer na. Toen heb ik zo snel mogelijk alle data die er op stond naar de 1e hd gekopieerd wat geen enkele probleem opleverde. Hij deed het prima. Echter toen ik daarna weer reboote kon de bios de hd weer niet vinden.

De kabel heb ik al vervangen en heb hem ook al aan de andere kabel gehangen maar de bios weigerd hem weer te vinden.

Mijn vraag is nu: Is hij gecrashed en was die ene keer dat ie werkte een daad van de goden of is er iets anders aan de hand?

Verwijderd

Als ie echt gecrashed is, dan zou hij het veel minder goed doen. Hij zou of niet gedecteerd worden, of als een hele vage schijf (vreemde specs). En gecrashte schijven hebben de eigenschap dat ze niet zo makkelijk alle data laten lezen. Maar het kan zijn dat het een begin van een crash is, dus ik zou geen belangrijke data op die grootpoot zetten. En kijken of er nog wat te redden valt met Norton DiskDoc ofzow....

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt niet gedetecteerd maar heeft het 1 keertje wel gedaan. (na paar keer rebooten)

Toen heb ik alle data gekopieerd.

Nu wordt hij weer niet gedetecteerd.

Er data opzetten zal dus vrij moeilijk gaan :)

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
...bekend probleem...! Bigfoots hebben / krijgen n.v.v.t. last van 'plak-schijf', d.w.z. deschijven willen niet meer opspinnen, omdat er en kop 'blijft kleven'. Oplossing in zo'n geval: HD losschroeven, eruit halen, alleen voeding aansluiten. (Je moet de HD dus los in je handen kunnen houden.) Hou de schijf vast met je rechter hand aan de rechter zijkant van de schijf. (IDE-aansl. naar achter.) Zet je compu aan. De schijf zal nu normal proberen op te spinnen. Nu de truuk: geef met je linkerhand 'n flinke tik tegen de hoek linksvoor (beweging naar rechts). Als het goed is, zal 'ie nu wèl opspinnen.

Spint 'ie wèl gewoon op, dan is ws. de RF-amplifier (IC'tje in de aluminium bak zelf, die 't signaal van de koppen zo snel mogelijk versterkt) defect. Maar dat lijkt me hier niet het geval: je hebt ten slotte nog een keer van 't ding kunnen lezen... :P

...Trouwens: bij een BigFoot hoeft een crash niet noodzakelijk te betekenen dat àls 'tie kan lezen, dat 't dan maar moeizaam gaat...

Hoe dan ook: 't ding is stuk. Leuk om open te schroeven en met 'n 16-duimer tegen de muur te timmeren >:)

...With a touch of magic¿

Verwijderd

Topicstarter
Owkay, weer een boekensteun erbij :) Staat vast leuk naast die andere bigfoot en die seagate :)

Nu nog een ander vraagje: Heb ik op een hd die al een garantie hd was. (een gratis vervanging voor de vorige dode bigfoot) Weer een paar jaar garantie of moet ik nu toch echt een nieuwe kopen?

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Neen, de garantie-periode loopt vanaf de aankoopdatum van de eerste (originele) HDD. Da's dus errug jammer...

...With a touch of magic¿

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad :(

Nou ja, dan maar op zoek naar een nieuwe. Ik twijfel tussen de Seagate Barracuda en de IBM Deskstar 34GXP.

Welke is beter? (de reviews spreken elkaar nogal tegen)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ikzelf heb goeie ervaringen met IBM schijfen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
En ik met seagate maar ik las dat de ibm ook erg goed was :) Vandaar deze vraag.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06

tweakerbee

dus..?

IMB schijnt wel errug goed te zijn, zowel snel, als reliable. 'k Dacht dat ze wel een hoop herrie maakten, maar een tweaker maakt dat niet uit :)

En anders ga je toch op de tweakers review af?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten de Seagate Barracuda te nemen.

De prestaties van de IBM en de Seagate ontlopen elkaar niet veel maar ik kan de Seagate goedkoper krijgen vandaar deze keuze.
Pagina: 1