Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fictieve situatie

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 15:06
hey mensen,

ik ben benieuwd wat er gebeurt bij onderstaande situatie. deels is het waargebeurd, en deels fictief.. (het laatste zal ik aangeven in dikgedrukt)

Ik rij momenteel een Golf 4 TDI uit 2001. ding doet het goed maar mn pa heeft afgelopen zaterdag de golf verkocht (hij regelt de financien rond de auto 8) ) ik krijg donderdag 8 maart mijn nieuwe toyota yaris. de oude golf wordt dus ingeruild bij de toyota dealer, en hiervoor krijgen we dik €8.000,-. vandaag reed ik onderweg naar mijn stage, en had ik een bijna ongeluk. een vrouw zat niet op te letten, en gaf mij bijna een paar snelheidsstrepen aan mijn rechterflank. (als jij die vrouw ben, in een grijze auto vanochtend rond 7 uur op de A12 utrecht richting arnhem, bedankt trut! :> )ik zat in haar blinde hoek, maar ze zat niet op te letten. ik weet 100% zeker dat ik onschuldig had geweest, hád het ongeluk gebeurt. hier wil ik ook geen reacties op horen.

stel de vrouw met haar grijze (corsa was het geloof ik) auto ramt mijn auto, wat tot gevolg heeft op een ongeluk. ik kon haar niet meer ontwijken bla bla. mijn airbag klapt uit, en mn auto is total loss.. de verzekering gaat er dan naar kijken, en taxateert (schrijf ik het goed? :X )de schade.

stel, de auto wordt lager getaxateerd dan wat ik heb gekregen van het autobedrijf, als hij in 1 stuk was ingeruild.. wie betaald dan het verschil? ik, omdat ik dikke pech heb? de verzekering, omdat er al een afspraak was? (lijkt me sterk, maar goed) of wie anders..?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Als je het koopcontract van de Yaris overlegd bij de taxateur / verzekeringsmaatschappij en daarop is het inruil bedrag van de Golf vermeld, zullen ze hier rekening mee houden.

Feitelijk is op de dag dat de koop overeenkomst gesloten is voor de Yaris, een waarde bepaling geweest van de Golf.

BMW 535D

• BootVluchteling
Soulfly schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 07:52:
Als je het koopcontract van de Yaris overlegd bij de taxateur / verzekeringsmaatschappij en daarop is het inruil bedrag van de Golf vermeld, zullen ze hier rekening mee houden.

Feitelijk is op de dag dat de koop overeenkomst gesloten is voor de Yaris, een waarde bepaling geweest van de Golf.
maar is "rekening houden met" hetzelfde als dat zij zeggen dat ze die dik 8 rooie lappen..? of stel dat hun beweren dat ie normaal 5K waard is, ze em nu taxeren op 6 ofzo?

Verwijderd

Ik méén dat het inruil bedrag voor je Golf dan als richtlijn gebruikt wordt. Het geldt niet als taxatie omdat er a) geen taxatie rapport is opgemaakt en b) de Toyota dealer natuurlijk meer geld voor je golf geeft, dan iemand die hem van je zou kopen maar van wie je dan géén Yaris zou terug kopen.

In theorie zou het zo moeten zijn dat het bedrag dat de verzekering voor je Golf terug geeft + de korting die je op de Yaris krijgt samen 8000 euri moest zijn. Immer, de Toyota dealer geeft je geld terug voor de Golf die je, als je niets in te ruilen had gehad, als korting had kunnen bedingen. Niet alleen theoretisch, in de praktijk werkt dat ook echt zo.

In de praktijk hoef je, als je in deze situatie een doos in een grijs blik tegen je portier gekregen had, alleen nog te bukken, de rest gaat vanzelf. D everzekering naait je er per definitie bij want je krijgt na veel wikken en wegen gewoon de dagwaarde van je Golf terug. De garagehouder zal je best wel korting op je Yaris geven als je niets meer in te ruilen hebt, maar of dat het gat dekt...

Verwijderd

Moet je wel gaan rijden in een auto die eigenlijk al overeengekomen verkocht is? De feitelijke koop vindt pas plaats bij de overdracht van de papieren en het geld, maar toch.

• BootVluchteling
koop is al geschied. alleen de levering nog niet..

constitutum possessorium heet dat.. verkoop is al geschied, alleen bezit ik em nu nog. officieel ben ik de houder, en is de toyota dealer de eigenaar..

