Snelheid nVidia Purevideo afhankelijk van type videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• opperhokker
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-03 13:43
Om te kijken of de aanschaf van een HD DVD of Blu-Ray Drive voor mijn PC interessant is, ben ik eerst hard bezig deze formaten vanaf de harddisk soepel spelend te krijgen. nVidia Purevideo zou dit mogelijk moeten maken, omdat deze software er onder andere voor zorgt dat de GPU de CPU ontziet bij de weergave van hoge definitie beelden (720p, 1080i en 1080p). Zie voor uitleg over nVidia Purevideo hier.
Een lijst met compatibele graka’s is hier te vinden.
Mijn PCIe nVidia 6600 ondersteunt hardware acceleratie, maar is tegelijk ook een van de minst snelle kaarten. Transport stream bestanden (.ts) krijg ik daarmee net aan soepel op het scherm (in1080i), maar voor weergave van 1080p-materiaal heb ik meer nodig.

Nu is mijn vraag
: Weet iemand of de hardware acceleratie van een videokaart uit het hogere segment per definitie de CPU méér ontlast dan bijvoorbeeld een 6600? Zo ja, welke zou minimaal nodig zijn om voor mijn CPU te compenseren?
Ik heb de keus voor het upgraden van òf mijn graka, of mijn CPU, maar welk van de twee zet de meeste zoden aan de dijk?

Mijn summiere relevante specs:
AMD 3000+ (2Ghz)
1GB DDR RAM
nVidia 6600 PCIe
Aansluiting video component
Cyberlink PowerDVD 7.2 HD DVD èn Blu-Ray Edition (afhankelijk van getweakte installatie)
PureVideo 1.02.233

Voor degenen die zich afvragen wat ik zelf al heb gedaan om antwoorden te vinden: veel. Zie hier een soortgelijk topic waar wel de vraag wordt gesteld, maar antwoord uitblijft.
Een interview met nVidia over Purevideo is erg interessant, maar levert ook geen antwoorden.

Verwijderd

Volgens mij is je cpu de bottleneck. Eender welke graka met hd ondersteuning moet 1080p vlot kunnen afspelen denk ik, je 6600 is imo zeker snel genoeg daarvoor.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
ik weet het niet zeker, maar ik dacht toch eens gelezen te hebben dat een 7900 1080p aankan en een 7300 maar 720p
maar staat dit niet gewoon op de website van nVidia?

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 08:37
catfish schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:21:
ik weet het niet zeker, maar ik dacht toch eens gelezen te hebben dat een 7900 1080p aankan en een 7300 maar 720p
maar staat dit niet gewoon op de website van nVidia?
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:07

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:15:
Volgens mij is je cpu de bottleneck. Eender welke graka met hd ondersteuning moet 1080p vlot kunnen afspelen denk ik, je 6600 is imo zeker snel genoeg daarvoor.
Dit kan ik beamen. Ik heb een 6600GT (PCI-e, in een systeem met een 3,2 GHz P IV) en kan met PowerDVD 6.5 met gemak 1080p HD-DVD films afspelen zonder een enkele framedrop. En de processorbelasting komt dan niet boven de 40% uit.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• opperhokker
Ok, dus de 6600 zou het moeten kunnen mèt een snelle CPU. Maar nu is de vraag welk van de twee, GPU of CPU, het best geüpgrade kan worden om soepel af te kunnen spelen. Als een nVidia uit de 7-serie de CPU meer ontlast, is dat misschien een betere oplossing. Ik weet op het moment even niet welke CPU's er allemaal op mijn mobo passen, dus ik weet niet hoever ik kan gaan.

(Het is ook flink irritant dat zowel PowerdDVD 7.2 alsook 6.5 hopeloos vastlopen bij het afspelen van HD DVD op de harddisk, maar dat behoeft denk ik een nieuw topic. Het weekend kan ik ook Blu-Ray testen, dus ben benieuwd).

@aval0ne: de link die je geeft zit ook verstopt in mijn intro, maar bedankt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door opperhokker op 02-03-2007 09:53 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 11:34

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

opperhokker schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:51:
Ok, dus de 6600 zou het moeten kunnen mèt een snelle CPU. Maar nu is de vraag welk van de twee, GPU of CPU, het best geüpgrade kan worden om soepel af te kunnen spelen. Als een nVidia uit de 7-serie de CPU meer ontlast, is dat misschien een betere oplossing. Ik weet op het moment even niet welke CPU's er allemaal op mijn mobo passen, dus ik weet niet hoever ik kan gaan.

