Linux kan geen kleurprofielen / ICC aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even heb ik getwijfeld dit in FGA te plaatsen, maar ik denk dat dit meer een vraag is voor de Linux die hards. Omdat ik wil overstappen op Ubuntu, wil ik mijn calibrator ook gebruiken voor Ubuntu. Hiermee krijg ik op mijn scherm exact dezelfde kleuren als uit de printer (of afdrukcentrale die ook met kleurprofielen werkt) komen.

Goed, ik stuur dus een mail naar GretagMcBeth (de maker van mijn calibratietool eye-one):
I run on my desktop Ubuntu and only for the ICC profiles Windows in a dualboot. I read somewhere that a icc profile as a file could be copied & used from Win to Lin without any problem. Is that true?

Will there be a port to linux for the imatch software? Or is it possible to run imatch through WINE (= makes winprograms run under Linux) in Linux and get a correct icc profile (i didn't try it...)
Nu krijg ik dit antwoord terug:
there actually no official plan supporting Linux as Linux has no system based ICC implementation as one of the requirements. so even creating ICC on Linux will not solve the issue.

in the early year of ICC the application had a CMM and where color managing individually. e.g running Photoshop under WIN NT. the same might come up under Linux some time. (same is valid for printer drivers).
Dat ze geen software gaan ondersteunen vind ik jammer. Dat er geen system based ICC is, kan ik me ook nog voorstellen. Maar er zijn toch wel ICC implementaties voor Gimp? En hoe zit het als ik een Windowsprogramma onder Wine draai die ICC gebruikt?

Volgens mij is de reactie van Gretag niet juist, maar ik heb er te weinig verstand van. Hopelijk kunnen jullie me wat advies / inzicht geven.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb het idee dat het ICC colourmanagament helemaal is vastgelegd met een licentiemodel en patenten, zodat het niet onder een GPL licentie is te implementeren, en er ook niet genoeg legale ruimte is om een alternatief model te ontwikkelen...

In dat geval zou 't alleen kunnen als men 't bijvoorbeeld in de vorm van een propiety 'pluspakket' zou aanbieden die een standaard Linux distro aanvult. Misschien een aardig idee voor software-ontwikkelaars zoals Adobe, Quark en Microsoft, maar ik vrees wel dat je daarmee een soort van 'some are more equal than others' Linux krijgt, m.a.w. dat invloedrijke bedrijven proberen om vitale functies in Linux over te brengen van free naar propiety zodat op een gegeven moment het grote publiek steeds vaker de keuze moet maken om non-free software te installeren.

Als er ergens serieus aan colourmanagement wordt gebouwd dan is dat in de hoek van de RIP-systemen. Er zijn RIPs en printservers (voor Mac en Windows) geschreven met de ghostscript library als basis. Echter het colourmanagement wordt dan pas ingebouwd in de propiety fork, niet in de community versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Welke versie van The Gimp gebruik je? Na even zoeken op internet lijkt het er op dat Gimp vanaf versie 2.4 wel (eindelijk!) ICC profiles ondersteunt gaat ondersteunen.

Alle oudere versies (2.2 en ouder) kunnen dat dus niet.

Zie hier

Om te "testen" kun je dus de huidige development versie proberen (2.3.14).

Maar: voor zover ik weet alsnog geen CMYK en 16-bit colordepth support. Dus tja, het blijft wellicht een beetje behelpen..

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 01-03-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik gebruik Gimp niet :) Wel Cinepaint ...