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

offtopic:
Waarom je een Golf zou inruilen op een Yaris gaat me boven de pet :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BootVluchteling
Gunner schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:36:
offtopic:
Waarom je een Golf zou inruilen op een Yaris gaat me boven de pet :)
de voorbanden waren versleten }) en de auto moest een grote beurt hebben. totaal ben je dan ongeveer 1000 euro lichter, en we konden nu een mooie prijs dus krijgen voor die golf. mn pa legt nu wat geld bij en dan rij ik in een splinternieuwe yaris 1.3

Verwijderd

BootVluchteling schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:35:

constitutum possessorium heet dat.. verkoop is al geschied, alleen bezit ik em nu nog. officieel ben ik de houder, en is de toyota dealer de eigenaar..
Dan lijkt het mij dat jij je geld gewoon moet krijgen van de dealer, maar de dealer kan jou als ze willen verantwoordelijk houden voor de schade die je hebt omdat je in hun auto rijdt. En zie dat maar te verhalen op een onbekende.

Ik zou er dan ook gewoon niet meer in rijden. Maar als de dealer dat nu zo regelt dan zullen ze het wel vaker zo doen. Vraag hoe ze daarmee om zouden gaan als je het persé weten wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 10:50 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

BootVluchteling schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:46:
[...]

de voorbanden waren versleten }) en de auto moest een grote beurt hebben. totaal ben je dan ongeveer 1000 euro lichter, en we konden nu een mooie prijs dus krijgen voor die golf. mn pa legt nu wat geld bij en dan rij ik in een splinternieuwe yaris 1.3
En het asbakje was ook vol? :)

Elect a clown, expect a circus.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
[b]tomvdburg schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 07:31:
en taxateert (schrijf ik het goed? :X )de schade.
Nee, volgens mij moet het taxeert zijn.

Hail to the king baby!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

BootVluchteling schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:35:

Da's niet waar denk ik, want het zou pas c.p. zijn als de dealer jou ook al betaald had, en dat heeft ie niet....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• BootVluchteling
kamstra schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:18:
[...]

Da's niet waar denk ik, want het zou pas c.p. zijn als de dealer jou ook al betaald had, en dat heeft ie niet....
mijn papa betaald hún.. volgens mij is dat ook al geregeld.. maar goed, ik zeg niet, dat ik het 100% zeker weet, daarom ook de vraag. lijkt me iig wel CP
Slasher schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:02:
[...]

En het asbakje was ook vol? :)
verklaar je nader? :|

[ Voor 18% gewijzigd door BootVluchteling op 02-03-2007 11:29 ]

Verwijderd

Dat er mensen zijn die, zo lijkt het wel, als de asbak vol is een andere auto kopen ;)

Goed idee eigenlijk, behalve dat lang niet alle auto's tegenwoordig een asbak hebben. Mijn wagen is zelfs 21 jaar oud en heeft geen asbak :7

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 10:20:
Ik méén dat het inruil bedrag voor je Golf dan als richtlijn gebruikt wordt. Het geldt niet als taxatie omdat er a) geen taxatie rapport is opgemaakt en b) de Toyota dealer natuurlijk meer geld voor je golf geeft, dan iemand die hem van je zou kopen maar van wie je dan géén Yaris zou terug kopen.
Huh? Ik heb altijd begrepen dat je particulier meer voor je auto terug krijgt dan bij de dealer, tenzij je natuurlijk je 2CV met roest inruilt voor een nieuwe Audi S8. Als je een goedkope auto inruilt voor een dure krijg je vaak meer terug voor je oude auto, maar bij gelijke auto's heeft de dealer vervolgens nog allerlei kosten aan je auto. Auto nakijken, poetsen, kleine reparaties hier en daar, nieuwe APK bij aflevering... Allemaal dingen die je als particulier zelf doet of laat zitten. Je krijgt vaak ook korting als je niks inruilt.

Ik vrees trouwens dat je genaaid wordt door de verzekeringsmaatschappij, die hebben niks te maken met de inruilprijs die jij krijgt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• BootVluchteling
Grrrrrene schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:57:
[...]

