Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat maakt een auto betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Je kent het wel. De klassieke "ik zoek een betrouwbare auto" topic. Steevast komen de Toyota's, Mazda's en nog meer van dat Japanse spul voorbij wat als meest betrouwbaar zou moeten gelden.

Vaak worden er naar hele mooie grafiekjes van allerlei 'toonaangevende' clubs gewezen om hun punt te bewijzen. Maar wat is er nou belangrijker? Zulke fijne statistieken of eigen ervaring?

Ik moet eerlijk toegeven dat het bij mij flink begint te kriebelen als ik de zoveelste Toyota/Nissan/Honda/$Japans merk fanboy weer zie kraaien dat hun merk wel zooo betrouwbaar is en dat al het ander $niet japans merk dat niet is.

Zelf ben ik een vervent VW rijder, in diezelfde discussie wordt de Deutsche Grundlichkeit afgedaan als iets wat niet meer zo is en dat Duitsche vehikels in dezelfde lijstjes niet in de top 100 (om maar een getal te noemen) staan, maar ja, dat is natuurlijk zo relatief als wat.

Om mezelf als voorbeeld te noemen. Ik rijdt verdeeld over twee autos (beide VW) zo'n 70K per jaar (50K om 20K). Met beide wagens geen seconde stil gestaan door technische problemen. Maakt dat mijn merk of afkomst van dat merk direct onbetrouwbaar? I think not.

Behalve het standaard onderhoud en af en toe olie bijvullen geen enkele andere kosten gehad.

Mijn duscussiepunt in deze is dan ook het volgende;

Wat maakt een auto nu betrouwbaar? Statistieken of eigen ervaring?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
ADAC, JD Power, ANWB, etc. statistieken... Daar komen bepaalde types auto's als het betrouwbaarste uit.

Hoe vaak heb jij de lampen in je Golf IV al vervangen? ;)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
RobertJ schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:12:
Geslaagde poging om grappig te zijn, maar hoeveel mensen ik onderweg tegenkom met niet deugdelijke verlichting is natuurlijk een andere discussie en dat staat los van het soort auto.

* Gunner heeft 1x een H7 lamp vervangen van z'n IV, dat was een week na aankoop.

Achterlamp units waren vroeger idd een ramp, volgens mij is dat de laatste modeljaren wel minder.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Statistieken, die zijn niet door emotie gekleurd. Als je bij gaat houden hoeveel pechgevallen de ANWB (bijvoorbeeld) helpt en dat opsplitst per merk/model en dat deelt door de verkoopaantallen krijg je een redelijk representatieve afspiegeling van de werkelijkheid. Er zijn altijd uitschieters bij zoals probleemloze Jeeps en waardeloze Toyota's, maar het gaat om gemiddelden en dat haal je alleen uit statistieken.

Ik geloof trouwens niet dat er iemand is die beweert dat VW bij de onbetrouwbare merken hoort, maar er is wel degelijk een hele duidelijke trend dat merken als Jeep/Fiat/Renault/Citroën/Peugeot/Lancia en weet ik het wat minder scoren op betrouwbaarheid dan Mazda/Toyota/Nissan/Subaru enzo.

Er is alleen veel meer dan pure betrouwbaarheid, dingen als looks, wegligging, prestaties enzovoorts. Mijn ouders rijden Citroën en zij geven zelfs toe dat mijn 13 jaar oude Corolla waarschijnlijk betrouwbaarder is dan hun 5 jaar oude C5. Toch rijden ze Citroën vanwege het comfort. Ik kan ze geen ongelijk geven eigenlijk, 't is een heerlijk comfortabele cruiser.
RobertJ schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:12:
ADAC, JD Power, ANWB, etc. statistieken... Daar komen bepaalde types auto's als het betrouwbaarste uit.

Om de TS even bij te vallen: ik heb in 3 maanden een Philips Vision Plus lampje kapot gereden, kan natuurlijk een exemplarisch probleem zijn, maar dat moet nog blijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2007 13:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Tenzij jij ervaring hebt met enorm veel auto's van dat merk (en dan echt duizenden en duizenden) kun je beter niet op je eigen ervaring af gaan wat betreft betrouwbaarheid.

Dat jij nog nooit problemen mee hebt gehad helpt de talloze mensen die aan de kant staan met pech natuurlijk niets.

Ga dus uit van statistieken.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:17:
Ik geloof trouwens niet dat er iemand is die beweert dat VW bij de onbetrouwbare merken hoort,
Het was slechts ter voorbeeld omdat dat het enige Duitse merk is waar ik zelf (veelvuldig) ervaring mee heb.
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:19:
Tenzij jij ervaring hebt met enorm veel auto's van dat merk (en dan echt duizenden en duizenden) kun je beter niet op je eigen ervaring af gaan wat betreft betrouwbaarheid.

Dat jij nog nooit problemen mee hebt gehad helpt de talloze mensen die aan de kant staan met pech natuurlijk niets.
Ik zeg nergens dat ik *nooit* problemen heb gehad met auto's maar niet zodanig dat ik een merk als onbetrouwbaar zou bestempelen. En ik ben het absoluut niet met je eens dat ik m'n eigen ervaringen niet als referentie zou kunnen gebruiken om voor mezelf te bepalen wat ik wel of niet betrouwbaar vind.
Ga dus uit van statistieken.
Dat zou dus betekenen dat ik een Japanner moet gaan rijden. Thanks but no thanks.
Ik heb totaal geen emotie bij dat soort auto's.

En dan meen ik serieus dat al zou ik er geld voor KRIJGEN dat ik er dan nog niet in zou willen rijden :) Technisch zal het allemaal best goed in elkaar steken, maar ik heb er gewoon geen enkel gevoel bij

[ Voor 65% gewijzigd door Gunner op 01-03-2007 13:25 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Het ging me om deze opmerking:
Gunner schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:09:

Ik moet eerlijk toegeven dat het bij mij flink begint te kriebelen als ik de zoveelste Toyota/Nissan/Honda/$Japans merk fanboy weer zie kraaien dat hun merk wel zooo betrouwbaar is en dat al het ander $niet japans merk dat niet is.
Dat heb ik nog nooit gezien dat iemand dat beweert. De Polo die je net in een ander topic voorstelt stond op mijn lijstje van potentiele eerste auto's, ik vind het mooie auto's en zeker betrouwbaar. Het is echter gewoon een statistisch aangetoond feit dat Japanners doorgaans gewoon het betrouwbaarst zijn. Als je dan met je studentenbudgetje een eerste auto gaat kopen is het geen gek idee om iets kleins en Japans te kopen om de onderhoudskosten in de hand te houden. Ik zit qua kosten aan de auto op enkele tientjes op 10.000 km, puur en alleen voor de V-snaar en wat vloeistoffen.

Een ding wat ook meetelt trouwens: tevredenheid. Als er wat is met je auto, hoe lost de dealer dat dan op. Daar scoort Subaru al enkele jaren het best volgens Autoweek.
Gunner schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:19:

[...]

Ik zeg nergens dat ik *nooit* problemen heb gehad met auto's maar niet zodanig dat ik een merk als onbetrouwbaar zou bestempelen. En ik ben het absoluut niet met je eens dat ik m'n eigen ervaringen niet als referentie zou kunnen gebruiken om voor mezelf te bepalen wat ik wel of niet betrouwbaar vind.
Dat is de tevredenheid waar ik het net over had. Zolang je tevreden blijft over je merk kunnen anderen roepen wat ze willen, jij "weet" wel beter :)
[...]

Dat zou dus betekenen dat ik een Japanner moet gaan rijden. Thanks but no thanks.

En dan meen ik serieus dat al zou ik er geld voor KRIJGEN dat ik er dan nog niet in zou willen rijden :) Technisch zal het allemaal best goed in elkaar steken, maar ik heb er gewoon geen enkel gevoel bij
En daar hebben we de emotie die ik ook al noemde. Het is natuurlijk complete onzin dat je er geld voor toe wil krijgen om erin te rijden, het zit puur tussen je oren. Als er een VW badge zou zitten op de nieuwe Toyota Auris zou je er wel in willen rijden omdat je niet beter wist dan dat het VW was.

