Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Laptop aangeschaft met een Windows Vista Home Premium
OEM licentie. Ik weet dat een OEM licentie alleen gebruikt mag worden met
de hardware waarbij deze licentie is geleverd, en dat het niet mogelijk is deze
OEM versie over te zetten naar een nieuw/ander systeem.

Echter vraag ik me af of een OEM licentie wel "oneindig" te installeren/activeren is
op hetzelfde systeem waarbij deze licentie geleverd is, mijn Laptop dus.

Ik experimenteer regelmatig met software, vandaar dat ik mijn Laptop
vaker zal voorzien van een nieuwe install dan misschien gebruikelijk.

Ik heb met de search, Google, en op de MS site veel gevonden, maar
een duidelijk antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Is er iemand die mij dit kan uitleggen? Anders zal ik toch maar met Ghost
images gaan werken, wat overigens ook geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maar beperkt aantal keren inderdaad.

ik zou anders eens met qemu (iis dat er voor windows?) of vmware spelen :)
daar kun je fijn spelen met software in je VM.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33
Kun je met vista niet, net als bij XP, gewoon je activatie backuppen?

Bij XP kon je gewoon de files archiveren en terugzetten en je systeem was weer geactiveerd (mits de hardware gelijk gebleven is)

http://www.theeldergeek.com/activation_workaround.htm
http://www.windowsnetwork...pRestoreXPActivation.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:10:

Dat klopt, maar met software bedoelde ik ook OS'en, en ik heb vaker meegemaakt
dat het mijn Windows partitie onherstelbaar beschadigde, en via vmware of
qemu een OS installeren vind ik ook niet altijd alles, zeker op een Laptop niet.

Maar ik denk dat ik dan maar een Ghost image maak van een nieuw geactiveerde
installatie. Ik vind het overigens erg apart dat een Vista OEM maar een x aantal
keren geactiveerd mag worden met gewoon de originele hardware die ook bij die
OEM licentie zijn geleverd, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Boudewijn schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:10:

En zou je dan willen aantonen waar dat staat? Ik kan een jaar lang 400x per dag activeren als ik dat leuk vind.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OEM kan je 4x zonder iets te doen activeren op het zelfde systeem.
hierna ben bel je microsoft en je krijgt een nieuw nummer.

Je kan OEM zovaak activeren als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:42
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:56:

Krijg je dan een nieuwe productcode? Lijkt mij dat die wel altijd hetzelfde blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:56:

Link? En absolute onzin, ik zit daar al ver overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2020
Ik zit met het zelfde, heb onlangs de HP DV9255 laptop aangeschaft met vista home premium.
Vista stond al kant en klaar geinstalleerd zelfs met gebruikers. en andere software meuk die je niet wilt hebben.

Nu wil ik deze laptop formateren en op nieuw vista installeren. kan ik een gewone vista installatie dvd gebruiken en mn oem productkey?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gedaan met mij HP laptop en geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Om eventuele problemen voor te zijn, kun je ook gebruik maken van het feit dat je 3 maanden ongeactiveerd gebruik kunt maken van Windows. Als je experimenteerd met drivers ed, moet daaronder blijven niet zo ingewikkeld zijn lijkt me.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Omdat ik ook vaak programma's download en uittest had ik met XP een Image van een schone installatie met alle programma's die ik er standaard bij wou hebben (Photoshop, toetsenboard drivers enz)
Daarom kon ik bijna elke maand weer met een schone windows beginnen.
Het enige wat ik dan kwijt was, waren mn mails. Maar aangezien deze bij Gmail vandaan komen heb ik altijd nog een backup :)

Dit ben ik nu met Vista ook van plan te gaan doen.
Gisteravond nog een verse install gedaan omdat mn spellen niet goed werkten. Kon de reden niet vinden , en nu werkt het eindelijk weer naar behoren.

Moet nu alleen nog een Image programma vinden die goed werkt met Vista.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghost 2003 die werkt prima hier met vista:
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Is dat Ghost 9 of deel 10???

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:21:
Ghost 2003 die werkt prima hier met vista:
Henk
Of Acronis True Image.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
En ja, gebruik het al 2 maanden onder Vista x86-64bit. (eerst 9.1 versie nu 10 home version)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ik heb ghost 10 gekocht maar die krijg ik niet werkend op vista in RAID, waarom werkt ghost8 wel dan :? is en weet iemand of het dan ook met 10 werkend te krijgen is, ik kan er niks over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Ik heb Home Premium, eerste installatie en activatie verliep prima.
Net wegens wat software problemen geformatteerd, geïnstalleerd alleen het activeren kon niet meer. Ik moest dus een MS medewerkster vertellen waarom ik mn product wou activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

markmg schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:05:
[...]

