Toon posts:

MDA Sync met Exchange via GPRS

Pagina: 1
Acties:
  • 631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een paar dagen aan het uitzoeken hoe een MDA gebruiker via GPRS kan synchroniseren met Exchange, en dan gaat het vooral over de agenda.

Ik heb er heel weinig over kunnen vinden, wel heel veel over Push-mail, en synchronisatie van de E-mail via GPRS, maar niks over agenda syncronisatie. Weet iemand als dat kan?
Heeft iemand informatie hoe we zo'n systeem kunnen opzetten?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja dat kan gewoon. Ik snap eigenlijk niet dat je dit niet met een normale ActiveSync een keer getest hebt want die doet namelijk niks anders hoor :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat klopt. Maar ook via GPRS direct met Exchange? En waar en hoe moet dat ingesteld worden... Is daar ergens een handleiding voor ofzo?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
met AKU2 en hoger kun je gebruik maken van DirectPush technologie van Exchange 2003 SP2. Heb je geen AKU2, dan kun je gebruik maken van 3rd party software, zoals van Dataviz.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
http://www.petri.co.il/ho...pc_with_exchange_2003.htm

Hoppa; veel plezier ermee. Staat volgens mij ook gewoon in de help van ActiveSync

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ondertussen zover dat het bijna lukt.

Maar ik moet bij het adres van de server het volgende neerzetten : ip-adres:8081/exchange
Maar dat exchange pakt hij niet, dat wist hij steeds. Dus er staat ip-adres:8081, maar dat werkt dus niet want het is /exchange. Dus kan hij geen verbinding maken.

Iemand een oplossing hiervoor?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 11:03 ]

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:58:
Ik ben ondertussen zover dat het bijna lukt.

Maar ik moet bij het adres van de server het volgende neerzetten : ip-adres:8081/exchange
Maar dat exchange pakt hij niet, dat wist hij steeds. Dus er staat ip-adres:8081, maar dat werkt dus niet want het is /exchange. Dus kan hij geen verbinding maken.

Iemand een oplossing hiervoor?
Ik maak gebruik van Kerio Mailserver en bij mij werkt push mail alleen als ik verbinding maak over poort 80. (Over andere poorten kan hij geen verbinding maken).

Ik doe dit over T-Mobile Pocket Internet Totaal.

Push mail rocks en draait verder ook prima. Zou 'm wel graag over een andere poort willen hebben lopen.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

netjes zoals het hoort met een SSL certificaat gaan werken, zodat je over 443 werkt.

Kijk ook de benodigde whitepapers voor Exchange 2003SP2 na over Server ActiveSync.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat er veel gebruik van gemaakt wordt op de manier zoals het nou is. Dus dat adres moet het zelfde blijven.

Maar dat kan dus niet ingesteld worden op de manier zoals het nu is?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee. Server ActiveSync (althans, de PDA client-kant) ondersteunt geen alternatieve poorten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus als ik de server (webmail etc.) instel op poort 443 met SSL verbinding, dan zou het meteen moeten werken? (en uiteraard die poort open zet/forward in de router).

Ik heb ook een hoop gelezen over OWA/OMA, dat draait automatisch op die zelfde poort?
Maar het webmailadres zou dan worden: ip-adres:443/exchange. Is dat goed? Is dat "/exchange" geen probleem?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 11:57 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:55:
Oke, dus als ik de server (webmail etc.) instel op poort 443 met SSL verbinding, dan zou het meteen moeten werken? (en uiteraard die poort open zet/forward in de router).

Ik heb ook een hoop gelezen over OWA/OMA, dat draait automatisch op die zelfde poort?
Maar het webmailadres zou dan worden: ip-adres:443/exchange. Is dat goed? Is dat "/exchange" geen probleem?
Nee, het adres wordt dan http://ip-adres/exchange, zonder het poortnummer, omdat het https protocol automatisch over poort 443 gaat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar dat /exchange is dus geen probleem?
Dat moet ik ook niet invullen in de ActiveSync?

