Spontane reboots met mobo P5P800-SE

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Met Asus P5P800-SE van krap 1 jaar oud (gelukkig nog net garantie veiliggesteld) en processor van Celeron D 2,53 GHz, 2 reepjes van 256 die samen dualchannel 512 MB maken krijg ik laatste tijd reboots die onregelmatig zijn.

De moederbord is maar 1 jaar oud. Dit is uitzonderlijk situatie. Pas in deze laatste maand merk ik dat computer zomaar reboot uit zichzelf zonder enige aanleiding. Eerst dacht ik dat computervoeding brak is, maar dat is haast niet mogelijk met 480Watt voeding van Antec.

Drie voedingen zijn ermee getest: oude 365 W enermax, huidige 1 jaar oude 480 W Antec, en nieuwste 430 Watt Antec. Alledrie kunnen de spontane reboot niet voorkomen.

Geheugen is geheel storingsvrij. Geen BSOD! Alle Torrent CRC checks zijn 100%

Wat je moet weten heeft de hele systeem 11 maanden lang rocksolid gedraaid, nog wel 24/7 uur lang. Dus het is gezonde systeem zonder mankementen.
Tot deze maand klapt het zonder reden uit. Na vele uitklappen dat varieert van paar dagen tot 3 uur, dus erg onregelmatig beeld, is het tijd om met winkel te praten. De bon gaf precies 1 jaar ouderdom aan, wat net nog kan voor garantie. Het mag omgeruild worden.

Ik ontdek wel dat kans iets toeneemt als schijfactiviteit groter wordt. Maar ja, het draait ook wel paar dagen zonder problemen door zelfs met meer activiteit.

Ik ga van uit de regelaars op moederbord uit de balans is geraakt. De ASUS Probe tool toont echter geen vreemde pieken in de log. Het ziet er mooi vlak uit. Er zijn geen opgeblazen elco's te zien.

Dat Asus moederborden wel af en toe storingen hebben is bekend, maar deze storing is bijzonder vervelend. Ik weet dan ook niet of jullie mijn storing herkennen en wat de beste oorzaak kan zijn.

Als je denkt dat er iets inderdaad mis is, laat me dan aub weten. Welke onderdeel op moederbord zou zoveel reboots maken, na 11 maanden stabiel draaien?

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Wat heb je verder nog voor componenten ingebouwd? Wie weet is een of ander pci-kaartje brak? Heb je al eens een minimale hardware-config geprobeerd?

Kan natuurlijk ook nog softwarematig zijn. Heb je nog een ander harddiskje liggen waar je voor de test eens een nieuwe OS-install (+ de door jou veel gebruikte programma's) kan opzetten en daarmee testen of ie dan ook problemen geeft?

Is de celeron overklokt?

Heeft je pc het niet te warm? 8)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
In tussentijd heb ik voor zekerheid zelfgemaakte resetknop losgemaakt. De achterkant van knop is nogal dichtbij de metalen kastdeel.

De omgeving van cpu wordt al gekoeld met een fan, en temperaturen zijn normaal in bedrijf met 45 graden mobo temp en 52 graden met intel blok.

Tijdens gebruik draaien alle hds normaal en geen vreemde bsods te zien.

Op mobo is een lichte videokaart MX4000 ingeprikt, en externe E-IDE pci kaart erbij.
Verder twee netwerkkaarten, een 3Com en Realtekkie.

Zoveel bijzonders is er niet te merken aangezien boel maandenlang stabiel loopt. En nu pas gaat ie hikken. Geen overklok, alles standaard bios.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Is natuurlijk moeilijk te zeggen van afstand.

En softwarematig? Heb je nog een extra schijfje liggen waar je je OS clean op kan zetten plus de door jou gebruikte progsels?

In het kader van baat het niet, dan schaadt het ook niet.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Huh? Ik merk dat systeem wat langer draait sinds ik programma Emule niet laat draaien.
Zijn er geen reboots gemeld met gebruik van Emule?

Ik ga nog even paar dagen tegenaan om te kijken of het klopt.
Bitcomet en uTorrent draaien wel en doen nog geen vreemde dingen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Staan er ook nog gekke dingen in het logboek vermeldt? En waar heb je je geheugen mee getest, want ik zie wel
Geheugen is geheel storingsvrij. Geen BSOD! Alle Torrent CRC checks zijn 100%
staan, maar dat geeft niet aan dat Memtest dat ook vind ;)
Ik ontdek wel dat kans iets toeneemt als schijfactiviteit groter wordt. Maar ja, het draait ook wel paar dagen zonder problemen door zelfs met meer activiteit.
Kijk eens met de tool van je harddisk fabrikant naar je schijf te vinden in de Opslagmedia en I/O Controller FAQ :)

Wauw, een sig!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als de systeem maandenlang stabiel loopt en zomaar op een dag spontaan reboots laat zien, dan is het wel vreemd. Dat hoeft niet gelijk zeggen dat geheugen defect is. Een defecte geheugen levert bijna altijd foutieve CRC calculaties op. Dat heb ik zelf vroeger meegemaakt. Maar na honderden torrents doorheen te hebben gedownload, de CRC in elke bestand is in orde.

Nu laat ik Emule even niet laden. Het laat al meteen zien dat het paar dagen langer stabiel blijft draaien.
Ik vraag me af waarom Emule alleen al een spontane reboot kan veroorzaken. Dat mag eigenlijk niet.

Is er geen fout gemeld met Emule laatste versies?

Schijfactiviteit toename storing is niet eens van sprake. Ik heb eens een nachtje laten draaien met weinig torrent verkeer, dus rustig downloaden, en kijk nou es, het reboot toch nog zomaar.

[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 05-03-2007 20:29 ]

Verwijderd

Sinds 2 weken hetzelfde probleem, ik krijg om de 2 uur ongeveer een reset. het geluid in mijn kast verrandert dan (iets stopt met draaien) niet de fans trouwens. maar ik hoor duidelijke dat er iets aan geluid op moment van reset vermindert. of dit nu een oorzaak of gevolg is weet ik niet.
geen foutmeldingen etc. systeem draait ook gewoon goed als hij tussen reboots draait.
temperatuur is normaal. Ik heb ook een andere voeding geprobeerd maar levert geen resultaat.

ik draai windows vista ultimate.
Ik heb dezelfde moederbord

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:59:
Sinds 2 weken hetzelfde probleem, ik krijg om de 2 uur ongeveer een reset. het geluid in mijn kast verrandert dan (iets stopt met draaien) niet de fans trouwens. maar ik hoor duidelijke dat er iets aan geluid op moment van reset vermindert. of dit nu een oorzaak of gevolg is weet ik niet.
geen foutmeldingen etc. systeem draait ook gewoon goed als hij tussen reboots draait.
temperatuur is normaal. Ik heb ook een andere voeding geprobeerd maar levert geen resultaat.

ik draai windows vista ultimate.
Ik heb dezelfde moederbord
P5P800se is een waardeloos bord..draaid een jaar goed en dan begint het!!.
Heb 2borden versleten in het verleden. Bord zit erg slecht in elkaar Te heete IC's waardoor donkerbruine brandplekken onstaat op de achterkant mobo.

Garantie heb je ook niks aan, bord word niet meer gemaakt...niet meer leverbaar c.q heel moelijk

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

bord is iets ouder als jaar ja, maar geen bruine plekken etc. puntgaaf verder probleem is dat ik met de oudere socket cpu zit en geen zin heb om een nieuwe te halen (2e pc en wordt binnenkort geheel vervangen)

Verwijderd

probleem opgelost. bleek softwarematig te zijn.
Pagina: 1