Extern MIDI apparaat SBLive in DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26877

Topicstarter
Beste tweakers,

Het volgende probleem heeft zich voorgedaan bij mij. Sinds een paar dagen ben ik bezig met een PC waar DOS op geinstalleerd is met allemaal oude klasieke games. Gewoon voor de heb, en ik vind het erg leuk om dit weer draaiende te krijgen. De muziek vind ik erg belangrijk en daarom heb ik een Roland Sound Canvas apparaat gekocht die via de MIDI poort aangesloten is op mijn SBLive. De DOS drivers voor de SBLive zijn geinstalleerd en de geluidskaart werkt.

Maar nu het volgende probleem: hoe zorg ik er voor dat de spellen niet de internet wavetable gebruiken die op poort 330 zit maar mijn externe Roland Sound Canvas. Nu pakt hij als ik de Roland Sound Canvas selecteer op poort 330 direct mijn interne wavetable. Ik heb in de INI files en CFG files van de geluidskaart lopen zoeken maar kon niet iets veranderen wat effect had.

Er is hier vast wel iemand die uit het oude DOS tijdperk stamt, net als ik en misschien ook eens een keer zoiets gedaan heeft. Weet iemand hoe dit in elkaar steekt bij de SBLive onder DOS?

Groetjes Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:55

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verder dan set blaster kom ik niet meer (maar daar heb je voor midi niet veel aan alleen de poort), sjeez das echt lang geleden.

edit:
Question: Why doesn't my external MIDI device work? Everything still plays through my soundcard's MIDI chip!

Answer: Before you computer will send MIDI data to an external device, it must be configured to do so. If you want to play MIDI through the external device under Windows, go to Control Panel -> Multimedia Properties -> MIDI and select MPU-401 for output. Or for programs running in a DOS box, go to the Control Panel applet for your sound card and look for some kind of option that allows you to redirect MIDI data from a DOS box to the MPU-401 port.

Note also that the Sound Blaster Live! (I don't know of any other PCI sound cards with this problem, but I could be wrong.) does not allow use of the MPU-401 port in a DOS box under Windows 9x/ME so it is impossible in this instance to use an external MIDI device. With Windows 2000, however, this can be accomplished through the use of a program called VDMSound (I need a link to VDMSound, specifically whatever the official site is).
Had je niet beter een Gravis Ultrasound kunnen kopen?

SET MIDI=SYNTH:2 MAP:G MODE:1 zou het moeten zijn.
SYNTH:x
1 = internal synth
2 = external MIDI port

MAP:x
G = General MIDI
E = Extended MIDI
B = Basic MIDI

MODE:x
0 = General MIDI
1 = Roland GS
2 = MT-32
set blaster
SBSET.EXE
CTSyn
SBPCI
SBEInit.COM
SBECfg.EXE
moeten ook allemaal kloppen

[ Voor 167% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2007 01:20 . Reden: gegoogled ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel voor je snelle reactie. Dat SET SYNTH gebeuren heb ik nog nooit eerder gezien maar nu ik er op zoek zie ik wel meer mensen dit gebruiken. Wist niet dat je op deze manier je synthesizer kon selecteren.

Alleen het werkt niet :'( , ik weet niet waarom niet maar hij speelt nogsteeds via de interne synth de muziek. Mijn set blaster variabelen staan ook allemaal goed, en de sbecfg.cfg en ctsyn.ini file staan als origineel, en daar kan ik niks vinden over een synthesizer nummer oid.

Waarom geen GUS? Ten eerste omdat deze machine alleen maar PCI sloten heeft en geen ISA, maar daar bovenop schijnt deze Sound Canvas veel beter geluid te produceren dan een GUS. Heb meerdere samples in MP3 gehoord opgenomen van de sound canvas en van de GUS, en de Sound Canvas klonk beter. Alleen hoe krijg ik hem aan de praat 8)7

Heb je nog meer informatie wat mij misschien zou kunnen helpen? Ik geloof dat je wel aardig thuis bent in dit soort dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je dan in spellen MPU-401 selecteren als midi device.

[edit] zie dat dat ook al in de reply van swords gemeld werd...

[ Voor 32% gewijzigd door Palomar op 01-03-2007 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedemorgen,

Nou ben er nog weer mee bezig geweest en het is nogsteeds niet gelukt. Misschien helpt het als ik het een en ander vertel over de configuratie :).