Huh? Ik heb altijd begrepen dat je particulier meer voor je auto terug krijgt dan bij de dealer, tenzij je natuurlijk je 2CV met roest inruilt voor een nieuwe Audi S8. Als je een goedkope auto inruilt voor een dure krijg je vaak meer terug voor je oude auto, maar bij gelijke auto's heeft de dealer vervolgens nog allerlei kosten aan je auto. Auto nakijken, poetsen, kleine reparaties hier en daar, nieuwe APK bij aflevering... Allemaal dingen die je als particulier zelf doet of laat zitten. Je krijgt vaak ook korting als je niks inruilt.

Ik vrees trouwens dat je genaaid wordt door de verzekeringsmaatschappij, die hebben niks te maken met de inruilprijs die jij krijgt.
auto is opzich in topconditie. voor zover een servicebeurtje kan fixen. paar kleine beschadiginkjes maar dat is het. inruilen bij particulier vind ik niet alles. kan je wel gelazer mee krijgen als ze zich genaaid voelen.. en tja, kost mij uiteindelijk niets. klinkt misschien lomp, maar ik ga me er niet druk om maken..

• Grrrrrene
  • Niet online
Heb je groot gelijk in en juist dat gezeik is waarom mensen (ik ook) liever bij de dealer inruilen. Als dan na een maand de koppakking lek is, zit de garage met gezeik, jij niet :)

• BootVluchteling
weet iemand nog iets nuttigs te melden of zal ik het topic laten locken.?

Verwijderd

Topics worden alleen gelockt als daar aanleiding voor is. Of jij een antwoord hebt of niet is geen aanleiding ;)

Verwijderd

Grrrrrene schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:57:
[...]
Dat is nogal afhankelijk van de auto die je verkoopt, de particulier die hem koopt, de optische staat van de auto (veel particulieren kijken even onder de motorkap maar hebben geen idee waar ze nou naar kijken) en hoe glad je babbeltje is natuurlijk, maar je hebt gelijk. Je hebt alleen niet gevat wat ik bedoelde:
Je hebt precies gelijk in dat je bij een particulier normaliter meer krijgt voor je ouwe bak dan bij een garagehouder, BEHALVE, en dat is precies wat er nu wél aan de hand is, als je een auto koopt en je ouwe bak achterlaat, want de korting die je krijgt als je niets inruilt, daarvan zie je nu een deel terug in óf de aanschafprijs van je nieuwe auto, óf de inruilwaarde van je oude auto. Netto maakt het geen bal uit (of je nou 10 moet lappen en 5 terug krijgt, of 8 moet lappen en 3 terug krijgt, 5 betaal je.) maar voor de inruilwaarde kan het een enorme impact hebben. Die zal de verzekeraar dus niet gebruiken om te bepalen wat je oude auto nog waard was.

Praktijk voorbeeldje dat ik desondanks volledig uit m'n duim zuig:
Ik ga m'n Astra 1.6 met nix inruilen voor een nieuwere Vectra met meer. De Vectra staat voor 14000 in de showroom, voor de Astra kan ik particulier 4000 vangen. Verschil: 10000.
Na enige babbelen met de garageist wil hij wel 3000 korting geven op de Vectra maar dan krijg ik maar 2000 voor de Astra. Of ik kan 5000 voor de Astra krijgen, maar dan de Vectra gewoon voor 14000 meenemen. In beide gevallen heb ik in plaats van 10000 te betalen 9000 te betalen (je bedingt tenslotte ALTIJd korting op auto's aanschaffen, right?) maar in het ééne geval zou de verzekeraar 2000 geven voor de auto en in het andere geval 5000. Voor dezelfde Astra.
Dát is de reden dat je de prijs die een dealer opgeeft voor je auto als je bij hem wat anders koopt niet als taxatie kunt laten gelden. De korting op je nieuwe auto kan er in zitten. En dan krijg je er dus meer voor terug dan bij een particulier. Het zal de garagehouder immer rukken hoe je de bedragen verdeelt, als je die Astra en 9000 euro achterlaat kun je de Vectra meenemen. Als jij zegt dat je graag 100.000 voor je Astra terug hebt en dan 109.000 voor die Vectra wilt betalen zal het hem in beginsel jeuken, op de eindfactuur staat diezelfde 9000 verrekening die je over moet schrijven.

Heb ik het nu wat begrijpbaarder uitgelegd?

• Grrrrrene
  • Niet online
Duidelijk. Maar het is dan maar de vraag of de verzekeraar inderdaad 5k zou geven voor die auto, als dat een absurd hoge prijs zou zijn. Je zegt zelf al dat die inruilwaarde een richtlijn is, maar geen taxatie, de verzekeraar zal er onder gaan zitten. De garagehouder neemt dan een risico als de inruilauto te hoog op de bon komt te staan en jij als koper feitelijk ook. Of zie ik dat verkeerd?