Probeer 's in woorden uit te leggen waarom die Japanse auto's zo ruk zijn? Waarom wil je er niet in gezien worden? Qua wegligging, prestaties, zuinigheid, betrouwbaarheid en tegenwoordig ook de looks doen ze absoluut niet onder voor Duitse wagens.

[ Voor 118% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2007 13:29 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Leeftijd scheelt ook. Afgezien van electronische problemen zijn vrij nieuwe auto's van de laatste jaren wel betrouwbaar. Als je daarentegen een auto van 10 jaar of ouder wilt, kun je bijna niet om de Japanners heen, zeker als het om een benzineauto gaat.

Daarnaast rijden veel mensen die zo goedkoop mogelijk willen rijden (oude) Diesel Volkswagens. Die zijn namelijk ook behoorlijk betrouwbaar (veel beter dan Opel en Ford) en relatief zuinig, terwijl de onderhoudskosten laag zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 01-03-2007 13:27 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:17:
Statistieken, die zijn niet door emotie gekleurd. Als je bij gaat houden hoeveel pechgevallen de ANWB (bijvoorbeeld) helpt en dat opsplitst per merk/model en dat deelt door de verkoopaantallen krijg je een redelijk representatieve afspiegeling van de werkelijkheid. Er zijn altijd uitschieters bij zoals probleemloze Jeeps en waardeloze Toyota's, maar het gaat om gemiddelden en dat haal je alleen uit statistieken.
probleem is dat je dat ook niet zomaar mag zeggen. Het klantenbestand van de anwb zal waarschijnlijk niet representatief zijn voor de totale automarkt. Bepaalde groepen auto's zul je bij de anwb minder tegenkomen, bijv omdat het typische leaseauto's zijn waar je pechhulp via de leasemaatschappij is geregeld of de duurdere auto's waarbij de fabrikant/importeur zelf een mobiliteitsservice afgeeft. Ook de kleine boodschappenauto's voor binnen het dorp zullen minder vaak bij de anwb zitten.

Statistieken zijn ook niet altijd zo helder als dat je denk!

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Tjah, das een heel ander verhaal. Er komt meer kijken bij een auto als betrouwbaarheid.

Maar als jij een betrouwbare auto wil hebben dan moet je inderdaad een Japanner gaan rijden. Je vraag ging toch over betrouwbaarheid?

En ook als je een Japanner koopt kan je dikke pech hebben zodat je continu naast de weg staat, er zijn immers geen garanties in het leven buiten dat er ooit een eind aan komt.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:21:
Het is echter gewoon een statistisch aangetoond feit dat Japanners doorgaans gewoon het betrouwbaarst zijn. Als je dan met je studentenbudgetje een eerste auto gaat kopen is het geen gek idee om iets kleins en Japans te kopen om de onderhoudskosten in de hand te houden.
Dat je geleid door een studentenbudget kiest voor een Japanse wagen kan ik me wat bij voorstellen omdat de meeste Duitse auto's (m.u.v Opel) een hogere restwaarde hebben dan hun Japanse collega's, dat heeft IMHO dan weer niets met betrouwbaarheid en/of statistieken te maken.

• Grrrrrene
  • Niet online
Rac-On schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:27:
[...]

probleem is dat je dat ook niet zomaar mag zeggen. Het klantenbestand van de anwb zal waarschijnlijk niet representatief zijn voor de totale automarkt. Bepaalde groepen auto's zul je bij de anwb minder tegenkomen, bijv omdat het typische leaseauto's zijn waar je pechhulp via de leasemaatschappij is geregeld of de duurdere auto's waarbij de fabrikant/importeur zelf een mobiliteitsservice afgeeft. Ook de kleine boodschappenauto's voor binnen het dorp zullen minder vaak bij de anwb zitten.

Statistieken zijn ook niet altijd zo helder als dat je denk!
Dan corrigeer je met het klantenbestand van de ANWB? Een simpel onderzoek onder je leden kan uitwijzen waarin ze rijden. De ANWB is persoonsgebonden qua lidmaatschap, niet autogebonden!
Gunner schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:30:
[...]

Dat je geleid door een studentenbudget kiest voor een Japanse wagen kan ik me wat bij voorstellen omdat de meeste Duitse auto's (m.u.v Opel) een hogere restwaarde hebben dan hun Japanse collega's, dat heeft IMHO dan weer niets met betrouwbaarheid en/of statistieken te maken.
Dat is iets van beiden natuurlijk. De restwaarde is direct afhankelijk van hoeveel vraag er naar is, da's simpele economie. Als niemand zo'n auto wil, zakt de prijs in.

Ik weet ook wel dat er traditioneel nog zo'n idee rond Japanners hangt dat het mindere auto's zijn dan Europeanen. Klassiek punt is nog wel hoe degelijk het dichtvallen van de deur van een Golf klinkt, als je op het dashboard klopt dat het anders klinkt. Dat er beter materiaal in het interieur gebruikt wordt. Toch denk ik echt dat die verschillen vandaag de dag niet meer bestaan. Als je een Toyota Avensis tegenover een VW Passat zet zul je heel goed moeten zoeken naar kwaliteitsverschillen.

Maar goed, ja, Europese auto's zijn meer gewild en hebben daardoor een hogere restwaarde, hoewel ik me afvraag of dat bij oudere auto's nog zo is. Een Corolla 1.3 uit 1993 kost zo'n 2k euro, net als een Golf 1.4... Kijk maar 's op autotrader, ik denk dat dat argument van de hogere restwaarde bij oudere auto's iig niet meer geldt.

[ Voor 44% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2007 13:35 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het verschil zit in de productieprocessen van Japanse en andere wagens. Toyota vernieuwt continue hun productieprocessen en hele industriewereld volgt de Toyota-manier-van-werken, oa Just-in-Time is een Toyota-manier van werken. Tegen dat Westerse industrie iets van Toyota kan nadoen, zitten ze in Japan weer verder. Zo wordt de productiekosten laag gehouden icm met weinig variatie op kwaliteit. Motivatie van arbeiders is ook anders, daar liggen de arbeiders bij wijze van spreken wakker van paar auto's dat ze vandaag minder geproduceerd hebben. Elke wagen wordt daar goed in elkaar gestoken zodat er minder kans op een slecht exemplaar is.

Hier in het Westen ken je wel de arbeidersmentaliteit, maandagochtend zijn we niet bepaald wakker zodat wagens ongeveer goed in elkaar gestoken is en vrijdagnamiddag worden de wagens ook maar vlug, vlug in elkaar gestoken zodat de arbeiders snel naar huis kunnen. Zo heb je meer kans op een maandag/vrijdag-exemplaar van VW of ander niet-Japans merk.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Feit is dat in de statistieken (niet alleen de ANWB, ook de Tuv in duitsland bijvoorbeeld) als het op betrouwbaarheid aankomt, japanners gewoon hoog scoren. Dat wil niet zeggen dat andere auto's per definitie onbetrouwbaar zijn, maar dat er vaker iets mee is. Of dat nu het doorfikken van een lampje is (klein ongemak) of het eruit knallen van je versnellingsbak. (Groot ongemak.)

Zelf heb ik een voorkeur voor duits spul, gewoon qua styling en interieurafwerking, (BMW, Audi) maar dat heeft ook te maken dat ik auto's heb in een prijsklasse die een bepaalde leeftijd betekend, en dat de interieurs van japanse auto's naar mijn smaak pas ergens in 2000 acceptabel begon te worden. :)

Een auto kopen doe je niet louter aan de hand van betrouwbaarheids-statistieken. Tenminste, ik niet. Een auto kan nog zo betrouwbaar zijn, maar als ik de wegligging klote vind en de looks idem dito, kies ik wel voor een minder betrouwbare auto (conform de statistieken) die me wel aanspreekt.

Grappig feitje: De betrouwbaarste duitse auto is een Porsche. Wel grappig, dat juist een sportwagenfabrikant juist het beste scoort op dit gebied. (Over het algemeen toch auto's waar de techniek een stuk meer gepushed wordt, dus waarvan je zou verwachten dat er eerder iets stuk gaat.)