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:47:
Oke, maar dat /exchange is dus geen probleem?
Dat moet ik ook niet invullen in de ActiveSync?
Ik heb 't niet ingevuld.

Verwijderd

Geen /Exchange erachter, geen poortnummer gebruiken en http of https hoeft er ook niet voor.... Bij mij werkt het op die manier als een trein...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij is nu een stuk verder.

Alleen er is nu een certificaat probleem.
Ik heb met DisableCertCheck het een en ander geprobeerd. Maar daar krijg ik de fout: ERROR: Unable to open registry key.

Iemand enig idee hoe dit kan? Of hoe dit opgelost kan worden?

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:14:
Hij is nu een stuk verder.

Alleen er is nu een certificaat probleem.
Ik heb met DisableCertCheck het een en ander geprobeerd. Maar daar krijg ik de fout: ERROR: Unable to open registry key.

Iemand enig idee hoe dit kan? Of hoe dit opgelost kan worden?
Je https server moet een certificaat hebben dat door je cliënt herkend wordt als afkomstig van een 'trusted party'.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik krijg het op mijn mda alleen aan de praat als ik op een andere windows machine het certificaat opsla. En dan via het geheugenkaartje inporteren in mijn mda. Als ik hem op de server uitvoer accepteerd de mda het op de een of andere manier niet. En dat DisableCertCheck werkt niet, volgensmij niet sinds windows mobile 2005.

I, for one, like Roman numerals

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vergeet niet dat je een rootcert nodig hebt en een personal cert.
ALs je een selfsigned rootcert gebruikt (SBS bijvoorbeeld) moet je die ook exporteren van je server en importeren op je PDA.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan ga ik dat proberen met die certificaten...
Maar waar kan ik die ergens vinden?

Ik heb dus het ROOT certificaat en een trusted certificaat nodig?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 16:18 ]

• Def_P
  • Niet online
Nee, je hebt er maar 1 nodig, namelijk je trusted root certificaat.
Deze geeft aan dat de partij die je certificaat heeft aangemaakt te vertrouwen is. Vervolgens accepteerd je mda het certificaat dat hij daadwerkelijk gebruikt voor de ssl verbinding automatisch.
En het trusted root certificaat pak ik altijd vanuit internet explorer, want dan accepteerd mijn mda hem. Als ik hem op mijn server exporteer werkt het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hoe kan ik die dan via Internet Explorer opslaan?

Ik heb um waarschijnlijk nou al op de MDA gekregen. Maar nu krijg ik de volgende fout: 0x85010004.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 17:03 ]

• Def_P
  • Niet online
Heb je ook owa? En kan je daar secure op inloggen? Als dit niet werkt, is er iets mis met je certificaat.
Heb je de juiste poort geforeward? Dit is een andere poort als de normale port, namelijk de ssl poort. 443.
Dan dubbelklik je op het slot icoontje, tabblad details, export to file.
Die gebruik ik, anders wil de verbinding niet tot stand komen.

Heb je dit gezien:
http://www.pro-exchange.b...News&file=article&sid=120

[ Voor 11% gewijzigd door Def_P op 08-03-2007 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de SSL poort 443 open staan naar de server toe.

Hoe weet ik als ik OWA heb, en hoe kan ik daar secure inloggen?

Oke, maar welke instellingen moet ik nou precies toepassen om het wel aan de praat te krijgen?

Wat bedoel je met: Dan dubbelklik je op het slot icoontje, tabblad details, export to file.
Die gebruik ik, anders wil de verbinding niet tot stand komen. ??

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 08:32 ]

• Def_P
  • Niet online
Wanneer ik op mijn server het certificaat export, wil de mda geen verbinding maken.
Dus ik log in op owa(Outlook Web Acces), dan heb ik een ssl verbinding. En dan exporteer ik daar het certificaat van.

