interne en externe SATAschijf vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb sindskort een nieuwe pc, ik wil daarbij mijn 2e SATA HD als externe HD gebruiken puur voor de data, zodat ik deze data overal mee kan nemen en ook voor mijn werk kan gebruiken.

De interne HD wil ik puur gebruiken voor programma's/applicaties en hier wil ik een soort backup van maken zodat ik deze apps ook op mijn werkpc kan zetten, zodat mijn externe data HD perfect kan communiceren met die interne backup(omdat dit dan een soort ghost is). Hoe kan ik dit het beste doen? Heeft iemand nog tips?

Dit zijn de specs van mijn pc voor de liefhebber:
• Moederbord: GigaByte GA-9695P-DQ6
• Voeding: Antec NeoHE 550 Wat
• Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2,4GHZ BOX 775
• Geheugen: 2x1024
• Videokaart: Club3d Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (2xDVI)
• Harde schijf intern: Seagate Barracuda 7200:10 400GB
• Harde schijf extern: Seagate Barracuda 7200:10 400GB
• DVD speler: NEC 5170 DVD +/- Rewriter 18x + software
• Kast: Thermaltake Tenor zwart

• Djerique
anybody? :D

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-02 15:01
Ik snap je verhaal niet helemaal, kan je misschien iets duidelijker zijn(voor mij) :$ ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een externe behuizing kopen die je S-ATA disk support, daar de hdd inschroeven en vervolgens de data overgooien vanaf de interne disks. Of denk ik nu te makkelijk?

• Djerique
Terw_Dan schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:52:
Een externe behuizing kopen die je S-ATA disk support, daar de hdd inschroeven en vervolgens de data overgooien vanaf de interne disks. Of denk ik nu te makkelijk?
Ik meende dat Sata geen externe behuizing nodig had, aangezien je die HD gewoon rechtstreeks kan aansluiten op een E-sata aansluiting aan de buitenkantAfbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/Gigabyte_eSATA_Solution.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Djerique schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 16:36:
[...]
Ik meende dat Sata geen externe behuizing nodig had, aangezien je die HD gewoon rechtstreeks kan aansluiten op een E-sata aansluiting aan de buitenkant[afbeelding]
Dat kan natuurlijk ook. Maar dan moeten je mobos wel beschikken over een externee S-ATA connector.

• Djerique
Terw_Dan schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:53:
Dat kan natuurlijk ook. Maar dan moeten je mobos wel beschikken over een externee S-ATA connector.
Ja, dat ondersteunt mijn moederbord. :)
Sorry voor de onduidelijke openingspost, ik had het in 1 minuut getypt. :+
Maar mijn externe Sata functioneert inmiddels gewoon goed met de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://img160.imagevenue.com/loc176/th_13954_mijnopstellinga_122_176lo.jpg
Ik heb dan nog maar 2 vragen:
  • Kan ik mijn externe Sata gewoon zonder behuizing gebruiken of wordt die dan te heet?
  • Kan ik de externe Sata loskoppelen terwijl de pc aanstaat? (net zoals USB zegmaar)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:29
Het kan wel, ik raad het je niet aan. Ding staat dan niet stabiel, weinig koeling lijkt me niet verstandig en als je printplaat iets raakt (metaal etc) heb je kans op kortsluiting. Gewoon een kastje omheen bouwen, niks aan't handje :)

Verwijderd

Externe SATA a.k.a eSATA is inderdaad hotswap. let er wel op dat de schijf niet wordt gebruikt als je deze loskoppelt. voorals als je NTFS STREAMS of write-delay etc, gebruikt kun je dan dataverlies krijgen.

daarnaast zul je altijd een externe behuizing nodig hebben omdat eSATA geen stroom levert. en nou kun je wel een molex naar buiten lussen maar dat is ook weer niet zo netjes ook omdat het bij hot-swap belangrijk is dat alle stroom gelijktijdig wordt uitgeschakeld. als dus de 5v molex(gele draadje) ietsje langer blijft hangen dan kan je schijf overlijden. een behuizing is dan wel zo makkelijk.

