[TV] Breedbeeld beeldbuis rekt verkeerd uit

Pagina: 1
Acties:

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 15:09
Ik heb ongeveer een jaar geleden een leuke AEG Breedbeeld beeldbuis TV georven. Tot een kleine maand geleden heeft de TV het uitstekend gedaan, echter heb ik de laatste maand een vreemd probleem.

Veel programmas zijn (helaas) nog gewoon in 4:3 en daarom staat de TV ook heel vaak in 4:3 modus. Wat er de laatste tijd gebeurt is dat ongeveer na 3 minuten het beeld uitrekt. Maar niet naar 16:9 maar alleen de hoeken rekken uit naar de zijkant (zie afbeelding onderaan)

Als de TV in breedbeeld modus staat rekt het beeld ook uit (hoeken zijn dan niet meer in beeld), maar dat is toch iets minder irritant dan in de 4:3 modus.

Anyway mijn vraag is: Denken jullie dat hier nog iets aan te doen is, dmv een goedkope reparatie of zelf even neuzen achter de kappen? Of is het einde verhaal en tijd voor een nieuw beestje?

Afbeeldingslocatie: http://zooi.speedener.nl/tv_stuk.jpg
Zwart: beeldbuis
Donkergroen: 4:3
Lichtgroen: beeld na 3 minuten.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Waarschijnlijk is je beeldbuis defect. Dat is een duur grapje.

[ Voor 10% gewijzigd door heracles op 01-03-2007 18:25 ]

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dit is een o/w fout (oost/west), klapt het beeld na 3 minuten in 1 keer zo of gaat het geleidelijk ?

• Speedener
Happy2000 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 18:25:
Dit is een o/w fout (oost/west), klapt het beeld na 3 minuten in 1 keer zo of gaat het geleidelijk ?
Geleidelijk,

na 2 minuten springt 'ie naar uitrekken, dan weer even terug, en dan weer uitrekken. Zo'n 5 à 10 keer binnen een minuut, en dan blijft 'ie uitgerekt staan.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:14

sanook

_/-\o_

Speedener schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 18:26:
[...]

Geleidelijk,

na 2 minuten springt 'ie naar uitrekken, dan weer even terug, en dan weer uitrekken. Zo'n 5 à 10 keer binnen een minuut, en dan blijft 'ie uitgerekt staan.
In de tijd dat ik nog tv's repareerde (eind jaren 80) was dit vaak een kwestie van losse contactjes. Even doorsolderen en het werkte weer.

• sebastius
  • Laatst online: 16-02 17:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

heracles schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 18:21:
Waarschijnlijk is je beeldbuis defect. Dat is een duur grapje.
Man klets niet. Krom beeld is een kwestie van een paar condensatoren vervangen of contactpuntjes doorsolderen.

• Speedener
Kortom opzoek naar een televisie mannetje, en voor een paar tientjes is het gefixt?

Dat zou wel mooi zijn :)

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja denk ook dat het losse contacten zijn.
Even wegbrengen als je het zelf niet kan, zal wel niet al te veel geld kosten.
Pagina: 1