[Server 2003] Alert bij nieuwe service?

Pagina: 1
Acties:

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 10:09
Hallo GoT'ers,

Ik heb een vraag over Windows 2003 server, is er een manier/software/script waardoor er een alert word gegeven als er een nieuwe service gestart/toegevoegd/gestopt wordt?

Met een alert bedoel ik een e-mail, net send oid.

Ik heb natuurlijk de search en Google gebruikt, maar daar werd ik niet veel wijzer van, ik weet alleen dat VB het kan, maar dat kan ik dan weer niet :P

- Tsunameh

edit: misschien is Hijackthis een goeie optie - iemand ervaring met Hijackthis in deze context?

[ Voor 11% gewijzigd door Tsunameh op 01-03-2007 12:40 ]

Wat is een ander woord voor synoniem?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MOM (managed operations manager) ?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Tsunameh
Dat is weer te uitgebreid, het liefst zo klein en simpel mogelijk.

Verwijderd

Falcon schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:45:
MOM (managed operations manager) ?
mom geeft hier ook geen melding van (tenminste niet default). Het starten en stoppen kan je op win2k3 nog redelijk simpel afvangen. Dit wordt gelogd in het systemlog en kan je dan binnen mom inregelen hier een alert van te maken.

Voor scripten geldt hetzelfde, vang de stop en start events af en stuur een mailtje oid.

Mooier en generieker is gewoon de status van de services uit te lezen middels wmi (heb je hier nooit iets meegedaan, de scriptomatic van ms is een mooi beginpunt).

Een nieuwe service detecteren lijkt me zowieso iets moeilijker en zal je waarschijnlijk altijd voor moeten scripten. In MOM of vb maakt natuurlijk niet uit, je gebruikt resp. scriptcontext of wscript, maar veel verschil zit er niet in :)

In batch zou je iets kunnen doen met lijstje maken mbv "sc query" en elke zoveel tijd het lijstje kunnen controleren op wijzigingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 14:11 ]

• Tsunameh
Ik heb nu in JScript een script gemaakt, vanuit the ScriptoMatic, die het totaal aantal geinstalleerde services bekijkt, en dan vergelijkt met het 'normale' aantal van de desbetreffende pc, en een extra melding geeft als de beide waarden verschillen.

Bedankt voor jullie help in ieder geval!