Nieuw systeem(hulp en suggesties)

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• Tarint
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo allen, ik ben nu in een bezit van een redelijke pc naar mijn standaarden.
Ik heb al een post geplaatst in de "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic, en wacht daar af op wat reacties.

Mocht het niet lukken om van uit mijn huidige bakkie nog wat redelijks te halen heb ik gekeken naar een andere optie. Namelijk een nieuw systeem bouwen en de huidige te laten zoals het is(een 400 gig HDD verhuist wel mee).
De nieuwe pc zal voornamelijk games georienteerd zijn, daarnaast ook andere dingen(media center, office, internet etc), en zal uiteraard vista draaien.

Zat aan het volgende te denken, componenten met asterisk heb ik al(niet meegerekend in prijs):

- Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
- Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Dual Core en biedt overklokmogelijkheden.

- Asus P5V-VM SE DH, P4M900 (mATX, PCI-e, Sound, SATA II, RAID, LAN, VGA)
Een van de weinige budget moederborden die core 2 duo ondersteunen. Andere merken kunnen ook mochten die er zijn voor hetzelfde bedrag. Twee geheugen sloten is genoeg, voor 2 gig.

- 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 Kingston
Met twee gig aan geheugen kunnen we wel vooruit. Vista lekker op draaien en natuurlijk voor de games.

- Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
- Seagate Barracuda 7200.10, 400GB (7200rpm, SATA II, 16MB)*
Heb al een 400 gig schijf voor opslag enz, daarnaast een andere zetten om de OS op te zetten. Misschien iets met RAID doen??

- NEC DVD RW ND-4571A*
Heb ik al, werkt perfect.

- ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)
- Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Goede kast, stil en met voeding. Een floppy drive is standaard.

- Logitech X-530 (5.1, 4x 7.4W + 15.4W, 25W, Zwart)
- Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms)*
Voor de Audio-Visuele kant, een standaard 5.1 opstelling(zacht prijsje). Scherm heb ik al(sort of) alleen ben ik nog niet helemaal zeker of deze geschikt is voor games etc(films wel).
De resolutie en het feit dat het een breedbeeld is lijkt me dat games er brak uit gaan zien(uitgerekt??).

Opgeteld kom ik, via pricewatch, uit op een totaal bedrag van: 584,41euro. Rond de 600 euro.

Geen videokaart inbegrepen zoals je ziet, weet niet hoe je die moet kiezen.
Ik heb gelezen dat de CPU een probleem kan zijn of dat de geheugen niet snel genoeg is om eventuele geweld bij te houden etc.

Zat te denken aan zo'n 8600 van nvidia dat ergens in mei uitkomt, en uiteraard afwachten wat amd/ati daar tegenover heeft staan(dx10 hebben we het over).
Pc hoeft de nieuwere spellen niet met toeters en bellen af te kunnen spelen, wel een redelijke fps kunnen behalen.
Daarbij werk ik nog een lijst af met wat oudere(nu nieuwe) spellen, misschien helpt een lijstje van de spellen waar ik aan denk:
FEAR, Half Life 2, Rainbow Six Vegas, Dark Messiah, Company of Heroes, Double Agent, S.T.A.L.K.E.R., Crysis, Unreal Tournament 3, GRAW 2, Battlefield: Bad Company, Team Fortress 2, Portal, HL2 Episode 2(&3).

Dus wat vinden jullie ervan, goed gebalanceerde systeem of iets anders inelkaar zetten dat beter is(en/of goedkoper)?

Alvast bedankt,

Tarint

[ Voor 17% gewijzigd door Tarint op 01-03-2007 02:53 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Die E4300 alleen kiezen als je gelijk wilt gaan overclocken. Dan is het een prima keuze.
Anders niet.

Geheugen is geen overclock-geheugen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Idd, ik zou toch zeker voor PC5300/667 mem gaan. Dat heb ik ook op mijn DS3 icm E4300 met als voordeel dat je de E4300 op 3GHz kan zetten zonder je mem te hoeven OCen.
Verder zou ik niet voor het Asus bord gaan, maar voor een Gigabyte, dat is meer persoonlijk maar de kwaliteit van Gigabyte vind ik stukken beter dan wat Asus de laatste tijd uitbrengt.

• Tarint
Quacka schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 08:09:
Die E4300 alleen kiezen als je gelijk wilt gaan overclocken. Dan is het een prima keuze.
Anders niet.

Geheugen is geen overclock-geheugen.
Oke het geheugen kan ik wel inkomen:
Geheugen 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) zie ik dan op het oog(wat terw_dan voorstelde).

Maar deze proccie alleen kiezen als je gelijk gelijk wilt overklokken.
Is het dan zo'n brak ding vergeleken met andere(6300 of eentje uit de amd stal)?

Verder is het systeem goed gebalanceerd? De gpu nog wat suggesties, zal overklokken me in staat stellen om nog betere videokaarten volledig (beter) te benutten.

