Van X800XL naar X1950Pro --> minder scherp ?

Pagina: 1
Acties:

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 11:35
Gister met de post m'n nieuwe Club3D X1950Pro ontvangen. Na de (laatste Omega) drivers gedeïnstalleerd te hebben m'n H.I.S. X800XL uit m'n PC gehaald gehaald en de X1950Pro erin gemonteerd. Na herinstallatie van de Omega drivers (gebaseerd op Catalyst 7.1) valt het mij op dat het beeld iets minder scherp is dan met m'n X800XL. Nu was m'n 19" CRT monitor (Philips Brilliance 109P20) bij de X800XL rechtstreeks aangesloten op de VGA uitgang, maar de X1950Pro heeft alleen 2 DVI uitgangen, zodat ik m'n CRT scherm daar met bijgeleverde DVI-->VGA adaptertje op heb aangesloten.

Nu is mijn vraag eigenlijk: is het normaal dat je iets aan scherpte verliest bij zo'n DVI-->VGA adapter? Of heb ik iets over het hoofd gezien waarmee ik het beeld op het 'oude' scherpteniveau terug kan krijgen? Of was m'n X800XL simpelweg gewoon beter in het weergeven van analoge beelden en heb ik dit scherpteverlies maar te accepteren?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sowieso staan merken als Club3D niet echt bekend om goeie analoge kwaliteit. En aangezien nog maar weinig mensen CRT schermen gebruiken zal er niet altijd even veel aandacht meer worden besteed aan de kwaliteit. Een paar jaar was de analoge kwaliteit een argument om voor een A-merk te kiezen dat misschien iets duurder was maar wel scherper beeld gaf.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Analoge beeldkwalitiet heeft weinig tot niets met de gebruikte chip te maken maar alles met de filters van de kaart. Het is perfect mogelijk dat een oudere kaart beter beeld geeft. De Matrox G4xx-reeks is wat dat betreft 8 jaar na dato nog steeds legendarisch...

Sowieso verlies je met een converter ertussen altijd wat scherpte, maar of het de converter danwel de analoge filters op de kaart zelf is die de verslechtering geeft is niet zo 1-2-3 te zeggen.

Oslik blyat! Oslik!