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb dit dus gehad, had een gewone Arosa 1.4 en ingeruild op een Arosa 1.4 Sport en deze zou ik op zaterdag krijgen. Donderdag ervoor parkeert iemand zijn golf IV achter in mijn arosa. Garage gebeld waar ik de koop had gesloten met lood in de schoenen maar blij verrast werd ik door hun reactie: "Geen probleem, tekenen we een akte van cessie, jij krijgt sowieso je auto mee zaterdag, en wij regelen de rest!" en inderdaad zo geschiedde.

Ik de beschadigde arosa zaterdag gebracht, de Sport opgehaald en een akte van cessie getekend waarin ik afstand deed van de uit te keren gelden voor de schade en na 2 maanden kreeg ik van mijn verzekering een briefje thuis dat alles met betrekking tot de schade was uitbetaald en de tegenpartij netjes had betaald. Dus op zich geen probleem als zoiets gebeurd.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• BootVluchteling
Ghostrider(NL) schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:32:
Ik heb dit dus gehad, had een gewone Arosa 1.4 en ingeruild op een Arosa 1.4 Sport en deze zou ik op zaterdag krijgen. Donderdag ervoor parkeert iemand zijn golf IV achter in mijn arosa. Garage gebeld waar ik de koop had gesloten met lood in de schoenen maar blij verrast werd ik door hun reactie: "Geen probleem, tekenen we een akte van cessie, jij krijgt sowieso je auto mee zaterdag, en wij regelen de rest!" en inderdaad zo geschiedde.

Ik de beschadigde arosa zaterdag gebracht, de Sport opgehaald en een akte van cessie getekend waarin ik afstand deed van de uit te keren gelden voor de schade en na 2 maanden kreeg ik van mijn verzekering een briefje thuis dat alles met betrekking tot de schade was uitbetaald en de tegenpartij netjes had betaald. Dus op zich geen probleem als zoiets gebeurd.
nice one! gelukkig is donderdag voorbij, en staat nu bij mij in de koelcel (is inmiddels onze 2e garage :P) een splikspplinternieuwe Yaris Luna 1.3 te blinken.. prachtding.. zal ik een pic posten..?

Verwijderd

Grrrrrene schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:58:
Duidelijk. Maar het is dan maar de vraag of de verzekeraar inderdaad 5k zou geven voor die auto, als dat een absurd hoge prijs zou zijn. Je zegt zelf al dat die inruilwaarde een richtlijn is, maar geen taxatie, de verzekeraar zal er onder gaan zitten. De garagehouder neemt dan een risico als de inruilauto te hoog op de bon komt te staan en jij als koper feitelijk ook. Of zie ik dat verkeerd?
Je hebt volgens mij effies gemist dat ik zei "de verzekering zal dit bedrag niet als taxatie accepteren", een ein terug in dit topic (ik weet het, met zulke lappen tekst is het ook lastig alles te volgen)
De verzekeraar geeft dus, omdat de waardeschatting van de garage inderdaad zoals jij meent *niet* als taxatie geldt, gewoon de dagwaarde voor in dit geval de Astra. En niet in het ééne geval 2 en het andere 5 ruggetjes.
Er is alleen niet sprake van extra risico: Zoals gezegd is de koopsom van de Vectra, de Astra en 9000 euro. Of je dat nu zó doet dat de Astra 2000 of 5000 waard was, het ein resultaat blijft dat als je schade rijdt de Astra-dagwaarde + 9000 bij de garagehouder belandt. Of hij er nou in theorie 5 of 2 duizend voor gaf boeit dan niets.

Misschien helpt het om twee dingen los te zien: de waardebepaling van de auto voor de verkoop en de feitelijke waarde van de auto hebben met elkaar geen ééne zak te maken. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 11:20 . Reden: Als je die pics eens in het Show hier je Auto topic in de HK mikt? Dan ziet iedereen hem. ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
BootVluchteling schreef op maandag 12 maart 2007 @ 07:37:
[...]

nice one! gelukkig is donderdag voorbij, en staat nu bij mij in de koelcel (is inmiddels onze 2e garage :P) een splikspplinternieuwe Yaris Luna 1.3 te blinken.. prachtding.. zal ik een pic posten..?
Ja doe maar :)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• BootVluchteling
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:19:
[...]

