[SBS2003] Exchange & Outlook alias

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• burd3n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04-2007
Hallo,

Dit onderwerp staat al ergens op Tweakers, echter zonder een echte oplossing:

Op het netwerk is een SBS2003R2 server met Exchange Actief.

Er is een gebruiker met hoofdemail (en login): jburden
Domein is: b3corp.local

Nu wil deze gebruiker via Outlook (liefst ook OWA) emails versturen van john.burden@b3secondcorp.net
Met andere woorden versturen via een ander domein / alias van een domein.

Ok je kan aliassen invoeren, maar daarvan kan je (standaard?) niet versturen.
Nu heb ik op internet hetvolgende gevonden: http://www.ivasoft.biz/choosefrom.shtml
Waarmee hetgeen gaat wat ik wil. Zijn er nog andere mogelijkheden / programmas / alternatieven?

Alvast bedankt,

Groeten John

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:04
Via AD users and computers het emailadres en het primary smtp adres aanpassen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pjaminon schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:47:
Via AD users and computers het emailadres en het primary smtp adres aanpassen?
Dat laatste doe je niet in ADUC maar in ESM, in je Recipient Policy.
Daar kan je ook parameters gebruiken,
code:
1
%g.%s@domain.tld
levert je bijvoorbeeld netjes de givenName en surName van je AD user op.
je extra mail adres wordt dan jan.janssen@domain.tld.

Wil je alletwee de adressen kunnen gebruiken dan zit je inderdaad met ChooseFrom, of met een tweede mailbox waar je ook Send on Behalf in AD bij kan instellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• burd3n
Bedankt voor jullie replies.

@alt92: Hoe dient ge die in de recipient policy in te geven? (General, Email-adresses policy, custom adress, smtp adress,...?)
@alt92: Hoe kunt ge deze Send on Behalf instellen in AD?
@alt92: Hebt ge al ervaring met ChooseFrom (kent ge ook nog alternatieven?)

[ Voor 29% gewijzigd door burd3n op 05-03-2007 11:31 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

burd3n schreef op maandag 05 maart 2007 @ 11:26:
Bedankt voor jullie replies.

@alt92: Hoe dient ge die in de recipient policy in te geven? (General, Email-adresses policy, custom adress, smtp adress,...?)
Door het met je toetsenbord in te kloppen?
@alt92: Hoe kunt ge deze Send on Behalf instellen in AD?
Da's een mooi vinkje wat je aan kan zetten in de Exchange tabs in AD users & computers..
@alt92: Hebt ge al ervaring met ChooseFrom (kent ge ook nog alternatieven?)
nope, SendOnBehalf en meerdere mailboxen met de juiste permissies werkt voor mij goed genoeg zonder allerlei rare sinks te hoeven gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
burd3n het is wel de bedoeling dat je zelf wat moeite doet om je probleem en de mogelijke oplossingen daarvoor te begrijpen. De opties van recipient policies, send on behalf, users en dergelijke zijn uitgebreid gedocumenteerd op het internet. Lees je er eens op in, en ook gelijk in de Registratievoorwaarden / korte FAQ

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• burd3n
nope, SendOnBehalf en meerdere mailboxen met de juiste permissies werkt voor mij goed genoeg zonder allerlei rare sinks te hoeven gebruiken.
Maak je dan enkel nieuwe mailboxes aan, of maak je ook een gebruiker aan in de AD met een mailbox. maw. kan je enkel een mailbox aanmaken, of moet je een extra gebruiker aanmaken?

• burd3n
De situatie is nu zo:
Hoofdgebruiker:
Naam: Joris Deckers
Email: JDeckers@domein.local

Gebruiker:
Naam: Joris Deckers
Email: joris@domein.local

Nu heb ik de hoofdgebruiker bij ADUC bij het tabblad "Exchange Advanced" - Mailbox rights, FULL CONTROLL gegeven over de mailbox van de gebruiker.
Het verzenden VAN via OUTLOOK gaat prima, enkel wanneer ik na een extern emailadres wil sturen, wil de connector deze niet verzenden omdat deze verzonden wordt via joris@domein.local en dient verzonden te worden via joris@domein.com
Met mijn gewone gebruikers verzend hij die prima via joris@domein.com, wat doe ik mis?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

staat domein.com dan als maildomain ook in je Exchange?

• burd3n
domein.com heb ik ingevuld in de wizard van SBS ja. Waar kan ik dit nog nakijken?

Bijkomende vraag:
Doe ik het goed als ik een gebruiker toevoeg in ADUC en dan deze een emailadres geef, vervolgense de hoofdgebruiker FULL CONTROLL geef over deze mailbox? Of doe jij het op een andere manier?

Bijkomende vraag:
Wanneer ik meerder emailadressen maak voor een gebruiker, lees "sub"gebruikers aanmaak, kan ik niet dezelfde naam opgeven omdat ik dan een foutmelding krijg dat deze naam reeds voorkomt. Doch is zowel het emailadres jdeckers@... en joris@... van één en dezelfde persoon: Joris Deckers. Is dit fenomeen op te lossen?