De onbetrouwbaarste auto van vorig jaar was dan weer een Peugeot 307. Bevestigd bij mij toch wel weer wat vooroordelen over frans spul. :+

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-03-2007 14:17 ]

Aannames zijn fataal.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Rac-On schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:27:
[...]

probleem is dat je dat ook niet zomaar mag zeggen. Het klantenbestand van de anwb zal waarschijnlijk niet representatief zijn voor de totale automarkt.
Maar iig een stuk betrouwbaarder dan een gekleurde steekproef van één of twee auto's zonder een 'placebogroep' waar eigen ervaring eigenlijk op neer komt.

En mbt http://en.wikipedia.org/w...mned_lies,_and_statistics. Zolang de wiskundige kennis van de gemiddelde nederlander niet boven basisschool niveau uitkomt (en men dit ook niet als een probleem ervaart itt toen niet kunnen lezen en schrijven) zullen er altijd mensen blijven die hier misbruik van zullen maken.

--edit--
Owh, en met betrekking tot het studenten budget autotje en restwaarde :). Een toyota Starlet van E500 kun je na een paar jaar gebruik gewoon weer voor E500 doorverkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Janoz op 01-03-2007 14:28 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Janoz schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 14:26:
[...]

--edit--
Owh, en met betrekking tot het studenten budget autotje en restwaarde :). Een toyota Starlet van E500 kun je na een paar jaar gebruik gewoon weer voor E500 doorverkopen.
Eenderwelke auto die je nu koopt voor 500€ kan je, als ze in ongeveer dezelfde staat is, binen 5jaar voor 500€ verkopen.
500€ is gwn een prijs dat iedereen bereid is te geven voor eender welke auto dat goed rijdt en er niet al te slecht uiziet. Onder 500€ verdenken de mensen dat er iets mis is met de auto en boven de 500€ gaan mensen zoeken waarom die auto meer dan 500€ kost (waar de meerwaarde is). Hier spreek ik over gwne modellen (geen gti's of speciale edities ofzo) van 15j en meer uit het fiesta/golf segment.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De statistieken zijn gewoon je reinste onzin. Als je in panne valt met een gesprongen zekering of een batterij met laag zuurgehalte kom je er al in voor. Is hetzelfde als het misdaadpercentage. Als er in Rotterdam met haar populatie 1000 misdrijven gebeuren of 1 misdrijf gepleegd in een dorp met 100 mensen dan staat het dorp het hoogste met haar populatie dichtheid.

Wat een auto betrouwbaar maakt is niet zozeer de techniek ansich maar vooral hoe die techniek gehanteerd worden. Uiteindelijk zitten er allemaal dezelfde componenten in maar het gaat om de harmonie van de componenten wat bepaalt of een motor performant en degelijk is. In vele gevallen van de Duitse merken is het gewoon een verzameling van bij elkaar geraapte onderdelen welke ze nog hadden liggen. De techniek van BMW bijvoorbeeld is gewoon afkomstig van Peugeot en de techniek van Audi is lang niet zo doorontwikkeld als die van Peugeot omdat er domweg minder Audi's rijden en ze minder gegevens kunnen vergaren.

Het is hoe dat de constructeur zijn componenten samenstelt, een lange drijfstang is beter als een korte, een dikke krukas is steviger als een dunne maar is dan weer zwaar en levert te veel parasitair vermogen op,... Het gaat om de synergie van de componenten welke een merk betrouwbaar maken. De geometrie van de wagen is gewoon je reinste onzin inzake vernuft ( een wagen met een lange wielbasis hoeft technisch minder ontwikkeld te wezen dan een wagen met een korte wielbasis. Het dynamisch aspect is dermate beperkt of je moet met een wagen komen waarvan de achterkant los van de grond door het remmen), het motorisch aspect is stukken moeilijker.

Net zoals in de industrie is blijven de gevolgen van een slecht gekozen pomp lang na zinderen na de aankoop en het vervangen van het slechte component. Het is moeilijk te verklaren waarom de Japanse betrouwbaarder zijn. Ze zijn wel meer gedreven inzake nieuwe technieken maar als ik kijk naar hun performante blokken dan is het ook kiele kiele geworden qua betrouwbaarheid. Oil starvation is één van de grootste problemen geworden omdat ze parasitair vermogen van de oliepomp hebben verminderd door een kleinere oliepomp te monteren om iets te noemen. Aftermarket bedrijven zoals APE en dergelijke leveren andere pompen welke een hogere debiet hebben maar wel een pk of 2 meer vereisen, daar tegenover staat wel dat de levensduur flink toeneemt. Het gebruik van lichter titanium kleppen vermindert het parasitair vermogen maar het probleem van titaniuim is dat het niet geschikt is inzake duurbaarheid met die belasting. Er zijn al gevallen voorgekomen dat de titanium kleppen afbraken maar de oorzaak is daar niet éénduidig van bepaald doch leveren enkele aftermarket merken wel weer RVS varianten van de kleppen.

Het gaat om de synergie van de componenten welke een motorblok goed maken.
GaMeOvEr schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 14:15:
De onbetrouwbaarste auto van vorig jaar was dan weer een Peugeot 307. Bevestigd bij mij toch wel weer wat vooroordelen over frans spul. :+
Tja Franse wagens, het zijn net Italianen. De Italianen kunnen verdomme mooi designen en nieuwe technieken ontwikkelen maar met de betrouwbaarheid van de nieuwe techniek is het altijd een groot vraagteken. Zo ook met Peugeot (op het design na dan), in een BMW dieselmotorblok worden ongeveer 1000 patenten van Peugeot gebruikt als ik me niet vergis. En dan beweren dat de Fransen techniek slecht is? ;) Ze zijn wel minder nauwgezet als het komt op de werking ervan maar het ontwerp is zeker niet slecht, net als hun wijn ;)

Net zoals VANbus en CANbus, je moet de fransen niet te snel afschrijven hoor. Ook zij hebben leuke innovaties maar de meeste zien het daglicht niet omdat het gross voor een ander systeem kost. Een deurslot op VAN kost het drievoudige van een CAN variant omdat de productiecapaciteit lager ligt en de productiekost per product dus hoger ligt. Of het systeem beter is valt over te discussieren, maar VAN werkt net als CAN met 2 kabels maar bij VAN mag 1 van de kabels onderbroken worden en het systeem werkt nog in tegenstelling tot CAN.

[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 02-03-2007 02:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Chevy454 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 02:04:
Een deurslot op VAN kost het drievoudige van een CAN variant omdat de productiecapaciteit lager ligt en de productiekost per product dus hoger ligt. Of het systeem beter is valt over te discussieren, maar VAN werkt net als CAN met 2 kabels maar bij VAN mag 1 van de kabels onderbroken worden en het systeem werkt nog in tegenstelling tot CAN.
You just lost me here.
Zijn dit Googlebare termen of wordt het lastiger? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Chevy454

Met een goed ontwerp heb je nog geen betrouwbaar onderdeel. Na het ontwerp komt de productie, en dat is waar de Fransen (net als de Italianen, Spanjaarden en Britten) het toch vaak afleggen tegen de Duitse of Japanse bouwers. Landrover is berucht met bijvoorbeeld z'n motoren. Die zijn waanzinnig betrouwbaar, maar verliezen olie bij het leven, zelfs een pas gerestaureerde motor lekt nog olie... Het ontwerp is opzich goed, maar de productie van die blokken is dermate slecht dat ze dus lekken.
Zuid-europese fabrikanten gebruiken vaak een net wat minder hoogwaardig materiaal, waardoor hun auto's (vooral in het verleden) sneller roesten en sneller storingen vertonen. Dan is al die inovatieve techniek leuk, maar het laat je wel staan omdat het met een franse slag geproduceerd is.
Ik zal om die reden bijvoorbeeld altijd huiverig blijven voor een Citroën. Het zijn bijzonder gewaagde en technologisch hoogwaardige auto's, maar wie garandeerd mij dat al die techniek ook hoogwaardig is geproduceerd?
Als het er op aankomt, dan zit het met jouw grote liefde (de amerikaanse big-block V8) een stuk veiliger. Die dingen zijn dermate simpel (ja, zet maar eens een Chevy 454 blok naast een Audi V8 en vergelijk, ze zijn niet te vergelijken in techniek) en zwaar gebouwd, dat er weinig mis mee kan gaan als je ze niet waanzinnig opvoerd. En omdat ze zo zwaar zijn, zijn ze ook zo absurd op te voeren met gigantische blowers e.d.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 18-11 14:17

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Gunner schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:09:
Mijn duscussiepunt in deze is dan ook het volgende;

Wat maakt een auto nu betrouwbaar? Statistieken of eigen ervaring?
Wat wil je nu? Je vraagt hoe je moet kijken of een auto betrouwbaar is; iedereen is het er over eens dat de statistieken uitwijzen dat jappen het betrouwbaarst zijn. Heeft verder 0,0 te maken met looks of emotie. Dat jij een auto koopt die je mooi vind en waar je gepassioneerd door raakt; prima; maar houdt er rekening mee dat die dan statistisch gezien wellicht onbetrouwbaarder is dan een jap waar je niets mee hebt ;)

¯\_(ツ)_/¯

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

alt-92 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 09:15:
[...]

