Ruis bij Aiwa-stereoset

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Al ruim acht jaar geniet ik van het uitstékende geluid van mijn destijds voor 800 gulden gekochte Aiwa XR-H100:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/aiwa/aiwa_xr-h100.jpg

Info:
Zoals te zien bestaat deze set uit twee onderdelen, degene die op de afbeelding bovenop staat is een tuner en versterker, het onderste deel is een 3 CD-wisselaar en dubbel cassettedeck.
Ook zijn op dat deel de in- en uitgangen aanwezig, in de vorm van een negental tulp-females. Negen, omdat er naast stereo-geluid (rood en wit) ook video (geel) op aangesloten kan worden, zo kun je bijvoorbeeld het beeld en geluid van twee consoles schakelen via de set, door de output op de TV aan te sluiten. Twee groepen van drie tulp-females zijn dus input, de andere drie zijn voor de output.
Deze unit is met een platte kabel aangesloten op de versterker/tuner-unit.
Op een van deze inputs heb ik een kabel met aan de ene kant een 3,5"-jack, en aan de andere kant twee tulpstekkers op aangesloten, de 3,5"-jack gaat in mijn laptop.

Probleem:
Maar sinds vanmiddag ruist deze input ontzettend, maar niet continu. Alleen wanneer er hard, of hoog geluid afgespeeld wordt. Een piano-stukje is dus redelijk luisterbaar, tot het moment dat erbij gezongen wordt, of er een harde toon aangeslagen wordt. Ditzelfde probleem trad toen ook op bij op de unit afgespeelde CD's, maar dat kan een ouder probleem zijn. Hij was namelijk al een tijd erg kieskeurig met CD's, zo speelde hij sinds een jaar of zo al geen gebrande CD's meer af, of ruiste hierbij ook.

Wat heb ik geprobeerd?
Maar wanneer ik op mijn laptop (of mijn telefoon, die als mp3-speler funtioneert, ook met 3,5"-jack) het volume zeer zacht zet, en de versterker zeer hard, is het geluid prima in orde. Maar dat is geen doen, omdat ik de set ook als wekker gebruik, en iedere keer het volume verzetten na muziek via de laptop te hebben geluisterd is geen optie. Dit ga ik gegarandeerd een keer vergeten, en dan is het hele huis wakker wanneer de set aanspringt op de ingestelde wektijd.

Verder nog leuk (?) om te weten:
- Wanneer ik de tulp-stekkers op input 1 aansluit, de versterker op input 2 zet en het volume flink open draai, hoor je zeer zwaar ruisend het geluid wat op input 1 binnenkomt, en dus eigenlijk niet hoorbaar zou moeten zijn. Andersom precies hetzelfde.
- Radio afspelen werkt prima! Er is dus niets mis met de bekabeling naar de speakers.
- Sinds een week zijn de backlights van de LCD-schermen een stuk zwakker gaan branden, de schermen zijn zelfs bijna onleesbaar. Zo zou op de foto de LCD links van de ronde volumeknop een equalizer moeten weergeven, evenals RDS-tekst en een timer. Deze zouden even fel moeten zijn als de 5 eronder zichtbare lichtstrepen boven de input-selectieknoppen (groen, rood, groen, groen, groen). Het geluidsprobleem is echter pas sinds vanmiddag.

Waar kan het aan liggen?
- Ik heb iets gehoord over (scheidings)filters, hoe vind ik deze en wat valt hieraan te vervangen?
- Ik ga proberen een andere 3,5"-tulp-kabel te regelen, om te testen of het hier toevallig niet aan ligt
- Oververhitting: lijkt mij geen optie, de set heeft net 4 uur uitgestaan en het probleem bestond nog steeds. Ook heb ik hem heel voorzichting ontdaan van alle stof, hierbij in acht nemend geen onderdelen aan te raken.

Help, ik wil mijn mooie setje niet weg hoeven doen ;(

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Leg je erbij neer, dingen kunnen op den duur stuk gaan.
Voor zo'n 45 euro per jaar heb je daar 8 jaar van kunnen genieten. Niet slecht voor een budget-systeempje toch?

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
CodeCaster schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:38:
Help, ik wil mijn mooie setje niet weg hoeven doen ;(
:D

Kom op, je hebt het over Aiwa...
Koop iets beschaafds en bespaar jezelf de moeite om dit oude lijk te reanimeren ;)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Ja, waarschijnlijk is hij gewoon op. Hoe erg je er ook aan gehecht bent, waarschijnlijk is het een betere optie een nieuwe te kopen dan deze te laten repareren.

De voeding kan deels kapot zijn, dat zou het lcd-display verklaren. En dan zou de voeding nog meer componenten de pijp uit hebben kunnen laten gaan.

Heeft iig niets met je scheidingsfilters te maken, die zitten in je speaker zelf. En aangezien radio luisteren wel goed gaat.
- Wanneer ik de tulp-stekkers op input 1 aansluit, de versterker op input 2 zet en het volume flink open draai, hoor je zeer zwaar ruisend het geluid wat op input 1 binnenkomt, en dus eigenlijk niet hoorbaar zou moeten zijn. Andersom precies hetzelfde.
Is normaal, heb ik iig ook op m'n Pioneer amp.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, normaal... Bij een goede amp mag dat niet gebeuren hoor, dat het signaal doorlekt...