ik heb ghost 10 gekocht maar die krijg ik niet werkend op vista in RAID, waarom werkt ghost8 wel dan :? is en weet iemand of het dan ook met 10 werkend te krijgen is, ik kan er niks over vinden
Ik heb Ghost nog niet geprobeerd op Vista, ik geef alleen antwoord op de vraag welke Ghost versie 2003 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Laatst online: 04-09 18:52
De Windows Vista OEM Licentie is gekoppeld aan je moederboard van je Notebook. Deze licentie kan je op je notebook onbeperkt herinstalleren & activeren.
quote: Microsoft Activation and Product Licensing Policies
Re-installation and re-activation on the same PC can be done an unlimited number of times.

site: http://www.microsoft.com/piracy/activation_faq.mspx

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-08 20:58
seninha schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:33:
Ik gebruik Ghost 2003. Deze wil niet installeren op Vista 64bit (ten minste, na de waarschuwing niet verder geprobeerd), maar het echte imaging gebeurt toch vanuit DOS. Als je eenmaal een 'disaster-recovery' disk hebt, of iets anders met ghost.exe om vanaf op te starten, heb je het programma zelf niet meer nodig. Zolang je partitie NTFS, FAT of EXT3 is kan hij er mee omgaan, de rest doet er niet toe. Enig nadeel: alleen nog 2e hands te krijgen, maar schijnt ook nog met Ghost 9 meegeleverd te worden.

En ja, OEM kun je vrij veel vaker dan 4x opnieuw installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
koen_l schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:15:
[...]

Ik gebruik Ghost 2003. Deze wil niet installeren op Vista 64bit (ten minste, na de waarschuwing niet verder geprobeerd), maar het echte imaging gebeurt toch vanuit DOS. Als je eenmaal een 'disaster-recovery' disk hebt, of iets anders met ghost.exe om vanaf op te starten, heb je het programma zelf niet meer nodig. Zolang je partitie NTFS, FAT of EXT3 is kan hij er mee omgaan, de rest doet er niet toe. Enig nadeel: alleen nog 2e hands te krijgen, maar schijnt ook nog met Ghost 9 meegeleverd te worden.

En ja, OEM kun je vrij veel vaker dan 4x opnieuw installeren ;)
Kan ie ook verweg met RAID? met 10 gebeurt het on the fly en je kan met een boot cd restoren, je kan daarmee niet vanuit dos opstarten en een image maken alleen terug zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
Denk dat je voornamelijk even zit met de aansturing van de RAID-controller. Probleem is namelijk dat je deze nogal lastig kunt aansturen vanuit DOS. Wellicht dat je het met behulp van een hoop geklooi aan de praat kunt krijgen maar echt fijn werken is het niet. Zeker niet met een consumentenproduct als Ghost 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:09:
Echter vraag ik me af of een OEM licentie wel "oneindig" te installeren/activeren is
op hetzelfde systeem waarbij deze licentie geleverd is, mijn Laptop dus.
Bij mijn weten mag je een OEM licentie 3 keer activeren, en een RETAIL licentie mag je 10 keer activeren. Werk je echter met Ghost nadat de activatie gedaan is, dan kun je een hoop activaties besparen, mits uiteraard de hardware gelijk blijft. Ook de restore CD/DVD is vaak al pre-activated als onderdeel van de restore.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
maartena schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 19:44:
[...]

Bij mijn weten mag je een OEM licentie 3 keer activeren, en een RETAIL licentie mag je 10 keer activeren. Werk je echter met Ghost nadat de activatie gedaan is, dan kun je een hoop activaties besparen, mits uiteraard de hardware gelijk blijft. Ook de restore CD/DVD is vaak al pre-activated als onderdeel van de restore.
Zucht...

zoals al eerder vermeld ONEINDIG op dezelfde PC met dezelfde hardware
How does Microsoft Product Activation work?

Product Activation works by validating that the software's product key, required as part of product installation, has not been used on more PCs than is allowed by the software's end user license agreement (EULA). In general, Windows XP can be installed on one PC and Office 2003 or Office XP can be installed on one PC and the laptop computer used by the user of the one PC. (For specifics, please see the EULA accompanying your product.) Product key information, in the form of the product ID, is sent along with a "hardware hash" (a non-unique number generated from the PC's hardware configuration) to Microsoft's activation system during activation. In Windows XP SP1, the product key itself is sent in addition to the product ID. Activation is completed either directly via the Internet or by a telephone call to a customer service representative. Activations on the same PC using the same product key are unlimited. Product Activation discourages piracy by limiting the number of times a product key can be activated on different PCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerRun
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Aangezien OEM alleen op nieuwe hardware (mobo) mag worden geinstalleerd... kun je bovenstaand verhaal dan ook andersom lezen; oftewel, als ik een mobo al eens met key A heb geactiveerd, kan ik dan met key B hetzelfde mobo nog gebruiken of vindt MS dan dat de hardware niet "nieuw" is? Ik wil het graag weten voor ik de verpakking van Vista open trek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

PowerRun schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:28:
Aangezien OEM alleen op nieuwe hardware (mobo) mag worden geinstalleerd... kun je bovenstaand verhaal dan ook andersom lezen; oftewel, als ik een mobo al eens met key A heb geactiveerd, kan ik dan met key B hetzelfde mobo nog gebruiken of vindt MS dan dat de hardware niet "nieuw" is? Ik wil het graag weten voor ik de verpakking van Vista open trek :)
Lees het onderstreepte stuk nog eens een keer. Of eerdere bevestigingen van o.a. mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04 20:04
Zal mijn Vista OEM ook werken als ik het volgende (op volgorde) doe:

1) Installatie Vista op een removable boot harddisk
2) Activeren bij Microsoft
3) Backup mijn geactiveerde installatie op een image
4) Verwissel mijn removable boot harddisk met een andere removable harddisk
5) Restore image naar deze andere harddisk.