You just lost me here.
Zijn dit Googlebare termen of wordt het lastiger? ;)
Vanbus en canbus moet je allicht iets op kunnen vinden. ;) (Hint, manier om de interne elektronica van de auto aan te sturen, zijn beide digitale bussen, ipv de ouderwetse polsdikke kabelbomen die je ging krijgen door steeds meer elektronica in de auto, zoals de radio, electrische ramen, spiegels, stoelen, climate control, etc.)

Aannames zijn fataal.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Als je het volgende logo op je grill hebt, ben je al een eind op weg ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.ruf.rice.edu/~marmer/images/audi_01_frontgrill.jpg

I'm not as think as you stoned I am

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
WooK schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:29:
Als je het volgende logo op je grill hebt, ben je al een eind op weg ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.ruf.rice.edu/~marmer/images/audi_01_frontgrill.jpg
Audi. The true Lord of the Rings _/-\o_

Het enige merk dat ik ooit zal inruilen op VW _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 02-03-2007 12:36 ]

• deepbass909
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Moet je er wel eentje nemen (om Jeremy Clarkson te quoten) die niet rijdt alsof de motor vóór de voorwielen ligt :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Grrrrrene
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 02:04:
De statistieken zijn gewoon je reinste onzin. Als je in panne valt met een gesprongen zekering of een batterij met laag zuurgehalte kom je er al in voor. Is hetzelfde als het misdaadpercentage. Als er in Rotterdam met haar populatie 1000 misdrijven gebeuren of 1 misdrijf gepleegd in een dorp met 100 mensen dan staat het dorp het hoogste met haar populatie dichtheid.
Bijna helemaal mee eens met dit verschil: het maakt mij niet eens zoveel uit waarom ik stil sta langs de kant van de weg: ik wil het niet meemaken. De gevolgen zijn hetzelfde: ik kom te laat op m'n werk, m'n eerste vakantiedag is verpest, ik kom laat op een verjaardag of lig laat in m'n bed. Bij misdaad is dat anders: ik heb liever dat iemand m'n ruit ingooit met een baksteen dan dat iemand m'n huis leegrooft of erger: me neersteekt op straat omdat hij daar gewoon ff zin in had.

Maar goed, als je stil staat door een zekering zijn de kosten in ieder geval niet zo hoog, ik vermoed dat de ANWB dit nog wel kan fixen langs de kant van de weg, misschien zelfs door de juiste zekering in te bouwen. Een kapotte krukas wordt "iets" lastiger om langs de kant van de weg te fixen :+

Het valt me trouwens wel op dat je BMW blijkbaar helemaal ruk vindt qua merk :D Bij iedere gelegenheid wordt dat merk erbij gehaald om aan te geven dat je ook slechte Duitse merken hebt. Heb je dat soort rants ook op Lexus/Mazda/Nissan/Subaru/Toyota of zitten die echt beter in elkaar?

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 18-11 14:17

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

denk dat dat komt omdat Chevy toevallig bij BMW werkt en daarom alle ins en outs kent van die bakken ;)

¯\_(ツ)_/¯

• Grrrrrene
  • Niet online
Fijne werknemer ben je dan, je eigen product afzeiken :o

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:59:
Fijne werknemer ben je dan, je eigen product afzeiken :o
Werkte ;) Kreeg wel een leuke verlenging maar ik wil nog enkele diploma's binnenrijven.
En je moet ook kritisch staat tov je eigen product. Je kan tuurlijk niet buiten de grenzen van het bedrijf. Iedereen op de technische afdeling is oostindisch doof voor het KFR. Simpelweg omdat BMW duitsland zegt: dat bestaat niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 02-03-2007 14:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Chevy454 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:06:
Werkte ;) Kreeg wel een leuke verlenging maar ik wil nog enkele diploma's binnenrijven.
En je moet ook kritisch staat tov je eigen product. Je kan tuurlijk niet buiten de grenzen van het bedrijf. Iedereen op de technische afdeling is oostindisch doof voor het KFR. Simpelweg omdat BMW duitsland zegt: dat bestaat niet.
Met zo'n instelling in de technische afdeling, wordt BMW snel inferieur tov de Japanners. Waar men kritiek, verbeteringen en innovaties aanmoedigt. Niet raar dat je opstapte? ;)

Naast ontwerpen en balanceren tussen performance/betrouwbaarheid, zijn productieprocessen en manier van werken erg belangrijke zaken om de kwaliteit hoog te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 02-03-2007 14:30 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:25:
[...]
Met zo'n instelling in de technische afdeling, wordt BMW snel inferieur tov de Japanners. Waar men kritiek, verbeteringen en innovaties aanmoedigt.
Is dat niet al zo? Ik kan me de introductie van de Lexus IS nog herinneren, de internationale autopers was het erover eens dat dit de "betrouwbare, luxere en beter geassembleerde BMW 3 serie" was. Ik heb geen ervaring met een van beide merken ofzo, maar ik denk dat het meer een status issue is dat BMW beter verkoopt.

• Chevy454
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:25:
Met zo'n instelling in de technische afdeling, wordt BMW snel inferieur tov de Japanners. Waar men kritiek, verbeteringen en innovaties aanmoedigt. Niet raar dat je opstapte? ;)
Nou ik mis de koffie automaat nog iedere morgen. Elke morgen een echt lekkere kopje koffie van Douwe Egberts. Niets beter om de dag te starten hoor :Y Het werk was wel leuk, cursussen schrijven, dingen meten, weer kapot lachen wat voor techniek ze in Duitsland hebben gefabriceerd. Fijne collega's.

Mis het wel soms wel hoor, vooral de momenten dat je eventjes een demovoertuig naar de dealer moet brengen. Maar vooral wat ik mis zijn de ritten met de persvoertuigen. Lekker betaalt touren om de motor in te rijden zodat het beeld wat de pers krijgt te optimaliseren. In de praktijk betekent het: Test die en zorg dat het ding niet in panne valt tijdens de periode dat de pers het meekrijgt.

Nee, ik heb gekozen voor een Master diploma omdat ik dan meer opties open heb om oa in de R&D terecht te komen van Lommel Proving Ground / Flanders Drive / Toyota Europa. Maar er zijn weer nieuwe mogelijkheden bijgekomen dus het was echt het beste besluit wat ik heb kunnen nemen om niet bij BMW te blijven werken, ookal was het omdat de interne organisatiestructuur een nieuwe visie heeft over bepaalde aspecten van het werk. En ik denk dat het ook het beste is voor BMW rijdend GoT. Dan zou ik nog meer gal spugen over hun uberbetrouwbare techniek ;)
Grrrrrene schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:35:
Ik denk dat het meer een status issue is dat BMW beter verkoopt.
D'oh.

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 02-03-2007 21:32 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 13:19:...Ik zeg nergens dat ik *nooit* problemen heb gehad met auto's maar niet zodanig dat ik een merk als onbetrouwbaar zou bestempelen. En ik ben het absoluut niet met je eens dat ik m'n eigen ervaringen niet als referentie zou kunnen gebruiken om voor mezelf te bepalen wat ik wel of niet betrouwbaar vind...