Je hebt volgens mij effies gemist dat ik zei "de verzekering zal dit bedrag niet als taxatie accepteren", een ein terug in dit topic (ik weet het, met zulke lappen tekst is het ook lastig alles te volgen)
De verzekeraar geeft dus, omdat de waardeschatting van de garage inderdaad zoals jij meent *niet* als taxatie geldt, gewoon de dagwaarde voor in dit geval de Astra. En niet in het ééne geval 2 en het andere 5 ruggetjes.
Er is alleen niet sprake van extra risico: Zoals gezegd is de koopsom van de Vectra, de Astra en 9000 euro. Of je dat nu zó doet dat de Astra 2000 of 5000 waard was, het ein resultaat blijft dat als je schade rijdt de Astra-dagwaarde + 9000 bij de garagehouder belandt. Of hij er nou in theorie 5 of 2 duizend voor gaf boeit dan niets.

Misschien helpt het om twee dingen los te zien: de waardebepaling van de auto voor de verkoop en de feitelijke waarde van de auto hebben met elkaar geen ééne zak te maken. :)
will do in beide gevallen.. maak om 4 uur ff een pica in het zonnetje. dan glimt ie zo mooi :*)

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:19:
[...]

Dat heb ik niet gemist :P
Maar die koopsom had jij net uitgerekend aan de hand van de inruilwaarde van de ene auto en de verkoopwaarde van de andere auto. Hoe die twee verdeeld zijn maakt niet uit, alleen het verschil ertussen maakt uit. Dat is allemaal helder, maar de waarde van de auto die je inruilt is na de crash ineens een bult lager en de verzekeringsmaatschappij zal niet de inruilwaarde vergoeden, veronderstellen we even. Dan is dat gat van 9000 euro dat afgesproken is eigenlijk ineens groter geworden, toch?

Kijk, even een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik bedoel.

1. De waarde van de inruilauto is op 5k geschat en je krijgt geen korting op je nieuwe auto van 14k. Dan betaal je dus in principe 9k bij. Dan rijd je je auto in de prak en de dagwaarde is volgens de verzekering 3k. Je schiet er dan 2k bij in, want je auto is total loss en de garage ruilt deze natuurlijk niet meer in. Je krijgt dus geen 5k, maar 3k voor je auto en je nieuwe auto kost je ineens een koopsom van 11k ipv 9k (14k waarde nieuwe auto - 3k verzekeringsgeld).

2. De waarde van je inruilauto is op 2k geschat en je krijgt 3k korting op je nieuwe auto van 14k, die dus voor 11k op de koopovereenkomst komt te staan. Dan betaal je dezelfde 9k als voorheen, nml 14k - 3k - 2k = 9k. Dan rijd je je auto in de prak en de dagwaarde volgens de verzekering is 3k. Je krijgt dus 1k meer dan de inruilwaarde van je auto en de dealer ruilt uiteraard het wrak niet meer in. Hoe gaat het nu met het koopcontract? Die korting van 3k was gebaseerd op de lage inruilwaarde van jouw auto, die de dealer nu niet meer krijgt. Zijn "voordeel" (goedkope inruilwagen) is nu weg en jouw voordeel (korting op nieuwe auto) is blijven bestaan. Naait zo'n dealer nu zichzelf niet door gecalculeerde korting wel te geven.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel, want volgens mij praten we vreselijk langs elkaar heen. Wat je steeds uitlegt als reactie op mijn opmerking is me al lang duidelijk :D

• BootVluchteling
-excuus, dubbelpost-

[ Voor 93% gewijzigd door BootVluchteling op 12-03-2007 19:08 ]

• BootVluchteling
Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/6918/s0019mo6.th.jpg

/edit

op verzoek kan ik em groter maken, hij is nu wel erg klein. ach, u get the picture ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BootVluchteling op 12-03-2007 19:09 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ziet er goed uit, lekker sportief! Heb je wel weer een mooie nieuwe bak, heeft ook zo zijn voordelen hoor!

• BootVluchteling
heb zojuist een foto op 2048x nog iets gemaakt.. komt er vanavond op rond uurtje of 8 denk ik :)

/edit resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/9476/s0021yi4.th.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door BootVluchteling op 13-03-2007 21:03 ]

Pagina: 1