Toon posts:

Geqxon's Media Center (500 euro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een sub 500 euro Windows Media Center, waarbij ik zelf tot het volgende ben gekomen:

Systeemeisen:
• Ik wil FM Radio luisteren.
• Ik wil XviD films met een resolutie 960 * 538 van kijken.
• Ik wil TV opnemen. Moet persee met een TV-gids systeem werken. Moet naar DVD te branden zijn.
• Hij moet stil zijn.
• Ik wil makkelijk kunnen upgraden, mocht ik ooit een HD-TV kopen.

Note: Alle hierna genoemde prijzen zijn de gemiddelde prijzen van de Tweakers.net pricewatch.

Software:
Windows Media Center 2005. Geen gehannis met configureren, de hardware gebruikt de software 100% en de software gebruikt de hardware 100%. De licentie kan ik via mijn onderwijsinstelling vrij goedkoop bemachtigen, en aangezien het vast niet veel is tel ik het even niet mee.

Hardware:
Lian Li PC-V300B (mATX, No PSU, Zwart)
Strakke kast. Veel te duur, maar het is het waard, de PC komt duidelijk in zicht.
97,88

FSP 350W (ATX 20/24-Pin)
Simpele voeding, erg stil. Goede persoonlijke ervaring, en niet al te duur.
29,99

MSI P4M890M-L, P4M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA)
Vrij random gekozen ivm. de lage prijs. Heeft 2 PCI sloten, dus de mogelijkheid later te upgraden naar twee tv-tuners
51,94

Intel Pentium 4 631 (S775, 3.0GHz, 2MB, 800MHz FSB, 86W, Boxed)
Weer de goede persoonlijke ervaring, ik wil namelijk geen gehaper of dat ik lang moet wachten.
73,13

1GB PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4/1G)
Het moederbord heeft twee geheugenbanken, dus de mogelijkheid later nog naar 2GB te upgraden. Dit geheugen is niet al te snel, maar ik heb liever veel geheugen dan snel geheugen.
78,85

MSI GeForce 6200 TC 128MB DDR2 (PCI-e, DVI) NX6200TC-TD128ELF
Lijkt mij goed genoeg voor simpel XviD werk en MPEG2 decoding. Past op het moederbord, en heeft DVI voor als ik ooit een LCD-TV koop. Wordt daarnaast ondersteund door Windows MCE 2005.
41,47

Hauppauge WinTV-PVR-150 MCE-Kit
Veel goede ervaringen over gehoord. Werkt daarnaast naadloos met Windows MCE 2005, en heeft de officeele Windows Media Center afstandsbediening
66,78

Asus WL-138g V2 (54Mbps, PCI)
Simpele wifi-kaart, klein, compact. Geen n-ondersteuning, al zal ik daar niet al te snel op overstappen
22,30

Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Puur voor storage voor de opgenowen TV-shows. Met zijn SATA lekker snel, en Hitachi maakt goede hardeschijven. Ik weet niet hoe stil deze hardeschijf is, dat is lastig te vinden.
53,69

Al met al kom ik uit op de prijs van 499,60 euro (gemiddelde pricewatch prijzen), waardoor ik nog een klein beetje ruimte heb voor stillere fans en kabels. Een DVD-brander heb ik al.

• Is dit slim om te doen?
• Zijn er moederborden in deze prijsklasse met 802.11g ingebouwd? Alle sloten zijn nu bezet, waardoor de upgrade naar twee tv-tuners in de weg zit. Ik werk niet al te graag met USB-ontvangers.
• Waar kan ik de prijs snijden? Ik zal toegeven dat ik een sterke voorkeur naar Intel heb, en ik weet dat deze processors vaak duurder dan die van AMD zijn. Toch wil ik hier best een AMD processor kiezen, alleen heb ik geen flauw idee welke!

Alvast bedankt voor alle reacties, ik blijf het lastig vinden :)

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27
Ik denk dat je CPU behoorlijke overkill is. Ook qua stroomverbruik lijkt hij me niet echt interessant (het meeste zie je terug als warmte). Ik denk dat je met een Sempron ook nog wel af zou kunnen, al is dat niet op basis van harde feiten...

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

EnigmA-X schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:56:
Ik denk dat je CPU behoorlijke overkill is. Ook qua stroomverbruik lijkt hij me niet echt interessant (het meeste zie je terug als warmte). Ik denk dat je met een Sempron ook nog wel af zou kunnen, al is dat niet op basis van harde feiten...
Voor SD materiaal misschien wel, maar als je later HD content wilt gaan spelen is dit ongeveer goed. Mijn 3Ghz Northwood heeft grote moeite met x264/720p.