Wel wat andere progsels die met ICC overweg kunnen. Het gaat mij erom dat ik denk dat het antwoord van Gretag McBeth wat te makkelijk is. Een ICC profiel is nl een softwarematige aanpassing voor het scherm. Dus theoretisch zou je dit profiel als bestand kunnen inladen in Linux. Maar het fijne weet ik er niet van, daarom vraag ik het hier.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
En wat heb je uberhaupt aan icc als je monitor vervolgens verkeerde kleuren afbeeldt?
Linux heeft geen ingebouwde ondersteuning voor kleurprofielen voor monitoren. Je kunt ze wel een beetje kalibreren door de gamma-waarden per kleur aan te passen (kan via kde's configuratie, voor gnome weet ik niet.), en nvidia's configuratietooltje heeft er ook nog wat voor.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dus je wilt zeggen dat al die tools onder Linux die ICC ondersteuning hebben, onzin zijn?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
Nou nee, niet helemaal, een linux-printerserver met ondersteuning ervoor is bijv. wel nuttig, en als het je lukt om een icc-profiel voor je monitor te maken, of op een andere manier je monitor goed gekalibreerd krijgt, en programma's weet te vinden die ermee om kunnen gaan(krita?), heb je er ook nog wat aan, maar ik weet er eigenlijk ook niks vanaf :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nou ik heb dus een calibrator en een lijst met software die ICC aankan (meer dan je denkt!). En aangezien ik ergens las, dat iCC just a list of numbers is (dus software) vermoed ik dat ik een ICC in windows gemaakt, zomaar kan gebruiken in Linux (mits dezelfde monitor :p)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik zat net even te kijken op Wikipedia's Linux Color Management pagina, daar staat inderdaad een hele lijst van projecten in waar aan ICC implementaties gewerkt wordt. Het lijkt er dus op dat een volledige open source implementatie geen probleem is, dat wist ik niet :)
ICC profiles are cross-platform and can thus be created on other operating systems and used under Linux. Monitor profiles, however, require some additional attention. Since a monitor profile depends both on the monitor itself and on the video card, a monitor profile should only be used with the same monitor and video card with which it was created. The monitor settings should not be adjusted after creating the profile. In addition, since most calibration software use LUT adjustments during calibration, the corresponding LUTs must be loaded every time the X server is started (e.g. with every graphical login).
For users of certain colorimeters such as Xrite DTP-94 and Xrite DTP-92 that come in Monaco OPTIX and ColorEyes bundles, there is an option for calibrating their monitors on Linux. For native Linux monitor calibration, they would need to install Argyll Color Management System (also available from Softpedia). Argyll CMS is a set of command-line utilities. Its dispcal module will let you natively calibrate a monitor under Linux.
To avoid using command-line utilities, or if a colorimeter is unsupported by Argyll CMS (such as Spyder2 or EyeOne), a profile created under Windows or Mac OS X can be used under Linux. Normally the profile has to be created on the same machine with the same monitor settings.
Specifieke vaktechnische vragen over kleurenmanagement kun je ook kwijt op het forum van colormanagement.nl. Daar zitten professionals achter die in de grafimedia branche kleurbeheer implementaties doen en cursussen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dat forum is niet zo snel als Got ;) ik heb daar al een account toen ik raad nodig had voor de aanschaf van een calibrator.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:48

peace, love & linux

Kun je hier wat mee? [url="http://http://docs.scribus.net/index.php?lang=fr&sm=colormanagement&page=moncal"]A Quick Start Guide to Monitor Profiling with littlecms[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Het gaat er mij meer om of de reactie van GretagMacBeth steekhoudend is. Heeft deze technician gelijk? Zo nee, dan ga ik een mail terugsturen dat hij niet helemaal gelijk heeft.

O ja, ICC is niet standaard geimplementeerd in Linux. Maar is dat ook in Windows zo dan? Daar moet je vlg mij ook de Adobe Loader (ofzo) hebben.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:36:
Nou ik heb dus een calibrator en een lijst met software die ICC aankan (meer dan je denkt!). En aangezien ik ergens las, dat iCC just a list of numbers is (dus software) vermoed ik dat ik een ICC in windows gemaakt, zomaar kan gebruiken in Linux (mits dezelfde monitor :p)
Dat verhaal zou in principe kunnen werken. Heb je dezelfde apparatuur, dezelfde appraatprofielen, dezelfde rekenmethoden in de software, en dezelfde doelprofielen ingesteld, dan moet 't automagisch tot hetzelfde resultaat leiden.
Eusebius schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:15:
Het gaat er mij meer om of de reactie van GretagMacBeth steekhoudend is. Heeft deze technician gelijk? Zo nee, dan ga ik een mail terugsturen dat hij niet helemaal gelijk heeft.

O ja, ICC is niet standaard geimplementeerd in Linux. Maar is dat ook in Windows zo dan? Daar moet je vlg mij ook de Adobe Loader (ofzo) hebben.
Ik denk dat als GretagMcBeth het wil, dat het ze niet zo super veel moeite zal kosten om hun kleurenmeter in Linux werkend te krijgen, gekoppeld aan een centraal colour management systeem. Kwestie van de juiste mensen contacten (de ontwikkelaars die het initiatief hebben genomen voor een centraal kleurbeheersysteem) en wat specificaties mailen. Met een beetje geluk wil er een developer proberen of er een moduultje voor zo'n kleurenmeter is te maken.

Het is niet helemaal zwart/wit of het centraal colourmanagement onder Linux echt 'klaar' is. Als ik het zo bekijk is er een set command line gereedschappen zonder user interface. Prima voor een bedrijf die printservers onder Linux bouwt, maar niet klaar voor de gemiddelde grafische vormgever.

