Helpen op afstand

Pagina: 1
Acties:

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-02 22:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Topicstarter
Hey Allemaal,

Graag wil ik mijn vader op zijn macbook kunnen helpen via internet. Nu gaat alles via de telefoon en dat werkt niet prettig.

Zelf heb ik een iMac en mn vader een macbook. Nu heb ik Apple remote desktop in topics voorbij zien komen en VNC. Omdat ik door de bomen het bos niet meer kan zien en ik het idee krijg dat die programma's te uitgebreid zijn vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen.

Ik wil dus mijn vader zijn macbook kunnen besturen zodat ik programma's kan installeren en verwijderen en hem af en toe het een en ander kan leren.

Bedankt voor de hulp alvast.

Bigg Balls,

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Apple remote desktop kost sowieso geld, dus lijkt me voor jou toepassing niet geschikt. Vnc is gratis en neem je de terminal over die op dat moment op het scherm staat, dus lijkt me voor jou het beste.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom geen SSH?

gewoon poort 22 openzetten.
SSH is veilig en draait standaard.

moet je wel de console kennen :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
zit/komt zoiets ook niet in iChat?

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
als het vanuit ichat kan zal het helemaal mooi zijn. Chicken of vnc geinstalleerd alleen snap ik er weinig van.

Wat moet ik op de macbook van mijn vader installeren zodat ik er met chicken op kan?
en helaas heb ik geen kennis van de terminal dus dat valt af, het moet echt een userinterface hebben waarbij ik de muis en dergelijke kan overnemen.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 22:27:
waarom geen SSH?

gewoon poort 22 openzetten.
SSH is veilig en draait standaard.

moet je wel de console kennen :)
wat is ssh?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-02 10:20

Apache

amateur software devver

Bigg Balls schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 22:33:
als het vanuit ichat kan zal het helemaal mooi zijn. Chicken of vnc geinstalleerd alleen snap ik er weinig van.

Wat moet ik op de macbook van mijn vader installeren zodat ik er met chicken op kan?
en helaas heb ik geen kennis van de terminal dus dat valt af, het moet echt een userinterface hebben waarbij ik de muis en dergelijke kan overnemen.
http://sourceforge.net/projects/osxvnc/

moet je pa installeren / snel configgen en dan kan je met cotv bij hem inloggen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Apache schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:29:
[...]

http://sourceforge.net/projects/osxvnc/

moet je pa installeren / snel configgen en dan kan je met cotv bij hem inloggen.
kom er niet echt uit. Hoe log ik in op hem dan?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SSH is secure shell.
je kunt dan gewoon op zijn console inloggen.
werkt prima als je OS X console (gewoon bash op freeBSD....) kent.

anders werk thet minder goed :P

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Boudewijn schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:38:
SSH is secure shell.
je kunt dan gewoon op zijn console inloggen.
werkt prima als je OS X console (gewoon bash op freeBSD....) kent.

anders werk thet minder goed :P
Als ie al geen SSH kent, heeft dat weinig zin denk je niet? :/
Beste is in dit geval langs gaan oid, denk niet dat mensen er hier veel zin in hebben om je een les programmeren, werken met commando's te geven :P

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bigg Balls schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:35:
[...]

kom er niet echt uit. Hoe log ik in op hem dan?
Ik ken het niet zo uit m'n hoofd, maar je zult zoiets als het volgende moeten doen:

- VNC Server op de MB van je vader installeren.
- Zorgen dat de server altijd draait (zonder server kun je de computer niet bereiken)
- De server instellen: Een poort kiezen (standaard 5900 gok ik), wachtwoord en gebruikersnaam instellen.
- De router van je pa instellen. De poort (5900) moet in je router naar de Macbook worden gelinkt, hoe je dit doet is afhankelijk van je router.

Vervolgens kun je met een VNC client op je eigen computer verbinding maken met de Macbook. Al met al is het een behoorlijk gedoe. Als je ergens vast op loopt is het handig om te vertellen wat er precies mis gaat in plaats van "ik kom er niet uit" :P.

🌞🍃

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Datafeest schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:31:
[...]

Ik ken het niet zo uit m'n hoofd, maar je zult zoiets als het volgende moeten doen:

- VNC Server op de MB van je vader installeren.
- Zorgen dat de server altijd draait (zonder server kun je de computer niet bereiken)
- De server instellen: Een poort kiezen (standaard 5900 gok ik), wachtwoord en gebruikersnaam instellen.
- De router van je pa instellen. De poort (5900) moet in je router naar de Macbook worden gelinkt, hoe je dit doet is afhankelijk van je router.

Vervolgens kun je met een VNC client op je eigen computer verbinding maken met de Macbook. Al met al is het een behoorlijk gedoe. Als je ergens vast op loopt is het handig om te vertellen wat er precies mis gaat in plaats van "ik kom er niet uit" :P.
Idd ik moet iets specifieker zijn. iig we hadden vine server geinstalleerd, een wachtwoord gekozen en hem op poort 5900 laten staan. Vervolgens probeerde ik te connecten dmv van zijn chello ip adres in te typen (in chicken). Dat wou niet ik kreeg een of andere foutmelding dat hij niet gevonden kon worden. Helaas kan ik niet op zijn router inloggen en daar een paar setting veranderen (airport extreme 2)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

VNC Server installeren lijkt me een beetje nutteloos: die zit al jaren ingebouwd. Je moet 'm alleen even aanzetten bij Remote Desktop in de sharing preferences. (Access Privileges -> VNC viewers passwoord).

Je moet natuurlijk wel even de port forwarden in je router. Bij een airport doe je dat met de Airport Admin onder Port Mapping.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2007 04:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Oke even simpel:

Op vaders macbook:

1. System Voorkeuren
2. Delen
3. Voorzieningen
4. Apple Remote aanvinken
5. Naar de instellingen van Apple Remote en daar aanvinken dat het toegestaan is om met een VNC viewer verbinding te maken
6. Even de poorten van VNC opzoeken (staan volgens mij op www.realvnc.com)
7. Deze poorten in de router van je vader forwarden naar zijn macbook ipadres
8. Zijn externe ipadres opschrijven

Op jouw mac

1. Opstarten Chicken
2. In chicken aangeven met welk ipadres je verbinding wil maken (de externe ip van je vader dus!)

Dit was het zowel een beetje. Denk erom dat je misschien nog even een wachtwoord moet instellen op je vaders macbook.. of kijk in iedergeval even de toeganglijkheden door. (maar standaard staan die volgens mij gewoon goed.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

edit
:( wel belachelijk dat je wel gratis naar windows-platform kun connecten via Remote Desktop!
Check Mactopia

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 21:56 ]

Pagina: 1