[PCI IDE] Debian bootproblemen

Pagina: 1
Acties:

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:39
Ik draai op mijn fileservertje Debian 4.0 (etch).
Debian staat op HDA (Standaard installatie, 3 partities).
HDC is een opslagschijf.

Recentelijk heb ik er een ITE 8212 PCI kaartje bij in gezet (met 2 hd's). Mooi herkent door debian, schijven ook, alles werkt. Tot ik ga reboten. Vanuit een cold-boot is er niks aan de hand. Debian laadt netjes, alles werkt. Als ik dan het commando "reboot" geef gaat het vaak mis. Voor zover ik de scherm-output kan volgen start eerst netjes Grub, load wat dingen, en dan probeert ie het "root file system" te laden.. Van HDE :? Uiteraard gaat dat niet (want op HDE zit geen schijf. Er zat wel een schijf, maar die heb ik voor de zekerheid op HDF gezet, 2e zit op HDG).
Daarna krijg ik de meldingen:

Check root= bootarg cat /proc/cmdline
or missing modules, devices: cat /proc/modules ls /dev
ALERT! /dev/hda1 does not exist. Dropping to a shell.

Logisch, want bovenin m'n scherm zie ik dat HDE (waar geen schijf op zit) opeens 3 partities heeft.. HDA wordt dus HDE, en dat gaat niet goed..
Zet ik vervolgens de stroom d'r af, en wacht ik even, en zet de server dan weer aan, dan lijkt het weer te werken. Soms wel, soms niet..

Iemand enig idee hoe dit kan? In het bios van m'n moederbord staat dat er alleen van C geboot mag worden, en dan de onboard IDE controller vóór de "scsi" controller aangesproken moet worden.

Als iemand meer informatie nodig heeft, gil.. Mijn linuxkennis is nog niet zo heel groot :+

• AlterMann
Na 1.5 maand, een nieuw moederbord/cpu/mem setje en een schone installatie, nog steeds dit probleem.. Niemand die een idee heeft?

Wellicht dat het helpt als die kaart pas geladen wordt als debian "klaar" is met booten (kan dat, en zo ja, hoe?) Alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Wat denk je wat wij hier mee moeten. Paas eens je grub config file of zo.

>.< >.< >.< >.<

• AlterMann
Wat een aardige toon zeg :|

Anyway, grub (alle comments e.d. weggelaten, hebben we toch niks aan hier)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
default         0
timeout         5
color cyan/blue white/blue

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-4-686
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-4-686 root=/dev/hda1 ro
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-4-686
savedefault

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-4-686 (single-user mode)
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-4-686 root=/dev/hda1 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-4-686
savedefault

Geen vreemde dingen. Het booten gaat (volgens mij) goed, tot de driver van de ITE geladen wordt. Enig idee hoe ik die later kan laten "starten" (via rc.local ofzo, niet zo netjes maarja, beter dan dit :P)

Verwijderd

De modules voor scsi enz worden allemaal geladen door de initrd (initial ramdisk). Dit is een klein bestandssysteem (in debian meestal type cramfs) waarin wat hardware discovery scripts draaien. Hier zou ik eens wat in gaan prutsen. een man mkinitrd levert ook wat info op hoe jezelf een initrd kan maken en daarin ook de volgorde van het laden van modules kan aanpassen

Verwijderd

Je hebt duidelijk een probleem met de volgorde van je hardware-detectie, hier heb ik ook een tijd last van gehad met meerdere onboard controllers die bij een cold/warm boot in verschillende volgorde verschenen. Omdat de zaken bij mij in RAID staan, heb ik er niet veel last van: bij het booten wordt niet uitgegaan van een bepaalde volgorde van harddisk/controller detectie.

Waar je eens naar kunt kijken is het specificeren van een label op je filesystem op basis daarvan te mounten. Het maakt dan niet meer uit wat de devicenaam is (of het nu hda of hde is), bij het booten worden alle bekende filesystems afgegaan en gezocht naar het door jou opgegeven label.

Voorbeeldje voor fstab:
code:
1
LABEL=rootfs    /     ext3    noauto                  0 0

Om een label in te stellen moet je even naar de 'tune2fs' tool kijken, vooral de optie '-L' is voor jou van toepassing. Succes!
Pagina: 1