ik zelf gebruik ook een eSATA schijf in een AC Ryan behuizing. windows ziet geen verschil tussen een interne of een externe schijf en de schijf staat dan ook gewoon in het lijstje hdd van mijn raid-controller. als ik de schijf loskoppel terwijl de computer aanstaat dan ga ik altijd eerst even naar device-manager en disable de schijf, dan zet ik de powerknop op de AC Ryan behuizing om en dan kopel ik deze gewoon los.

ook heb ik een snel-koppeling naar "Computer Managment", staat in Control-panel -> "Administrative Tools", op de desktop gezet. hiet zit ook "Disk Defragment" en "Device Manager" andere handige syteem menu's in.

kortom eSATA is gewoon SATA alleen met een iets langere kabel(45cm -> 5M). dat is alles.

*edit
Linkje naar AC Ryan behuizing die ik heb, http://www.acryan.com/alubox/ACR-HD50138.shtml
TIP: standaard word bij deze behuizing een eSATA -> SATA kabel geleverd, en niet een eSATA -> eSATA kabel. die moest ik er nog los bij bestellen omdat achter op mijn computer een eSATA zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 22:24 ]

• Djerique
Bedankt voor je uitgebreide uitleg :) , maar ik heb nog een aantal opmerkingen/vragen:
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:17:
Externe SATA a.k.a eSATA is inderdaad hotswap. let er wel op dat de schijf niet wordt gebruikt als je deze loskoppelt. voorals als je NTFS STREAMS of write-delay etc, gebruikt kun je dan dataverlies krijgen.
Wat bedoel je precies met NTFS streams en write delay?
daarnaast zul je altijd een externe behuizing nodig hebben omdat eSATA geen stroom levert. en nou kun je wel een molex naar buiten lussen maar dat is ook weer niet zo netjes
Nee, dat hoeft niet aangezien ik deze nieuwe Gigabyte oplossing in mijn pc hebAfbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1956/DQ6_esata.jpg
ook omdat het bij hot-swap belangrijk is dat alle stroom gelijktijdig wordt uitgeschakeld. als dus de 5v molex(gele draadje) ietsje langer blijft hangen dan kan je schijf overlijden. een behuizing is dan wel zo makkelijk.
Zou je mij dit iets duidelijker kunnen uitleggen. Ik ben een Noob qua hardware, vandaar al deze vragen :+
ik zelf gebruik ook een eSATA schijf in een AC Ryan behuizing....
Linkje naar AC Ryan behuizing die ik heb, http://www.acryan.com/alubox/ACR-HD50138.shtml
LOL, ik heb juist gekozen voor een powered eSata oplossing, omdat ik hiervoor slechte ervaringen had met een vrijwel identieke behuizing(IDE schijf):
  • te veel ventilator lawaai
  • USB is slomer, dan een rechtstreekse SATA verbinding
  • Een power adapter (niet alleen vergat ik hem heel vaak uit te doen en maakte die adapter lawaai 's nachts. Bovendien weer extra kabels)

Verwijderd

nou, je kan die AC Ryan behuizing schakelen tussen eSATA en USB en dat verschil merk je. eSATA is gewoon alsof de schijf in je kast zit. je heb niet eens door dat deze extern naast je behuizing staat. in deze zit trouwens geen ventilator omdat het geheel als een groot koelblok werkt en dus passiev gekoeld werkt. ik heb zelf dan ook best lang gezocht naar een goeie behuizing want er is best wel veel troep op de markt. deze had gewoon precies dat wat ik wilde voor een goeie prijs.

een min-puntje zijn de trillingen die je schijf meebrengt. deze worden zegmaar direct op het koelichaam overgebracht waardoor als je het op een onstabiele ondergrond hebt staan het geheel begint te trillen. gelukkig worden er rubberen nopjes meegeleverd die goed werken maar zorg dat je de behuizing op een solide ondergrond hebt staan. iets wat niet gaat meetrillen dus. anders heb straks een 5+1+1 speaker set in huis met die extra +1 je eSATA schijf op 7200RPM.