@ Terw_Dan

Op 3GHz geklokt!! Hoe moet ik dat zien, toch niet per core?

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 11:42
Die E4300 processor is eigenlijk een budget-processor. Hij is wel vlot, maar een stuk trager dan de E6400/6600. Ook een stuk goedkoper gelukkig, en hij laat zich wel goed overklokken. Als je niet gelijk wilt overklokken is het een matige processor die niet echt past in een gaming-systeem.

Hij laat zich wel klokken op 3Ghz per core inderdaad, dus er valt wel veel snelheid uit te halen.

Succes verder!

• Tarint
Ik heb gekeken naar overklokopties en wat onderdelen verandert.
Dit heb ik gedaan na het lezen van de voorgaande reacties(nog bedankt), dus het systeem is nu aangepast op de processor(overklokken).

Nu zet ik alleen de essentiele onderdelen neer, want daar draait het om:

Uiteraard de e4300, overklokken gaat gebeuren. Niet meteen natuurlijk, even aftasten.
Stock cooler gaat niet gebruikt worden, heb een freezer pro 7 hier staan.

- Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
In een review van de e4300 bij neoseeker zag ik deze mobo staan. Goed genoeg voor overklokken lijkt me als ik de specs zie staan(weet er niet veel vanaf).

- 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2G800R22GK)
Hier zat ik wel even over na te denken. Zocht wel naar eentje met een cas_latency van 4, en deze leek me een goede keuze.

Voeding dat genoeg is. Verder is deze stil en zeer mooi.

Deze onderdelen alleen al kosten rond de 520,- euro. Maar dan is de videokaart nog niet inbegrepen.
Sowieso wacht ik tot mei wanneer de dx10 kaarten "komen" en haal dan een mid range kaart van ATI of Nvidia(hangt van de reviews af).
Dan kom ik wellicht uit op een bedrag van net niet 700,- euro, wat in mijn ogen een zeer mooi bedrag is.

Ook wordt er een prijsdaling verwacht voor de core 2 duo chips, misschien komt er daarmee een hogere e4x00 voor hetzelfde bedrag.

Kom ik in de buurt hiermee en zijn de onderdelen goed en gebalanceerd?

Alvast een fijne weekend,

Tarint

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Een gigabyte ds3 is goedkoper dan een p5b-e en ook een heel lekker bordje.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Tarint schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:20:
[...]
Is het dan zo'n brak ding vergeleken met andere(6300 of eentje uit de amd stal)?
Nou hij is standaard een stuk trager van een E6300, terwijl die niet veel duurder is (15 euro).
Dus zolang je hem op stock-snelheden gaat draaien kan je beter een E6300 kopen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tarint schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:20:
[...]

Oke het geheugen kan ik wel inkomen:
Geheugen 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) zie ik dan op het oog(wat terw_dan voorstelde).

Verder is het systeem goed gebalanceerd? De gpu nog wat suggesties, zal overklokken me in staat stellen om nog betere videokaarten volledig (beter) te benutten.

@ Terw_Dan

Op 3GHz geklokt!! Hoe moet ik dat zien, toch niet per core?
De E4300 is sowieso al een heel leuk cputje hoor, ook als je niet gaat OCen, maar goed, als je een OCwondertje wilt kopen moet je dit ding pakken.

En 3GHz is per core, dus het is een 2x 3GHz bakkie :)

• Tarint
Nogmaals even gekeken naar een aantal mobo's en het wordt de DS3:

Hierbij een vraagje over de geheugen.
De ocz reepjes, kunnen die wel op deze mobo gezet worden.
Ze werken op 1,9-2,1Vdimm, kan deze mobo er meteen mee werken? Of zal er in de bios instellingen veranderen moeten worden?

Lijst van essentiele onderdelen:

- Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
- 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2G800R22GK)
Hetzelfde verhaal als hiervoor voor deze onderdelen.
Alleen nog de vraag of de ocz geheugen meteen kan worden gebruikt i.c.m de moederbord.

- Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
- Seagate Barracuda 7200.10, 400GB (7200rpm, SATA II, 16MB)*
Kunnen deze schijven in een RAID0 opstelling opereren?
Want ik heb namelijk de 400 gig al, en voor zo'n 60 euri haal je dezelfde model in huis(weliswaar 250 gig).

Mocht het wel lukken om meteen te start te gaan met de gekozen onderdelen zal het deze systeem worden wanneer de dx10 mid range kaarten uitkomen in mei.

Bedankt voor jullie hulp, ben er veel wijzer van geworden.

Tarint

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Die RAID0 gaat niet lukken met 1x 400GB en 1x 250GB, je moet dan 2x400GB nemen of genoegen nemen met 500GB (totaal). Kijk ook even op Wikipedia. Daar staat ook een mooi 'wiskundig' formuletje bij uitgewerkt ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

ook hier zitten geen specifieke vragen in en daarom gaat dit topic op slot. Zie hiervoor de policy Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.