Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ventilator 220volt aansluitproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Topicstarter
Ik heb hier 2 26 cm grote ventilatoren uit een airco. Ze werken op 220 volt 50 hz wisselspanning continu. Het typenummer is EP-6B20CTLCP en het vermogen is 20 watt. Er zitten 3 draden aan, een rode, een blauwe en een gele. Weerstanden tussen de draden:

rood-blauw: 745 ohm
rood-geel: 439 ohm
blauw-geel: 308 ohm

Al deze waarden wisselen als ik de ventilator een zwaai geef. (omhoog en dan weer naar benenden en weer omhoog enz)

Over de voetjes van de rode en de blauwe draad zit een stukje isolatie, over de gele niet. Ik weet niet het merk van de ventilatoren en ook niet van de airco waar ze in zaten

Ik heb zelf geen informatie over het type kunnen vinden.

Mijn vraag is: hoe moet ik deze dingen aansluiten?

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:42

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Is het niet een "380V (400)drie-fasen motor" (ster schakeling ivm 220V (240)over de spoelen)?

Was het een "industrie-airco" of meer een huis-tuin-en-keuken versie? Dan zou het kunnen zijn dat er een extra schakelkast nodig is om "veel" of "weinig" stroom/spanning over de fan te zetten om het toerental te regelen.

Heb je toevallig een foto van die motor?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Topicstarter
Ze lijken me vrij groot voor een huis tuin en keuken airco, maar ik heb er nog nooit een van binnen gezien.

Ik heb helaas geen goede verlichting hier en ook geen geweldige camera, maar dit is wat ik er van heb kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/8453/01032007182xr2.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img70.imageshack.us/img70/3328/01032007183jy8.th.jpg

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:42

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Aan de afmetingen te zien is het geen "industrie" motor.

Het meest waarschijnlijke is, denk ik, meerdere spoelen voor meerdere snelheden. Helaas ben ik geen expert op dat gebied.

Je zou kunnen proberen om de motor ergens vast te klemmen en op één van de dradencombinaties stroom te zetten en kijken wat de motor doet. :X

...moet ik nog zeggen dat je tijdens het testen op die manier uiterst voorzichtig moet zijn?... O-)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Topicstarter
Ik heb hem geprobeerd met rood en blauw aan het lichtnet en met blauw en geel aan het lichtnet, maar geen reactie. Ik heb geprobeerd en gemeten wat er gebeurt met 12 volt over geel en blauw. Hij gaat niet draaien, maar er loopt wel een stroom van 3 mA. Ik kan helaas geen stroom meten bij wisselspanning met mijn goedkope multimeter.

Een huisgenoot opperde dat ik misschien 2 draden aan een pool moet doen en de overgebleven draad aan de andere pool. Zou daar iets in kunnen zitten?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de kleuren suggeren draaistroom, maar de weerstanden niet , het vermogen ook niet

Hij kan wel eens een startwikkeling hebben ... daar moet je dan iets van een condensator tussen hangen

Iperf

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als het een draaistroom motor is moet je 2 draden daarvan aan het lichtnet hangen en de derde loslaten. Vervolgens moet je de ventilator een zetje geven om hem te laten draaien.

Steek nooit je vingers in een ventilator.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 19:26

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> EL

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Als het een driefase motor is kan je hem dmv een condensator een pseudo-draaiveld aanbieden, kan alleen niet meer op de naam komen van de schakeling... anyone?

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:12:
Als het een driefase motor is kan je hem dmv een condensator een pseudo-draaiveld aanbieden, kan alleen niet meer op de naam komen van de schakeling... anyone?
Je bedoelt een Steinmetz-schakeling.
Maar die is hier niet van toepassing. Want we hebben hier niet 3, maar 2 windingen (anders zouden de weestandwaarden tussen de 3 klemmen gelijk moeten zijn!)

10 tegen 1 dat het een inductiemotor met hulpwikkeling is (zoals je wel vaker bij 230V ventilatoren tegenkomt).
En die sluit je zo aan: (en als 'ie de verkeerde kant op gaat draaien: rood en blauw omwisselen)
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~elal/aanloop.png

Gebruik hiervoor alleen speciale aanloopcondensatoren of een MKP/MKS foliecondensator met een werkspanning van minimaal 630V, tenzij je het leuk vindt om stukjes condensator uit je gezicht te peuteren!
Monteer voor de veiligheid een ontlaadingsweerstand over de condensator. Daarvoor kan je 2 in seriegeschakelde weerstanden van 470k gebruiken.

offtopic:
Dat wil dus zeggen... als je met je gepruts de boel niet hebt laten doorbranden. Meet voor de zekerheid de weerstand nog een keer. Als de waarden niet veel afwijken van de vorige meting, is 't goed

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Topicstarter
Ik heb nog even nagemeten, de weerstanden waren nog hetzelfde.

Ik heb naar aanleiding van het schema van elal blauw en geel op netspanning aangesloten en de ventilator een zwaai gegeven en waarempel hij blijft draaien. Ik ga later nog wel naar die hulpwikkeling kijken, ik ben in ieder geval blij dat hij het nu doet.

Bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1