power-adaptor zul je niet aan ontkomen omdat eSATA geen stroom kabel specefieceert. dus tenzij elke pc waar je dan je schijf aan wilt hangen toevalig een externe molex heeft ontkom je er gewoon niet aan. je schijf zal toch ergens zijn prik vandaan moeten halen.

over hot-swap weet ik ook niet precies maar het komt er op neer dat als de stroom niet gelijktijdig wordt uitgeschakeld een gedeelte van de schijf zonder stroom komt te zitten terwijl de rest gewoon doorwerkt. het heeft ook te maken met de aarde-draad, dat is de zwarte draad waar er dus 2 van zijn. een voor de gele(5v) en een voor de rode(12v). als deze niet gelijktijdig uitschakelen dan heb je dus kortsluiting en kan zelfs je aardlek er uitvliegen of de zekering in je voeding.

ook hoe gek het ook klikt mischien maar het ATAPI protocol waarmee de schijf praat tegen het moederbord bevat GEEN shutdown commando ofzo. oftewel als je schijf stroom heeft dan staat deze dus gewoon te wachten op schrijf en lees commando's van je moederbord. als je moederbord dus geen commando's stuurt dan doet de schijf dus helemaal niks. je moederbord zal dus eerst moeten stoppen met het sturen van commando's voordat de stroom eraf kan. USB wordt in windows dan ook als "removable device" aangemerkt wat betekent dat windows er rekening mee houdt dat het apperaat elk moment kan worden verwijderd.

maar eSATA is gewoon SATA en dus niet "removable" volgens windows. mischien dat er nog een keer goede ondersteuning daarvoor komt maar ik kan me de tijden met windows98se nog wel herinneren. toen kreeg je een blauwscherm omdat je je USB stik onverwacht eruit haalde. later in windows2000 werdt dit goed geregeld en vandaag werkt het zonder problemen. eSATA is een nieuwe standaard. 2005 geloof ik.

over NTFS STREAMS(ja microsoft schijft het met hoofdletters) werkt het volgensmij zo dat er van elk bestand een soort geschiedenis wordt bijgehouden met meerdere versie's van dat bestand. als je dus een NTFS STREAM kwijt raakt dan kan een bestand dus zomaar naar een oudere versie terug springen terwijl de andere helft van het bestand nog de nieuwe versie heeft. dataverlies dus.

Write-Delay is eigenlijk heel simpel, wat de naam eigenlijk al zegt de schrijf acties worden 'delayed' oftewel vertraagd. stel ik heb een bestand van 20kb en ik voeg daar 20 maal 1kb aan toe. dan verzameld windows die schrijf acties eerst en schrijft dan in 1 keer 20kb naar de fysiek schijf. je kunt dan wel begrijpen wat er gebeurt als de schijf plotseling verdwijnt en windows die 20Kb niet meer kan wegschrijven. die zijn dan dus ook echt weg. dit kan je daarom ook uitzetten in de "device manager" bij de desbetreffende schijf. vooral omdat windows het verschill niet ziet tussen een SATA en een eSATA schijf kan dit een gevaar zijn. voor USB stiks staat dit dan ook standaard uit maar voor eSATA niet.

ik hoop dat dit een aantal vragen ophelderd. en die AC Ryan behuizing is echt wel een aanrader. ik kan het weten want ik heb ook eerst precies zoals jij met een extern molex+sata bracket gewerkt en eigenlijk kom je er al best snel achter dat het inderdaad extern is maar niet mobiel en dus niks weg heeft van een handige externe harddisk die je snel even loskoppelt en meenemt. geen molex=geen stroom.