...Dat zou dus betekenen dat ik een Japanner moet gaan rijden. Thanks but no thanks.
Ik heb totaal geen emotie bij dat soort auto's....
Wat wil je eigenlijk met dit topic? Wanneer je vraagt of je op ervaringen of statistieken af moet gaan krijg je van iemand het antwoord dat je beter voor het laatste kan gaan, waarop je je eigen mening nogal nadrukkelijk ventileert. Je haalt er ook nog een argument bij dat niets te maken heeft met betrouwbaarheid. Wil je eigenlijk wel andere meningen horen? Misschien had je beter kunnen stellen dat mensen te weinig belang hechten aan imago en teveel aan cijfers?

Het is een heel menselijke eigenschap om datgene dat je gekozen hebt te verdedigen. Wanneer je in een vormloze Japanner had gereden had je waarschijnlijk de cijfers verdedigd ;)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Gewoon. Discussieren over statistieken en/of ervaringen. Lijkt me aardig gelukt zo.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je vergeet 1 ding: hoe mensen met hun techniek omgaan.
Ik heb een Trabant, en ik ben 1 van de weinigen die zelden met problemen staat, de andere sleutelen ze kapot, dit veranderen, dat anders afstellen... en dan heb je kans dat het een keer te veel wordt. Don't try to fix it if it ain't broken.

En het zelfde met mijn oude Fiesta: dieseltje, komt in de buurt van 2e keer klokje rond, maar loopt nog steeds prima. Ja, de deurrubbers zijn plat waardoor hij iets vochtig is van binnen, maar ik loop niet te zeuren om een auto van e.450,- :+ (wel een vooruitgang, de vorige was e.200,-, ook geen enkel probleem), paar weken geleden naar Winterberg, over een paar weken naar Hannover, en geen druppeltje olieverbruik. Maar ook niet overdreven hard rijden, even 'goh hoe hard zou hij kunnen... goh, 160km/h, en dan weer rustig naar de 130km/h.

Als er iets kapot gaat aan de motor is het vaak iets wat door het misbruik komt, niet rustig warm laten worden, te hoog/te laag in de toeren, te weinig olie/andere vloeistoffen, oftewel: achterstallig onderhoud.
Maar elektronica is ook niet altijd betrouwbaar, dat is het enige zwakke punt van een moderne auto.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• jvvv
^^^^ with stupid.

Men zus heeft ook een fiesta (uit 95). Motorisch is het ding in goede staat en mits degelijk onderhoud gok ik dat het ding zonderprobleem zijn 2de (mss 3de, wie kan het zeggen...) toertje rond kan afwerken. Het enige waarvoor ik vrees is de sturing, die is namelijk wat rot.
Als de motor van een oude auto goed draait en deftig onderhouden wordt, dan kan het nog lang mee als je het normaal behandelt.

[ Voor 17% gewijzigd door jvvv op 02-03-2007 23:41 ]

• Chevy454
  • Niet online
Resistor schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:45:
Je vergeet 1 ding: hoe mensen met hun techniek omgaan.
Er zitten in het ontwerp marges ;) Bij een auto zijn die fenomenaal groot. Natuurlijk is geen enkel techniek foolproof en goddank is dat ook zo. Zou maar triestig zijn als je iets zou maken wat een leven lang zou meegaan. Ze moeten tuurlijk wel terug komen om iets nieuws te kopen :P
ls er iets kapot gaat aan de motor is het vaak iets wat door het misbruik komt, niet rustig warm laten worden, te hoog/te laag in de toeren, te weinig olie/andere vloeistoffen, oftewel: achterstallig onderhoud.
Nee hoor, iets wat niet kapot gaat kan niet worden vervangen, geen kapot onderdeel wat vervangen dient te worden kan niet verkocht worden. Iets wat niet verkocht kan worden betekent dat een slecht ontwerp ;) Als het onderdeel echt niet kapot mag gaan dan gaan gewoon de onderhoudskosten van de beurten omhoog, als het dan toch eventueel gebeurt dan is het dubbel prijs. Werk hebben en werk houden is het in de wereld. En zeker nu heden ten dage met de implementaties van de elektronica. De beunhazen en de kleine zelfstandigen moeten eruit volgens de importeur. De methode hoe je zoiets aanpakt als importeur. Hoe sneller het kapot gaat hoe liever, alleen niet tijdens de garantieperiode als het eventjes kan :P

Je merkt het goed bij de nieuwe motoren dat ze toch maar net genoeg zijn om net niet binnen de garantietermijn kapot te gaan. Het heeft geen zin om iets te ontwikkelen voor 300 000km als het na 150 000km al kapot mag of zelfs moet gaan.

Sommige dingen zijn nu ook domweg ontworpen om nooit gerepareerd te worden. De versnellingsbakken van Ford kan je niet meer openmaken, die bakhelften zijn gelijmd. En aangezien Ford toch wel weet hoe ze versnellingsbakken moeten maken is het ook geen probleem. De MXT75 (als ik me niet vergis) was 10 jaar ofzo in dienst. Alleen met de common rail diesels hebben ze problemen gehad met de eerste serie van versnellingsbakken. Een nieuwe versnellingsbak was eigenlijk nodig maar ze hebben het vermogen terug geschroeft omdat de ontwikkeling te duur was.

[ Voor 39% gewijzigd door Chevy454 op 03-03-2007 00:36 ]

Verwijderd

Chevy454 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:05:
[...]

Werk hebben en werk houden is het in de wereld. En zeker nu heden ten dage met de implementaties van de elektronica. De beunhazen en de kleine zelfstandigen moeten eruit volgens de importeur. De methode hoe je zoiets aanpakt als importeur. Hoe sneller het kapot gaat hoe liever, alleen niet tijdens de garantieperiode als het eventjes kan :P

Je merkt het goed bij de nieuwe motoren dat ze toch maar net genoeg zijn om net niet binnen de garantietermijn kapot te gaan. Het heeft geen zin om iets te ontwikkelen voor 300 000km als het na 150 000km al kapot mag of zelfs moet gaan.
Toch wordt denk ik dit ook anders: Kia adverteert hier met 7 jaar garantie, en toen het nog 3 jaar was was dat zonder opgave van kilometers... voor het wekelijkse pendelritje München - Breda is er dus in drie jaar tijd 240.000 km op een Kia carnival met alle opties gezet, terwijl een collega z'n door jouw ex-collegas inelkaar gekluste 320d maar liefst vier keer voor schade weg kon brengen, de laatste keer total-loss omdat de versnellingsbak kapot ging wat schade aan de motor maakte... vlák na de garantie. Dat werkte dus prima, maar die vent rijdt nu wel Kia, en "nooit geen BMW meer" betekent volgens mij niet wat er grammaticaal gezien staat.
Vroeg of laat gaat dit m.i. toch leiden tot een ommezwaai met langere garantie en (lijkt mij) lagere onderhouds inkomsten.
Extra pijnlijk lijkt het me dat je voor het geld wat je voro een modaal Kiatje betaalt, écht geen Duitser kunt rijden met min of meer gelijksoortige uitrusting. Als dan ook de garantie nog eens zo veel langer is, maak je het wel écht aantrekkelijk om die niet zo stoere maar wel donders voordelige auto te kopen. Als dat aanslaat bij de consument (en volgens mij doet het dat wel, als ik zo eens rond kijk) moeten de Duitsers, Amerikanen en Japanners wel mee lijkt me. Met name de "goedkopere" merken die toch al geen Image contest gaan winnen (Wie heb je ooit horen zeggen "WAUW! Een Golf? Heb jij een GOLF gekocht! Mooie wagen man, ik wou dat ik zoeits kon kopen" die geen petje achterstevoren op had?) moeten op één of andere manier mee, om zich niet totaal uit de markt te prijzen. Dat het voor Porsche geen bedreiging zal zijn lijkt me helder, maar voor Opel, VW, de Fransen en al wat daar uit het hoge noorden komt...

• jvvv
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:06:
[...]

