Toon posts:

Q-fan - AI NOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Gevraagd:

Hoe krijg ik mijn best Pc wat stiller? Het ding klinkt als een vliegmachine.

Gegeven:

moederbord : ASUS A8N-SLI Deluxe
CPU: AMD64 3500+
GPU : Gygabyte 6600GT VDP( of zoiets ). Het speciale eraan is dat er geen ventilator op zit, enkel een fameuze heatsink. Goeie ventilatie in de kast is dus belangrijk
Fans: 1 grote achteraan de kast, 1 op mijn CPU :-) ( standaard van AMD ), 2 kleine vooraan de kast.

Probleem:
1) Als ik Q-fan aanzet, krijg ik bij booten een POST error dat mijn CPU fan faalt? Is dat omdat mijn CPU nog te koud is en de fan te traag draait?
2) Als ik Q-fan aanzet, gaat de koeling dan niet te laat harder draaien voor mijn video kaart? Voor zover ik weet wordt alleen de CPU temp en mobo temp gecontroleerd. Als dat het geval is, kan het zijn dat dat mobo en CPU misschien koel genoeg zijn, maar de vid kaart al klaar is voor een eitje te bakken.
3) Is er risico dat er iets smelt of zit er overal tegenwoordig beveiliging op voor verhitting?
4) Die automatische overclocking bij zware CPU belasting ( AI NOS ), deugd dat?

Ik heb speedfan eens uitgeprobeerd, maar dat leek niet veel te doen? Ik heb trouwens liever dat het mobo het regelt, das dan weer een app minder die draait tijdens gamen.

Groeten,

Ward

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb dus de A8N32SLI en ik heb deze optie gewoon op AUTO staan.

Dat overklok gedoe blijkt dus dat hij bij mijn videokaart wel al doet.
Mijn 7900GTO doet hij overklokken van 650MHZ naar 702MHZ.
Ik kan ook nergens aanvinken dat ik dat niet wil.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie mijn videokaart niet doet overclocken?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:53
1. Je hebt een optie in je bios waar je je minimum CPU Fan RPM kan wijzigen. Waarschijnlijk staat deze te laag, waardoor je een waarschuwing krijgt.

2. Ik zou met AtiTool even je videokaart stressen en kijken hoe warm deze wordt. Q-fan laat volgens mij de case fans niet harder draaien, omdat je videokaart warmer wordt. Maar hij laat het wel harder draaien wanneer je chipset warmer wordt. En je chipset wordt warmer naarmate de warme lucht niet uit je kast kan. :P

3. Als het goed is klokt je videokaart en je processor automatisch terug als het te heet wordt. Er bestaat wel een kans dat je hardware kapot gaat door de warmte, dus ik zou niet volledig vertrouwen of de software maatregelen.

4. Geen idee....

Wazaa?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De waarschuwing van de te langzaam draaiende fans komt waarschijnlijk door de te lage temperatuur van de processor. De waarschuwing kan je echter uitzetten in het bios bij de Hardware monitor (uit m'n hoofd).
De mooiste oplossing is toch Speedfan. Ik heb zelf ook een A8N-SLI deluxe en het werkt hier fantastisch. De casefans zitten bij mij op de CHA1-aansluiting.

Als je alsnog Speedfan wilt gebruiken, heb je hier een klein stappenplan:
• Bij Configure naar het tabblad Advanced en daar de juiste PWM op Software controlled zetten. De CPU-fan correspondeert met PWM 1 en de CHA2-aansluiting met PWM2 geloof ik. Plaatje
• Bij Configure naar tabblad Speeds gaan en de juiste fans aanvinken. Hiermee kan je zien hoe snel de fans draaien. Dit mits er een RPM-meter inzit. Niet bij elke casefan is dit het geval. Plaatje
• Bij Configure naar tabblad Temperatures de gewenste temperatuur-sensoren aanvinken en aangeven wat de gewenste temperaturen moeten zijn. Dan op het plusje voor de sensornaam klikken om de opties uit te klappen. Hier kan je dan aangeven welke fans aangestuurd moeten worden bij een te hoge temperatuur. Plaatje
• Vergeet als laatste niet Automatic fan speeds in het hoofdvenster aan te vinken. En daarnaast in de Opties onder Configure aan te geven dat je bij elke windows-boot wilt dat Speedfan opstart (en geminimaliseerd).
Eindresultaat. Waarbij ik moet zeggen dat m'n cpu-fan aan een molex hangt met fanmate ertussen. Dus niet via speedfan.
• Vergeet niet Q-fan hiervoor uit te zetten. Twee toepassingen die beiden aan de fanspeed rommelen kan niet goed gaan. ;)

Alles op eigen risico uiteraard. Let goed op temperaturen!

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 02-03-2007 12:06 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.