• Djerique
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:37:
...power-adaptor zul je niet aan ontkomen omdat eSATA geen stroom kabel specefieceert. dus tenzij elke pc waar je dan je schijf aan wilt hangen toevalig een externe molex heeft ontkom je er gewoon niet aan. je schijf zal toch ergens zijn prik vandaan moeten halen.
Zoals je misschien al kon zien ondersteunt mijn pc dat en mijn bedrijfspc ook, en daarvoor gebruik ik die externe eSata voor :)
over hot-swap weet ik ook niet precies maar het komt er op neer dat als de stroom niet gelijktijdig wordt uitgeschakeld een gedeelte van de schijf zonder stroom komt te zitten terwijl de rest gewoon doorwerkt.
Wat bedoel je met gelijktijden uitschakelen?, want ik heb maar 1 stroom(molex)kabel en 1 Satakabel.
Afbeeldingslocatie: http://img108.imagevenue.com/loc240/th_74116_begrijphetniet_122_240lo.JPG
Wel heb ik zowel bij mijn externe eSata als bij mijn pc uitgang een poortje over(in het plaatje gemarkeerd als een vraagteken)
ook hoe gek het ook klikt mischien maar het ATAPI protocol waarmee de schijf praat tegen het moederbord bevat GEEN shutdown commando ofzo. oftewel als je schijf stroom heeft dan staat deze dus gewoon te wachten op schrijf en lees commando's van je moederbord. als je moederbord dus geen commando's stuurt dan doet de schijf dus helemaal niks. je moederbord zal dus eerst moeten stoppen met het sturen van commando's voordat de stroom eraf kan. USB wordt in windows dan ook als "removable device" aangemerkt wat betekent dat windows er rekening mee houdt dat het apperaat elk moment kan worden verwijderd.

maar eSATA is gewoon SATA en dus niet "removable" volgens windows. mischien dat er nog een keer goede ondersteuning daarvoor komt maar ik kan me de tijden met windows98se nog wel herinneren. toen kreeg je een blauwscherm omdat je je USB stik onverwacht eruit haalde. later in windows2000 werdt dit goed geregeld en vandaag werkt het zonder problemen. eSATA is een nieuwe standaard. 2005 geloof ik.
Ik hoop dat dit snel wordt ondersteunt(misschien dat dat al gebeurt door mijn moederbord, want hij is daar wel voor gemaakt. Kzal vandaag ff het boekje helemaal doorlezen).

Zijn er dan al behuizingen met een molex ingang?

Verwijderd

Het probleem is dus dat je zo'n molex stekker er nooit precies recht uithaalt. altijd is de ene kant net iets eerder los dan de ander kant. daarom zijn er ook geen behuizingen met een molex stekker omdat die stekker daarniet voor geschikt is.

je ziet in servers, met hot-swap bays altijd een rail waarlangs de tray erruit komt. die rail zorgt ervoor dat hdd precies recht en dus gelijktijdig van de power-supply loskomt. het probleem met eSATA is dat het eigenlijk niks meer en niks minder is dan een hot-swap bay met een kabel van enkel meters eraan.

ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat we USB-style unplug support gaan zien voor eSATA voornamelijk omdat de techniek daarvoor niet bedoeld is daarvoor. eSATA is bedoeld om een hdd aan een computer te hangen alsof je een SATA kabel naar buiten lust of alsof je een hotswap-tray in je computer hebt hangen. vanuit de controller en dus ook de software is er geen verschil te zien. mischien dat dat er met servicepack 2 van Vista iets gaan zien maar voorlopig wordt het denk ik nog gewoon de schijf eerste disabelen in "device-manager" en dan pas loskoppelen.

aangezien jij je schijf tussen 2 vaste computers wilt gebruiken is een swap tray mischien eerder een aanrader. eSATA is eigenlijk bedacht voor computer en dan vooral laptops die geen vrije 5"25 bay hebben. die kunnen dan via eSATA toch een grotere verwisselbare hdd aan hun computer hangen.

ik raadt je wel ten sterkste aan om je hdd ergens in te monteren en niet gewoon zo los naast de kast te laten liggen. vooral omdat de hdd geen weerstand krijgt van de trillingen die die produceert zou dat de levensduur zeker niet ten goede komen en ook zodat de kabels die aan de hdd zitten niet in 1 keer los kunnen schieten. een stel tyraps tussen de molex en de sata-kabel om de 15cm is ook een goed idee of nog beter een sleeve zodat deze mooi bij-me-kaar blijven.