(Het is ook flink irritant dat zowel PowerdDVD 7.2 alsook 6.5 hopeloos vastlopen bij het afspelen van HD DVD op de harddisk, maar dat behoeft denk ik een nieuw topic. Het weekend kan ik ook Blu-Ray testen, dus ben benieuwd).

@aval0ne: de link die je geeft zit ook verstopt in mijn intro, maar bedankt ;)
Denk je niet dat één en andere met elkaar te maken heeft. Ik zou iig eens zorgen dat je powerDVD normaal kunt draaien (met een gewone dvd). Als dat lukt verder kijken naar HD-DVD of Blu-Ray. Vervolgens is het pas vanaf de 7600GT mogelijk dat Purevideo volledig wordt ondersteund. Daaronder (< 7600GT) wordt de aaceleratie minder en dient je processor harder z'n best te doen. Overigens zal een snellere 7600GT tegenover een normale 7600GT meer de processor ontlasten. Voor de rest van je systeem lijkt me het eerder verstandig 800euro uit te geven aan een nieuwe pc dan aan één losse blu-ray drive....

[ Voor 27% gewijzigd door Dukey op 02-03-2007 17:05 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• opperhokker
Een update van de huidige situatie:
- PowerDVD 7.2 werkt bij mij vlekkeloos met zowel gewone DVD's als WMV HD en Transport Stream, alle met hardware acceleratie aangezet.
- PowerDVD 7.2 speelt zonder acceleratie wel HD DVD en Blu-ray af van de harddisk, maar erg traag.
- PowerDVD 7.2 speelt met acceleratie geen HD DVD en Blu-ray af en loopt geheel vast.
- WinDVD 8 loopt ook vast zodra acceleratie wordt aangezet.
- Na een compleet schone install van Windows XP SP2 met alleen nVidia Forceware 93.71 en PowerDVD geïnstalleerd is bovenstaande situatie precies hetzelfde. Driverconflicten of ruziënde codecs lijken mij dus uitgesloten.
- Een hele nieuwe PC met ingebouwde HD of BR drive lijkt mij totaal duurder dan de inbouw van zo'n drive en eventueel een nieuwe videokaart :+ Ik heb net een mooie Silverstone staan die volgens mij bijna of al aan de specs voldoet om HD af te spelen.

Het verhaal dat over het meer ontlasten van de CPU bij een snellere GPU lijkt mij idd erg logisch, maar waarom mijn 6600 het dan helemaal niet doet met HD en BR? Mijn gedachte is dus: mijn videokaart is niet zo zeer te traag, maar er is iets anders aan de hand waardoor de boel vastloopt.
Meer ideeën / ervaringen?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 11:34

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

opperhokker schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 16:04:
Het verhaal dat over het meer ontlasten van de CPU bij een snellere GPU lijkt mij idd erg logisch, maar waarom mijn 6600 het dan helemaal niet doet met HD en BR? Mijn gedachte is dus: mijn videokaart is niet zo zeer te traag, maar er is iets anders aan de hand waardoor de boel vastloopt.
Meer ideeën / ervaringen?
Zoek jouw kaart nou maar eens op in dit overzicht, wordt het wel wat duidelijker wat we bedoelen ;).
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Ik heb zelf het verschil gezien tussen een 7600GS (die ik nu heb) en een 7600GT (ff geleend) die wel volledige PureVideo ondersteund. Processorbelasting ging met kleine 10% omlaag (E6400).

De 6600GT kan geen ondersteuning geven voor bepaalde Purevideo technieken bij HD formaten

[ Voor 40% gewijzigd door Dukey op 04-03-2007 11:23 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• opperhokker
opperhokker schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 08:37:
Een lijst met compatibele graka’s is hier te vinden.
Ergo: als jij nou eens mijn intro goed doorneemt... ;)
Die lijst is mij dus bekend, en hoewel het aangeeft dat de 6600 niet alle functies ondersteunt, zegt het niets over de snelheid waarmee de wel ondersteunde functies uitgevoerd worden.
Maar wat jij zegt over het snelheidsverschil tussen de 7600GS en -GT helpt mij wel verder met de vraag die ik heb: Snelheid kaart omhoog = snelheid Purevideo omhoog. Het wordt alleen pas echt interessant als iemand ervaring heeft met twee kaarten die beide alle functies ondersteunen, maar die toch verschillende snelheden hebben.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Moest je niet PureVideo kopen voordat je videokaart gebruik kon maken van die hardware acceleratie?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

nee hardware zit in de chip en mag gebruikt worden voor afspelen
met pure video kan je ook gebruiken als opnemen encoderen \decoderen dus

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 12:24 ]

• prutser001
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien een beetje Off-Topic, maar is er ook zoiets voor ATI kaarten?

