moet Plasma tv op geaard stopcontact?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:44

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Ik woon in een oud flatje en heb dus geen geaarde stopcontacten (alleen in de badkamer).

Nu heb ik gelezen dat Plasma tv's geaard aangsloten moeten worden.
En ben geïnteresseerd in een Panasonic 37PV45.

Kan het problemen geven als ik dit toestel aansluit op een niet geaard stopcontact?
En bij LCD's?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

ga even naar een winkel en kijk wat voor stekkers er aan de tv's zitten.
meestal zijn dit gewoon 2 polige platte stekkers (zonder aarde dus)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb nog nooit een TV gezien met randaardestekker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
volgens de duitse handleiding van dit toestel zit er een geaarde stekker aan.
sterker nog, volgens deze handleiding moet hij ook aangesloten worden op een geaard stopcontact.

Nu vraag ik mij dus af in hoeverre dat ook daadwerkelijk noodzakelijk is?

zie:
http://produkte.panasonic...v45eh_userguide_1_d_-.pdf

[ Voor 59% gewijzigd door Yabadab op 28-02-2007 21:37 ]

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:31:
Mijn 3 LCD TV's hebben allemaal een randaardstekker...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 18:32

mace

Sapere Aude

Mijn pa heeft 2 plasma's gehad, en ze hebben allebei een geaarde stekker.

Maar als je de aarding niet aansluit zal het niet ontploffen ofzo hoor ;)
Kan geen kwaad.

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08-2025

earithramir84

Programming for life

mijn 2 lcd tvs hebben geen van beiden een geaarde stekker..
en toen ik ging kijken voor een plasma scherm hadden de show modellen in de winkel het ook niet
gewoon een eenvoudige platte stekker

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
hahaha,

nee ben niet echt bang voor rook uit de Fernseher,
maar wellicht dat de Plasma dan gaat 'brommen' of strepen vertoond op het beeldscherm

niet alle platte tv's hebben een geaarde stekker. Deze panasonic in ieder geval wel.
heb wel ergens gehoord dat de plasma tv allemaal geaard zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Yabadab op 28-02-2007 21:56 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:43
Plasma en andere zware apparaturu kan je betere aarde..

Je kan kiezern om je huis opnieuw te bekabelen :+ of gewoon kijken of je zonder aarde kan werken meeste apparatuur wel somige hebben een weerstand meting op de aarde als die er niet is zal deze het ook niet doen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

vraag is of hij inderdaad is aangesloten. Mijn lcd heeft ook een europese inlet. dus standaard met aarde pin. Maar of die intern ook aangesloten is ? Meestal ligt de aarde aan de ombouw. Nu is die tegenwoordig vrijwel altijd van kunststof dus dat heeft geen zin. Daarnaast gebruik je de aarde voor het afvoeren van lekspanning.Echer een lcd werkt niet meer met hoogspanning zoals een crt (die overigens ook vrijwel nooit geaard zijn)

Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn (maar garantie krijg je ook niet van mij :))

Verwijderd

Mocht er kortsluiting ontstaan in de LCD/Plasma en deze is op aarde aangesloten via de aardlek in de meterkast. zal de groep/stop er sneller uitklappen en zo verkom je een brand.
Deze meetnamelijk de lekspanning.... :P

Als je de mogelijkheid heb om de TV op aarde aan te sluiten zal ik dat zeker doen, denk bijvoorbeeld aan de stanby functie die we allemaal gebruiken :o er zou maar sluiting ontstaan terwijl jij boven lig te slapen.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
ben het er mee eens dat je apparatuur beter kunt aarden, maar ja heb nu eenmaal geen geaarde stopcontacten. en alles opnieuw bedraden heb ik geen zin in of geld voor over

overigens ben ik wel zo'n braaf mannetje die altijd een TV echt UIT zet en niet de standby gebruikt (wat ook echt kan bij deze panasonic)

Verwijderd

Ik heb bij een tv reparatiebedrijf gewerkt, en daar werden alle lcd's en plasma tv's gewoon getest zonder aan aarde verbonden te zijn, ook de toestellen die een week in duurtest stonden, dus kan geen kwaad!

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
ah, kijk dat is zeer nuttig info.

Kan ik met gerust hard een panasonic plasma kopen
(als ik voor die tijd niet weer van gedachten veranderd ben en een ander model nog mooier vind :+ )

thnx davinchi

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 17:48
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:01:
Mocht er kortsluiting ontstaan in de LCD/Plasma en deze is op aarde aangesloten via de aardlek in de meterkast. zal de groep/stop er sneller uitklappen en zo verkom je een brand.
Deze meetnamelijk de lekspanning.... :P

Als je de mogelijkheid heb om de TV op aarde aan te sluiten zal ik dat zeker doen, denk bijvoorbeeld aan de stanby functie die we allemaal gebruiken :o er zou maar sluiting ontstaan terwijl jij boven lig te slapen.
Dit is niet correct, de aardedraad en kortsluiting hebben beide geen invloed op je aardlek schakelaar. Je aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom in en uit (meestal voor meerdere groepen)als daar een verschil tussen zit dan 'lekt' er dus ergens stroom (misschien via je lichaam) en schakelt deze dus de fase en nul af.
Bij kortsluiting reageert je stop/zekering of automaat.

