Recovery met aparte sector size

Pagina: 1
Acties:

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Major Carnage

waki miko Reimu

Topicstarter
Bij het overzetten van m'n pc in een nieuwe kast heb ik de domme fout gemaakt om de Raid5 set niet te labelen en dus zijn de schijven in de verkeerde volgorde aan de controller gehangen. Resultaat is dus dat de controller over de zeik gaat (op zo'n manier dat het systeem blijft hangen bij het initialiseren van de controller bij de boot). Na wat faqs in de verkeerde volgorde gelezen te hebben zit ik nu dus met 12 schijven met intacte data, geen raidset informatie en een controller die ook geen raidset info heeft.

Met een hoop uitzoekwerk, hex editors etc heb ik nu een image weten te maken van het hele ding, raid blocks in de goede volgorde, zonder parity. Eigenlijk dus gewoon een enorme disk image met alle data netjes achter elkaar zoals het op een enkele schijf ook zo is.

Lijkt dus gesneden koek voor een recovery programma, en dat zou het ook moeten zijn. Helaas is de image van een dermate groot formaat dat de raid controller er een truukje voor moet uithalen om hem voor Windows XP bruikbaar te maken (Partities na de 2TB grens zijn niet mogelijk). Hiervoor heeft de controller een sectorgrootte van 4096 bytes gebruikt in plaats van de standaard 512 bytes.

Nu blijkt het dus dat de meeste (zo niet alle?) recovery programmas deze sectorgrootte niet aankunnen, en de MFT's niet bruikbaar zijn voor recovery.

Is er wellicht een recovery programma waarbij je de sectorgrootte zelf kan aangeven, of die gewoon de 4k grootte ondersteunt? Of wellicht een tool die een ruwe image kan mounten die ook een dergelijke sectorgrootte ondersteunt?

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Verwijderd

Linux/BSD niets voor je?

Maar ik begrijp het niet zo, bij RAID5 staat de parity op alle schijven, hoe kan die informatie opeens 'weg' zijn? Wat heb je nu precies?

Trouwens ook al werkt je RAID controller met 4K sectors, je hardeschijven werken gewoon met 512-byte sectors. Zou je de schijven los aansluiten heb je dus ruwe directe toegang en kun je dus doen met de schijven wat je wilt.

• Major Carnage

Major Carnage

waki miko Reimu

Topicstarter
De informatie op de schijven (en parity) is ook niet weg, het is puur de signature die de controller erop schrijft die niet meer bruikbaar is (vanwege een 'tip' om dit opnieuw te definieren in de controller zonder initializatie) Ik was nog half in een paniekreactie bezig en heb hiermee dus de makkelijke recoverymethode om zeep geholpen..

Wat ik daarna gedaan heb is handmatig de schijven op volgorde gezet door middel van grote blokken text op de schijven op te zoeken en dit te arrangeren. Vervolgens kan er dan een image van gemaakt worden via Raid Reconstructor, en die haalt dan ook netjes de parity eraf zodat andere programma's er fatsoenlijk iets mee kunnen doen.

Wat dus het probleem is, geen enkel programma kan die image aan vanwege de 4k sector size, omdat alle MFTs naar verkeerde sectors wijzen (die verwacht nog gewoon sectors van 4k, terwijl de programmas ze als 512 adresseren).

In welk opzicht kan Linux/BSD hierin helpen dan? Ik heb linux ooit eens in een vaag verleden gebruikt, maar dat was allemaal zo vaag dat ik het nooit fatsoenlijk van de grond heb gekregen.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27

nwagenaar

God, root. What's the differen

De image die je via Raid Constructor hebt verkregen, kun je via Get Data Back (mits het een NTFS partitie is) van dezelfde makers inlezen. Dit kan best wel lang duren (bij mij duurde het 3 uur op een 800GB RAID0 image) maar uiteindelijk kon 95% van mijn spul weer terughalen.

Ik heb op deze manier succesvol een Sil RAID0 configuratie teruggezet nadat mijn RAID0 container een probleem had in Windows. Heb in paniek vervolgens een nieuwe config aangemaakt zonder te kijken wat de specs waren van de originele configuratie.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Major Carnage

Major Carnage

waki miko Reimu

Topicstarter
Dat klopt, maar GetDataBack kan dus geen 4kb sector grootte aan, dus alle data is niet goed gelinked. Hij vindt inderdaad de filenames, maar dat is niet meer als de MFT lezen. Na recovery van de file is de inhoud iets totaal anders (maar wel een samenhangend geheel).

Dat is overigens het probleem wat ik heb met alle tot nu toe geprobeerde recovery programma's. Of ze lusten alleen hun eigen image, of ze snappen de sectorgrootte niet. Er zijn inderdaad meerdere programma's om een raidset te imagen, maar die kunnen dan bv maar maximaal 10 schijven zien, en ik heb er 12 in de raidset :(

[ Voor 37% gewijzigd door Major Carnage op 02-03-2007 12:23 ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27

nwagenaar

God, root. What's the differen

De enige oplossing die in mij opkomt is het volgende :

- RAID5 configuratie initialiseren met dezelfde gegevens als voorheen (zorg ervoor dat je geen rebuild of initialisation uitvoerd!)
- Het product Active Partition Recovery uitvoeren op je raid configuratie;
- Superscan uitvoeren op de gehele RAID configuratie (dit kan behoorlijk lang duren, mijn RAID5 configuratie van 3 x 400GB had circa 1,5 uur nodig met de zoekactie) en vervolgens de correcte partition table terug zetten!

Heb hiermee afgelopen weekend een broken RAID5 configuratie kunnen terugzetten (SIL3114 config) omdat om een één of andere vage reden zowel de schijven als de RAID5 configuratie verdwenen was na een harde uitval van een systeem. In eerste instantie via Raid Constructor geprobeerd een image te creeren, na het doorzoeken met Get Data Back kon ik maar maximaal 20% van de data terughalen. Het opnieuw creeeren van de RAID5 en via Testdisk gaf vage waardes. Via de bovenstaande methode heb ik uiteindelijk de data in zijn geheel terug gekregen.

In ieder geval, veel succes!

[ Voor 11% gewijzigd door nwagenaar op 04-03-2007 01:51 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Pagina: 1