Kijk ook eens naar de AMD64 3000+ en hoger, deze zullen wat koeler (en dus stiller) zijn.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem dat ik op het moment met de AMD Sempron en de AMD 64 heb is de socket. Als ik mij niet vergis werken deze op socket 754, en in tegenstelling tot socket 775 kan ik hier niet een supersnelle processor op kwijt, zoals bijvoorbeeld de huidige Core 2 Duo. Omdat ik upgrade-ability erg belangrijk vind, is dat voor mij een punt om af te haken. Of zie ik dit totaal verkeerd?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
Kanarie schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:00:
[...]

Voor SD materiaal misschien wel, maar als je later HD content wilt gaan spelen is dit ongeveer goed. Mijn 3Ghz Northwood heeft grote moeite met x264/720p.

Kijk ook eens naar de AMD64 3000+ en hoger, deze zullen wat koeler (en dus stiller) zijn.
Dat laatste zat ik zelf ook aan te denken, inderdaad. Een Athlon64 heeft ook nog Cool 'n Quiet, dus zowel het maximale als het gemiddelde verbruik valt uit in het voordeel van de Athlon64.

Socket 754 is verouderd en daar komen geen nieuwe processoren meer voor uit. Op het moment heb je de keuze uit 2 platformen, waarbij Socket 939 ook gaat verdwijnen. Met Socket 939 zou je grofweg uit kunnen komen op dezelfde prijs als het Intel setje (AMD Athlon64 3000+ en Asus A8N-VM), maar persoonlijk zou ik iets méér geld uitgeven aan een AM2. Het zou je grofweg 3 tientjes meer kosten, de processor kost €14,- meer en een ander moederbord ( MSI K9NSGM-V) kost €12,- meer.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je hebt geen geld uitgetrokken voor je OS, dit ben te toevallig niet vergeten? Anders komt er nog zo'n 80 euro bij op het totaal bedrag.

Realiseer je dat een Hauppauge 150 de beperking heeft van 1 tuner.
M.a.w. programma A wordt opgenomen = gelijktijdig programma A kijken of geen TV kijken.

Testing, one, two ...

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

hardware-lover schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:29:
Je hebt geen geld uitgetrokken voor je OS, dit ben te toevallig niet vergeten? Anders komt er nog zo'n 80 euro bij op het totaal bedrag.

M.a.w. programma A wordt opgenomen = gelijktijdig programma A kijken of geen TV kijken.
Moet je per se TV kijken via je Media Center? Je kunt toch ook je TV op de kabel aansluiten, en je Media Center op een andere kabel?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:17:
[...]
Dat laatste zat ik zelf ook aan te denken, inderdaad. Een Athlon64 heeft ook nog Cool 'n Quiet, dus zowel het maximale als het gemiddelde verbruik valt uit in het voordeel van de Athlon64.

Socket 754 is verouderd en daar komen geen nieuwe processoren meer voor uit. Op het moment heb je de keuze uit 2 platformen, waarbij Socket 939 ook gaat verdwijnen. Met Socket 939 zou je grofweg uit kunnen komen op dezelfde prijs als het Intel setje (AMD Athlon64 3000+ en Asus A8N-VM), maar persoonlijk zou ik iets méér geld uitgeven aan een AM2. Het zou je grofweg 3 tientjes meer kosten, de processor kost €14,- meer en een ander moederbord ( MSI K9NSGM-V) kost €12,- meer.
Gewijzigd:
Asus M2V-TVM K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
53,12

AMD Athlon 64 3000+ (AM2, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed)
71,91

De totale prijs is hiermee met vier cent verlaagd. Niet shocking, en ik ga er niet eens zoveel op achteruit.

Ik zag overigens dat de Pentium 4 631 EIST had, een technology waarbij hij automatisch underclocked aan de hand van hoeveel hij te doen heeft. Is dit te vergelijken met AMD zijn Cool & Quiet?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

marcieking schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:34:
[...]

Moet je per se TV kijken via je Media Center? Je kunt toch ook je TV op de kabel aansluiten, en je Media Center op een andere kabel?
Natuurlijk, dat is geen probleem.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:29:

De software zal op zijn hoogst 30-40 euro kosten, die tel ik er los bij op. Daarnaast heb ik ook vermeld dat ik nu met 1 tuner begin, en ik mogelijk in de toekomst naar twee tuners overstap. Dat zal dan ook een PVR-150 worden, alleen dan natuurlijk zonder de remote.