je kunt eens met google wat zoeken naar hot-swap zoals dat in servers wordt gebruikt. vooral de stukken die nog over de oude-ide standaard gaan zijn erg interesant. dan zie je meteen wat bij komt kijken om een hdd los te kunnen koppelen van het systeem. ide had namelijk helemaal geen hot-swap support.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
nou, je kan die AC Ryan behuizing schakelen tussen eSATA en USB en dat verschil merk je. eSATA is gewoon alsof de schijf in je kast zit. je heb niet eens door dat deze extern naast je behuizing staat. in deze zit trouwens geen ventilator omdat het geheel als een groot koelblok werkt en dus passiev gekoeld werkt. ik heb zelf dan ook best lang gezocht naar een goeie behuizing want er is best wel veel troep op de markt. deze had gewoon precies dat wat ik wilde voor een goeie prijs.

een min-puntje zijn de trillingen die je schijf meebrengt. deze worden zegmaar direct op het koelichaam overgebracht waardoor als je het op een onstabiele ondergrond hebt staan het geheel begint te trillen. gelukkig worden er rubberen nopjes meegeleverd die goed werken maar zorg dat je de behuizing op een solide ondergrond hebt staan. iets wat niet gaat meetrillen dus. anders heb straks een 5+1+1 speaker set in huis met die extra +1 je eSATA schijf op 7200RPM.

power-adaptor zul je niet aan ontkomen omdat eSATA geen stroom kabel specefieceert. dus tenzij elke pc waar je dan je schijf aan wilt hangen toevalig een externe molex heeft ontkom je er gewoon niet aan. je schijf zal toch ergens zijn prik vandaan moeten halen.

over hot-swap weet ik ook niet precies maar het komt er op neer dat als de stroom niet gelijktijdig wordt uitgeschakeld een gedeelte van de schijf zonder stroom komt te zitten terwijl de rest gewoon doorwerkt. het heeft ook te maken met de aarde-draad, dat is de zwarte draad waar er dus 2 van zijn. een voor de gele(5v) en een voor de rode(12v). als deze niet gelijktijdig uitschakelen dan heb je dus kortsluiting en kan zelfs je aardlek er uitvliegen of de zekering in je voeding.

over NTFS STREAMS(ja microsoft schijft het met hoofdletters) werkt het volgensmij zo dat er van elk bestand een soort geschiedenis wordt bijgehouden met meerdere versie's van dat bestand. als je dus een NTFS STREAM kwijt raakt dan kan een bestand dus zomaar naar een oudere versie terug springen terwijl de andere helft van het bestand nog de nieuwe versie heeft. dataverlies dus.

Write-Delay is eigenlijk heel simpel, wat de naam eigenlijk al zegt de schrijf acties worden 'delayed' oftewel vertraagd. stel ik heb een bestand van 20kb en ik voeg daar 20 maal 1kb aan toe. dan verzameld windows die schrijf acties eerst en schrijft dan in 1 keer 20kb naar de fysiek schijf. je kunt dan wel begrijpen wat er gebeurt als de schijf plotseling verdwijnt en windows die 20Kb niet meer kan wegschrijven. die zijn dan dus ook echt weg. dit kan je daarom ook uitzetten in de "device manager" bij de desbetreffende schijf. vooral omdat windows het verschill niet ziet tussen een SATA en een eSATA schijf kan dit een gevaar zijn. voor USB stiks staat dit dan ook standaard uit maar voor eSATA niet.