Het komt erop neer dat GretagMcBeth de wensen van diverse klanten oppikt, daarbij ziet dat andere bedrijven interessante Linux implementaties wegzetten, bijvoorbeeld in de vorm van RIP-systemen, en zich zo gaandeweg het idee vormt dat Linux echt een plek verovert in de grafische markt en belangrijk is om ondersteund te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
benoni schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat als GretagMcBeth het wil, dat het ze niet zo super veel moeite zal kosten om hun kleurenmeter in Linux werkend te krijgen, gekoppeld aan een centraal colour management systeem. Kwestie van de juiste mensen contacten (de ontwikkelaars die het initiatief hebben genomen voor een centraal kleurbeheersysteem) en wat specificaties mailen. Met een beetje geluk wil er een developer proberen of er een moduultje voor zo'n kleurenmeter is te maken.
Denk ik ook een kwestie van software? Als je iets geschreven hebt in win-only, dan wordt het lastig om te porten naar *nix. Aan de andere kant, ze leveren dezelfde software wel in Mac.

Eigenlijk is het een beetje flauw. omdat het niet systemwide wordt ondersteund, leveren ze geen support. Nou en? Mijn firefox hoeft geen ICC te ondersteunen; wel mijn editor en manager. En laten die dat nu toevallig net doen.
Het is niet helemaal zwart/wit of het centraal colourmanagement onder Linux echt 'klaar' is. Als ik het zo bekijk is er een set command line gereedschappen zonder user interface. Prima voor een bedrijf die printservers onder Linux bouwt, maar niet klaar voor de gemiddelde grafische vormgever.
Wat bedoel je met centraal colourmanagement? In mijn geval gaat het om 1 icc profiel die ik bij diverse app's even moet invoeren.

http://lprof.sourceforge.net/ is the only open source ICC profiler with a graphical user interface" :)
Het komt erop neer dat GretagMcBeth de wensen van diverse klanten oppikt, daarbij ziet dat andere bedrijven interessante Linux implementaties wegzetten, bijvoorbeeld in de vorm van RIP-systemen, en zich zo gaandeweg het idee vormt dat Linux echt een plek verovert in de grafische markt en belangrijk is om ondersteund te worden.
Dus moet ik onder aliassen gaan mailen :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 18:41:
Denk ik ook een kwestie van software? Als je iets geschreven hebt in win-only, dan wordt het lastig om te porten naar *nix. Aan de andere kant, ze leveren dezelfde software wel in Mac.
Procestechnisch stelt het niet zoveel voor, denk ik. De aangesloten Eye-One een zelfkalibratie commando sturen, een standaard rijtje kleuren definiëren, op het rijtje af elke kleur in een vlakje op het scherm tonen, opdrachtjes naar de Eye-One sturen om de kleur te meten, terugkoppeling berekenen, en op die manier een LUT maken. Wat wel moeilijk is, is de juiste rekenmethoden te gebruiken voor de kleurruimteberekeningen (maar ik zie dat de mensen van lprof daar al ervaring mee hebben opgebouwd). Ik kan me voorstellen dat iemand uit de open source hoek zo'n module best wil maken, als hij of zij wat theoretische ondersteuning en de interface-specificaties krijgt van de mensen van GretagMcBeth.
't Hoeft dus niet veel te kosten in dat geval.
Eigenlijk is het een beetje flauw. omdat het niet systemwide wordt ondersteund, leveren ze geen support. Nou en? Mijn firefox hoeft geen ICC te ondersteunen; wel mijn editor en manager. En laten die dat nu toevallig net doen.
Daar heb je gelijk in, 't kan netzogoed zonder centraal ICC profielbeheer. In feite gaf de medewerker van GretagMcBeth dat al aan.
http://lprof.sourceforge.net/ is the only open source ICC profiler with a graphical user interface" :)
Ziet er goed uit, en er zou m.i. prima een Eye-One importmodule aangehangen kunnen worden. Stuur 't idee maar door naar GretagMcBeth zou ik zeggen... als ze er maar geen moeite mee hebben dat hun kleurenmeter wordt gebruikt in combinatie met merk-onafhankelijke software :>
Dus moet ik onder aliassen gaan mailen :)
Hebben ze bij Dell ook gedaan denk ik ;) de boodschap werd in ieder geval wel begrepen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
benoni schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:09:
[...]
Daar heb je gelijk in, 't kan netzogoed zonder centraal ICC profielbeheer. In feite gaf de medewerker van GretagMcBeth dat al aan.
He? Toch niet? Of begrijp ik die gast nu niet goed? Imho geeft hij juist aan dat er wel een centraal beheer nodig is (zie 2e mail in TS)
[...]