Ik heb Pure Video geinstalleerd staan voor mijn X1900XT maar geloof niet dat het ook maar iets doet :P
Het 'probleem' dat ik heb is :

- 1080p films .ts films/series spelen wel soepel en goed af (van newsgroups). Cpu-load 40-80%.
Heb hier wel het idee dat er enig hw support van VGA gegeven wordt, draait allemaal soepel en ziet er mooi uit. Speel ik af met MPC (Storm Codec Pack).

- HD-DVD films spelen ook goed, maar belast mijn systeem wel veel meer. Cpu-load 80-100%
Lijkt meer aan CPU te trekken dan VGA ookal staat Avivo/hardware support aan in PDVD.
(Aangezien PDVD7.2 nogal wat problemen kent verbaast het me dat deze de films zoiezo al start)

- Apple Quicktime 1080p trailers willen totaal niet soepel draaien, met 720p geen probleem.
Geen idee wat er hier mis is, misschien alleen 'HW support' met apple pc's ofzo?

Al met al HD support laat nogal wat te wensen over, de ene keer wel andere keer niet.

Nou heb ik PureVideo kunnen testen met een 7900GTX maar merk totaal geen verschil, heb een verse OS install gedaan om zoveel mogelijk problemen 'tegen te gaan' als er al een verschil was, was dit minimaal. Het rare was wel dat met beide videokaarten het 'purevideo icoontje' wel tevoorschijn kwam bij het afspelen van HD content, maar dat lijkt me onlogisch aangezien Ati niet ondersteund wordt :P

Over Powerdvd7.2 :

DVD afspelen crashed zowel met als zonder HW acceleratie, is geen codec probleem zelfde verhaal op vers OS.
HD-DVD afspelen geeft niet echt problemen, maar krijg geen menu, film zelf is niets mis mee.

WinDVD8 :

Speelt DVD's zonder problemen af zowel met als zonder HW support.
Hierbij valt me wel op dat als ik HW support aanzet er een soort 'waas' achter snel bewegende beelden zit, staat hw support uit lijkt de film veel strakker/mooier.
Doet niets met HD-DVD beeld blijft zwart.

Ik snap niet helemaal waarom het zo moeilijk is om een mediaspeler te maken die gewoonweg 'alles' afspeelt als het even kan met hardware support. MPC+codecs lijkt wel het meeste af te spelen behalve HD-DVD.

ps. Iemand enig idee wat Avivo doet? Voor zover ik kan zien is het niets anders dan wat kleuren bijwerken?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• opperhokker
Even wat dingen rechtzetten nav info die ik heb:

- nVidia Purevideo is meer dan hardware acceleratie alleen en werkt op elke videokaart van elk merk. In combi met Ati wordt er gewoon geen gebruik gemaakt van acceleratie en wordt alleen het beeld verbeterd.

- Voor het gebruik van acceleratie in PDVD7.2 is de aankoop van Purevideo niet nodig, omdat het hierin ingebakken zit (ik weet de bron van deze info niet meer helaas). Je ziet dan ook geen icoontje onderin beeld verschijnen. Het icoontje zie je alleen verschijnen bij het afspelen van andere pakketten, zoals WMP. Alleen dan zijn de instellingen specifiek op te geven.

- Voor een uitgebreide vergelijking van Ati's Avivo vs nVidia's Purevideo zie de volgende link:
http://www.tomshardware.com/2007/01/09/avivo-vs-purevideo

- Het crashen van PDVD7.2 lijkt dus vaker voor te komen. Is Cyberlink voornemens het eea binnenkort te updaten? Ik lees er niets over op de site.

- In het kader van de vraag waarmee ik dit topic startte heb ik meer info gevonden:
"Bij nVidia-kaarten wordt het decoderen van de mpeg-2-stream volledig afgehandeld door de PureVideo-processor, die op zijn beurt gebonden is aan de kloksnelheid van de videocore." op
nieuws: Roundup hdcp-compatibele videokaarten ATi en nVidia

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07 17:57
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 12:23:
nee hardware zit in de chip en mag gebruikt worden voor afspelen
met pure video kan je ook gebruiken als opnemen encoderen \decoderen dus
volgens mij klopt dat niet helemaal hoor. volgens mij moet je toch echt de purevideo software kopen voordat je de functies kan gebruiken

edit: behalve dan als je powerdvd hebt. maar wil je WMP gebruiken dan heb dus wel purevideo nodig

[ Voor 11% gewijzigd door dangerpaki op 05-03-2007 08:58 ]

Pagina: 1