Dus als je die verbinding hebt, dan staat er onder in de balk van explorer een slotje, om aan te geven dat de verbinding is beveiligd. Dubbel klik je daar op, dan krijg je een venstertje met het certificaat erin. Klik je dan op t tabblad details heb je daar de mogelijkheid om hem te kopieren naar bestand. Dit bestand moet je op je mda importeren.
Afbeeldingslocatie: http://vanbaal.org/images/got/certkl.jpg
Je OWA zit standaard op je domein/exchange.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit lijkt me beter op z'n plek in Windows Servers en Server-software - ik verplaats je topic eventjes :)

Windows Clients >> Windows Servers en Server-software

Verwijderd

Topicstarter
Super man die uitleg. Daar kan ik wat mee.
Ik heb het certificaat opgeslagen.

Ik heb het certificaat geinstaleerd op mijn MDA en op de PC waarmee ik de MDA laat syncen via ActiveSync. Ook heb ik het geprobeerd via de GPRS van de MDA direct met Exchange, maar dan krijg ik de zelfde foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.streutjes.nl/prob.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 10:52 ]

• Def_P
  • Niet online
Zo te zien een fout in je certificaat. Heb je hem met/zonder www ingevuld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb "https://IP/exchange" gebruikt, en daar het certificaat geexporteerd...

Dat zou toch goed moeten zijn?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nee, je zou daar juist een FQDN in willen hebben.
Als in het cert server.domain.tld staat en jij roept 'm aan met ip dan klopt het natuurlijk niet....

[ Voor 51% gewijzigd door alt-92 op 09-03-2007 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, in dat serticifaat staat: 2003server.DOMEIN.local. Dus dat is idd niet goed.

Maar hoe kan ik dat aanpassen dan? Of hoe kan ik het juiste certificaat genereren?

Ik heb op internet ook wat gelezen over: Exchange Server ActiveSync Web Administration, kan ik daar iets mee?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een oplossing?

Wat is trouwens FQDN?

• Krypt
FQDN = Fully Qualified Domain Name

Je moet een certificaat aanmaken op je IIS website met de naam die hij heeft hoe je 'm vanuit het internet kunt bereiken. Bijv. je hebt een domain "mijndomein.com" gekocht en je hebt in de DNS van je hoster een A record "mail" aangemaakt naar je IP van je Exchange doos. Dan is je FQDN van je machine mail.mijndomein.com.

Dan moet je een SSL certificaat aanmaken met mail.mijndomein.com. Wat de computernaam van je exchangeserver is, maakt niets uit.

Exchange Server ActiveSync Web Administration heb je nu niets aan;
The Exchange Server ActiveSync Web Administration tool is designed for administrators who want to manage the process of remotely erasing lost, stolen, or otherwise compromised mobile devices.
Niet iets wat je op dit moment zoekt.

[ Voor 24% gewijzigd door Krypt op 13-03-2007 15:49 ]

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat is duidelijk. Dan ga ik dat even proberen.

Ik heb de SSL helemaal uitgezet op de server, en het werkt op deze manier perfect.

Bedankt allemaal!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een ander probleem.

Ik heb SSL op de server en op de PDA uit staan, maar ik krijg de volgende fout:
U heeft niet voldoende rechten met de huidige instellingen, neem contact op met de netwerk beheerder.

Iemand enig idee hoe dat kan?

De gebruiker heb ik in de Exchange Manager de rechten tot Externe Sync en WebAcces gegeven.

• Krypt
Waar krijg je die fout? Krijg je er ook een foutcode bij?
Wat heb je veranderd op je PDA/Exchange server?

Pvouput live

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je beseft toch hopelijk wel dat je inmiddels al tig keer je user/pass in cleartext over het internet hebt getrapt omdat je zonder SSL draait?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Probeer zelf eens wat, en zoek eens rond. Het is hier geen helpdesk ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1