Bovenstaande acties voer ik uit op dezelfde PC, alleen de boot harddisk is steeds anders.
Hoor het graag of dit werkt zonder al te veel gezeur van overschrijding aantal activaties of wat dan ook. Thnks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:20

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Clueless schreef op maandag 26 maart 2007 @ 14:03:
[...]

Zucht...

zoals al eerder vermeld ONEINDIG op dezelfde PC met dezelfde hardware

[...]
_/-\o_
Eindelijk iemand die het echt heeft uitgezocht.
Bedankt voor de url. Ik hoef me dus geen zorgen te maken. :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
LaptopRookie schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 00:19:
Zal mijn Vista OEM ook werken als ik het volgende (op volgorde) doe:

1) Installatie Vista op een removable boot harddisk
2) Activeren bij Microsoft
3) Backup mijn geactiveerde installatie op een image
4) Verwissel mijn removable boot harddisk met een andere removable harddisk
5) Restore image naar deze andere harddisk.

Bovenstaande acties voer ik uit op dezelfde PC, alleen de boot harddisk is steeds anders.
Hoor het graag of dit werkt zonder al te veel gezeur van overschrijding aantal activaties of wat dan ook. Thnks.
Moederbord en de overige hardware blijft het zelfde. Dit kan dus ook licentiegewijs, alleen zul je wel een Image-programma moeten vinden dat goed werkt met Vista. Ik zie alleen het voordeel niet van de manier waarop je dit doet. Wat is er moeilijk aan om een installatie opnieuw te doen? Zoals je uit meerdere van mijn voorgaande reacties kan lezen is activatie op de hardware waar Vista origineel op was geinstalleerd ALTIJD mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04 20:04
Clueless schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:20:
[...]
Moederbord en de overige hardware blijft het zelfde. Dit kan dus ook licentiegewijs, alleen zul je wel een Image-programma moeten vinden dat goed werkt met Vista. Ik zie alleen het voordeel niet van de manier waarop je dit doet. Wat is er moeilijk aan om een installatie opnieuw te doen? Zoals je uit meerdere van mijn voorgaande reacties kan lezen is activatie op de hardware waar Vista origineel op was geinstalleerd ALTIJD mogelijk is.
Neen...de boot harddisk verandert steeds in mijn systeem. Ik swap steeds een andere harddisk/operating system in en voorkom hiermee dualboot menu's. Ik wil gewoon 1 operating system op 1 harddisk en vermijdt hierdoor de kans dat als mijn bootmenu corrupt is ik meerdere operating systems moet installeren + het is een tijdrovende zaak.

Ik gebruik een image programma die vanuit dos een image van mijn boot harddisk zal wegschrijven naar een andere interne schijf op de PC. Die image zal ik op een DVD+R wegbranden. Zodra mijn operating system corrupt is geraakt, restore ik gewoon van mijn image en ben binnen 2 minuten up and running again...zonder weer opnieuw drivers en andere ontbrekende software opnieuw te installeren. Die image kan ik tevens op een andere harddisk met een andere capaciteit restoren...dus het is belangrijk dat het verwisselen van boot harddisks niet opnieuw activatie vergt
Hopelijk schept dit meer duidelijkheid in mijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
Oei ik weet niet of Vista daar in gaat trappen, dat heb ik namelijk zelf nooit geprobeerd. Wat ik wel weet is dat de activatie in principe aan je moederboard is gekoppeld en het verder dus niet zou moeten uitmaken of je wel of niet je HDD verwisseld. De Hardware die namelijk overblijft is hetzelfde als waar de installatie mee is geactiveerd. Ik weet alleen niet wat Vista doet als je dus restored op een andere disk. '

Theoretisch en licentiegewijs kan het wel maar daar durf ik geen garantie voor te geven en zou een kwestie moeten zijn van uitzoeken & uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Clueless schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:14:
Ik weet alleen niet wat Vista doet als je dus restored op een andere disk. '
Aangezien de activatie gebaseerd is op een samenstelling van een aantal hardwareIDs gezamenlijk, zal één keer een schijf wijzigen nog niet zo'n probleem zijn (ook niet met een Ghost).

Ga je regelmatig hardware wijzigen kan je beter op zoek gaan naar alternatieve methoden van software combinaties testen, zoals (reeds genoemd) VMs..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1