Nieuwe hdd: samsung 320gb S-ATA2

Pagina: 1
Acties:

• Hayri
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02-2020
Geachte mensen,

Informatie
Ik heb vandaag een nieuwe hdd gekocht namelijk de samsung 320 gb S-ATA2 en mijn moederbord onsteund ook S-ATA2 (ASrock 939DUAL-SATA2)

Probleem
Ik snap niet hoe ik nou exact de jumpers moet zetten, ik wil hem gebruiken naast mijn 40 GB MAXTOR 7200 RPM IDE. Ik heb de handleiding zo`n 20x door bekeken maar ik snap er nog steeds niet van. Ik snap niet hoe ik mijn jumpers moet zetten, ik snap ook niet in welke S-ATA slot het moet. ik heb namelijk 3 s-ata slots op me moederbord. 2 zwarte (S-ATA1 en S-ATA2) en 1 rode (S-ATAII_1)

Wat ik heb geprobeerd
Wat ik heb geprobeerd is het boekje heel vaak door te lezen, mensen om advies te vragen. en kijken hoe de jumpers moeten maar ik snap het nog steeds niet.
en als ik dan naar Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer > en dan een nieuwe partitie maken (wanneer ik hem in de 1ste zwarte heb en de jumper op de 2de rij van links) en dan formatteer dan loopt de pc vast na ±20 minuten.

Specificaties
Moederbord: ASrock 939DUAL-SATA2
HDD: Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

[ Voor 4% gewijzigd door Hayri op 21-04-2015 09:33 ]

• Tommy_G
  • Laatst online: 16-02 09:04
Probeer het eens zonder de jumper. Bij SATA schijven zie je heel vaak dat je alleen maar een jumper nodig hebt ALS het moederbord problemen heeft met een SATA2 schijf.
"Als" heb ik groot geschreven omdat het niet eens zo hoeft te zijn dat je moederbord er problemen mee zal hebben.

Maar als je moederbord zowel SATA als SATA-II poorten heeft zou ik het op de SATA-II poort proberen.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 18:01
SATA heeft geen jumpers nodig.

bij sommige SATA HDs moet je de jumper omzetten om bepaalde functies aan te zetten maar als je hem gewoon op zijn plek laat zou ie goed moeten werken.

de verschillende kleur van de SATA aansluitingen op je mobo zou in het handboek van het moederbord beschreven moeten zijn.
vaak is de kleur verschillend omdat ze door verschillende chips worden aangestuurd (of hoe je het ook wilt noemen) de ene aansluiting heeft RAID mogelijkheden de ander niet etc.

• Hayri
maar jonges ik heb nu zonder jumper gedaan, en als ik dan naar bios ga dan detect hij hem niet. ik zou ook niet weten hoe ik in mijn bios dat zou moeten laten detecten, maar wat ik ook zo vreemd vind als ik hem op de S-ATAII poort aansluit en ik doe zonder jumper dan wordt er helemaal niets herkend in windows, als ik hem in de S-ATA poort in doe (terwijl mijn hdd wel s-ata2 is) en ik ga naar windows en ik formatteer de hdd dan loopt de pc na 10/20 minuten vast en reboot hij.

en in bios wordt niets herkend. ik heb al een ALi driver geinstalleerd voor S-ATA maar kweet niet precies meer hoor.

ik word een beetje histerisch moet ik eerlijk zeggen.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
gechecked of de sata poort enabled is in de bios? soms kun je die uitschakelen... en dan detecteerd ie idd helemaal nada. ook kan t helpen om evt de raid voor die poort aan te zetten.

• Hayri
wat is die raid dan? welke raid is het 0 of 1 of JDOM ofzoiets

Verwijderd

Ga naar bladzijde 38 en 39 van je mobo handleiding, daar staat het hoe het moet.

• Hayri
volgens mij heb je de verkeerde voor je?

edit: ik heb namelijk een ASrock 939dual-sata2

[ Voor 38% gewijzigd door Hayri op 01-03-2007 01:13 ]

Verwijderd

lees pagina 17, 20, 21, 30 en 31 van je moederbord handleiding eens door. http://www.asrock.com/manual/939Dual-SATA2.pdf

alleen de rode sata-aansluiting is sata2. de zwarte zijn sata1. je zult dus waarschijnlijk met een jumpertje de maxtor schijf in sata1 modus moeten zetten als je deze op de zwarte poort aansluit.

gewoon lezen en met google betekenissen opzoeken en dan kom je er wel.

• Hayri
maar die maxtor schijf is geen s-ata hdd, die is IDE. maar als ik de oude hdd zo laat en ik doe de nieuwe in de s-ata2 (rode) en ik doe het zonder jumpers dan pakt hij hem gewoon niet, niet in bios en ook niet in windows. als ik dan iets met jumpers doe dan zegt hij. Reboot and put media ofzo in device en blabalal (volgens mij wil hij dan windows opnieuw installeren)

edit: als ik hem in de s-ata1 poort (zwarte) stop dan doet hij het wel, maar dan pakt hij hem niet in bios maar wel in windows, maar als ik in windows dan ga formatteren valt hij na 20 min uit.

en als ik wat met de jumpers doe dan zegt hij van: Reboot and put mediua in de selected device baabla

[ Voor 29% gewijzigd door Hayri op 01-03-2007 10:59 ]

• Hayri
Mensen dit probleem is opgelost, hoe?

ik moest geen jumpers erop doen, dat is alleen voor als je als S-ATA wilt gebruiken en niet als S-ATA2. en hij moest niet op de S-ATAII poort maar op de 1ste zwarte S-ATA poort. en je moest naar BIOS > non-RAID op zetten.

nu ging formatteren ook zonder problemen
Pagina: 1