IDE Brander aansluiten zonder IDE op MoBo

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Beste Tweakers,

Gister ben ik begonnen met het overzetten van oude componenten naar een nieuwe Dell pc, dit ging allemaal goed. Totdat ik de IDE brander uit de oude pc over wilde zetten, nu is het zo dat er in de nieuwe Dell pc geen IDE aansluitingen zitten, maar iets wat lijkt op een SATA aansluiting o.i.d. voor de cd-speler/brander. Kunnen jullie mij vertellen wat dit volgens jullie voor aansluiting is en hoe ik dan toch de IDE brander in deze Dell kan aansluiten.

Alvast bedankt, BeerMaster

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-02 15:21
Je kan zon el-cheapo PCI IDE insteekkaartje kopen, en daarop je brander aansluiten lijkt me?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Volgens mij kun je daarvoor convertors krijgen.

• Go2MvR
The Widow Maker schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:19:
Je kan zon el-cheapo PCI IDE insteekkaartje kopen, en daarop je brander aansluiten lijkt me?
Aan zoiets zat ik ook te denken, dit zal wel de enige oplossing zijn denk ik. Heb je een idee wat het voor aansluiting is in de Dell?

• Go2MvR
Kosh66 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:22:
Volgens mij kun je daarvoor convertors krijgen.
Bedoel je met convertor ook de PCI insteekkaart?

Verwijderd

Abit Serillel 2 :)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 09:30 ]

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Je hebt idd wel Sata > IDE Converters en anders om ;)

Edit, disco stu heeft er een link bij geplaatst.
Zo 1 bedoel ik dus idd ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Reg-Edit op 02-03-2007 09:31 ]

www.jaxxx.nl

• Go2MvR
Zijn die ook bij nederlandse winkels te koop? Weet je zo misschien waar dat ze te koop zijn?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Naar alle waarschijnlijkheid is het goedkoper en betrouwbaarder om gewoon een sata brander te kopen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
IDE naar usb convertor kopen en die gebruiken??

Zoiets dus:

http://www.euronetside.co...ts&product_id=29796&sl=EN

[ Voor 51% gewijzigd door urk_forever op 02-03-2007 09:50 ]

Hail to the king baby!

Verwijderd

Dat werkt alleen als je een Silicon Image controller op je mobo hebt, voor ATAPI-devices zoals een brander.

En een native SATA-brander heb je al voor 3 tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 09:53 ]

• Go2MvR
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn, maar ik denk idd ook dat het in vergelijking goedkoper is om gewoon een andere brander te kopen.

• urk_forever
Dat is jouw keuze, die usb converter kan je ook nog voor andere dingen gebruiken, zoals harde schijven leeg halen of 2,5 inch schijven aansluiten mocht je dat ooit eens nodig hebben, dus het is wel een handig ding.

Hail to the king baby!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-02 22:50
Op het Dell moederbord is vast nog wel een SATA poort vrij.

Doe jezelf dan een plezier en vergeet het kopen van converters etc. Gewoon een nieuwe fikker kopen die voorzien is van SATA. Wellicht een paar tientjes duurder dan een converter maar stukken sneller en betrouwbaarder.

Hans van Zijl

• Go2MvR
urk_forever schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:55:
Dat is jouw keuze, die usb converter kan je ook nog voor andere dingen gebruiken, zoals harde schijven leeg halen of 2,5 inch schijven aansluiten mocht je dat ooit eens nodig hebben, dus het is wel een handig ding.
Het is idd wel handig om te hebben, maar in dit geval gaat het om een blijvende verbinding, de brander moet altijd aangesloten blijven zitten.

• Go2MvR
heuveltje schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:48:
Naar alle waarschijnlijkheid is het goedkoper en betrouwbaarder om gewoon een sata brander te kopen :)
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:52:
En een native SATA-brander heb je al voor 3 tientjes.
jwpmzijl schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:55:
Gewoon een nieuwe fikker kopen die voorzien is van SATA. Wellicht een paar tientjes duurder dan een converter maar stukken sneller en betrouwbaarder.
Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe brander aanschaf, bedankt voor de info iig allemaal! _/-\o_

• onkl
  • Laatst online: 23:03
Kijk hier of op marktplaats een advertentie voor een oude PCI IDE insteekkaart zonder fratsen, of loop aldaar de zolderopruimingen even door.