ik hoop dat dit een aantal vragen ophelderd. en die AC Ryan behuizing is echt wel een aanrader. ik kan het weten want ik heb ook eerst precies zoals jij met een extern molex+sata bracket gewerkt en eigenlijk kom je er al best snel achter dat het inderdaad extern is maar niet mobiel en dus niks weg heeft van een handige externe harddisk die je snel even loskoppelt en meenemt. geen molex=geen stroom.
* iceheart reboot naar windows om te testen
* iceheart klikt op Hardware veilig verwijderen o.i.d. in system tray
* iceheart ziet staan zijn ipod, zijn PDA, zijn USBstick, USB-HDD, zijn twee S-ATA interne optische drives (cheapass NECjes, niks bijzonders dus) en zijn barracuda 7200.10 interne S-ATA HDD

* iceheart concludeert vervolgens dat het min of meer hotswappen van die dingen heel goed zou moeten kunnen, klik alleen even op veilig verwijderen oid of in non-MS OS'es zou unmounten voldoende moeten zijn.

edit:
* iceheart leest terug
crikey, da's ietwat veel hardware aangesloten :+ was het me niet zo bewust :+

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11-2025
NTFS STREAMS is imho wat MS eigenlijk Alternate Data Streams noemt. Dit heeft op zich niets met oudere versies te maken. Da's wat in de WK3 servers zit en meen ik Volume Shadow Copy heet o.i.d.

Gegevens die je in een bestand stopt komen in de default stream.
Je kanm in NTFS een 'alternate datastream' gebruiken om in datzelfde bestand andere gegevens te zetten.
Je kan dit bijvoorbeeld gebruiken om in een onschuldig word document geheime zaken te stoppen. Of om bepaalde metadata in op te slaan.

Je zou het kunnen zien als dat je aan één bestandsnaam meerdere bestanden kan hangen.

Klinkt heel leuk, maar ik vind het praktisch nut beperkt:
  • Je ziet niet dat een bestand een alternate datastream heeft en hoe die heet. In de praktijk wordt zo'n ADS stream dan ook alleen benaderd door de applicatie die heb gecreëerd heeft (da's de enige die van het bestaan afweet.
  • De ondersteuning is beperkt: de weergegeven bestandsgrootte is die van de default stream
  • Bij kopiëren naar een filesystem anders dan NTFS worden zonder enige waarschuwing de alternate datastreams NIET meegenomen.

• Djerique
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Docey _/-\o_ d:)b

Ik denk dat ik uiteindelijk dan voor een AC Ryan ga, omdat ik misschien mijn HD nog naar vrienden wil meenemen en vrijwel niemand heeft een hotswap zitten in hun 5,25"".
Bovendien kan je met de AC Ryan switchen tussen USB en sata :)

Ik denk dat de bedenker van AC Ryan blij met je is, want er wordt nu weer eentje gekocht ;)

Verwijderd

andere fabrikanten kunnen inderdaad een voorbeeld er aan nemen. het gewoon een erg goed over nagedachte behuizing en heeft precies dat wat ik, maar ook wat jij, er mee wil.

veel success.

• Djerique
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:04:
andere fabrikanten kunnen inderdaad een voorbeeld er aan nemen. het gewoon een erg goed over nagedachte behuizing en heeft precies dat wat ik, maar ook wat jij, er mee wil.

veel success.
Bedankt, ik heb hem inmiddels al besteld voor €39(incl. €8 verzendkosten) via Pricewatch.
©redits voor jou ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:07
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:04:
andere fabrikanten kunnen inderdaad een voorbeeld er aan nemen.
Een passief gekoelde SATA behuizing met eSATA en USB interface is nou niet zo uniek hoor... :+ Mijn Coolermaster behuizing heeft ook beide aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6f59459206a8508fa603c52a50664998/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2e2486cb86123953cba94cd7cc0b3c1c/full.jpg

Mijn vader heeft ook een goedkope behuizing (van "power" ofzo? Ik heb de neiging om dat als noname meuk te bestempelen :+) welke ook eSATA en USB heeft. Ik zie er in de pricewatch ook genoeg. :)

@TS: Denk toch dat je nu voor de handigste oplossing gekozen hebt. Je vrienden zullen ook geen molex kabeltjes buiten hun case hebben liggen en waarschijnlijk ook geen eSATA. Dan is zo'n USB aansluiting soms erg handig. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1