Alvast dank voor jullie tijd!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ga je ook nog zelf nadenken en dingen nalezen in de online documentatie en diverse howto's die toch echt wel te vinden zijn of wil je alles op een zilveren presenteerblaadje aangereikt krijgen in hapklare brokken?

Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk geen idee hebt wat je aan het doen bent.

• burd3n
Denk je dat ik alles tot nu toe zonder online docu en diverse howto's heb bereikt?
Alles op een zilveren presenteerblaadje zou mooi zijn, maar zal niet altijd gaan.

Het is toch fijn als iemand als jij zijn kennis kan delen en het iemand kan uitleggen, ik doe er misschien een halve dag over terwijl jij misschien weet waar het aan ligt en het me een hoop opzoekwerk scheelt (als ik het dan ook wel daadwerkelijk gevonden krijg...).

Na veel zoeken vandaag ben ik nog steeds bij mijn vorige vragen blijven hangen.

Hoezo denk je dat ik geen idee heb van wat ik aan het doen ben, zou je me kunnen helpen zodat ik toch een beetje een idee krijg dan?

Alvast bedankt!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

burd3n schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:50:
Hoezo denk je dat ik geen idee heb van wat ik aan het doen ben
Nou, wellicht door de vragen die je stelt? :)
zou je me kunnen helpen zodat ik toch een beetje een idee krijg dan?
Alvast bedankt!
Ok :)
Hier komt het zilveren dienblaadje aan.
burd3n schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:18:
domein.com heb ik ingevuld in de wizard van SBS ja. Waar kan ik dit nog nakijken?
Exchange System Manager > Recipients > Recipient policies > (meestal) default policy > [klikkerdieklik] Tabblad Email adresses (policy).
Bijkomende vraag:
Doe ik het goed als ik een gebruiker toevoeg in ADUC en dan deze een emailadres geef, vervolgense de hoofdgebruiker FULL CONTROLL geef over deze mailbox?
Als je daarmee bedoelt in ADUC > user properties > Exchange Advanced tab > Mailbox Rights > [v] bij Allow Full Mailbox Access wel ja.

Full Control is een instelling die je daar niet zult vinden.

Verder moet je niet vergeten bij [tabblad] Exchange General > Delivery Options je hoofdgebruiker toe te voegen aan de send on behalf list, anders krijgt je hoofdusert niks de deur uit.
Bijkomende vraag:
Wanneer ik meerder emailadressen maak voor een gebruiker, lees "sub"gebruikers aanmaak, kan ik niet dezelfde naam opgeven omdat ik dan een foutmelding krijg dat deze naam reeds voorkomt.
Logisch want zoals je weet is een exchange mailbox gekoppeld aan een AD user, en die zijn uniek binnen je AD.
Doch is zowel het emailadres jdeckers@... en joris@... van één en dezelfde persoon: Joris Deckers. Is dit fenomeen op te lossen?
Een tweede account aanmaken (desnoods met de toevoeging mb2, mailbox 2 ) en die het tweede adres geven.
Vervolgens de bovenstaande procedure volgen om je hoofdgebruiker rechten te geven op de nieuwe mailbox2.

Het is wel redelijk standaard spul hoor, en msexchange.org staat vol met dit soort uitleg...
Dat bedoel ik dus met hapklare brokken.

Maar goed, je mag een bijdrage doen aan een goed doel van jouw keuze in plaats van de rekening :P

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 08-03-2007 20:46 ]

• burd3n
Bedankt voor je duidelijke antwoord, heb ik weer iets bijgeleerd!

Het probleem met dezelfde namen is niet te omzijlen? Hoe los jij dit op?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat leg ik je net uit.

• burd3n
Een tweede account aanmaken (desnoods met de toevoeging mb2, mailbox 2 ) en die het tweede adres geven.
Dit gaat over de AD login naam, ik heb het over de weergegeven naam die je bij je email adres hebt bijvoorbeeld: Joris Deckers en niet jdeckers
ok ik kan jdeckers-mb02 maken, maar het ziet niet uit als ik bij een ontvangen email van Joris Deckers de naam Joris Deckers Mailbox 02 zet.

Of begrijp ik het verkeerd?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

burd3n schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:18:
[...]

Dit gaat over de AD login naam, ik heb het over de weergegeven naam die je bij je email adres hebt bijvoorbeeld: Joris Deckers en niet jdeckers
Goed kijken :)

Je volledige naam van je user (Display Name) is een unique value voor je AD in LDAPese, net als je sAMAccountName dat is.
Die kan dus niet 2x hetzelfde zijn in AD, vandaar dat je er dan toch echt iets bij moet zetten.

• burd3n
Ok, dan weet ik dat!
Bedankt voor je duidelijke antwoorden ALT-92!
Pagina: 1