Verwijderd

Die schijf is wel vrij klein. HD materiaal is al genoeg te vinden (weet niet of je nog wel eens wat download ?) maar 160GB is echt zo vol met (ook SD) video. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:58:
Die schijf is wel vrij klein. HD materiaal is al genoeg te vinden (weet niet of je nog wel eens wat download ?) maar 160GB is echt zo vol met (ook SD) video. :)
Het is dan ook voor het opnemen van TV-shows. Storage van films en tv-series zal op mijn home-server plaatsvinden (870 gigabyte), die het MCE streaming programma draait. Voor als de 54mbit niet toereikelijk is, kan ik zo af en toe best wel eens via FTP een film tijdelijk op de schijf zetten, daar is het groot genoeg voor. De kast bied ruimte voor 2 HDDs en een floppydrive, dus mocht ik er op terugkomen kan ik altijd een schijf bijplaatsen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou de 300 euro van je processor, moederbord, geheugen, videokaart en harddisk anders verdelen:
512MB x2 (1GB) PC6400 DDR2, CL4 (GeIL, GX21GB6400UDC) € 89,69 € 89,69 (PW)
AMD Athlon 64 3200+ (AM2, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 45W, Boxed) € 72,00 (Azerty)
Asus M2NPV-VM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA) € 71,99 (PW)
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 63,66 (PW)
Totaal € 297,34

Als je dan later wel HD wil spelen, druk je er gewoon een 7600 gt in, hoewel 720p nog wel moet lukken.

De 6150 is trouwens beter in PureVideo dan de 128MB 6200 TC. (Heeft wel MPEG-2 Decode Acceleration, WMV9 Decode Acceleration, High-Quality Scaling) Let er dus straks wel op dat je een mpeg decoder gebruikt met PureVideo ondersteuning. (Nvidia PureVideo Decoder, laatste versies Nero/PowerDVD/WinDVD)

45 Watt is weer beter voor de warmte/geluid.

De Spinpoint zijn populair vanwege de geluidsproductie.
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:42:
[...]

Ik zag overigens dat de Pentium 4 631 EIST had, een technology waarbij hij automatisch underclocked aan de hand van hoeveel hij te doen heeft. Is dit te vergelijken met AMD zijn Cool & Quiet?
Ja, EIST is hetzelfde als C&Q, echter verbruikt een P4 nogal wat meer stroom dan A64. De laatste zal het dus qua energie/warmte/geluid echt beter doen.
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:07:
Het probleem dat ik op het moment met de AMD Sempron en de AMD 64 heb is de socket. Als ik mij niet vergis werken deze op socket 754, en in tegenstelling tot socket 775 kan ik hier niet een supersnelle processor op kwijt, zoals bijvoorbeeld de huidige Core 2 Duo. Omdat ik upgrade-ability erg belangrijk vind, is dat voor mij een punt om af te haken. Of zie ik dit totaal verkeerd?
Vergis je niet in de AM2/s939 processoren, de Core 2 Duo e6600 is ietsje sneller, maar een X2 5600+ is niet bepaald een buitenbeentje. (prijs is ongeveer gelijk, de AMD heeft een 400 MHz hogere clock, iets minder cache en is clock voor clock wat langzamer)
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:55:
[...]

De software zal op zijn hoogst 30-40 euro kosten, die tel ik er los bij op. Daarnaast heb ik ook vermeld dat ik nu met 1 tuner begin, en ik mogelijk in de toekomst naar twee tuners overstap. Dat zal dan ook een PVR-150 worden, alleen dan natuurlijk zonder de remote.
Twee tuners is eigenlijk een must. Zou je niet een USB wlan/direct een PVR500 halen?
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:08:
[...]

Het is dan ook voor het opnemen van TV-shows. Storage van films en tv-series zal op mijn home-server plaatsvinden (870 gigabyte), die het MCE streaming programma draait. Voor als de 54mbit niet toereikelijk is, kan ik zo af en toe best wel eens via FTP een film tijdelijk op de schijf zetten, daar is het groot genoeg voor. De kast bied ruimte voor 2 HDDs en een floppydrive, dus mocht ik er op terugkomen kan ik altijd een schijf bijplaatsen.
Bedoel je Windows Home Server? Ik ben sinds eergisteren voor de beta toegelaten, ziet er erg goed uit. 54 Mbit is voldoende, recordings gaan tot 6 Mbit.

[ Voor 95% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2007 11:50 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Vooral het moederbord in je lijst heeft mijn aandacht getrokken. Na het lezen van wat reviews ben ik vrij positief over dit bordje, al moet ik nog wel een winkel zoeken die de tv-out bracket verkoopt.