Aannames zijn fataal.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
GaMeOvEr schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:15:
Nou, normaal... Bij een goede amp mag dat niet gebeuren hoor, dat het signaal doorlekt...
Ligt er maar net aan hoe je ingangen geschakeld zijn natuurlijk :)

Maar, zoals al gezegd, ik zou lekker voor iets nieuws gaan kijken.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Hè, verdorie :(

Nou ja, er zitten twee boxen van 200 watt bij de set, elk met 5 speakers. Binnenkort dan maar eens kijken voor een los versterkertje wat dat aan kan. Bedankt voor de hulp in ieder geval :)
LDenninger schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 08:53:
Kom op, je hebt het over Aiwa...
Koop iets beschaafds en bespaar jezelf de moeite om dit oude lijk te reanimeren ;)
Sorry, maar niet iedereen heeft 500+ euro over voor een geluidsinstallatie ;)

[ Voor 70% gewijzigd door CodeCaster op 02-03-2007 13:21 ]

• LDenninger
CodeCaster schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:12:
Sorry, maar niet iedereen heeft 500+ euro over voor een geluidsinstallatie ;)
Och, da's omgerekend met inflatie minder dan je voor die Aiwa betaald hebt ;)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
LDenninger schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:30:
[...]

Och, da's omgerekend met inflatie minder dan je voor die Aiwa betaald hebt ;)
Vast wel, maar op dit moment heb ik datzelfde bedrag niet meer over voor een geluidsinstallatie. Ik ga nu eens kijken wat er voor enkel een versterker verkrijgbaar is in de prijsklasse 100-200 euro.

Verwijderd

CodeCaster schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:12:
Nou ja, er zitten twee boxen van 200 watt bij de set, elk met 5 speakers. Binnenkort dan maar eens kijken voor een los versterkertje wat dat aan kan. Bedankt voor de hulp in ieder geval :)
Heel erg vervelend dat dit jou moet overkomen.
Bedenk dat die 200 Watt niets zegt. Je kan deze speakers misschien 200 Watt Pmpo 1 ms belasten en dan is het verhaal dus over. Je zal met iedere receiver/versterker (vanaf de regionen Denon/Marantz ed) erg voorzichtig (mits je graag de knop vol open gooit) met de volumeknop moeten omgaan ter preventie van het opblazen van deze speakers.

LDenninger: niet iedereen is meteen naar high end apparatuur gegaan ;) . Ik ben ook begonnen met een portable radio van Sharp begonnen. Vandaaruit naar Panasonic all-in-one set + losse cdspeler gegaan om naar Denon + Arcam en de rest te gaan (ow wacht: ik had/heb nog steeds de Sony QS receiver op mijn computerkamer staan: die kwam VOOR de Denon/Arcam). Nu wil ik naar DK Design + Lindemann (of Wadia/Esotheric) gaan. Over zo'n tijdspanne is toch wel even 25 jaar gegaan (en still going on...)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
CC, je zou ook kunnen kijken naar een setje Eltax Concept 400 op conrad. Daar moet je wel wat ruimte voor hebben, maar je zult je mp3's nog nooit zo mooi gehoord hebben, geloof me ;) . Die kosten 90 euro, daarbij kun je dan een leuke 2e handsversterker halen. Voor 100 euro heb je er zeker wel een degelijke op marktplaats bijv.

• LDenninger
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:25:
LDenninger: niet iedereen is meteen naar high end apparatuur gegaan ;) . Ik ben ook begonnen met een portable radio van Sharp begonnen. Vandaaruit naar Panasonic all-in-one set + losse cdspeler gegaan om naar Denon + Arcam en de rest te gaan (ow wacht: ik had/heb nog steeds de Sony QS receiver op mijn computerkamer staan: die kwam VOOR de Denon/Arcam). Nu wil ik naar DK Design + Lindemann (of Wadia/Esotheric) gaan. Over zo'n tijdspanne is toch wel even 25 jaar gegaan (en still going on...)
Och, je kunt voor 130 euro ofzo best een surround receivertje kopen op marktplaats.

Sterker nog (even aan het dubbelchecken of ik geen poep praat :)) :
Check dit bijvoorbeeld.

Receiver + boxen, zelf een dvd-spelertje van 70 euro toevoegen en klaar, je eerste opstapje heb je gemaakt - voor weinig geld.

Soit, het is geen hifi, maar vergeleken met die Aiwa lijkt het me prima om mee te beginnen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Misschien is een redelijke home-cinema set iets voor je. Speakers erbij die berekend zijn op de versterker, functies als DD 5.1 en DTS, en een slick uitziend geheel. Persoonlijk, maar die Aiwa is ook niet je van het.

Succes in ieder geval :)

Verwijderd

Aiwa is/was geen beroerd merk hoor. Dik 10 jaar geleden heb ik een Aiwa AD-F880 cassettedeck gekocht dat zich toen kon meten met Akai, Teac, etc. Nog net niet met Nakamichi, maar daar was 't prijskaartje ook naar (800 gulden).

En dat deck doet 't nu nog steeds perfect. Alleen jammer dat 'ie sporadisch gebruikt wordt...
Pagina: 1