Als dat aanslaat bij de consument (en volgens mij doet het dat wel, als ik zo eens rond kijk) moeten de Duitsers, Amerikanen en Japanners wel mee lijkt me. Met name de "goedkopere" merken die toch al geen Image contest gaan winnen (Wie heb je ooit horen zeggen "WAUW! Een Golf? Heb jij een GOLF gekocht! Mooie wagen man, ik wou dat ik zoeits kon kopen" die geen petje achterstevoren op had?) moeten op één of andere manier mee, om zich niet totaal uit de markt te prijzen. Dat het voor Porsche geen bedreiging zal zijn lijkt me helder, maar voor Opel, VW, de Fransen en al wat daar uit het hoge noorden komt...
Mkay... Als er hier een vriend aankomt met een nieuwe Golf zeg ik toch echt wel "toffe mooi auto! goede keus man!". Komt er één met een Kia aan, dan is mijn reactie "Moest het echt? Had toch beter wat doorgespaard"

Ik rij liever in een strakke golf die lekker op de baan licht en er goed uitziet dan met een Kia die bijna uiteenvalt als je de deur dicht gooit en die aanvoelt als de binnenkant van een McDonnalds restaurant.

Doe gewoon de test. Neem een kia en een bmw/vw/merc en open bij beide de bestuurdeursdeur. Klap bij beide de deur nu dicht... Got my point? Betrouwbaar is wel fijn, maar het is heus niet genoeg om mij in een koekentrommel te doen rijden. Ik weet dat ze het nu al wat beter doen, maar het is nog altijd niet wat het moet zijn. Duits/italiaans is gewoon the wa to go als je wat luxe en comfort wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door jvvv op 05-03-2007 17:56 ]

Verwijderd

jvvv schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:53:
[...]
Doe gewoon de test. Neem een kia en een bmw/vw/merc en open bij beide de bestuurdeursdeur. Klap bij beide de deur nu dicht... Got my point? Betrouwbaar is wel fijn, maar het is heus niet genoeg om mij in een koekentrommel te doen rijden. Ik weet dat ze het nu al wat beter doen, maar het is nog altijd niet wat het moet zijn. Duits/italiaans is gewoon the wa to go als je wat luxe en comfort wilt.
Hee, die test die ken ik! Die Carnival daar ben ik schuldig aan ongeveer 30.000 van die kilometers namelijk. Laat ik het als volgt formuleren: Ik rij liever in die Kia dan in een Golf.
Ik heb ook een stukje gereden in een Mercedes R280 en ja, dat is wel ietsje meer auto dan een Kia Carnival. Maar zo veel meer auto is het niet dat je die extra dertig duizend euri kan uitleggen. Voor luchtvering, tien of twintig PK, en de styling? *helaas*
Italianen zou ik sowieso niet als luxe willen bestempelen, althans Alfa is "net zo luxe" als bv Seat of VW oftwel "gewoon in orde" en dat is nou net wat die Kia ook is: niet gewéééldig maar gewoon prima als directe concurrent tegen zo'n middenklassertje van een ander merk te zetten. De garantie én de prijs maken dan voor veel mensen wel het onderscheid. Dat jij toevallig Golfs fijn vind... tja, smaak verschilt. Het "koekentrommel" geeft al wel aan dat je "betrouwbaar" minder boeiend vindt dan "stoer" en dat je "stoer" dan associeert met een Golf... tja, ieder z'n smaak denk ik dan. Maar je weet ook, dat jouw smaak evenmin als de mijne representatief is voor De Grote Massa Jan Modalen.

De tijd dat die Kia's net zo degelijk als Lada's waren, die is geweest. Het voelt ook gewoon degelijk dik en zwaar aan, en ik ben echt wel wat gewend wat dat betreft. Ik zou, voor je al te veel oordeel velt, even een keer een proefrit maken in een leuk Kia bakkie en eens even nadenken, als jij een modaal iemand was die een auto moest gaan kopen, zou je dit dan serieus minder auto vinden dan bv een Golf, Astra, Civic of 307 ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 18:30 . Reden: BMW Mercedes en Voklswagen in hetzelfde rijtje? Yeah right :) ]

• jvvv
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 18:23:
[...]

Hee, die test die ken ik! Die Carnival daar ben ik schuldig aan ongeveer 30.000 van die kilometers namelijk. Laat ik het als volgt formuleren: Ik rij liever in die Kia dan in een Golf.
Ik heb ook een stukje gereden in een Mercedes R280 en ja, dat is wel ietsje meer auto dan een Kia Carnival. Maar zo veel meer auto is het niet dat je die extra dertig duizend euri kan uitleggen. Voor luchtvering, tien of twintig PK, en de styling? *helaas*
Italianen zou ik sowieso niet als luxe willen bestempelen, althans Alfa is "net zo luxe" als bv Seat of VW oftwel "gewoon in orde" en dat is nou net wat die Kia ook is: niet gewéééldig maar gewoon prima als directe concurrent tegen zo'n middenklassertje van een ander merk te zetten. De garantie én de prijs maken dan voor veel mensen wel het onderscheid. Dat jij toevallig Golfs fijn vind... tja, smaak verschilt. Het "koekentrommel" geeft al wel aan dat je "betrouwbaar" minder boeiend vindt dan "stoer" en dat je "stoer" dan associeert met een Golf... tja, ieder z'n smaak denk ik dan. Maar je weet ook, dat jouw smaak evenmin als de mijne representatief is voor De Grote Massa Jan Modalen.

De tijd dat die Kia's net zo degelijk als Lada's waren, die is geweest. Het voelt ook gewoon degelijk dik en zwaar aan, en ik ben echt wel wat gewend wat dat betreft. Ik zou, voor je al te veel oordeel velt, even een keer een proefrit maken in een leuk Kia bakkie en eens even nadenken, als jij een modaal iemand was die een auto moest gaan kopen, zou je dit dan serieus minder auto vinden dan bv een Golf, Astra, Civic of 307 ?
Ok, ik zal eens een testritje in een nieuwe kia aanvragen (nog nooit zelf met kia gereden, wel al in gereden). Ik vind niets 'stoer' aan de Golf, het is gewoon een leuke, toffe auto. Met de astra heb ik ook zelf gereden en vond die veel minder tof om mee rijden dan een golf. Idem voor de Peugot.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jvvv schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:53:Doe gewoon de test. Neem een kia en een bmw/vw/merc en open bij beide de bestuurdeursdeur. Klap bij beide de deur nu dicht... Got my point? ...
Wist je dat er automerken zijn waarbij de auto zo wordt ontworpen dat het zwaar klinkt omdat dit de klant een gevoel van degelijkheid geeft. Dit kan natuurlijk ook echt 'degelijkheid' betekenen, maar dat hoeft dus niet.

Er zijn verschillende aspecten om een auto op te kiezen. Imago is er een van. Wanneer je daar geld aan wilt uitgeven is dat natuurlijk niet erg. Heel veel mensen doen dat. Je betaald ook niet voor niets, want je krijgt er immers een beter zelfbeeld en imago van. Andere mensen kiezen een auto om betrouwbaar op de plaats van bestemming te komen. Soms gaan deze aspecten hand in hand.

Aan alles zit een prijskaartje en vaak is het prijskaartje van imago aan de hoge kant. Ironisch genoeg maakt die hoge (of lage) prijs ook deel uit van het imago.

Verwijderd

Hehe...
Betrouwbaar?
70% van alle Land Rovers sinds 1948 zijn nog steeds in gebruik, vele daarvan nog dagelijks zelfs... Probeer dat maar eens met een Opel Kadett of een Volkswagen Golf. Eat my dust >:)

Ze staan er niet bekend om, maar ze houden het blijkbaar erg lang vol...