Hebben ze bij Dell ook gedaan denk ik ;) de boodschap werd in ieder geval wel begrepen d:)b
Oh, was jij dat :o

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:34:
He? Toch niet? Of begrijp ik die gast nu niet goed? Imho geeft hij juist aan dat er wel een centraal beheer nodig is (zie 2e mail in TS)
Maar een zinnetje verderop zegt hij dat 't in het begin onder Windows wèl kon... tja 8)7

Je hebt trouwens kans dat ze vanuit de Verenigde Staten niet echt zin hebben om aan een GPL gelicenseerde implementatie te beginnen. Ik heb het verhaal over patenten (wat ik ooit ergens gelezen had) weer opgezocht:
Ghostscript ontwikkelaar Raph Levien: Color management page

One of the serious problems with color management is the patent situation. EFI owns a number of patents and is not shy about enforcing them. I think we should be thinking about patent liability issues both for individual efforts and systemically.

There are three patents to be careful of:
- 4,500,919 Schreiber
- 4,941,038 Walowit
- 5,212,546 Arazi (or maybe 5,343,311 Arazi)

According to the November 16, 1998 issue of the Seybold Report on Publishing Systems, p. 44, EFI is suing Harlequin over these three patents. I'm not sure why the Schreiber patent is in the mix, because a press release seems to indicate that Harlequin has already licensed it. (I later learned that they licensed Schreiber for some products, but apparently were not paying royalties on all products EFI claimed used the technology)

Slightly more information is contained in a EFI press release about the lawsuit. Neither source actually names the patents; the three listed above are merely my best guess.

The July 26, 1999 Seybold Report has an article stating that EFI won a similar patent lawsuit against the PhotoScript group. I can't find any relevant documents online, but this info seems to identify the suit itself:

98-20226-Filed:980309
ELECTRONICS FOR IMAGING INC. vs. PHOTOSCRIPT GROUP LTD.
4,500,919; 5,212,546; 5,424,754

This info was found at Intellectual Property Today.

This suit has since been settled. Overall, I think that's bad news for us, as it leaves no legal precedent that the patents are anything other than fully valid.

Thanks to Karl Heinz Kremer for alerting me about another web page devoted to color management patents.
Dit hoeft nog niet te zeggen dat het in Europa niet kan, of dat er überhaupt problemen over gemaakt kunnen worden door de oorspronkelijke patenthouders als de licenties op Linux implementaties kunnen worden afgedragen via verkoop van hardware of zo. Als het goed is zijn in Europa software patenten alleen effectief in combinatie met een hardware component.

En bovendien: voor eigen gebruik mag je alles maken, patent of niet :) Misschien dat je iemand in dit topic kunt vragen om een 'bouwpakketje' samen te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Gretag McBeth is toch een zwitsers bedrijf?

Ah, die link zal ik eens bekijken. Daarnaast ga ik eens bij FGA & colormanagement rondsnuffelen om bv via Wine te testen of het werkt via een 'houwtje-touwtje' oplossing.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:04:
Gretag McBeth is toch een zwitsers bedrijf?
De MacBeth kant is van oorsprong Amerikaans. Ik heb bovenin het oude gebouw van de grafische school in Jutphaas nog met van die grote MacBeth densitometers gewerkt, Munsell trapjes meten enzo... /me zoekt weemoedige emoticon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
OpenICC has two main goals. The first goal is to work out a common set of settings for color savvy applications to share profiles and settings. The second goal is to bring together those developers in areas like printing, display and desktop applications to work together to make color management end to end work for open source applications.
Voor zover ik kan zien een vrij nieuw project, maar gezien het succes van eerdere Freedesktop-projecten, zal ook deze wel een succesje worden :) . Mooi in ieder geval dat men ermee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
* kickerdekick *
Na een half jaartje NOS-stilte van mij, heb ik xubuntu weer eens opgepikt (iets met 'windows-beu' en ' stabiele versie'). Via een forum van BibbleLabs (een RAWconverter) kwam ik uit bij http://argyllcms.com/ Dat is verzameling van CLI-software, waarmee je een heel rijtje calibrators kunt aansturen! (zie rijtje beneden).

Dat schept hoop, denk ik dan zomaar :) Ik snap de software nog niet helemaal, maar ik heb het al voor elkaar gekregen dat mijn Eye-One wordt herkend onder Linux en dat er van alles gebeurd op het scherm (met vlakjes). Het liefst had ik een GUI over de CLI gezien, maar het begin is er iig.

Rijtje. Een leuk lijstje, nietwaar :) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10