Een IDE-SATA convertor werkt ongetwijfeld ook, maar is duurder.

Verwijderd

Veel PCI insteekkaartjes voor extra IDE vinden schijven prima maar lusten ATAPI dus lang niet altijd even goed.

• Go2MvR
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:07:
Veel PCI insteekkaartjes voor extra IDE vinden schijven prima maar lusten ATAPI dus lang niet altijd even goed.
Nu wil ik niet heel erg noob over komen, maar wat is het verschil tussen IDE en ATAPI? :o

• urk_forever
Enhanced IDE (EIDE) — an extension to the original ATA standard again developed by Western Digital — allowed the support of drives having a storage capacity larger than 528 megabytes (504 mebibytes), up to 8.4 gigabytes. Although these new names originated in branding convention and not as an official standard, the terms IDE and EIDE often appear as if interchangeable with ATA. This may be attributed to the two technologies being introduced with the same consumable devices — these "new" ATA hard drives.

With the introduction of Serial ATA around 2003, conventional ATA was retroactively renamed to Parallel ATA (P-ATA), referring to the method in which data travels over wires in this interface.

The interface at first worked only with hard disks, but eventually an extended standard came to work with a variety of other devices — generally those using removable media. Principally, these devices include CD-ROM and DVD-ROM drives, tape drives, and large-capacity floppy drives such as the Zip drive and SuperDisk drive. The extension bears the name AT Attachment Packet Interface (ATAPI), which started as non-ANSI SFF-8020 standard developed by Western Digital and Oak Technologies, but then included in the full standard now known as ATA/ATAPI starting with version 4. Removable media devices other than CD and DVD drives are classified as ARMD (ATAPI Removable Media Device) and can appear as either a floppy or a hard drive to the operating system.
En de rest:

http://en.wikipedia.org/wiki/Atapi

Hail to the king baby!

Verwijderd

Dat had je natuurlijk ook zelf kunnen googlen ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:52:
[...]
Dat werkt alleen als je een Silicon Image controller op je mobo hebt, voor ATAPI-devices zoals een brander.
Ook op een niet Silicon Image doend ie dingen het. Heb er hier eentje aan de S-ATA connector van m'n intel 956 chipset hangen en daarmee kan ik ook gewoon hdds gebruiken.

Neemt niet weg dat een S-ATA fikker makkelijker is, al is het maar omdat die serillel net te breed is waardoor je de stroomkabel niet goed kunt aansluiten (dan moet je daar een stuk vanaf halen).

Verwijderd

voor ATAPI-devices ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 12:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

:+ * TERW_DAN schaamt zich diep, atapi devices heb ik nooit getest :P

• onkl
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:07:
Inderdaad, TS, mocht detweedehandsspullen oplossing je wel wat lijken, is dat waar je op moet letten. misschien kan je dan je zoektocht uitbreiden naar van die oude "multimedia" geluidskaartjes met een extra IDE. Die zijn bedoeld voor CD-Rom spelers (en dus ATAPI). "multimedia"apparaten in Windows uitzetten en klaar ben je.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

onkl schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:17:
[...]

Inderdaad, TS, mocht detweedehandsspullen oplossing je wel wat lijken, is dat waar je op moet letten. misschien kan je dan je zoektocht uitbreiden naar van die oude "multimedia" geluidskaartjes met een extra IDE. Die zijn bedoeld voor CD-Rom spelers (en dus ATAPI). "multimedia"apparaten in Windows uitzetten en klaar ben je.
DIe ben ik eigenlijk alleen maar tegengekomen op isa kaarten. lijkt me niet dat ik die op een dell met sata zitten :)
Verder moet je er dan ook nog eens xp/vista compatible drivers voor vinden, wat helemaal een hell zou worden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

onkl schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:17:
[...]

Of je kijkt eerst of je niet toevallig een ATA66 driveje hebt :P
Bijv de Mitsumi 2000TE kun je prima aan een promise controller hangen :)
Pagina: 1