De aardedraad is i.d.d. meestal verbonden met een metalen behuizing van een apparaat.

Soms maken bepaalde circuits die bv. piekstromen/spanningen opvangen e.d. gebruik van de aangesloten aarde.

Om terug te komen bij de topic starter.
Controleer het model, zit er een 'platte' 2 pins stekker aan dan is er geen wandcontactdoos met randaarde nodig. Zit er een stekker aan met randaarde aan dan zal die er zeer waarschijnlijk niet voor niets zitten en is een wandcontactdoos met randaarde aan te raden.

Ik denk dat je het eerste tegen zal komen bij je veel TV's en het tweede bij veel andere producten in je huis.
Succes.

Edit
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:21:
Ik heb bij een tv reparatiebedrijf gewerkt, en daar werden alle lcd's en plasma tv's gewoon getest zonder aan aarde verbonden te zijn, ook de toestellen die een week in duurtest stonden, dus kan geen kwaad!
Niet persoonlijk of aanvallend bedoeld ofzo, maar als daar dus tv's met randaarde tussen zaten en de storing daar misschien wel uit voort kwam dan kan je natuurlijk 'testen' tot je een ons weegt en kan de tv dus terug naar de klant met de vermelding dat er geen enkel probleem te zien was.

Verder is het ook voor je eigenveiligheid als ik ervan uit ga dat als je aan het testen bent de plastic behuizing waarschijnlijk niet aanwezig is. Of zat daar alles achter een veiligheids trafo?

[ Voor 20% gewijzigd door xs2tom op 28-02-2007 23:00 ]

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 09:19

Arx

Two Thoughts Ahead!

Exirion schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:31:
Dan heb jij nog nooit een plasma gezien. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Arx op 28-02-2007 22:47 . Reden: Ahh, zie dat ik al #384 ben met een vergelijkbare opmerking. :X ]

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

xs2tom schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:33:
[...]
Dit is niet correct, de aardedraad en kortsluiting hebben beide geen invloed op je aardlek schakelaar. Je aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom in en uit (meestal voor meerdere groepen)als daar een verschil tussen zit dan 'lekt' er dus ergens stroom (misschien via je lichaam) en schakelt deze dus de fase en nul af.
Bij kortsluiting reageert je stop/zekering of automaat.

De aardedraad is i.d.d. meestal verbonden met een metalen behuizing van een apparaat.
Op het moment dat er stroom naar de aarde lekt (via je lichaam, of via de aardedraad) zal de aardlek omspringen.

Als bijvoorbeeld een wasmachine aangesloten is op een niet-geaard stopcontact, en er ontstaat om wat voor reden dan ook een lek, dan komt er stroom op de behuizing te staan. Raak je dan de wasmachine aan, dan kan dit fatale gevolgen hebben. Op een geaard stopcontact kan deze situatie niet ontstaan omdat de stroom altijd weg kan lopen via de aarde.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag:
Veel nieuwe apparaten hebben een geschakelde voeding, deze maakt meestal gebruik van de ground als een soort filter. (weet niet precies hoe het werkt, als iemand het uit kan leggen, graag)
Het gevolg is dat er vaak 110volt op de behuizing van je apparaat kan staan. Pak maar eens een multometer en meet het spanningsverschil tussen de behuizing van je ongeaarde computer en met een verwarmingsbuis oid.

Als deze TV ook zo'n geschakelde voeding heeft, zul je hier wel last van krijgen. Bijvoorbeeld op het moment dat je de TV kabel aansluit (die is namelijk wel geaard). Heb dit namelijk al meerdere malen gevoeld. 110 volt is niet lekker om vast te houden.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Arx schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:46:
Dan heb jij nog nooit een plasma gezien. ;)
Meedere, maar wel allemaal van hetzelfde merk :) en van datzelfde merk ik heb zelf 2 LCD TV's thuis.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-02 13:08
zolang er geen metalen of andere geleidende behuizing om de tv zit zal je daar geen last van hebben. Gewoon kopen die plasma(mooi ding), beetje onzin dat als je geen geaarde stopcontacten hebt dat je geen luxe tv kan gebruiken. je hoeft niet bang te zijn dat je tv ontploft, geelektrocuteerd wordt ofzo hoor.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
tussen de kast van mijn pc en de kast van mijn versterk heb ik een spanningsverschil van 80 volt gemeten. (en gevoeld :+ ).