Het gaat om de volgende machine:

Mainboard: Asus CUSL2 (Socket 370)
CPU: Intel 1Ghz
Geheugen: 512MB PC133 (1 module)
Videokaart: Asus V7700 GTS Pro 64MB
Harddisk: Maxtor 120GB
Soundcard: Creative Labs Sound Blaster Live 5.1

Er is geen Windows geinsalleerd, er staat momenteel alleen een DOS partitie (FAT32) op van 5GB. Daarin staan wat games zoals Duke Nukem 3D Atomic en DOOM1 +2 etc. Die games zijn gewoon perfect gemaakt voor de Roland Sound Canvas module.

In mijn config.sys word de sbeinit.com geladen, en in de autoexex.bat heb ik de volgende regels staan:

SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6
SET MIDI=SYNTH:2 MAP:E MODE:1

Bij mij is de SBSET.EXE niet aanwezig, deze heet SBESET.EXE. De rest werkt allemaal prima alleen word er geen MIDI via de Joystick poort naar buiten gestuurd lijkt het wel.

Ik heb een Roland MIDI kabel gebruikt en een Creative MIDI kabel, maar beide maakt niks uit. Er zitten een aantal MIDI poorten op de Sound Canvas, maar ik heb er twee aangesloten. De Sound Canvas is momenteel als volgt aangesloten, de MIDI-OUT plug van de MIDI kabel gaat in de MIDI-IN1 van de Sound Canvas en de MIDI-IN plug van de MIDI kabel gaat in de MIDI-OUT van de Sound Canvas. Heb het ook al andersom gehad maar dit werkt ook niet. Verder zit er nog een KBD plug op voor een keyboard en een Through connector voor doorvoerende signalen ofzo.

Wat kan het zijn? Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Die aansluiting is wel goed. Je hoeft alleen maar de output van de PC in de input van de Sound Canvas te doen. Wel kan het zijn dat je op de SC nog moet instellen dat ie multi channels ontvangt (geloof ik die 2 ronde knopjes tegelijk indrukken zodat ze gaan branden), maar dit is denk ik alleen van latere zorg, omdat je zonder die instelling iig op 1 track iets zou moet horen.

En verder wordt het misschien wel makkelijker als je gewoon een ISA kaartje gebruikt. Al zal je moederbord ws. geen ISA meer ondersteunen... Andere optie is om misschien toch windows te installeren en de games in windows te draaien. Misschien dat het dan wel werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 01-03-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ik heb nu Windows 98SE erbij geinstalleerd om gebruik te kunnen maken van de externe midi poort. Alles is geinstalleerd en de externe midi poort met de Sound Canvas werkt onder windows 98 bij het afspelen van midi's. Alleen nu zit ik met het volgende, de games spelen in de dos box van windows 98 nog gewoon op de interne wavetable. En dit terwijl er in Windows staat dat hij naar de externe poort moet sturen. De Midi's in windows doen het wel op de Sound Canvas nu, alleen nu de dos games nog :?

Emulatie settings onder apparaten beheer staan goed, gewoon op poort 330 voor midi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
stel je in je games dan wel in dat ie via de externe midi-poort moet afspelen? (meestal heet dat MPU-401). Of ik moet mij sterk vergissen dat dit niet zo moet (is ook al weer lang geleden dat ik hiermee geëxperimenteerd heb ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 01:48:
stel je in je games dan wel in dat ie via de externe midi-poort moet afspelen? (meestal heet dat MPU-401). Of ik moet mij sterk vergissen dat dit niet zo moet (is ook al weer lang geleden dat ik hiermee geëxperimenteerd heb ;)).
Je kan weinig instellen, bij Duke Nukem 3D kan je bijvoorbeeld als geluidskaart de Sound Canvas selecteren, en dan vraagt hij naar een poort nummer. Dan geef je aan 330, en ga je vervolgens testen. Dan speelt hij het muziekje via de interne wavetable af en niet via de Sound Canvas. Nu zie ik in het apparaten beheer wel dat de geluidsmodule op poort D400 zit ofzo, weet niet of dit echt de geluidsmodule is maar dat gok ik zo. Alleen die kan je niet selecteren en je kan die poort onder windows ook niet aanpassen.

Er moet toch een manier zijn om dit apparaat aan te spreken onder dos of in windows-dos
Pagina: 1