Verwijderd

jvvv schreef op maandag 05 maart 2007 @ 18:45:
[...]
Ik vind niets 'stoer' aan de Golf, het is gewoon een leuke, toffe auto. Met de astra heb ik ook zelf gereden en vond die veel minder tof om mee rijden dan een golf. Idem voor de Peugot.
OK, leuk en tof ipv Stoer. Gevoelsmatig ken je dus meer waarde aan een Golf toe dan aan een Kia, dat is niet hetzelfde als "betrouwbaarder volgens onafhankelijk onderzoek" is de boodschap, maar daar zijn we het wel zo plusminus over eensus geloof ik.
Ikzelf was verbazingwekkend tevreden over alle Kiaatjes waar ik tot nu toe in gereden heb (ik had er ook niet bepaald hoog gespannen verwachtingen bij) maar heb voor een 407 gekozen omdat ik die nu eenmaal mooier vind en bovendien boven modale eisen aan het rijgedrag van m'n autootje stel: de normale gebruiker merkt het niet maar ík vind het ergerlijk als hij herrie begint te maken bij 200+ km/h. Bovendien was deze auto gevoelsmatig (is ie weer!) de betere voor mij, want ik wou graag een 407 hebben, en geen Kia. Maar ik ben beslist niet toonaangevend voor modale mensen. (Anders werd je bedolven onder de 2-deurs 407s)

(In mijn directe omgeving is het woord stoer wel inzetbaar voor "tof", dat is niet zo handig om dat op een forum ook maar te gaan gebruiken merk ik net :) sorry)

Verwijderd

Een Peug rijdt gewoon veel comfortabeler dan een KIA. Dat is geen gevoel, dat is een feit...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

En een BMW ligt beter op de weg dan een Kia, dat is ook een feit. :P Of je daar veel geld extra voor over hebt, is een 2e. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Tja... kwestie van keuzes maken...
Ik rijd ook in een modale auto rond, met daarnaast een iets minder modale auto...
De modale auto is betrouwbaar, comfortabel en zuinig. De minder modale auto gaat al 25 jaar mee, zuipt en rookt als een ketter... och, ieder zijn meug... als je er zelf maar gelukkig mee bent...

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
Ik ben zelf voor Mazda gegaan omdat veel familieleden een Mazda hebben en nooit naar de garage hoeven, behalve voor de beurten. Collega's met Hyundai en Renault zijn al een paar keer teruggegaan omdat er iets niet werkte, o.a. bij allebei met de computer, waarvan die Renault splinternieuw was. Andere collega heeft weer een Toyota en die heeft geen problemen. Tot zover mijn statistieken :).

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 20:07:
Hehe...
Betrouwbaar?
70% van alle Land Rovers sinds 1948 zijn nog steeds in gebruik, vele daarvan nog dagelijks zelfs... Probeer dat maar eens met een Opel Kadett of een Volkswagen Golf. Eat my dust >:)

Ze staan er niet bekend om, maar ze houden het blijkbaar erg lang vol...
There are hundreds of surviving T-34s. Examples of this tank are in the collections of most significant military museums, and hundreds more serve as war memorials. Many are in private ownership, and demilitarised working tanks change hands for between $20,000 and $40,000 USD.

The durability of the T-34 is underlined by a recent restoration. In 2000, a T-34 Model 1943 was recovered that had spent 56 years at the bottom of a bog in Estonia.[9] The tank had been captured and used by retreating German troops, who dumped it in the swamp when it ran out of fuel. There were no signs of oil leakage, rust, or other significant water damage to the mechanical components. The engine was restored to full working order.[10]

Other significant surviving T-34s include a Model 1941 at the US Army Ordnance Museum in Aberdeen, Maryland. This is one of the oldest surviving vehicles. Other older 76 mm-armed T-34s have recently been recovered from old battle sites, but there is no known remaining T-34 Model 1940, with an L-11 gun. http://en.wikipedia.org/wiki/T-34#Surviving_vehicles
Zo zijn er ook honderden overlevende T-34 tanks. Zelfs een tank die 56 jaar op de bodem van een moeras lag, was nog in goede staat en de motor kreeg men nog aan de praat. Vandaar komt de gezegde: "gebouwd als een tank"? Ook leuk om te weten, dat deze tanks in 1996 in 27 landen in dienst waren.

Het is behoorlijk oncommercieel om wagens van die kwaliteit te bouwen, aan de ene kant de hoge kosten. En aan andere kant blijven mensen gewoon doorrijden, ookal rijden ze 50 jaar (en regelmatig door moerassen/vijvers/sloten/...).

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat maakt een auto betrouwbaar?

Degene die hem bestuurd.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht..Bij onze 407 ging de versnellingsbak kapot. Volgens de monteur lagen alle onderdelen op de bodem van de versnellingsbak :+ (echt!). Kan me niet voorstellen dat ik daar wat aan had kunnen doen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:50:
Een Peug rijdt gewoon veel comfortabeler dan een KIA. Dat is geen gevoel, dat is een feit...
Dit is per definitie een gevoel natuurlijk. Een feit is een controleerbaar iets wat je met onafhankelijke bevindingen kunt aantonen, bijvoorbeeld door te rekenen. Of iets comfortabel is is 100% persoonlijk.

Als ik alles kan overzien kan ik relaxt rijden, en dat is comfortabel. En dat heeft niets met de prijs van doen, maar met de hoogte. Of het nou een Kia, Peus, R-klasse or X5 is, omhoog ermee, dat rijdt ontspannen. Evenals vering: ik vind het heel fijn als een auto zacht geveerd is, dat voelt lekker comfy en het zit ontspannen.

Alleen, IK rij niet ontspannen. Ik rij op lange ritten hele stukken 200 en meer en heb geen zin om die met 130 te gaan doen omdat de auto niet gebouwd is voor die snelheden. Bovendien is voor Jan Modaal dat sowieso niet boeiend want die rijdt geen 200 (en kijkt je ook een beetje raar aan als je vertelt dat je meer dan 120 rijdt op de Autobahn) dus is het een persoonlijke vooekeur wat je comfortabel vind. Ik geef direct toe dat mijn auto bij 160 lekkerder geveerd is dan bij 60, terwijl je bij de meeste busjes toch wel kunt spreken over beter weggedrag bij 60 dan bij 160.

Ergo, de truc is uit deze discussie alle emoties, gevoelen, etc weg te laten, want dan praat je niet meer over betrouwbaarheid maar over wat je zelf een gave auto vind. En dat heeft er helemaal nietsmee te maken. (Ik vind mijn Peug gaver dan een Toyote Corolla, maar die is wél betrouwbaarder)

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:50:
Zoals de knettergekke gast hierboven zegt ( :+) is dat geen feit. Dat is een gevoel welke voor feit wordt aangenomen maar dat maakt het geen feit. Iets wat jij mooi vindt is ook geen feit, dat is een gevoel. Het is bijvoorbeeld een feit dat je dom bent als je een IQ lager dan 70 hebt (niet dat het zal gebeuren, het tokkiegebeuren in NL zal zorgen dat jouw IQ stijgt) want dat is controleerbaar.
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:03:Ergo, de truc is uit deze discussie alle emoties, gevoelen, etc weg te laten, want dan praat je niet meer over betrouwbaarheid maar over wat je zelf een gave auto vind. En dat heeft er helemaal nietsmee te maken. (Ik vind mijn Peug gaver dan een Toyote Corolla, maar die is wél betrouwbaarder)
Dat is onmogelijk, mensen reageren _altijd_ met een roze bril. Als ik zeg tegen een groep <insert merk> eigenaars zeg dat hun <insert voertuig / type> slecht is dan zullen ze dat met 1000% overtuiging beweren dat het niet zo is. De mantel der liefde bedekt veel fouten.... en hoe meer imago hoe meer liefde.

Het is pas leuk als je met een aantal echt objectieve en technisch vakkundige mensen zit in de kroeg en dan over techniek gaat lullen. Er wordt geen enkel vuil woord ongebruikt gelaten om hun mening te verklaren. Sommige zijn gewoon hardstikke grappig wanneer ze het over pedaalemmers hebben.

En hieruit zie je ook mijn mening en die ook niet geheel objectief naar de auto's (geef ik ook eerlijk toe, een design kan mooi wezen en dat verleid me ook wel bij een auto) maar ik probeer wel alles met een technische onderbouwing onderuit te halen als ik een bepaald technisch standpunt inneem.

[ Voor 54% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2007 13:51 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:41:

[...]

Dat is onmogelijk, mensen reageren _altijd_ met een roze bril. Als ik zeg tegen een groep <insert merk> eigenaars zeg dat hun <insert voertuig / type> slecht is dan zullen ze dat met 1000% overtuiging beweren dat het niet zo is. De mantel der liefde bedekt veel fouten.... en hoe meer imago hoe meer liefde.
Dat is wel met meer zo, ga de gemiddelde tweaker 's vragen wat hij je aanraadt qua hardware, wedden dat z'n halve PC aangeraden wordt? :P

De keuze van een auto is ook een weloverwogen keuze natuurlijk, waarin emotie en imago zwaar meewegen. Bij een eerste auto misschien nog niet, maar op den duur als geld wat minder een rol speelt zeker wel. Hoeveel mensen zien er wel geen plaatje van een auto en roepen meteen "gaaf, die zou ik wel willen hebben". Met zulke looks worden ze naar de dealer gelokt, eventueel gesterkt met 5 Euro NCAP sterren ofzo. Vervolgens een proefritje maken en natuurlijk rijdt zo'n nieuwe auto weer fijner en is die mooier afgewerkt dan waar je nu in rijdt.