Alleen in de badkamer heb ik een geaard stopcontact. De aarde doortrekken is een beetje lastig. Maar de stekkerbak van pc en versterker staat naast de radiator. Niet helemaal zoals het hoort, maar je raad al hoe ik het aarde probleem heb opgelost :$ )

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Yabadab schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:21:
Alleen in de badkamer heb ik een geaard stopcontact. De aarde doortrekken is een beetje lastig. Maar de stekkerbak van pc en versterker staat naast de radiator. Niet helemaal zoals het hoort, maar je raad al hoe ik het aarde probleem heb opgelost :$ )
Opzich niet zo erg, een "echte" aardedraad is meestal hetzelfde.
Zit meestal in kelder van het huis verbonden met de waterleiding (vroeger soms zelfs gasleiding)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 21:32

Exigence

dnkroz

Dat de waterleiding geaard is wil niet zeggen dat je via je waterleiding mag aarden. Dat is een wezenlijk, en gevaarlijk verschil, het is zelfs verboden. En niet voor niets.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Exigence schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 01:31:
Dat de waterleiding geaard is wil niet zeggen dat je via je waterleiding mag aarden. Dat is een wezenlijk, en gevaarlijk verschil, het is zelfs verboden. En niet voor niets.
Juist, en je blijft dat onzinnige advies maar tegenkomen op fora. Onverantwoord hoe sommige 'vaklui' dit soort informatie blijven verspreiden.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Wellicht toch verstandig om de aarde draad uit de badkamer door te trekken?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien wel.
Punt is dat er dus in extreme situaties gevaarlijk hoge spanning over de radiatoren kan gaan staan. Is niet lekker als je denkt ff de radiator aan te raken (lees: levensgevaarlijk)

Life is not about specs, it is about joy!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 18:58
bartvl schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:57:
Misschien wel.
Punt is dat er dus in extreme situaties gevaarlijk hoge spanning over de radiatoren kan gaan staan. Is niet lekker als je denkt ff de radiator aan te raken (lees: levensgevaarlijk)
Bij hoeveel spanningsverschil gaat *jouw* aardlekkerschakelaar om?

Potje BS wat je hier opentrekt, tenzij je helemaal geen aarde op je radiator hebt. In je badkamer is je radiator in principe altijd geaard (ik heb nog nooit anders gezien) en anders heb je aarde via de aansluiting van je CV-ketel (tenzij je die ook niet in een geaard stopcontact hebt zitten).

Misschien moet je nog even de wikipedia erop naslaan?

Voor de TS:

Bij de betere DHZ-markt kan je aardklemmen kopen voor op een radiator. Vergeet niet eerst even de verf af te krabben van je radiator voor een goed contact. Test ook even of je klem na montage daadwerkelijk aarde heeft (let op: dan dus *wel* even zorgen dat je geen kinderen of echtgenotes aan de radiator hebt hangen).

Als je het gevoel hebt dat je er te weinig verstand van hebt: laat het iemand die er wel verstand van heeft jouw probleem oplossen!

[ Voor 27% gewijzigd door EnigmA-X op 11-03-2007 15:34 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 18:32

mace

Sapere Aude

Ik heb zelf in de meterkast een aardpen zitten, en die zit vlak na de hoofdkraan aangesloten op de waterleiding. Nu ga ik zelf lekker eigenwijs mijn PC aarden aan de radiator. Als ik het overleef post ik hier volgende week een berichtje. :)

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 18:58
MaCe1337 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:46:
Ik heb zelf in de meterkast een aardpen zitten, en die zit vlak na de hoofdkraan aangesloten op de waterleiding. Nu ga ik zelf lekker eigenwijs mijn PC aarden aan de radiator. Als ik het overleef post ik hier volgende week een berichtje. :)
Moet goedkomen :)

Je CV-ketel zit (als het goed is vast) aan de waterleiding en die aard ook zelf over een geaard stopcontact :) Daarnaast zijn je radiatoren ook vaak nog apart geaard (voor als je ff de stekker van de CV eruit trekt voordat je jezelf probeert te electrocuteren :) )

Verwijderd

Ik heb die televisie nu al een tijdje op een ongaarde stekkerdoos zitten..tot nu toe staat m'n huis nog.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Stekkers met randaarde worden vooral gebruikt voor apparaten met een metalen behuizing. Bij een metalen behuizing kun je een spanningschok krijgen als er kortsluiting in de kast ontstaat. Denk aan een straalkachel, PC etc.

Mijn Toshiba LCD-TV heeft een kunstof behuizing en is niet voorzien van een stekker met randaarde.