Twee tuners is voor mij eigenlijk geen must. Ik gebruik het alleen om TV op te nemen, aangezien ik bang ben dat de PVR150 niet zo'n goed beeld geeft als de tuner in mijn TV zelf.

En nee, geen Windows Home Server, maar gewoon een thuisservertje dat files shared, download & print. :+

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:48:
Vooral het moederbord in je lijst heeft mijn aandacht getrokken. Na het lezen van wat reviews ben ik vrij positief over dit bordje, al moet ik nog wel een winkel zoeken die de tv-out bracket verkoopt.

Twee tuners is voor mij eigenlijk geen must. Ik gebruik het alleen om TV op te nemen, aangezien ik bang ben dat de PVR150 niet zo'n goed beeld geeft als de tuner in mijn TV zelf.

En nee, geen Windows Home Server, maar gewoon een thuisservertje dat files shared, download & print. :+
Wat voor tv ga je gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
|sWORDs| schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:50:
[...]

Wat voor tv ga je gebruiken?
Een Loewe Credo, waar nog een enkele vrije scart-aansluiting aan zit. Er staat mij bij dat er wel een component aansluiting op zit, en anders is S-video ook meer dan prima.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:53:
[...]

Een Loewe Credo, waar nog een enkele vrije scart-aansluiting aan zit. Er staat mij bij dat er wel een component aansluiting op zit, en anders is S-video ook meer dan prima.
Component is het mooiste, en bij die tv heb je i.d.d. de tvout module nodig. De borden die ik verkocht heb (3x) hadden allemaal de tvout module er bij zitten. Deze kwamen bij Azerty vandaan, misschien kun je ze mailen?

Asus site:
ASUS M2NPV-VM motherboard bundles a HDTV-out module that helps you enjoy the high-quality scaling and filtering technology.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1138/m2npv-vm_hdtv.jpg

Mooie aan dit bord is dat er ook DVI op zit, mocht je een LCD/plasma nog eens kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1138/m2npv-vm_back.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2007 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
|sWORDs| schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:07:
[...]

Component is het mooiste, en bij die tv heb je i.d.d. de tvout module nodig. De borden die ik verkocht heb (3x) hadden allemaal de tvout module er bij zitten. Deze kwamen bij Azerty vandaan.
Ik ben helaas niet thuis, anders had ik gelijk al gekeken of er component op zit. Via google vond ik alleen iemand die het over "VGA-PC-TON" had, dus er is nog hoop.

Een webshop die de tv-out bracket leverd is inmiddels gevonden: Salland. Voor als hij toch niet in de doos zit. Verder lees ik steeds vaker dat dit bordje + de PVR150 als MCE bordje gebruikt wordt, dus wat MCE compatibility zit het wel snor. Nogmaals bedankt!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Denk aan PureVideo en het selecteren van de juiste (720x576 50hz, PAL) resolutie als je alles straks hebt. 640x480 en 800x600 geven veel slechter beeld.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:53:
[...]

Bedoel je misschien composiet i.p.v. component? De Loewe Credo is toch alweer enkele jaren oud?

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:32:
[...]

Bedoel je misschien composiet i.p.v. component? De Loewe Credo is toch alweer enkele jaren oud?
Aan de voorkant zit composiet + s-video + audio, aan de achterkant drie maal scart, en als ik mij niet vergis dus ook nog component + surround aansluitingen, waar nu de DVD speler aan hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat werkt die t.net pricewatch heerlijk, echt een geweldig totaal product. Shopsurvey, prijzen, kijken welke shops welk onderdeel van je mandje verkopen, combineren, machtig mooi :)

Ik ben met Excel aan het knutselen geweest, en ben tot de volgende configuratie gekomen.

Bedankt aan iedereen die mij in de AMD richting heeft gepushed, en al helemaal |sWORDs| met het leuke moederbord dat hij aan heeft geraden. Het wordt helaas geen azerty, aangezien ik daar niet makkelijk kan combineren. Anders had ik het graag gedaan. Misschien pas ik mijn geheugen nog naar 2*512 PC6400 aan, al wil ik nog wel dat ene slot vrij hebben voor een extra gigabyte latje. Al weet ik ook dat je dan in eerste instantie geen dual-channel kan creëren.

Edit: Hardwaretotaal schijnt een zeer slechte winkel te zijn. Uit mijn lijst geknikkerd, en alles bij 4Launch gezet. Scheelt 9,45 euro als ik het laat verzenden, dat geeft wel wat meer zekerheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 16:00 ]

Pagina: 1