Wat ik wil zeggen is dat als iemand je een ander merk aan gaat raden, de kans groot is dat die persoon zelf ook over gaat stappen. Waarom zou ik in hemelsnaam gaan roepen dat Peugeot het beste merk ooit is terwijl ik ontzettend tevreden ben met m'n Toyota?

offtopic:
Over dat laatste zijn ze het bij Lotus met me eens :9

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 07-03-2007 15:56 ]

Verwijderd

Grrrrrene schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:52:
[...]

Wat ik wil zeggen is dat als iemand je een ander merk aan gaat raden, de kans groot is dat die persoon zelf ook over gaat stappen. Waarom zou ik in hemelsnaam gaan roepen dat Peugeot het beste merk ooit is terwijl ik ontzettend tevreden ben met m'n Toyota?
True... ik kan je een keer meenemen in mijn Land Rover... en je wil er zelf ook een.
Tis een leuk speeltje en that's it. Puur een gevoelskwestie dat ik die kar heb gekocht.
Betrouwbaar? Tja, uithoudingsvermogen wel ja... maar met 70% resterend van wat in de laatste 58 jaar is verkocht denk ik dat betrouwbaarheid er ook wel is...

Dat Knettergek met zijn 407 Coupé 200+ rijdt kan ik wel geloven, maar zou ie dat ook constant doen in een Corolla? Denk het niet. Niet dat die auto niet zo hard kan, maar omdat ie dan alle kanten op stuitert. Dat bedoelde ik te zeggen met comfortabel. Betere vering, stabielere wegligging op hogere snelheden... enz... enz... Wilde niet zozeer het lekker vinden zitten oid daarmee aanduiden.

Er is geen beste merk... of je moet naar de relatieve uitval kijken... er rijden bijv. 10milj Toyota's rond met een uitval van 800000 per jaar en er rijden 15milj VW's rond met een uitval van 1700000 per jaar. welk merk is betrouwbaarder? die waarvan er meer zijn of die waarvan er relatief de meesten overblijven na 5 jaar? Vergeten we niet de uitval door ongevallen er dan uit te halen, want die hebben meestal niets te maken met techniek... (of de remmen deden het ineens niet meer....)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Betrouwbaarheid heeft nog een aspect, en dat is betrouwbare feedback.

Ooit had ik een oude Citroen CX, en daarmee was vaak genoeg iets mis. Voornamelijk de koeling was een probleem, maar *altijd* kon je het van tevoren aan zien komen en daardoor erop inspringen.

Ik hoorde pas een verhaal van een vriend met een (bijna nieuwe) Opel, en die blies z'n motor op omdat de koelvloeistof weg was. Sjah.. er was wel een melding op een tekst-schermpje, maar geen irritant rood lampje. Dus hij dacht nog wel een paar kilometers te kunnen rijden naar een tankstation.

Die Opel was wellicht veel betrouwbaarder dan mijn Citroen, maar door goede feedback te geven is de laatste toch heel wat jaartjes langer heel gebleven!

Siditamentis astuentis pactum.

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:52:
Dat is wel met meer zo, ga de gemiddelde tweaker 's vragen wat hij je aanraadt qua hardware, wedden dat z'n halve PC aangeraden wordt? :P
Dan denk ik dat diegene dan op de sloop moet kijken voor zijn onderdelen :o

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Dat is het ook met statistieken van bedrijven zoals de ANWB... de ANWB wordt gebeld als men langs de kant van de weg staat en de auto rijdt niet meer verder. Of men wil wegrijden en de auto vindt van niet.

Dit kan nog steeds een hoop ernstige defecten niet aan het licht brengen.... Voorbeeld met versnellingsbakken.
Soms is het ineens een harde knal en het is gelijk helemaal over, schakelen niet meer mogelijk.

Bij mijn (Japanse) auto wilde hij niet meer in de 3 ... en de versnellingsbak maakte al een hele tijd jankende geluiden. Voor zoiets belt men de ANWB niet, want je kan er nog mee naar huis rijden en mee naar de garage rijden.

En er zijn veel auto's die dat soort onwerpfoutjes hebben, waar een dealer of verkoper nooit wat vanaf weet, maar als je zelf gaat zoeken blijkt ineens dat dat specifieke model auto dat defect vrijwel altijd heeft.

Zo was het dus ook bij mijn auto, zo'n beetje alle zelfde types hebben problemen met de versnellingsbak. Iedereen die zich erin verdiept heeft weet het, maar de dealer ontkent het.

Je mag een tweedehands gekochte auto ook niet als referentie nemen, als hij door de vorige eigenaar / eigenaren al helemaal opgereden is of nooit onderhouden is, is de kans op defecten een stuk groter. Maar dat ligt niet aan de auto maar hoe hij behandeld is...

Dus wat maakt een auto betrouwbaar?
Een goede rijstijl en goed onderhoud. Als er bekende problemen met het model auto bekend zijn, kijk dan ook of er preventief onderhoud mogelijk is... op die manier kan elke auto een stuk langer mee. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 07-03-2007 20:57 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Chevy454 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:41:
Ik ben het met je eens dat mensen niet objectief kijken bij de koop, maar vind wel dat, als je praat over betrouwbaar dat je dat wel moet doen. Je koopt nu nog niets, je wilt weten wat betrouwbaar is.
Als je een auto gaat kopen dan wil je de feiten op een rijtje hebben, (ik althans, het gaat toch om een goeie 40 ruggen!) en dan met die feiten, die kloppend zijn omdat je ze gecontroleerd hebt, een afweging maken. En dan moet je niet zeggen "die auto is minder betrouwbaar want ik wil voor geen goud in een Jap rijden" want dan heb je al gekozen en wil je niet de feiten zien. Als je er dan over gaat discussiëren, ja, dan kun je er op rekenen dat je argument van tafel geveegd wordt. Je moet zeggen "Hij kan dan betrouwbaarder zijn, ik vind dat ding gewoon helemaal nix en wil er geen hebben" en dan gaat ie uit je Excel lijstje weg, dit herhaal je net zolang tot je er nog maar één hebt en die koop je. 8) Je moet gewoon keihard cijferen, en dan rij ik opzich wel een auto voor avontuurlijke mensen: met een nieuw model Peug ga je gewoon geheid een keer wat gezeik hebben. Ik heb niet voor niets garantieverlenging en afsleep-en-oplap-dekking met leenauto erbij genomen, ik kan ook betrouwbaarheidsstatistieken lezen... vertrouwen is mooi, maar afdekken is beter. ;)
(Trouwens, "je" als in "men in het algemeen" niet als in "Chevy")
Betere vering, stabielere wegligging op hogere snelheden... enz... enz... Wilde niet zozeer het lekker vinden zitten oid daarmee aanduiden.
Voor de overgrote meerderheid van de mensen die zich in blik verpakt op het asfalt begeven zijn dat echter belangerijke zaken, belangerijker dan of die auto zich netjes houdt als je met 150 een bocht induikt waar vlák ervoor een blauw vierkant bordje "70" staat. "Comfort" is, net als "goed" en "slecht" veel te subjectief om iets mee te doen. Mijn vorige manager reed een Hyundai Excel met helemaal nix aan opties en wegligging en een 1.3 liter motor. Voor hém was dat ding comfortabel zat, ík zou er geen gekocht hebben. Het zít wel lekker, en het is wel lekker mild geveerd, maar voor mij, en schijnbaar ook voor jou, telt wegligging, bochtengedrag, lendesteun en kilowattage ook serieus mee in het comfort. Ik vind het oncomfortabel als ik de hele tijd moet trappelen en schakelen om van m'n plek te komen ;)
Dáárom kun je nooit spreken van "wat ik hier van vindt, dat is een feit"
Zelfs niet als je wel onderbouwd had waarom.
Pagina: 1