This footer is intentionally left blank

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

ajhaverkamp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:40:
Stekkers met randaarde worden vooral gebruikt voor apparaten met een metalen behuizing. Bij een metalen behuizing kun je een spanningschok krijgen als er kortsluiting in de kast ontstaat. Denk aan een straalkachel, PC etc.

Mijn Toshiba LCD-TV heeft een kunstof behuizing en is niet voorzien van een stekker met randaarde.
niet helemaal waar, bijna alle computermonitoren hebben een kunststof behuizing, maar toch een stekker met randaarde. Veel computerapparatuur met geschakelde voeding maakt gebruik van een randaarde.

• SBanga1976
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08-2023
Zelf ga ik binnenkort een Plasma-TV aanschaffen (Panasonic TH-37PV70). Deze heeft een geaarde stekker. Bij mij thuis heb ik alleen een ongeaard stopcontact beschikbaar. Nu heb ik in het volgend artikel van de ConsumentenGids gevonden:
http://www.notion-technol...thout_fl/Html/testSPD.pdf.

Hierin word aangegeven, dat een tafelcontactdoos met overspanningsbeveiliging wel veilig te gebruiken is op een ongeaard stopcontact.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

ralpje

Deugpopje

SBanga1976 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:10:
Zelf ga ik binnenkort een Plasma-TV aanschaffen (Panasonic TH-37PV70). Deze heeft een geaarde stekker. Bij mij thuis heb ik alleen een ongeaard stopcontact beschikbaar. Nu heb ik in het volgend artikel van de ConsumentenGids gevonden:
http://www.notion-technol...thout_fl/Html/testSPD.pdf.

Hierin word aangegeven, dat een tafelcontactdoos met overspanningsbeveiliging wel veilig te gebruiken is op een ongeaard stopcontact.
Nog afgezien van de vraag wat het met dit topic te maken heeft - ik lees heel wat anders in die pdf?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
StuiTeR schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:59:
vraag is of hij inderdaad is aangesloten. Mijn lcd heeft ook een europese inlet. dus standaard met aarde pin. Maar of die intern ook aangesloten is ? Meestal ligt de aarde aan de ombouw. Nu is die tegenwoordig vrijwel altijd van kunststof dus dat heeft geen zin. Daarnaast gebruik je de aarde voor het afvoeren van lekspanning.Echer een lcd werkt niet meer met hoogspanning zoals een crt (die overigens ook vrijwel nooit geaard zijn)

Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn (maar garantie krijg je ook niet van mij :))
Erhm, bijna alle (flat tv / computer) apparatuur werkt tegenwoordig met geschakelde voedingen, en die "lekken" altijd een klein beetje.
Als je geen aarde aansluit heb je kans dat je wat voelt als je aan de buitenkant een metalen deel kunt aanraken.
EnigmA-X schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:28:
[...]

Moet goedkomen :)

Je CV-ketel zit (als het goed is vast) aan de waterleiding en die aard ook zelf over een geaard stopcontact :) Daarnaast zijn je radiatoren ook vaak nog apart geaard (voor als je ff de stekker van de CV eruit trekt voordat je jezelf probeert te electrocuteren :) )
Ook nu weer, onwetendheid... Verwarmingen worden apart geaard omdat tegenwoordig de leidingen van kunststof zijn. (En schoon water is geen geleider, dus kan er een spanning op je verwarming komen.)

Trouwens ook leuk iemand die de verwarming aanzet terwijl de aardig in de meterkast niet helemaal lekker meer is (corrosie), krijgt die persoon een opdonder omdat jij je pc aanzet.

Het is dus ook niet slim om "zomaar" je pc aan de verwarming te hangen, er hoeft maar ergens een corrosie puntje tussen een aardpunt te zitten, en dan heeft het dus geen enkele zin er een pc via te aarden....

[ Voor 36% gewijzigd door rdfeij op 17-05-2007 00:28 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

yepz maar ik zeg dus net dat er geen metalen ombouw is in de meeste gevallen dus dat gaat niet op.

In moderne nieuwbouwhuizen gaat het aarden op verwarming niet op. Gebruiken ze koperen buizen kan het prima. Naast het feit dat ze vaak zelf al aan de aarde liggen (en een klein roestpuntje zorgt er echt niet voor dat de doorstroom dermate beinvloed wordt) is ook de kachel weer verbonden met de gasleiding, die op zijn beurt weer voor een natuurlijk aarde zorgt omdat die zelf de grond in gaat en zo ook weer als aarde dient. Het leuke is hier dat mijn pc waar ik dit op type zijn aarde haalt via zijn utp kabel omdat de 2e pc in het netwerk wel geaard is en deze dus niet....
Pagina: 1